Sida 1 av 1

Nurbergring

Postat: 04 dec 2014 22:14
av Pontus
Tänkte bara dela med mig av ett intressant klipp, samma tempo som en GT3 RS i början i varje fall.
http://jalopnik.com/heres-what-a-tesla- ... 1600644908

Någon som vet vilket "säkerhets" läge han pratar om, kan batterierna bli för varma?

Re: Nurbergring

Postat: 05 dec 2014 18:35
av LarsL
Skulle det installeras kylanläggning i bilen för att hålla ner temperaturen? Eller är det något annat som skapar problemet?

Re: Nurbergring

Postat: 05 dec 2014 20:45
av TiborBlomhall
Istället för gamla bilars lustgas kommer framtidens vrålåk trimmas med flytande kväve?

Re: Nurbergring

Postat: 05 dec 2014 20:56
av LarsL
Kanske är något för att hålla nere tempen under ett varv.

Re: Nurbergring

Postat: 05 dec 2014 21:30
av Chris
Formula E-klassen har iofs en betydligt lättare bil än en Model S, men jag gissar att kylning av batteri och motor ändå blir en av utmaningarna för att få bilarna i mål.
Detta är väl den enda stora akilleshälen för en el-bil, vilket för normala brukare vägs upp mångdubbelt av alla fördelar.

Teslarati.com har en tes att även extrema G-krafter kan reducera krafturtaget:
http://www.teslarati.com/tesla-power-li ... -g-forces/

Re: Nurbergring

Postat: 05 dec 2014 22:12
av Franz
Är det batterierna eller motorn/växerlriktaren som blir för varm? Om det är det senare så borde ju en P85D kunna sprida ut sin belastning lite mer mellan motorerna och därmed inte vara lika känsliga för överhettning?

Re: Nurbergring

Postat: 06 dec 2014 09:36
av TiborBlomhall
Det är framför allt växelriktaren som blir varmt, men även motorn och batterierna.

Allt det där kan dimensioneras större om pengar inte är ett hinder. Tesla fick kompromissa lite, de tog lagom stora (och dyra) komponenter så bilen fick blixtrande prestanda - i tre minuter. Räcker mer än väl till allt förutom ren bankörning.

Re: Nurbergring

Postat: 07 dec 2014 12:44
av kanylbullen
Hur är det att cruisa i 200 på autobahn då? Går den i limp-mode av det också efter ett tag?

Re: Nurbergring

Postat: 07 dec 2014 14:53
av TiborBlomhall
Bakhjulsdrivna modellen klarar kontinuerlig 200km/h. I högre farter blir det begränsningar efter ett tag.

Fyrhjulsdrivna modellen kommer klara högre farter pga annan utväxling på främre motorn. Toppfart 250 borde betyda åtminstone 230 kontinuerligt.

Läs mer på http://teslaclubsweden.se/autobahn/

Re: Nurbergring

Postat: 07 dec 2014 15:33
av Franz
Nu är jag inte så jättebevandrad i elektronikvärlden men om jag förstått det rätt används en krets kallad IGBT i omvandlingen från likström till växelström. Dessa är normalt tillverkade med kisel som halvledarmaterial. På senare tid har det börjat komma IGBT-er och MOSFETs i så kallade "wide band gap"-material som kiselkarbid (SiC) och galliumnitrid (GaN). Dessa material gör att man kan göra växelriktare som har högre verkningsgrad och som också råkar vara mer värmetåliga. Före Teslas del skulle det kunna innebära några extra mils räckvidd samtidigt som man kunde dra på fullt under en mycket längre tid. Säkerligen finns det någon civilingengör i elektroteknik här som har bättre koll.