Contisilent däck - någon som provat?
Postat: 27 mar 2017 15:26
Ett intressant däck för att få mindre vägbuller i bilen är nya Contisilent - verkar det som. Någon som provat hur de låter kontra andra. Det gäller sommardäcket på 21".
Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanligaAlexander skrev:Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
Jag hade dessa på min tidigare MS i 21", mycket tysta och behagliga.HelectriC skrev:Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanligaAlexander skrev:Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
Haha tusan också... Jag som längtat så efter tystnaden med sommarsulorna på Teslan. Har Sottozero på hybriden så då får man väl förmoda att den är tystare i elläge än Teslan kommer vara.bladh skrev:Jag kör på dessa och de är ok.
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?
OK! Jag har dubb på Teslan så skillnad blir det ändå, men hoppades de skulle vara ännu tystare än friktionsdäcken på hybridenHelectriC skrev:Vinterdäck är generellt "alltid" tystare än sommardäck om man inte har dubb.
Kan säkert ligga nåt i det. Senare under sommaren har man inte helt minnet av hur vinterdäcken låter längre.Niklas Z skrev:Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Nja håller inte med därHelectriC skrev:Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Därför är testet mest relevant när man inte kör så fort, som sagt.e5m1r skrev:Nja håller inte med därHelectriC skrev:Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Det är på den bredare 9"-fälgen ja. Rekommendationen 265 kommer väl från Tesla antar jag? Med det är ju inga problem att köra 275or på en 9" fälg. Generellt så klarar en 9" fälg allt mellan 225-275. Jag vet inte vad det gör med förbrukningen? Antagligen går den upp litegrann och det är säkert anledningen till att Tesla inte rekommenderar det.jpetters skrev:Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Kan rekommendera följande två sidor för fälg- och däckuträkningar/simuleringar.Bjelke skrev:Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.