Skulle man våga låta bilen köra in själv?
Varför inte ha garage som i Japan med ett automatiskt garage. Då kan man packa bilar tätt. Volvo börjar kanske komma ikapp.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 24 mar 2017 11:10
av MangeT
Vad händer om t.ex någon påstår att din självparkerande bil körde på deras bil och du inte varit där så du inte kan veta vad som hänt?
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 24 mar 2017 11:14
av danni
Alltså, det här är väl vettigt och en helt naturlig utveckling, samtidigt så är det bara ett pyttelitet mellansteg. Snart är bilarna helt autonoma inte bara när de parkerar, och då behövs inte parkering på samma sätt överhuvudtaget längre. Det kommer innebära en jätteförändring i hur vi kan planera våra städer!
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 24 mar 2017 11:25
av mati
Roligt att de pratar om att de vill spara plats, samtidigt som reklamen visar största (och törstigaste) monsterbilen de har i sitt utbud. Och så filmar de dessutom från ett perspektiv som låter bilen att se ännu större ut.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 26 mar 2017 20:22
av TiborBlomhall
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 26 mar 2017 20:27
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Volvo.jpg
Såg nåt om att Uber lägger sina AP-försök iom detta.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 26 mar 2017 20:35
av bylund
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Volvo.jpg
Såg nåt om att Uber lägger sina AP-försök iom detta.
Jag tolkar syftningen som att en Uberbil krockat med en Tesla som då lett till ett dödsfall, men inget jag hört om (som jag minns iaf), det borde väl ha lett till stora
rubriker dubbelt upp sas?
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 28 mar 2017 07:22
av e5m1r
Det är ju olyckan med lastbilen de syftar till (är den ända dödsolyckan med tesla i Florida vid given tidpunkt) hur det har nåt med uber eller Volvo att göra är en fråga
Gissningsvis är texten där för google boot att hitta då den i övrigt inte har i artikeln att göra
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 28 mar 2017 08:00
av LarsL
AGCF skrev:
Haha! Det var den andra bilens fel sa de på nyheterna.
Ja, självklart. Hade den andra bilen inte stått där så hade Volvon kunnat rulla vidare upp på hjulen igen.
Men sorgligt nog så kommer de flesta olyckor där självkörandebilar är inblandade skyllas på dem och inte den vårdslösa människan i andra bilen. Ex lastbilen som kör ut framför en bil.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 28 mar 2017 18:03
av Jerker
Heder åt Volvo; de tänker inte hoppa på bränslecellståget:
Tycker det är lite tråkigt att självkörande bilar (oavsett märken) alltid blir uppmärksammade som "bovar" i olyckor trots att det i vissa fall uppenbart var det andra fordonet i situationen som orsakade olyckan. Tydligen bröt någon mot väjningsplikt och körde in i Volvon från sidan.
Att Über då ska behöva ställa in sina tester för att nån annan orsakar en olycka verkar ju rätt snett..?
tydligen har Håkan (inte M) varit ute och provkört..
från http://wardsauto.com/engines/volvo-focu ... ied-future
“The driving experience with a fully electric vehicle is really very good with high acceleration (and) quiet, little or no transmission noise, so once we bring down the cost it becomes a very good proposition. People will buy it not just because of lower emissions, but because it’s good technology.”
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 29 mar 2017 19:28
av bylund
12man skrev:
tydligen har Håkan (inte M) varit ute och provkört..
från http://wardsauto.com/engines/volvo-focu ... ied-future
“The driving experience with a fully electric vehicle is really very good with high acceleration (and) quiet, little or no transmission noise, so once we bring down the cost it becomes a very good proposition. People will buy it not just because of lower emissions, but because it’s good technology.”
Inte Håkan (M) utan Håkan (S) alltså
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 30 mar 2017 08:17
av chaffis75
Jerker skrev:
Heder åt Volvo; de tänker inte hoppa på bränslecellståget:
Så var det ju med elbil också för något år sedan
Men jag hoppas detta uttalande blir sant för jag tror verkligen inte på bränsleceller för vanliga bilar däremot kan de möjligen vara lösningen för andra tyngre fordon.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 30 mar 2017 08:21
av LarsL
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Heder åt Volvo; de tänker inte hoppa på bränslecellståget:
Så var det ju med elbil också för något år sedan
Men jag hoppas detta uttalande blir sant för jag tror verkligen inte på bränsleceller för vanliga bilar däremot kan de möjligen vara lösningen för andra tyngre fordon.
Även för tyngre fordon så är det billigare att bygga ut laddnätverk än att bygga ut ett vätgastanknätverk.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 30 mar 2017 08:54
av chaffis75
LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Heder åt Volvo; de tänker inte hoppa på bränslecellståget:
Så var det ju med elbil också för något år sedan
Men jag hoppas detta uttalande blir sant för jag tror verkligen inte på bränsleceller för vanliga bilar däremot kan de möjligen vara lösningen för andra tyngre fordon.
Även för tyngre fordon så är det billigare att bygga ut laddnätverk än att bygga ut ett vätgastanknätverk.
Jo jag håller med att de är en annan möjlighet men jag skriver just möjlighet. De som talar emot batterier på lastbilar skulle kunna vara vikt medans volym nog är ett mindre problem på en lastbil. Jag ser väl detta mest som olika möjligheter och att olika tekniker kan komplettera varandra beroende på vilken slags lastbil det är, långfärd eller korta sträckor med utleveranser i en stad.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 30 mar 2017 09:27
av LarsL
chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Heder åt Volvo; de tänker inte hoppa på bränslecellståget:
Så var det ju med elbil också för något år sedan
Men jag hoppas detta uttalande blir sant för jag tror verkligen inte på bränsleceller för vanliga bilar däremot kan de möjligen vara lösningen för andra tyngre fordon.
Även för tyngre fordon så är det billigare att bygga ut laddnätverk än att bygga ut ett vätgastanknätverk.
Jo jag håller med att de är en annan möjlighet men jag skriver just möjlighet. De som talar emot batterier på lastbilar skulle kunna vara vikt medans volym nog är ett mindre problem på en lastbil. Jag ser väl detta mest som olika möjligheter och att olika tekniker kan komplettera varandra beroende på vilken slags lastbil det är, långfärd eller korta sträckor med utleveranser i en stad.
Det som kommer förändra allt är självkörande lastbilar. Utan förare så spelar det väldigt liten roll om bilen laddar var 20 mil eller var 30:e eller inte, det är totalekonomin som blir viktig. Om elen kostar 8-10kr/mil och vätgasen kostar 30-35kr/mil så blir valet ganska enkelt.
Vikt och volym blir inte heller lika viktigt med självkörande fordon. Du behöver inte dela förarens lön med kg fraktat gods och återigen det är totalekonomin som är viktig.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 30 mar 2017 09:34
av vigge50
Det som talar emot batterier för lastbilar är vikten, om reglerna säger att en lastbil endast får väga 25 ton så påverkar vikten på batterierna hur mycket du får lasta. Ju mindre du får lasta desto fler lasttransporter behöver du skicka om inte volymen är problemet och då kanske skillnaden i pris på vätgas och el inte har så stor påverkan.
Re: Vad gör Volvo?
Postat: 30 mar 2017 10:49
av danni
vigge50 skrev:
Det som talar emot batterier för lastbilar är vikten, om reglerna säger att en lastbil endast får väga 25 ton så påverkar vikten på batterierna hur mycket du får lasta. Ju mindre du får lasta desto fler lasttransporter behöver du skicka om inte volymen är problemet och då kanske skillnaden i pris på vätgas och el inte har så stor påverkan.
Att skicka fler transporter är ju inte ett jättestort problem om du inte måste ha en förare per transport. Tvärtom tror jag att de autonoma lastbilarna kommer vara mycket, mycket mindre än idag. Det är effektivare att kunna skicka flera mindre transporter än att behöva samköra större mängder gods bara för att behöva slå ut kostnaden per förare över mer gods. Jag tror att precis som med persontransporterna kommer vi ha autonoma lastpoddar som går från väldigt små till ganska stora (typ som en minibuss idag), men att det kommer vara rätt sällsynt med lastbilar av dagens storlek.