Sida 1 av 2

Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 10:00
av Remuz
Kör ofta Enskede Uppsala och på vintern (0 grader och slask låg jag på 230W/km om jag optimerade och körde skyltad hastighet. Igår körde jag samma sträcka med sommardäck, plus tio grader i luften, allt optimerat och skyltad hastighet. Då hade jag 245W/km. Känns lite märkligt. Några tankar på vad som kan vara knas?

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 10:14
av mati
Större fälgar med sommardäcken? För lite luft i däcken? Motvind?

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 11:16
av PoloPrinsen
Även fälgarnas utformning påverkar effektförbrukningen.
Mvh, PP

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 11:24
av Svenssons
Min förbrukning går upp med ca 15% på sommaren eller rättare sagt när jag sätter på sommardäcken med sommarfälgarna. Har Nokian R2 19" på vinterhjulen och 22" Onyx Turbine på sommarhjulen.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 11:31
av far1far2
T o r Ronneby -Mölndal i förrgår. 12-14 grader i luften , laglig fart+rabatten, motvind till tusen . Stadigt 195 i förbrukning. 95% vid starten hemma, 9% kvar i Mölndal efter 320 km!!
19", sommardäck. Har aldrig fattat varför folk kör med 21"!! 8-)

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 11:40
av Svenssons
far1far2 skrev:
T o r Ronneby -Mölndal i förrgår. 12-14 grader i luften , laglig fart+rabatten, motvind till tusen . Stadigt 195 i förbrukning. 95% vid starten hemma, 9% kvar i Mölndal efter 320 km!!
19", sommardäck. Har aldrig fattat varför folk kör med 21"!! 8-)
Jag kör inte med 21" utan med 22" men anledningen till 22" mot 20" var att kostnaden vid inköp för mig var exakt den samma, 22" kostar normalt mycket mer och ser bra mycket snyggare ut. Väghållningen är också mycket bättre men förbrukningen går tyvärr upp mycket. Hade 22" kostat mer än 20" för mig så hade jag valt 20".

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 12:59
av Remuz
Jag har 20" standard både på sommar och vinter. 3.1 i tryck både sommar och vinter.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 13:14
av apkungen
Tror på motvind isf.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 14:08
av Svenssons
På sommaren tillåter väglaget högre hastighet, håller man högre hastighet kommer det direkt påverka energiförbrukningen.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 16:03
av TiborBlomhall
Remuz skrev:
Jag har 20" standard både på sommar och vinter. 3.1 i tryck både sommar och vinter.
3.1 i tryck låter väldigt lite. Jag kör 3.0 i min Leaf.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 16:42
av Feddan
TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
Jag har 20" standard både på sommar och vinter. 3.1 i tryck både sommar och vinter.
3.1 i tryck låter väldigt lite. Jag kör 3.0 i min Leaf.
VÄLDIGT lite är det väl knappast? Det eller 3.2 är väl rekommenderade trycket?

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 09 apr 2017 19:58
av Remuz
Pumpar upp till 3.3 innan avresan på torsdag så får jag utvärdera i Alingsås om jag nu når fram :) Arboga-Jung blev helt plötsligt väääääldigt långt.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 10 apr 2017 12:23
av danni
Svenssons skrev:
far1far2 skrev:
T o r Ronneby -Mölndal i förrgår. 12-14 grader i luften , laglig fart+rabatten, motvind till tusen . Stadigt 195 i förbrukning. 95% vid starten hemma, 9% kvar i Mölndal efter 320 km!!
19", sommardäck. Har aldrig fattat varför folk kör med 21"!! 8-)
Jag kör inte med 21" utan med 22" men anledningen till 22" mot 20" var att kostnaden vid inköp för mig var exakt den samma, 22" kostar normalt mycket mer och ser bra mycket snyggare ut. Väghållningen är också mycket bättre men förbrukningen går tyvärr upp mycket. Hade 22" kostat mer än 20" för mig så hade jag valt 20".
Talat som en sann smålänning ;)

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 14 apr 2017 17:46
av Remuz
Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 14 apr 2017 18:22
av apkungen
Remuz skrev:
Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.
En x60D va? ganska bra med en förbrukning på 260wh/km under de förhållandena ändå! Verkar som att bilen vill vara mer på säkra sidan än 4 procent!

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 14 apr 2017 20:44
av Remuz
apkungen skrev:
Remuz skrev:
Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.
En x60D va? ganska bra med en förbrukning på 260wh/km under de förhållandena ändå! Verkar som att bilen vill vara mer på säkra sidan än 4 procent!
Japp X60D med urusla förhållanden. På vintern blir det E4 och chademo i Borås eller om man kanske kan klämma upp en SuC i Ulricehamn. Klurigt att åka Alingsås Ödeshög på grund av alla nivåskillnader

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 14 apr 2017 22:30
av apkungen
Remuz skrev:
apkungen skrev:
Remuz skrev:
Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.
En x60D va? ganska bra med en förbrukning på 260wh/km under de förhållandena ändå! Verkar som att bilen vill vara mer på säkra sidan än 4 procent!
Japp X60D med urusla förhållanden. På vintern blir det E4 och chademo i Borås eller om man kanske kan klämma upp en SuC i Ulricehamn. Klurigt att åka Alingsås Ödeshög på grund av alla nivåskillnader
Beror nog på hur underlaget är och om det är någon nederbörd också. Bara kallt brukar inte göra att det drar så mycket mer är min känsla. Tror inte att Borås kommer att behövas på vintern för det mesta om man inte kör allt för fort. Men har iof sig ingen erfarenhet av x utan bara s.

För Alingsås - Ödeshög är 188km. Känns som att det borde gå lätt?

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 15 apr 2017 21:20
av Remuz
Backarna mellan Ulricehamn och Gränna tar en del. SedAn brukar jag ha lite moms på hastigheten i skogarna runt Annelund. Jag har inte testat E4an med min X60D ännu, så det blir ett spännande äventyr.

Imorgon blir det Gekås, är 16mil dit och vi startar fulla (294km range). Behöver ladda runt 20kWh där så jag hoppas att en laddplats är ledig annars blir det hemresa via Falkenberg.

På måndag blir det till Stockholm igen på E20. Startar full igen så det blir 10min toppning i Jung. Arboga borde behöva 20min om vi kommer in tomma och varma. Hoppas på bättre väglag och att vi når stan innan köerna börjar på riktgt.

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 15 apr 2017 21:49
av HelectriC
Remuz skrev:
Backarna mellan Ulricehamn och Gränna tar en del. SedAn brukar jag ha lite moms på hastigheten i skogarna runt Annelund. Jag har inte testat E4an med min X60D ännu, så det blir ett spännande äventyr.

Imorgon blir det Gekås, är 16mil dit och vi startar fulla (294km range). Behöver ladda runt 20kWh där så jag hoppas att en laddplats är ledig annars blir det hemresa via Falkenberg.

På måndag blir det till Stockholm igen på E20. Startar full igen så det blir 10min toppning i Jung. Arboga borde behöva 20min om vi kommer in tomma och varma. Hoppas på bättre väglag och att vi når stan innan köerna börjar på riktgt.
Passa dig för att köra så ofta full, inte bra :?

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 16 apr 2017 05:34
av Remuz
Bilen kör ju själv så fyllan är inga problem :)

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 16 apr 2017 09:03
av Remuz
Finns bara 1x32A här. Tur att verkstadsfolket är snälla och skulle leta efter en 3x16A annars blir det hemresa via Falkenberg

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 16 apr 2017 09:10
av bylund
Eller 50 % mer shopping?

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 16 apr 2017 10:10
av Remuz
bylund skrev:
Eller 50 % mer shopping?
Verkar kunna lösa sig på det viset ja :)

Startade med 280km, hade 80km när vi var framme. Räknar med att jag behöver strax under 200km för att klara mig tillbaka, vilket jah bör ha runt 12.30. Vi planerade att åka vid 12.00 så det borde funka

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 16 apr 2017 10:39
av Niklas Z
Usch då, nu skapar ni ju incitament för handlarna att tillhandahålla lågeffektladdning. Med 10 A Schuko kommer folk att stanna och handla riktigt länge :D

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Postat: 16 apr 2017 12:07
av bylund
Niklas Z skrev:
Usch då, nu skapar ni ju incitament för handlarna att tillhandahålla lågeffektladdning. Med 10 A Schuko kommer folk att stanna och handla riktigt länge :D
På riktigt är det ju så att de måste balansera laddningen så att man stannar lagom länge för laddning. De har ju inget intresse av att få folk att stanna i 10 min och dricka kaffe ur en termos i bilen och sedan dra vidare. Däremot så är ju 10 A schuko så svagt att det inte lockar någon för laddningens skull.

Någonstans mellan 32 A enfas (för ställen där man ändå stannar i flera timmar) och 32 A trefas (för ställen där man stannar kanske en timme eller två) går gränsen för vad man måste erbjuda för att det ska få folk att stanna där, eller rentav välja det stället för att göra sina affärer. Erbjuder man däremot 300 kW så kanske folk inte stannar tillräckligt länge för att göra av med pengar.