Sida 1 av 2
köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 15:15
av Bladerunner
Hej,
Vill höra med er som kanske haft Tesla lite längre än jag om ni skulle "våga" köra 30 mil utan laddning?
Planerar att åka till Italien I sommar och då ta färjan från Nynäshamn till Gdansk ( där det inte verkar finnas någon laddning alls?)
Från Gdansk till närmsta laddning Poznan ( Supercharger) är det ca 30 mil och med den erfarenheten jag har efter ha ägt bilen 3 veckor så är jag lite orolig over detta..
Har model S 90D och skall kunna köra ca 44 mil,men är ändå lite tveksam om jag vågar ge mig ut att köra 30mil utan laddning längs vägen..
Vad säger ni,bör jag välja annan väg eller bara ta det lungt och köra under tex 90kmh och klara dessa 30 mil?
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 15:20
av Laartur
Inga problem , kör sommartid till Borgholm och har 30 mil dit. Visar då att jag har 8 mil kvar. Har en P85d med 21" fälgar.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 15:24
av Gretsch
Kunde jag köra från Stockholm till Varberg utan att ladda på vägen ca 50 mil med min S85D så klarar du att köra 30 mil med 90D. Det hela hänger på hur fort du kör. Om du har tålamod att köra sakta så klarar du det.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 15:36
av jonasl
Det finns en Clever-laddare i hamnen i Nynäshamn också. Förr var den innanför stängslet till Gotlandsfärjan men ska vara flyttad nu.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 15:45
av Bladerunner
Tack för svaret
jag litar på ditt ord och kör den vägen

Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 15:52
av EnTraktor
Att köra 30 mil med en 85/90D på sommaren är inga som helst problem. Frågan är bara hur snabbt man kan köra. Jag har kört Gdansk-Lodz-Gdansk, som är ca 35 mil, ett flertal gånger med en 85D. Enda "problemet" är att man måste hålla sig runt 115-125 km/h. Laddning i Poznan är inga problem. Det är Gdansk som är lite svårt att hitta snabbarladdare som ej kräver lokalt laddkort. Kan rekommendera denna
https://api.plugshare.com/view/location/79151 men den är ganska ofta upptagen. Nästa alternativ är
https://api.plugshare.com/view/location/82685 där motorvägen börjar men den står på inhängat område så man kommer bara in dagtid. Sedan brukar man få ladda 3 fas på Shellmacken vid motorvägen om man säger till i kassan
https://api.plugshare.com/view/location/87633
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 16:08
av Bladerunner
Ok så det finns iaf laddning I Gdansk?
Vart kan man hitta dom och vart får man tag I laddkort?
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 16:14
av EnTraktor
Dom laddarna jag känner till finns på
www.plugshare.com
För dom 3 st chademoladdarna i 3-staden och dom 2-3 st 11-22kW emobility laddarna krävs kort från
https://emobility.pl/index.php/en/charging-network-eng/
För 11-22kW laddarna från Galactico som finns runt om i Polen krävs kort från
https://galactico.pl/gmap
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 16:56
av Gustafsson
Jag kör utan att tveka 30 mil med min 70D nu på vintern, men då är det är ganska knappt. Kör 35-40 mil på sommaren. Dock ingen snabb motorvägskörning då.
Bör vara goda marginaler alltså.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 17:19
av e5m1r
jag kör värnamo göteborg tur retur med min 70 och det ör över 30 mil
Håller då hastigheten
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 18:25
av chpaulin
e5m1r skrev:jag kör värnamo göteborg tur retur med min 70 och det ör över 30 mil
Håller då hastigheten
Ja så länge man inte kör som en galning bör det gå fint som sagt. Har själv tänkt att jag skall klara 30 mil sommartid med min 60D så länge det inte är drivis.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 18:40
av olarsson
Inga som helst problem.
Kört min S85 t.o.r Italien två ggr med den sortens sträckor mellan eluttagen många gånger. Och du lär ha några extra mil i golvet jämfört med min bil.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 19:21
av Svenssons
Jag kommer att köra Gdynia - Warszawa i maj. Kommer köra med Model X P90D. Med en Model S 90D hade jag inte varit orolig alls. Jag måste dock ladda någonstanns, 38 mil utan laddning lär nog inte gå i rimlig fart. Kommer berätta mer om resan i denna tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 5&p=149062
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 19:22
av dstr
30 mil sommartid gör du lätt i din bil.
Planera resan så du passerar Poznan 1a juli.
http://www.granturismoevents.com/gran-t ... onia-2017/
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 19:29
av Zoidberg
Vi gjorde 30,3mil i en S 60 (75) nu innan nyår.
3 pusgrader till runt nollan ute.
Stundtals hagel men mestadels barmark.
Vi körde laglig hastighet. Ibland lägre då fler än vi ville köra till fjällen.
Vi körde från Frillesås Halland (E6) förbi Göteborg och vidare upp E45 mot Karlstad SuC.
303,1 km totalt.
100% ner till 3%.
En S 90D sommartid... borde mao inte vara några problem alls att köra 30mil eller mer.
Bara man kör hyfsat lugnt.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 20:20
av bylund
Laglig hastighet är dock inte så exakt. I just Polen innebär det upp till 140 km/h på motorvägen.
I somras laddade jag här
https://api.plugshare.com/view/location/63902 i Gdansk.
De har kort inne på bensinstationen, och de går ut och startar laddaren åt en. De tog inte betalt heller.
Dock kraschade stationen medan jag laddade, och vi fick inte igång laddningen igen. Men då hade jag ändå tillräckligt för att åka vidare.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 20:41
av far1far2
Fått ut 380 km med 2-3% kvar flera gånger , med snittfart på 105 km/tim. S 85 D 19 tums hjul.
Re: köra 30mil
Postat: 25 feb 2017 21:59
av EnTraktor
bylund skrev:Laglig hastighet är dock inte så exakt. I just Polen innebär det upp till 140 km/h på motorvägen.
Det är korrekt att motorvägen är skyltad 140. I Polen är det dock är det inget straff på att överskrida hastigheten med upp till 10 km/h, så i praktiken är hastighetsbegränsningen 150 km/h. Eftersom det finns många polacker som gillar testa sina tyska bilar så det finns gott om bilar som ligger i 170-180 i vänsterfilen och blir sura om man kör ut och blockar. En Tesla som kör i 120 km/h ser lite pinsamt ut
Det är ju en bild på min bil när jag laddar

Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 08:23
av SR-71-BlackBird
För alla er som plockat ut era bilar sen höst/vinter, ni kommer att bli positivt överraskade så snart värmen kommer och vägarna torkar upp, förbrukningen rasar med kanske 30-50%.
Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 08:30
av SolnaGnagarn
SR-71-BlackBird skrev:För alla er som plockat ut era bilar sen höst/vinter, ni kommer att bli positivt överraskade så snart värmen kommer och vägarna torkar upp, förbrukningen rasar med kanske 30-50%.
Är det så? Kul! Tycker att min XP90DL drar väldigt mycket. Kör man 50km så har den dragit 100km typ.
Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 09:54
av Bjelke
SolnaGnagarn skrev:SR-71-BlackBird skrev:För alla er som plockat ut era bilar sen höst/vinter, ni kommer att bli positivt överraskade så snart värmen kommer och vägarna torkar upp, förbrukningen rasar med kanske 30-50%.
Är det så? Kul! Tycker att min XP90DL drar väldigt mycket. Kör man 50km så har den dragit 100km typ.
Absolut!

Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 10:54
av deffe
Vet inte riktigt hur ni lyckas bränna så mycket. Jag har ett snitt på 200-220 när jag kör motorväg. 4 personer i bilen 20grader samt 20" vinterdäck hakkapeliitta 8.
Snittar mellan 100-120 beroende på köer och sådant.
Den drar lite mer i starten men bor ute på landet så när vi väl letat oss ut på motorvägen så är det inga problem. Kommer utan problem 40mil med marginal justnu och med lite äggskal så är nog inte 50 mil några problem. Tänker aldrig på räckvidden "det dyker nog upp en laddare på vägen"
Skulle det krisa så är det bara att åka in och ta en fika på McD, Burgerking, eller något shoppingcenter. Tycker det finns laddare överallt.
Tog hem en S85a från Tyskland förra året på vintern (runt 0gradigt) och 150km/h med autopilot och musik med mera, då kom jag ca 25mil med några % i marginal. Men då var det Autobahn med några rusher upp över 200.
Rattar S90D nu.
Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 13:08
av mati
deffe skrev:Vet inte riktigt hur ni lyckas bränna så mycket. Jag har ett snitt på 200-220 när jag kör motorväg. 4 personer i bilen 20grader samt 20" vinterdäck hakkapeliitta 8...
Det är mycket låg förbrukning, omöjligt att uppnå för mig nu på vintern. 220 klarar jag inte ens på 80-väg i konstant fart, hur mycket jag än försöker. På sommaren är det såklart en annan femma.
Det har ju konstaterats tidigare att förbrukningen är mycket individuell från bil till bil och P-modellerna är över lag "törstigare" än de utan P. Min känsla är att det skiljer även mellan olika individer som är lika på papperet. Precis som bilarnas kvalité verkar skilja sig ganska kraftigt från bil till bil så är det ju inte omöjligt att även drivlinorna har blivit lite olika bra så att säga.
Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 20:23
av danni
Gudars skymning, ja, det klarar du utan problem med en 90D om du inte ligger och pressar på riktigt fort på motorväg. Och skulle det krisa och du är gasglad och har extrem motvind hela vägen så är det bara att hålla koll på navigatorns beräkningar och ta ner hastigheten lite.
Jag körde Göteborg-Jönköping och tillbaks igår i minusgrader, 31 mil utan problem i en 85D. På hemresan var det riktigt besvärligt snöunderlag som å ena sidan drog upp förbrukningen något extremt, men å andra sidan drog ner hastigheten så mycket att det gick på ett ut

Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 20:54
av mbj
Vi körde Stockholm - Tänndalen idag i vår S90D med takbox och 5 personer i bilen, och drog i snitt 230. Positivt överraskad!