Sida 1 av 5

DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 07:52
av AGCF
Vilken vinner? Håkan Matson tycker Miraien är bättre för Teslan är lite stötig. Carl-Johan Lejland vill ha en elbil med vätgas-räckviddsförlängare.

De ville helst låna en s60 av Tesla för räckvidden skulle då vara lika som Miraien, men de fick en 90D som visserligen kostade lika mycket i leasingkostnad per månad som Miraien. Jag kan tycka att man borde jämföra bilar i samma prisklass eller prestanda eller storlek.. Nåväl.

Om man kan ladda hemma så är Teslan bra men annars är det smidigare med Miraien som tankar på 3 min. Om man bara har ett 6A 220v uttag hemma som Håkan så är det kört. Dessutom slog hans jordfelsbrytare ifrån (för man anta, "den släckte hela huset"). Sanslös artikel. Vem kan inte installera ett nytt eluttag om man köper en bil för en miljon?!

Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.44.54.png

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 07:54
av AGCF
Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.45.08.png

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:04
av AGCF
Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.45.44.png

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:07
av MangeT
Eller ställa ner laddstyrkan. Att ett 6A uttag kan släcka hela huset känns väldigt osannolikt.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:07
av AGCF
Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.45.58.png

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:09
av AGCF
Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.46.05.png

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:14
av MangeT
Undrar hur långt i Europa man kan köra Mirai?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:24
av bylund
Fast har man en vätgasmack i garaget, men bara 6A enfas förstår jag att vätgas känns smidigare.

Skulle man däremot behöva åka ut till Arlanda för att fylla på vätgas så vore det inte så smidigt. Tur att man slipper det.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:26
av e5m1r
MangeT skrev:
Undrar hur långt i Europa man kan köra Mirai?
Tydligen går det
https://www.toyota.se/om-toyota/artikla ... mirai.json

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:36
av AGCF
En lista på vad de jämför:

Räckvidd
Mirai 35 mil / Tesla 50 mil

Bagage
Mirai 361 l / Tesla 834 l

Komfort
Mirai konventionell / Tesla stötig

Utseende
Mirai sticker ut / Tesla konventionell

Leasingkostnad
Samma

Bränslekostnad
Mirai 8 kr / Tesla 2 kr

Acceleration
Mirai 9,6 s / Tesla 4,4 s

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:37
av mati
Ja, vi ska ha elbilar med hyfsat stort batteri samt vätgasdriven räckviddsförlängare. Låter ju onekligen jätteklokt. Man kombinerar batteribilens höga pris (pga batterierna) med vätgasbilens höga pris (pga bränsecellen och komplicerad teknik) och får då en bil som kostar runt 2 miljoner eller nåt. Bra.
Vidare kombinerar man batteribilens initialt högre miljöpåverkan (pga batterierna) med vätgasbilens initialt högre miljöpåverkan (pga kolfibertanken och bränslecellen) och får då en bil som är kanske lika miljö(o)vänlig som en bensinbil. Bra.
Och så glömde jag ju att ett stort batteri + allt vätgastrams måste få plats nånstans i bilen. Och det får inte väga skjortan heller. Hmmm, det går nog bra.
NOT!!!!
Och allt detta bara för att HM bara har 6A säkring i sitt hus????

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 08:45
av AGCF
Mirai!

Bild
Bild

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 09:05
av apkungen
bylund skrev:
Fast har man en vätgasmack i garaget, men bara 6A enfas förstår jag att vätgas känns smidigare.

Skulle man däremot behöva åka ut till Arlanda för att fylla på vätgas så vore det inte så smidigt. Tur att man slipper det.
Med ett 6A uttag och 10h laddning per natt får man räckvidd till 1900 mil per år, de flesta kör bara drygt 1000 mil. För mig skulle det räcka. Och om man lyckas släcka ned huset genom att dra den strömmen, då bör man oavsett kolla upp elnätet i hela huset för 6A drar ju bara micron nästan. Vattenburen drar klart mer, spisen, infravärmen eller ja, vad som helst typ...

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 09:07
av mati
apkungen skrev:
bylund skrev:
Fast har man en vätgasmack i garaget, men bara 6A enfas förstår jag att vätgas känns smidigare.

Skulle man däremot behöva åka ut till Arlanda för att fylla på vätgas så vore det inte så smidigt. Tur att man slipper det.
Med ett 6A uttag och 10h laddning per natt får man räckvidd till 1900 mil per år, de flesta kör bara drygt 1000 mil. För mig skulle det räcka. Och om man lyckas släcka ned huset genom att dra den strömmen, då bör man oavsett kolla upp elnätet i hela huset för 6A drar ju bara micron nästan. Vattenburen drar klart mer, spisen, infravärmen eller ja, vad som helst typ...
Antingen så kör han allting på en och samma fas i huset eller så begrep han helt enkelt inte att Tesla defaultar laddströmmen till 13A och att man manuellt måste ställa ner den.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 09:54
av Gustafsson
Jag kan ändå tänka mig att det finns någon enstaka entusiast som gillar det annorlunda med Mirai och den tekniska nivån. Kul att ha i garaget, men inte användbar som enda bil.
Dessutom kommer den med stor sannolikhet att bli en samlarbil ganska fort, för det blir nog inte många sålda med tanke på elbilarnas/batteriteknikens snabba utveckling.
/70D

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 10:43
av bullen
mati skrev:
Ja, vi ska ha elbilar med hyfsat stort batteri samt vätgasdriven räckviddsförlängare. Låter ju onekligen jätteklokt. Man kombinerar batteribilens höga pris (pga batterierna) med vätgasbilens höga pris (pga bränsecellen och komplicerad teknik) och får då en bil som kostar runt 2 miljoner eller nåt. Bra.
Vidare kombinerar man batteribilens initialt högre miljöpåverkan (pga batterierna) med vätgasbilens initialt högre miljöpåverkan (pga kolfibertanken och bränslecellen) och får då en bil som är kanske lika miljö(o)vänlig som en bensinbil. Bra.
Och så glömde jag ju att ett stort batteri + allt vätgastrams måste få plats nånstans i bilen. Och det får inte väga skjortan heller. Hmmm, det går nog bra.
NOT!!!!
Och allt detta bara för att HM bara har 6A säkring i sitt hus????
Lysande analysBild

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 10:57
av Bjorn
Vad jag blir övertygad om att byta Teslan till en Mirai. :lol:

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 12:21
av Elbilisten
Vätgasbilar var en intressant vision för 10-20 år sen. Då fanns det inte snabbladdare för elbilar, batterierna var dyra och försvagades efter några hundra cykler. Men det är ju inte aktuellt sen Mitsubishi i-MiEV och Nissan Leaf kom ut i trafiken.

En sak de glömde jämföra var garantivillkor på drivlinorna. Fast det blir ju lite svårt att jämföra när Miraien bara kan leasas. De skrev inte hur lång leasingperioden var. Ska man gissa på att bränslecellerna inte håller så länge och att dekalen innanför tankluckan anger att bilen inte får tankas efter x år om inte man byter tankarna? De kunde väl ha skrivit hur lång garanti det är på Teslans drivlina. Då vet man hur länge det minst fungerar. Då kan man jämföra med hur länge det är tillåtet att tanka Toyotan. Om inte Toyota har tagit tillbaka alla bilar innan.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 13:12
av chaffis75
Gustafsson skrev:
Jag kan ändå tänka mig att det finns någon enstaka entusiast som gillar det annorlunda med Mirai och den tekniska nivån. Kul att ha i garaget, men inte användbar som enda bil.
Dessutom kommer den med stor sannolikhet att bli en samlarbil ganska fort, før det blir nog inte många sålda med tanke på elbilarnas/batterieteknikens snabba utveckling.
/70D
Ja de är ju verkligen spännande teknik men som vardags bil så har jag svårt att se varför den skulle vara bättre än en Tesla Modell S eller framtida bilar med liknande range och infrastruktur för snabbladdning.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 13:17
av Klintan
Utgångsdatum verkar vara femton år från tillverkningsdatum på vätgaskomponenterna, åtminstone i USA. http://insideevs.com/2016-toyota-mirai-refuel-2029/

Från manualen:

The hydrogen-related components (such as the tanks, pipelines, etc.) have
expiration dates established by law. Vehicles with expired hydrogen-related
components must not be used. The hydrogen-related components must be
replaced with new ones if their expiration dates have passed. The expiration
date is written on the inside of the fuel door as the limit date of filling.
Consult any authorized Toyota dealer or repairer, or another duly qualified
and equipped professional.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 13:37
av Seregon
Klintan skrev:
Vehicles with expired hydrogen-related components must not be used. The hydrogen-related components must be replaced with new ones if their expiration dates have passed.
Det där om något lär ju att bli dödsstöten för vätgasbilar. En totalt ohållbar andrahandsmarknad om en behöver byta ut hela bränslecellstanken för vem vet hur många pengar efter 15 år.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 13:47
av mati
Jag undrar vad som händer när folk inte gör det pga för höga kostnader. Idag skiter t.ex. många dieselägare i att byta partikelfiltret, de plockar bara ut det och kör utan. Det höga priset för ett nytt filter är naturligtvis orsaken till detta. Så vad händer när man helt enkelt fortsätter att köra sin 15 år gamla Mirai? Kaboooooom??????

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 14:51
av Pontus
Jag förstår inte varför Toyota inte bygger ut med vätgasmackar likt Teslas snabbladdare om dom nu är så övertygade om att vätgas är framtiden? Vad är problemet?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 14:53
av Pontus
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 15:41
av Klintan
mati skrev:
Jag undrar vad som händer när folk inte gör det pga för höga kostnader. Idag skiter t.ex. många dieselägare i att byta partikelfiltret, de plockar bara ut det och kör utan. Det höga priset för ett nytt filter är naturligtvis orsaken till detta. Så vad händer när man helt enkelt fortsätter att köra sin 15 år gamla Mirai? Kaboooooom??????
Fordonsgasbilar får körförbud om de inte har godkända tankar. Blir nog samma här. Frågan är om det i detta fall är samma begränsade livslängd på alla gasrelaterade komponenter, det är ju så det verkar i handboken?