Sida 1 av 1

Tesla service

Postat: 01 mar 2017 17:29
av Pontus
Jag fick idag en referens till Teslas service när nyckeln till Golfen slutade fungera. Först var jag i helgen inne på en verkstad bredvid SC i Infra City men dom kunde inte hjälpa till då det var ett garanti ärende. Detta kan bara en tekniker titta på och då blir det att ta sig till Kista eller Täby och bara mellan 8-16 på vardagar och inte under lunchen. Puh
Hemma sjuk idag tänkte jag att ett litet ärende till Kista kan jag väl orka med.
Kundmottagningen, du måste upp för trappan och in till service mottagningen sa dom när jag sa att jag hade en nyckel som inte fungera.
Vänta på min tur, efter ett tag fick jag prata med någon som sa att om jag inte beställt tid så kunde hon inte hjälpa mig utan då fick jag gå ner ut och in i en annan ingång till Express servicen.
Bara en man före mig och teknikern tittar upp och säger jag hjälper dig efter denna kunden (kändes som han menade typ 5 min), efter 20 min går jag ut i verkstaden och frågar om det tar lång tid. Ja en timme tar det säkert, kändes väl oviktigt för honom att tala om det för kunden?
Sedan blir det min tur och efter att provat nyckeln mot bilen säger han att det säkert är bara kodningen som behöver återställas MEN det täcker inte garantin eftersom nyckeln av säkerhetsskäl tappar koden om man trycker på knappen flera gånger (hur många visste han inte) utan att vara i närheten av bilen. Om det är något trasigt i nyckeln så går det på garantin MEN det kunde han inte veta utan att göra en felsökning som kan kosta mig upptill 1900kr. Koda om nyckeln kostar 600kr.
Fly förbannad ringer jag till Täby där vi köpte bilen och ber dom fixa det men det kunde dom inte göra på rak arm utan ska återkomma (när vet jag inte men uppenbarligen inte idag) :twisted: :twisted: :twisted:
Det känns som man vill nästan bara att något ska krångla på Teslan så man får anledning att prata med trevliga och vettiga servicepersonal. :roll:

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 17:48
av mati
VuskWagen-värkstäder är ju inte direkt kända för sin servicemindness. Det är en anledning varför jag aldrig skulle köpa en VW. Jag har hört de vildaste historierna från kollegor och vänner. Sönderrostade nya bilar som inte lagades på garanti eftersom rosten kom inifrån (äh va?), trasiga växellådor på nästan nya bilar som inte gick på garanti av okänd anledning osv.

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 17:59
av Pontus
Om det för kunden kostar 600 kr att få nyckeln omkodad varför bryr dom sig ens då? Att hålla på och undersöka om det går att få på garantin eller inte kostar dom ju flera gånger mer än att bara fixa det OCH dom får en väldigt grinig och sur kund (före detta kund).

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 18:54
av Bjelke
Sanslöst! :(

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 20:47
av danni
Pontus skrev:
Om det för kunden kostar 600 kr att få nyckeln omkodad varför bryr dom sig ens då? Att hålla på och undersöka om det går att få på garantin eller inte kostar dom ju flera gånger mer än att bara fixa det OCH dom får en väldigt grinig och sur kund (före detta kund).
Jag tror såna här grejer uppstår eftersom det är helt olika företag som hanterar de bägge fallen - verkstaden/återförsäljaren, eller generalagenten/tillverkaren. Det är inte alltid de drar åt samma håll, och det går ut över dig som kund. Med Tesla finns inte den uppdelningen.

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 20:52
av Mats
mati skrev:
VuskWagen-värkstäder är ju inte direkt kända för sin servicemindness. Det är en anledning varför jag aldrig skulle köpa en VW. Jag har hört de vildaste historierna från kollegor och vänner. Sönderrostade nya bilar som inte lagades på garanti eftersom rosten kom inifrån (äh va?), trasiga växellådor på nästan nya bilar som inte gick på garanti av okänd anledning osv.
Bytte ifrån VW pga service-ovilja. Köpte till exempel en ny bil som vid leverans drog 1 liter olja per 200 mil. Alltså en flaska olja var annan tank.
Helt normalt tyckte VW.
Bytte snabbt in bilen när DSG-lådan efter två år började kännas konstig.

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 22:15
av SveffeU
I en tråd förra veckan beskrev jag ett oljud (stenrassel) i min S85D. Fick inga svar direkt. Problemet försvann tillfälligt. Igår blev jag uppringd av Andrew på Tesla service. De hade läst mitt inlägg och ville kontrollera vad som var fel!!!! I morse kom Andrew t mitt arbete och hämtade min bil och lämnade en S70D!! Jag fick rapporter under dagen (liknande sjukrapport) och vid dagens slut hade man bytt ena fläktenheten och bilen tillbaka.
Man tror inte att det kan fungera så här. VÄRLDSKLASS!! Tack Andrew et al!

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 22:38
av SolnaGnagarn
Hade min bil inlämnad på Well Kept i Solna förra veckan för lackskydd, toning av framrutor samt stenskottsfoliering som utfördes av Wrapzone. I söndags fick jag problem med högra framrutan. Den gick inte ner när jag öppnade dörren. Blev då lite bökigt att stänga dörren. Ringde till SC Infracity i måndags och fick lite tips på kalibrering av rutan. Testade men inget funkade. Idag ringde jag vid 12 tiden igen för att få hjälp. Jag fick en tid vid kl 14 och 15min efter det var bilen fixad!
Jag hade dessutom bilen inlämnad förra veckan pga strul med min vänstra FWD. Samtidigt som dom fixade den vänstra så uppdaterade dom även högra sidan med ny motor och ny latch i förebyggande syfte. Samt att dom fixade några grejer som kvarstod sen leverans. Trots att dom egentligen inte hade avsatt tid för detta.
Jag tycker att SC har skött sig föredömligt hela tiden. Och Jacob där är ju bara för grym! Även dansken David är en glad och trevlig prick!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Tesla service

Postat: 01 mar 2017 23:03
av Bjorn
Har haft både Volvo och Citroen. Då var man var glad om de inte hade haft sönder nåt vid service. Har faktiskt hänt två gånger och de skyllde i från sig. Det enda med Tesla är att det långt att åka för mig. Annars är jag nöjd med det de har åtgärdat och hur de hanterat det

Re: Tesla service

Postat: 02 mar 2017 05:54
av mati
SveffeU skrev:
I en tråd förra veckan beskrev jag ett oljud (stenrassel) i min S85D. Fick inga svar direkt. Problemet försvann tillfälligt. Igår blev jag uppringd av Andrew på Tesla service. De hade läst mitt inlägg och ville kontrollera vad som var fel!!!! I morse kom Andrew t mitt arbete och hämtade min bil och lämnade en S70D!! Jag fick rapporter under dagen (liknande sjukrapport) och vid dagens slut hade man bytt ena fläktenheten och bilen tillbaka.
Man tror inte att det kan fungera så här. VÄRLDSKLASS!! Tack Andrew et al!
Härligt, så vill man att det ska vara. När sånt händer förlåter man plötsligt alla småproblem man haft med bilen. ;)

Re: Tesla service

Postat: 18 mar 2017 19:53
av Pontus
Nu ett par veckor senare så har VW fortfarande inte hört av sig, bryr dom sig inte alls???
Men lite less så tänkte jag åka till butiken och fråga vad som var på gång. Men innan dess läste jag manualen (vilket jag borde gjort för länge sedan) och där står det mycket riktigt att om man trycker upprepade gånger på nyckeln utanför bilens räckvidd så kan den sluta fungera. Men det står också att lösningen är att stå bredvid bilen och trycka på nyckel och sedan inom 1 minut låsa upp bilen med låscylindern. Tog max 1 minut och nu funkar nyckeln.
Det som förbryllar mig är att serviceteknikern i Kista spenderade 3-5 minuter på att prova om nyckeln fungerade och bilen gick att starta mm. Han kunde löst det på 1 minut men gjorde det inte för att jag vägrade betala. Hur tänker dom? Uppenbarligen inte på kundens bästa i varje fall :twisted:
Så nu har jag fått avreagera mig :)

Re: Tesla service

Postat: 18 mar 2017 20:08
av Bjelke
Så deras första gissning (att du kanske tryckt på nyckeln osv) kunde dom inte ens testa att lösa (vilket alltså
tar nån minut) utan väljer hellre att tjafsa utan att försöka den enkla varianten först.... Logiskt... :evil:

Där är ju iaf Tesla superbra om man tex ringer in med ett problem så försöker dom iaf hjälpa till riktigt mkt innan
dom ger upp sas :)
Ok jag har kritiserat Tesla en hel del, men på just den här punkten så är dom ofta helt fenomenala :)

Re: Tesla service

Postat: 18 mar 2017 20:09
av lator
Pontus skrev:
Nu ett par veckor senare så har VW fortfarande inte hört av sig, bryr dom sig inte alls???
Men lite less så tänkte jag åka till butiken och fråga vad som var på gång. Men innan dess läste jag manualen (vilket jag borde gjort för länge sedan) och där står det mycket riktigt att om man trycker upprepade gånger på nyckeln utanför bilens räckvidd så kan den sluta fungera. Men det står också att lösningen är att stå bredvid bilen och trycka på nyckel och sedan inom 1 minut låsa upp bilen med låscylindern. Tog max 1 minut och nu funkar nyckeln.
Det som förbryllar mig är att serviceteknikern i Kista spenderade 3-5 minuter på att prova om nyckeln fungerade och bilen gick att starta mm. Han kunde löst det på 1 minut men gjorde det inte för att jag vägrade betala. Hur tänker dom? Uppenbarligen inte på kundens bästa i varje fall :twisted:
Så nu har jag fått avreagera mig :)
Skicka ett mail till verkstaden med en bild ur instruktionsboken så kanske de klarar av att hjälpa nästa kund med detta problem. ;)