Sida 1 av 2

Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 27 mar 2017 15:26
av Hermes
Ett intressant däck för att få mindre vägbuller i bilen är nya Contisilent - verkar det som. Någon som provat hur de låter kontra andra. Det gäller sommardäcket på 21".

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 27 mar 2017 21:01
av Alexander
Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 27 mar 2017 22:21
av HelectriC
Alexander skrev:
Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanliga :?

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 27 mar 2017 23:20
av mahulkp
HelectriC skrev:
Alexander skrev:
Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanliga :?
Jag hade dessa på min tidigare MS i 21", mycket tysta och behagliga.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 00:33
av znak3
Jag har dem och är nöjd med både ljudnivå och grepp :)

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 10:12
av bladh
Jag kör på dessa och de är ok.
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 11:01
av Legato
bladh skrev:
Jag kör på dessa och de är ok.
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?
Haha tusan också... Jag som längtat så efter tystnaden med sommarsulorna på Teslan. Har Sottozero på hybriden så då får man väl förmoda att den är tystare i elläge än Teslan kommer vara.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 12:09
av HelectriC
Vinterdäck är generellt "alltid" tystare än sommardäck om man inte har dubb.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 12:38
av Legato
HelectriC skrev:
Vinterdäck är generellt "alltid" tystare än sommardäck om man inte har dubb.
OK! Jag har dubb på Teslan så skillnad blir det ändå, men hoppades de skulle vara ännu tystare än friktionsdäcken på hybriden :-)

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 12:51
av Niklas Z
Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 14:27
av Kriper
https://www.dack-popgom.se/kop-av-dack/ ... 5-r21-96-y

Vad vet vi om dessa Pirelli? Verkar vara nya ecodäck.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 28 mar 2017 14:30
av HelectriC
Niklas Z skrev:
Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.
Kan säkert ligga nåt i det. Senare under sommaren har man inte helt minnet av hur vinterdäcken låter längre.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 13:01
av HelectriC
Har försökt gå lite på djupet med Contisilent och andra tysta däck. Har hittat en firma i Oslo, som verkar ha en hel del kunskap om däck till Tesla eftersom ägaren själv har en Tesla och är väldigt intresserad. Han har testat ut alla möjliga däck och jämfört olika parametrar som ljud, regnstabilitet, slitning etc.
Två saker som jag har fastnat för i hans analyser är att kör man staggered (dvs bredare däck bak än fram) Teslaorginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke till är att dom inte rekommenderar Contisilent. Dom menar att dessa låter på tok för mycket och slits alldeles för fort. Jag har alltid varit mycket restriktiv med "billigdäck", men dom har faktiskt hittat två däck som är betydligt tystare samt fungerar mycket bra på skandinaviska vägar. Om man kör väldigt mycket i hastigheter mellan 170-250 så är dessa däck lite mjuka i kanterna. Allt beror självklart på vad man prioriterar, men med tanke på att jag kör kanske två veckor om året på Autobahn och resterande månader på skandinaviska vägar, så funderar jag på att testa. Dom kostar under halva priset och håller dubbelt så länge, så det är ju trevligt. Däcken det handlar om är Achilles och Lexani.

Här en video där dom jämför däckljud inne i bilen vid 80km/h


Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 13:53
av e5m1r
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 13:59
av HelectriC
e5m1r skrev:
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 14:01
av e5m1r
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.
Nja håller inte med där
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 14:02
av HelectriC
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.
Nja håller inte med där
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
Därför är testet mest relevant när man inte kör så fort, som sagt.

Ett test är självklart bara ett test, men det som är intressant är att han som har butiken (kan visserligen ha vinstintressen och inte helt opartisk) väljer att själv köra sin Tesla på billigdäck istället för premium. Dom har tydligen också (om det stämmer vet jag inte) bytt däck hos flera kunder som varit besvikna på Contisilent, Michelin etc.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 15:35
av 12man
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 15:41
av HelectriC
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 16:57
av jpetters
HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 17:27
av HelectriC
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Det är på den bredare 9"-fälgen ja. Rekommendationen 265 kommer väl från Tesla antar jag? Med det är ju inga problem att köra 275or på en 9" fälg. Generellt så klarar en 9" fälg allt mellan 225-275. Jag vet inte vad det gör med förbrukningen? Antagligen går den upp litegrann och det är säkert anledningen till att Tesla inte rekommenderar det.

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 18:02
av Bjelke
HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 19:35
av Anders-X
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...
Kan rekommendera följande två sidor för fälg- och däckuträkningar/simuleringar.
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 30 mar 2017 20:12
av HelectriC
Bra kalkylator!
Denna visar:

245/35 fram, 265/35 bak = 14mm i skillnad på diameter, 44mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/35 bak = 20mm i skillnad på diameter, 63mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/30 bak = 6mm i skillnad på diameter, 19mm skillnad omkrets

275/30 hade alltså blivit en bättre kombo än orginaldimensionen för jag antar att man eftersträvar så lika rullförutsättningar fram och bak som möjligt?

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Postat: 31 mar 2017 09:20
av HelectriC
Fick nu bekräftat att det är 275/35 som dom använder och kommit fram till ger bäst lösning. Tydligen har dom haft denna lösning på egna och kunders bilar sen två år tillbaks och bara fått bra respons. Jag tror kanske jag ska våga mig på ett försök. Däcken är ju inte jättedyra, så blir det totalflopp, så får jag helt enkelt byta tillbaks.