Sida 1 av 1

Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 13:57
av peterlauri
Drar fram mina fysikkunskaper så gott det går.

Nut torque ska vara 175Nm enligt instruktionsboken. Mitt skaft är 40cm långt till centrum där man håller handen. Vridmoment är massa X gravitation X avståndet till centrum av rotationspunkten. Det innebär att massan jag måste applicera vid handtaget är 175/0.4/9.82=44.6.

Då tar jag fram min fru från förrådet och låter henne lägga an hennes vikt så mycket att hon just inte lättar.

Äntligen får min fru på 48kg komma till nytta :)

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 14:28
av Johnalm
:lol:

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 14:46
av mati
Fast med den kalkylen får du rotera bilen runt bulten i samma takt som bulten dras åt. Så att skaftet alltid står exakt vågrätt. Annars får du inkludera nån jobbig cosinus i kalkylen och då blir det komplicerat. ;)

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 15:05
av bylund
Fast det räcker ju att avsluta vågrätt. Innan man faktiskt drar fast den spelar ju momentet inte så stor roll, bara det inte är för stort.

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 15:16
av Niklas Z
Det är inte så superkinkigt att ha momentarmen vågrät. Om den är 10° från vågrät så blir felet ungefär 1,5 %. Därefter börjar felet öka allt snabbare.

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 16:01
av Foluke
Niklas Z skrev:
Det är inte så superkinkigt att ha momentarmen vågrät. Om den är 10° från vågrät så blir felet ungefär 1,5 %. Därefter börjar felet öka allt snabbare.
Petitesser jämfört med att ha mera fru! :)

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 16:34
av Bjelke
:lol:

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 16:46
av znak3
Hello is this tesla service? - yes what's the problem? Well my wife and I screwed and now it's not working...

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 16:51
av Niklas Z
Foluke skrev:
Niklas Z skrev:
Det är inte så superkinkigt att ha momentarmen vågrät. Om den är 10° från vågrät så blir felet ungefär 1,5 %. Därefter börjar felet öka allt snabbare.
Petitesser jämfört med att ha mera fru! :)
Stämmer inte fruns vikt för att få rätt åtdragningsmoment återstår inget alternativ än att byta fru. Eller också ser man till att ha flera fruar, så man kan ropa på den med en vikt som passar den aktuella bulten. Precis som man har olika hylsor för olika bultar så behövs olika fruar för olika åtdragningsmoment. Man kan ju också gå runt i grannskapet och fråga efter andra fruars vikt och sedan be att få låna dem när de behövs. Då blir man säkert populär.

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 16:55
av peterlauri
znak3 skrev:
Hello is this tesla service? - yes what's the problem? Well my wife and I screwed and now it's not working...
Spot on :)

Re: Korrekt nut torque.!?

Postat: 08 apr 2017 22:36
av 18650
peterlauri skrev:
Drar fram mina fysikkunskaper så gott det går.

Nut torque ska vara 175Nm enligt instruktionsboken. Mitt skaft är 40cm långt till centrum där man håller handen. Vridmoment är massa X gravitation X avståndet till centrum av rotationspunkten. Det innebär att massan jag måste applicera vid handtaget är 175/0.4/9.82=44.6.

Då tar jag fram min fru från förrådet och låter henne lägga an hennes vikt så mycket att hon just inte lättar.

Äntligen får min fru på 48kg komma till nytta :)
Nu är det ju dessutom så här att Nm vinner race! så bilen bör ju ha accelererat iväg som skjuten ur en kanon vid erat däckskifte också.