Sida 1 av 2

äntligen går det att optimera

Postat: 16 mar 2017 17:46
av pureelectric
lite reklam som kommer kanske att överraska många, elbilsoptimering
mer info på http://pureelectric.se/tesla-model-sx/

och http://pureelectric.se/

alla elbilar går att optimera, ca 10-20 % längre räckvidd, tex nissan leaf har körts 200 km med ett 24 kw batt.

välkomna

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 16 mar 2017 18:10
av HelectriC
Har du mer info om optimeringen till Tesla? Står inte så mkt på er hemsida.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 16 mar 2017 18:43
av mans71
För att få ut ökad räckvidd måste ju något annat offras, någon som tillverkaren valt att inkludera. Man blir ju nyfiken...

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 16 mar 2017 18:53
av Klintan
För Leaf verkar den underlätta Pulse and Glide, något som ju kan ge lite energibesparing om man använder rätt körstil. Verkar som att alla modeller kopplas in på gaspedalen och förändrar signalerna från den. Kanske ger ett större spel som ger nolllgas?
Väntar på oberoende test innan jag lägger ner några pengar på den.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 07:06
av pureelectric
hej igen, bara hålla utkik, teslas box är redan utprovad och kommer snart att säljas. Just på tesla finns det mycket att optimera med så mycket kräm som finns- bara att ta vara på den på rätt sätt.
Det är rätt att man tar vara på signalerna via gaspedalen, man skapar så att säga en eco mode på en eco mode det som andra klarar med egg foten skapas elektroniskt.
Välkommen att testa- gratis så klart.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 07:15
av e5m1r
Jag är alltid skeptisk till sånt här
Även boxar till ICE offrar nåt ( motor och turbo ) till förmån för mer vrid och fler hk
Så vad kan man offra i elbil
Här blir det tvärtom tror faktiskt att man skonar motor och batteri men offrar prestanda
I så fall så funkar de här manickerna enbart i mycket stop and go trafik och är helt värdelösa när du verkligen behöver längre räckvidd typ på en långresa utan SuC på vägen

äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 07:33
av Mrk
Jag vet! Vi stoppar in en främmande dator som micklar med programvaran i vår bil för 1.5 miljoner kronor.

Detta gör vi enbart för att vi får några procent extra ström, som vi ändå laddar gratis över hela världen.

Varför existerar dessa produkter?

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 07:44
av e5m1r
Mrk skrev:
Jag vet! Vi stoppar in en främmande dator som micklar med programvaran i vår bil för 1.5 miljoner kronor.

Detta gör vi enbart för att vi får några procent extra ström, som vi ändå laddar gratis över hela världen.

Varför existerar dessa produkter?
Den problemetiken är så uppenbar att jag inte ville ta upp det
Du får en dator där signaler från acc pedalen går till, tolkas ändras och skickas vidare "optimerade" Vad är det värsta som kan hända liksom :)

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 08:40
av pureelectric
mer info ifrån V-tech
This is simple
There are two factors setting power (or regeneration) - position of pedal and speed of change (so first derivative in time of position of pedal).
All cars (so Leaf too) have a mechanism to improve pedal interpretation, basing on PID-R conversion. If we move pedal slowly, real power will almost perfectly folow pedal position. If we do that faster - power may go faster, than actual position (by prediction of future position of pedal). Same for regen.
All these algos are same and have R- part. It causes a non-reaction zone to exist, to avoid notorious algorythm reaction.
Using trick, that at the end of pedal changes last 10-14 kW in zero seconds (one step), prediction causes local jump of power demand with shortest possible time (one or two samples of AC converters) - in Leaf it is up to 85 kWh, then it releases it down immediately, but R-zone causes algorythm to stop at 82-83 kW (depends on luck at these probes (ac samples)).
This is not implemented in box now, but can be added in future. Until now I'm afraid of battery a bit, as with normal throttle using you NEVER make predicted power to be more than 80 kWh as leg of human is too slow. So factory did not want such behavior, but they did not expected, that pedal position would be translated and manipulated this way.

Same reaction is with regen (this is implemented in actual box). quick change in regen demand (releasing pedal to zero (to be honest - to physical zero, not zero of pedal, so this is about -5 % of opening, not possible position, but for PID-R algo it is normal value) - we cause regen to go deeper (again - this depends how system exactly interpretes that - sometimes AC converters catch 2 probes on "ultra - fast pedal release slope", sometimes one probe, so regen will be 2-4 kW higher, when algo stops intervention at R-zone.

So nothing special in it, just simple exploit of system weakness by using reactions, that were never tested (so never discovered) at factory.

Thomas

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 08:48
av pureelectric
ni är ju ganska roliga och som vanligt är man lite negativ till en ny produkt som ingen har testat,:) liksom när robot klipparen kom, har haft min i 15 år- nu har varenda granne en- liksom elbilarna ökar- norge och usa har bättre förståelse för nya ting- och förresten det ända man pratar om är räckvidd- om en box som endast kostar 2300 sek och ökar din räckvidd med kanske 10 % kanske du slipper bli bogeserad hem - vem har inte fått bli bogserad någon gång? Håller med att motorväg inte ger mycket mer räckv. men landsväg och stad märks det- nåja vi får se.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 08:52
av SebastianP
Nej, varför skulle någon av de över 14000 anställda på Tesla lyckats programmera bilen på ett bra sätt?

Montera en sådan box känns lika självklart som att montera en tratt på luftfiltret på en moped...

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 09:09
av vigge50
pureelectric skrev:
ni är ju ganska roliga och som vanligt är man lite negativ till en ny produkt som ingen har testat,:) liksom när robot klipparen kom, har haft min i 15 år- nu har varenda granne en- liksom elbilarna ökar- norge och usa har bättre förståelse för nya ting- och förresten det ända man pratar om är räckvidd- om en box som endast kostar 2300 sek och ökar din räckvidd med kanske 10 % kanske du slipper bli bogeserad hem - vem har inte fått bli bogserad någon gång? Håller med att motorväg inte ger mycket mer räckv. men landsväg och stad märks det- nåja vi får se.
Detta är väl för guds skulle inte samma sak som en robotgräsklippare? Om robottgräsklipparen skulle gå sönder och kunde fixas så åkte man var det bortkastade pengar men inte mer med det men nu pratar vi om att göra förändringar i en bil som kostar runt en miljon, då vill man ha väldigt bra koll på vad det innebär innan man är beredd att testa om man vill över huvud taget.

Att säga till de som köpt en elbil för en miljon från ett nystartat företag att de är rädda för ny teknik är ju bara skrattretande.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 09:26
av SebastianP
vigge50 skrev:
pureelectric skrev:
ni är ju ganska roliga och som vanligt är man lite negativ till en ny produkt som ingen har testat,:) liksom när robot klipparen kom, har haft min i 15 år- nu har varenda granne en- liksom elbilarna ökar- norge och usa har bättre förståelse för nya ting- och förresten det ända man pratar om är räckvidd- om en box som endast kostar 2300 sek och ökar din räckvidd med kanske 10 % kanske du slipper bli bogeserad hem - vem har inte fått bli bogserad någon gång? Håller med att motorväg inte ger mycket mer räckv. men landsväg och stad märks det- nåja vi får se.
Detta är väl för guds skulle inte samma sak som en robotgräsklippare? Om robottgräsklipparen skulle gå sönder och kunde fixas så åkte man var det bortkastade pengar men inte mer med det men nu pratar vi om att göra förändringar i en bil som kostar runt en miljon, då vill man ha väldigt bra koll på vad det innebär innan man är beredd att testa om man vill över huvud taget.

Att säga till de som köpt en elbil för en miljon från ett nystartat företag att de är rädda för ny teknik är ju bara skrattretande.
Bara att faktiskt ha köpt en Tesla är väl bevis nog på att man inte är rädd för ny teknik.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 09:29
av bat
Känns inte som en seriös produkt så känns svårsålt.

Men hade man kunnat spara 10% energi så är det såklart bra från ett miljöperspektiv. Även om vi kör på el istället för fossilbränsle så är alltid en lägre energiförbrukning per km något positivt.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 09:35
av danni
pureelectric skrev:
ni är ju ganska roliga och som vanligt är man lite negativ till en ny produkt som ingen har testat,:) liksom när robot klipparen kom, har haft min i 15 år- nu har varenda granne en- liksom elbilarna ökar- norge och usa har bättre förståelse för nya ting- och förresten det ända man pratar om är räckvidd- om en box som endast kostar 2300 sek och ökar din räckvidd med kanske 10 % kanske du slipper bli bogeserad hem - vem har inte fått bli bogserad någon gång? Håller med att motorväg inte ger mycket mer räckv. men landsväg och stad märks det- nåja vi får se.
Skepticismen stammar nog från det faktum att Tesla sannolikt har världens främsta experter på batterier, elmotorer och elmotorstyrning samlade hos sig, och har lagt otaliga timmar på att utveckla de här bilarna inkl motorerna och motorstyrningen, och så kommer ett litet företag i Stockholm med tre anställda med påståendet "vi kan göra det här mycket bättre än Tesla utan några nackdelar". Det känns som ett såpass spektakulärt påstående att det nog är värt en viss skepticism.

Det finns säkert lite vinster att tjäna på att exempelvis lägga ett utjämningsfilter på gasresponsen, på att optimera regen (och kanske ge oss en möjlighet att coasta på lands- och motorväg), men att det skulle ge 10% är jag skeptisk till, åtminstone om man jämför med en förare som aktivt utövar ecodriving, och om det här är vad produkten gör bör man kanske vara tydlig med att det i själva verket bara assisterar föraren med saker som går att göra manuellt, och att man i gengäld får en bil som kommer svara mycket långsammare på gasen sålänge det här systemet är inkopplat.

Ytterligare en anledning till skepticism är att alla som jobbat med utveckling av mjukvara vet att det inte existerar mjukvara utan buggar. Den här mjukvaran ska styra elmotorer på upp till ~750 hästkrafter i en bil som man färdas i, kanske ihop med sin familj. Om fel bugg inträffar vid fel tillfälle så kostar det människoliv. Jag säger inte att det nödvändigtvis finns såna buggar i Vtechs mjukvara, jag säger bara att jag förstår om man inte vill ta den risken för att potentiellt spara en pytteliten mängd ström.

(Ärligt talat tror jag väldigt få här har behövt få sina Teslor bogserade, och i de fall det skett är det nog väldigt sällan för att man fått slut på ström. Det är jättelätt att undvika att få slut på ström.)

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 10:37
av Kirre
Som mjukvarutvecklare vet man också att något av det värsta (eller mest spännande) som finns är när någon tredje part börjar lägga sig i och kanske upptäcka saker man själv har missat eller prioriterat annorlunda ;)
Tycker detta är ett skoj initiativ som, om det visar sig att det ger fördelar och något som har missats förhoppningsvis uppmärksammas av Tesla och kanske leder till ett uppköp/licens...
Kolla t.ex på dagens Photoshop-version. Flera av de mest populära funktionerna som har kommit till de senaste åren är köpta/licensierade algoritmer eller plugins. Har en god vän som sålde en licens på sin plugin till Adobe för några år sedan, och där var både försörjning och pension fixad. :)

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 17:11
av mati
Kirre skrev:
Som mjukvarutvecklare vet man också att något av det värsta (eller mest spännande) som finns är när någon tredje part börjar lägga sig i och kanske upptäcka saker man själv har missat eller prioriterat annorlunda ;)
Just det. Folk som talar om för en att det där är lätt att fixa, sånt gillar vi.
Mitt standardexempel på detta är en kund som klagade på en funktion jag hade skrivit för att kalibrera en givare. Man mäter och matar sedan in sina mätvärden. Problemet var bara att en del användare mätte fel och därmed blev kalibreringen också fel. Kunden ville då att jag skulle fixa det så att systemet bara accepterar rätt kalibreringsvärden. Det kan väl inte vara så svårt. Eller...?

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 17:21
av Bjelke
mati skrev:
Kirre skrev:
Som mjukvarutvecklare vet man också att något av det värsta (eller mest spännande) som finns är när någon tredje part börjar lägga sig i och kanske upptäcka saker man själv har missat eller prioriterat annorlunda ;)
Just det. Folk som talar om för en att det där är lätt att fixa, sånt gillar vi.
Mitt standardexempel på detta är en kund som klagade på en funktion jag hade skrivit för att kalibrera en givare. Man mäter och matar sedan in sina mätvärden. Problemet var bara att en del användare mätte fel och därmed blev kalibreringen också fel. Kunden ville då att jag skulle fixa det så att systemet bara accepterar rätt kalibreringsvärden. Det kan väl inte vara så svårt. Eller...?
:lol: skitlätt...

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 17 mar 2017 23:27
av e5m1r
Som nämnt ovan om det är nåt att ha kommer tesla köpa upp och vi får det ota

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 18 mar 2017 08:33
av LarsL
För fossilbilar förstår jag att det finns sådana här produkter. Fossilarna är begränsade av regler kring utsläpp, CO2 och NOx, som tillverkarna måste följa. Där finns alltså marginaler att ta av om man struntar i de begränsningarna.

För en elbil finns ju inte sådana kompromisser och särskilt inte på en Tesla. Jag skulle aldrig köpa denna produkt till en elbil.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 18 mar 2017 12:56
av drakbane
"vem har inte fått bli bogserad någon gång? " :?:

Varför ska man få sin bil bogserad??

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 18 mar 2017 17:01
av bylund
drakbane skrev:
"vem har inte fått bli bogserad någon gång? " :?:

Varför ska man få sin bil bogserad??
Någon gammal fossilare har jag fått bogsera, men aldrig p g a soppatorsk. Och verkligen inte Teslan.

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 18 mar 2017 18:02
av e5m1r
bylund skrev:
drakbane skrev:
"vem har inte fått bli bogserad någon gång? " :?:

Varför ska man få sin bil bogserad??
Någon gammal fossilare har jag fått bogsera, men aldrig p g a soppatorsk. Och verkligen inte Teslan.
Bogserat bara bensinare märkligt nog för att batteriet dog då den inte fick laddning :)

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 18 mar 2017 21:29
av mati
e5m1r skrev:
Bogserat bara bensinare märkligt nog för att batteriet dog då den inte fick laddning :)
Det är kanske det som är källan till den berömda missuppfattningen att elbilar måste bärgas pga tomt batteri titt som tätt.
Senast igår fick jag frågan var nånstans man fäster bogserlinan i en Model S.
- Ähmmmm, menar du där bak eller?

Re: äntligen går det att optimera

Postat: 22 mar 2017 23:44
av Henrik
Körde Leksand - Stockholm idag med min P85+

Det är ca 30 mil och medelhastigeten var 98 km/h

Det var mest torrt väglag och men det regnade lite smått den sista vägen och jag har även 21-tums dubbade vinterdäck på bilen som ev kan påverka.

Min snittförbrukning var efter hela resan ca 182 wh/km.

De sista 50 km så gick förbrukningen upp lite pga blött väglag:

Bild

Laddade till 90 % men hann köra lite innan så batteriet låg väl på ca 82-85 % när jag påbörjade resan

Det går att köra lite över den angivna hastigheten och ändå få en låg förbrukning. När jag kör korta turer (3-4 mil) hamnar jag på 130-140 wh/km. Ibland har jag kommit ner till 100 wh/km men det var i vintras och då var det mycket byvägar med en hastighet på 40 km/h....

Baserat på detta så tror jag (när det gäller Tesla) att det går att få en helt "OK" förbrukning på Model S:en. Så tror det är svårt att få Teslaägare att köpa denna produkt eftersom det helt enkelt inte behövs. (Är nog därför vissa är skeptiska till produkten ;) )