Sida 1 av 4

Vinter

Postat: 13 dec 2014 18:34
av hybris
Nu har det varit lite halvvinter ett tag. Snö idag och minus. Måste säga att bilen fungerar kanon i halkan. Har ställt in regen till "low" för att undvika få släng pgr av för kraftig regen. Däcken är Nokkian Hakka 8 dvs ankardubb av senaste generationen. Grymt fäste och bromsförmåga. Släpper bara om jag drar på hårt men kör man vintersmart så känns det riktigt bra. Märker ingen direkt lägre röckvidd men åker inte toklångt speciellt ofta... Så ja vinternöjd.

Re: Vinter

Postat: 13 dec 2014 23:08
av Calle
Samma känsla här! Varit i Orsa i helgen o inga problem alls m 2 hjulsdrift, mkt bra känsla även på is som snöväg! Dubbade Hakka 8 gör verkligen sitt jobb! Mkt positiv upplevelse så det varit en av farhågorna med 2 hjulsdrift!

Re: Vinter

Postat: 13 dec 2014 23:39
av nide
Skönt att höra, ska köra 80 mil i mellandagarna på Hakka 8:or. Jag var iofs egentligen inte orolig men bra att veta att bilen snurrar på bra. Ska passa på att testa SCn i Gävle också på vägen norrut. Får se om jag träffar på någon annan då.

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 09:32
av matbl
Tur jag kör dubbfritt så jag får bra fäste på asfalt också... ;)

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 09:43
av hybris
Tror inte du kört Hakka 8 med ankardubb. Har bra fäste på asfalt också!

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 09:46
av Niclas
Jo men dubbfritt har ju bättre fäste och kortare bromssträcka på asfalt än dubbat.

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 11:28
av LarsL
Så kan det säkert vara (eller inte) men det är på blank is som jag har problem med att stanna. Torr asfalt ger tillräckligt bra fäste oavsett däck, i jämnförelse.

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 11:44
av Niclas
Det är klart.
Där jag bor är det dock oftast bar asfalt. Förra året hade vi ungefär 1 dag med snö/is.

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 13:34
av hybris
Jag bromsar lika bra på torr asfalt som med sommardäcken. Eller otroligt nära. Märker inga längre bromssträckor. På is och snö är hakka 8 världsklass. Ingen diskussion om det! Alla väljer döck själva men försök inte påstå att dubbdäck är sämre än dubbat. En sak är dubbfria bättre på och det är något lägre vägljud. Resten är bara dumheter.

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 14:32
av Svenssons
.

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 18:50
av Rich-hard
Svenssons skrev:
hybris skrev:
Jag bromsar lika bra på torr asfalt som med sommardäcken. Eller otroligt nära. Märker inga längre bromssträckor. På is och snö är hakka 8 världsklass. Ingen diskussion om det! Alla väljer döck själva men försök inte påstå att dubbdäck är sämre än dubbat. En sak är dubbfria bättre på och det är något lägre vägljud. Resten är bara dumheter.
För att köra på autobahn är också dubbfria bättre, men det har kanske inte så mycket med vägggrep att göra...
Man får inte ha dubbdäck i tyskland...

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 20:32
av hybris
Tyskland? Jag bor i Sverige... ;-)

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 20:34
av hybris
Du vill inte köra fort med dubbfria om det är plusgrader... De blir svajiga. Sett den Audi RS6 som körde 300 km/h med hakka 8 på is? ;-)

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 23:08
av MEL
hybris skrev:
Jag bromsar lika bra på torr asfalt som med sommardäcken. Eller otroligt nära. Märker inga längre bromssträckor. På is och snö är hakka 8 världsklass. Ingen diskussion om det! Alla väljer döck själva men försök inte påstå att dubbdäck är sämre än dubbat. En sak är dubbfria bättre på och det är något lägre vägljud. Resten är bara dumheter.
Att Hakka 8 är bäst på is och snö tvivlar jag inte på, men intressant att du endast tycker att det är ljudet som är sämre än med dubbfria däck. Exempelvis brukar dubbat på våt asfalt inte vara helt optimalt...

Re: Vinter

Postat: 14 dec 2014 23:42
av hybris
Hakka 8 har ankardubb. De är väldigt bra i de flesta situationer. Inga vinterdäck är bra vid för många plusgrader dock. Nackdel med hakka 8? Dubb är inte optimalt vid hård acceleration, sportigt körning eller vid för många plusgrader. De låter mer. Dock världsklass gällande säkerhet och känsla så fort det blir is eller snö. För mig är säkerheten och känslan vind vinterväglag det helt avgörande. Vi gör alla olika prioriteringar.

Re: Vinter

Postat: 15 dec 2014 02:10
av Svenssons
.

Re: Vinter

Postat: 15 dec 2014 17:32
av hybris
Ja kungsgatan i Uppsala och Hornsgatan i Stockholm, men sjukt enkelt att undvika dessa gator... Inga problem...

Re: Vinter

Postat: 15 dec 2014 18:42
av jans
Jag hade otroliga våndor när jag skulle välja däck. Sen en tid tillbaka vet vi ju att dubbdäcken skadar miljön då vi kör på bara vägar. Och det är ju inte många dagar med vinterväglag här i Mälardalen. Men nån gång varje vinter kör jag till Härjedalen. Och nån gång blir det blixthalka på de lokala småvägarna på väg mot lantstället här i Sörmland. Hittills har jag alltid valt min, och de minas, säkerhet framför ett ansvarstagande för miljön. Som min förre mek/bilkonsult sa "Nå, jans när du har barnbarnet i bilen, vill du att bromsarna skall ta när du ute och kör på isgata, eller inte ?"

Men nu, med Tesslan, valde jag faktiskt dubbfritt. Det kändes absurt att om jag investerat en smärre förmögenhet i en bil med absolut minimerad negativ miljöpåverkan i övrigt frivilligt utrusta den med utrustning som ändå sabbar miljön. Det kändes som att vanhedra min tysta vackra Tesla att sätta på bullrande och cancerframkallande däck på henne.

Så, jag får väl ta det väldigt försiktigt på vägen mot fjällen eller lantstället när väglaget är sådant. Tänkte starta en utredning om kedjor, nån som har ett tips om sådana ?

Re: Vinter

Postat: 15 dec 2014 18:54
av micha
Tjena.
Finns "strumpor" man kan montera på däcken istället för kedjor. Fungerar lika bra. Köpte det till min firmabil och det fungerade. Köpte det för jag ville inte sabba däck eller fälg.
Ska kolla imorgon vad märket va.

Re: Vinter

Postat: 15 dec 2014 19:23
av hybris
Exakt samma partiklar som man påstår kommer från dubbdäck finns i stora mängder i Spanien, Indien, Kina etc... De använder inte dubbdäck. Personligen tror jag detta är skitsnack. Handlar nog mer om vägslitage än något annat.

Jag prioriterar en sak högt. Säkerheten. Finns ingen tvekan om att dubbdäck räddar liv. Har som jag plitat om förut själv blivit räddad av dubbdäck två gånger. Även om Tesla är en av världens säkraste bilar så ör det en prestandabil med drivningen i bak. Vill man könna sig trygg är valet enkelt. Var och en gör sina prioriteringar. Mycket nöjd med Hakka 8 och skulle köra med det igen utan tvekan.

Re: Vinter

Postat: 26 dec 2014 15:08
av hybris
Nu har man kunnat köra i över minus 10 och mer äkta vinterväglag. Har även lekt lite på Ikeas parkering för att testa. Med antispinn på är bilen väldigt trevlig. Går att ställa upp lite lätt men tappat aldrig kontrollen eller snurrar. Kopplar man ur antispinn snurrar den mycket lätt vid gaspådrag vilket ju ör väldigt väntat. Rekommenderar varmt Hakka 8 dubb. Grymt bra väghållning och kort bromssträcka. Klart nöjd med P85+ som vinterbil. känns säker och kontrollerad hela tiden.

Re: Vinter

Postat: 26 dec 2014 15:34
av z balata
Hur upplever ni vinterprylarna. Jag tycker att uppvärmningen av bakrutan verkar lite svag. I övrigt funkar allt 100%. Förbrukningen av el är också ok, försämrar inte räckvidden så dramatiskt när det är vinter.

Re: Vinter

Postat: 26 dec 2014 17:38
av hybris
Är det ens uppvärmning av bakrutan? Man undrar..,

Re: Vinter

Postat: 27 dec 2014 19:58
av olarsson
Jag har haft problem med backspeglarna. Har haft auto fold funktionen påslagen med resultatet att speglarna frös fast infällda. När de lossnade stack det ut någon form av svarta tygbitar i skarven mellan spegelhuset och kromade fästet. Går inte att peta in igen. Inte så snyggt... Skära bort utsticket och se glad ut eller gnälla hos Tesla?
Sensmoral: stäng av auto fold vid minusgrader...

Re: Vinter

Postat: 27 dec 2014 20:16
av LarsL
Klaga säger jag, inte för att vara gnällig utan för att hjälpa Tesla bygga en bättre bil. Borde ju sitta värmare på speglarna så att de kan röra sig... Om de nu nödvändigtvis ska fällas i kallt väder.