Sida 1 av 1

Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 16 feb 2017 20:24
av HerrNilsson
Ökade utsläpp från dieselbilar ger sämre stadsluft
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... stadsluft/
Årets statistik över luftföroreningar visar att utsläppen från dieselbilar fortsätter att öka. Halterna av luftföroreningar i svenska tätorter är så höga att de påverkar människors hälsa och miljön. Trots att utsläppen av luftföroreningar minskat kraftigt sedan 1990-talet kostar dålig luft samhället ca 40 miljarder kronor per år och orsakar årligen uppemot 5500 svenskars död.
Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga detta. I Sverige.

Vidare skriver verket:
- Sverige ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta och för att få en bra stadsmiljö måste både luft och klimat gagnas. Här är en övergång till elbilar viktig liksom inrättande av miljözoner för personbilar, säger Stefan Nyström

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 16 feb 2017 21:09
av bjelkeman
Vi har ju under en längre tid fått veta att diesel är bättre. Svårt för människor att acceptera att det var fel, då och nu, för då är de del sv problemet när de trodde de gjorde ett bra val.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 16 feb 2017 21:19
av SR-71-BlackBird
Problemet är väl att ALLA fabrikanter fuskat, i verkligheten har utsläppen ökat, oerhört provocerande detta!

Tycker myndigheterna kan vara riktigt tuffa och ge hela industrin en riktig näsbränna efter "snåldiesel" debaklet.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 16 feb 2017 21:25
av LarsL
Det har ju varit alldeles för hårt fokus på CO2 och då har det blundats för de lokala utsläppen.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 16 feb 2017 22:12
av strejf
HerrNilsson skrev:
Ökade utsläpp från dieselbilar ger sämre stadsluft
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... stadsluft/
Årets statistik över luftföroreningar visar att utsläppen från dieselbilar fortsätter att öka. Halterna av luftföroreningar i svenska tätorter är så höga att de påverkar människors hälsa och miljön. Trots att utsläppen av luftföroreningar minskat kraftigt sedan 1990-talet kostar dålig luft samhället ca 40 miljarder kronor per år och orsakar årligen uppemot 5500 svenskars död.
Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga detta. I Sverige.

Vidare skriver verket:
- Sverige ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta och för att få en bra stadsmiljö måste både luft och klimat gagnas. Här är en övergång till elbilar viktig liksom inrättande av miljözoner för personbilar, säger Stefan Nyström

Det är helt jäkla otroligt att tidningarna inte skriver om detta mer. 5500 människor dör alltså varje år. Helt otroligt, jag blir så arg.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 16 feb 2017 23:35
av Torkel
HerrNilsson skrev:

Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga [utsläpp från diesel]. I Sverige.
Detta är ju en lite förenklad bild. Vi dör av hjärt- och kärlsjukdomar, lunginflammation och cancer. I Sverige uppskattas 5500 personer dö tidigare på grund av luftföroreningar (partiklar mellan 2,5 och 10 nanometer och kväveoxider). Det mesta av dessa föroreningar orsakas av "långdistanstransport" (utländska lastbilar?). Diesel släpper ut mer partiklar och kväveoxider än bensin.

Sen dör ca 40 000 personer om året av sjukdomar i blodkärl och lungor. De flesta är gamla och sjuka och dör alltså en "naturlig" (men kanske något förtida) död på grund av föroreningar.

Källa: SCB, Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... reningar/#.

TL;DR: Avgaser är dåliga för hälsan. Diesel är dock sällan den enda orsaken. Anledningen till att vi inte pratar om det är att folk inte vill tänka sig att deras val kan förkorta livet för sig själva och sina nära. För det är ju enkelt att flytta ut på landet om man vill slippa föroreningarna, egentligen?

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 17 feb 2017 07:22
av HerrNilsson
Torkel skrev:
HerrNilsson skrev:

Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga [utsläpp från diesel]. I Sverige.
Detta är ju en lite förenklad bild. Vi dör av hjärt- och kärlsjukdomar, lunginflammation och cancer. I Sverige uppskattas 5500 personer dö tidigare på grund av luftföroreningar (partiklar mellan 2,5 och 10 nanometer och kväveoxider). Det mesta av dessa föroreningar orsakas av "långdistanstransport" (utländska lastbilar?). Diesel släpper ut mer partiklar och kväveoxider än bensin.

Sen dör ca 40 000 personer om året av sjukdomar i blodkärl och lungor. De flesta är gamla och sjuka och dör alltså en "naturlig" (men kanske något förtida) död på grund av föroreningar.

Källa: SCB, Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... reningar/#.

TL;DR: Avgaser är dåliga för hälsan. Diesel är dock sällan den enda orsaken. Anledningen till att vi inte pratar om det är att folk inte vill tänka sig att deras val kan förkorta livet för sig själva och sina nära. För det är ju enkelt att flytta ut på landet om man vill slippa föroreningarna, egentligen?
Håller med om att det är en förenklad bild, absolut. Känner mig dock frustrerad ibland över att elbilsövergången går så långsamt :roll:

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 17 feb 2017 09:17
av mati
HerrNilsson skrev:
Håller med om att det är en förenklad bild, absolut. Känner mig dock frustrerad ibland över att elbilsövergången går så långsamt :roll:
Först skulle vi alla köpa etanolbilar. Det var ju så bra för miljön och lösningen för alla miljöproblem.
Det var inte så bra. Etanolbilarna är borta.
Sen skulle vi alla köra på diesel. De är ju så snåla och släpper ut så lite. Dieselbilarna är den stora räddaren för klimatet. Den trenden pågår än idag. Dieslar säljs som varma kanelbullar.
Men nu börjar man inse att det kanske inte heller är så bra.
Elbilar då? Naturligtvis hoppas vi alla här att folk börjar vakna, att politikerna fattar rätt beslut och att elbilarna snart ersätter avgasbilarna på våra vägar. För de är bättre på många sätt. Elbilar är förmodligen det bästa alternativet ett bra tag framöver.
Problemet är att folk och politiker inser att man har satsat på fel häst två gånger. Hur ska man veta att elbilar är rätt väg att gå? De allra flesta förstår ingenting när man pratar om hög verkningsgrad och effektivitet. De förstår inte fördelarna med elbilar. Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 17 feb 2017 09:34
av rmokvist
Påminner lite om rökningen när man läser "dör en tidigare död". Rökare lever ju kortare liv får man höra pga alla gifter. Kan man inte räkna avgasen som "andrahandsgasning" (konvertering från andrahandsrökning) och därför förbjuda dom. Kan ju börja smått med storstäderna, sedan mindre städer och till sist får dom hålla sig ute på landsbygden hos en annan (fan, detta var ju inget bra förslag :shock: ).

Skämt åsido, var inte medveten om att det var så många som dog i förtid, eller pga avgaserna i lilla Sverige. Som ni säger, konstigt att det inte tas upp oftare i diskussionerna.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 17 feb 2017 19:12
av Foluke
rmokvist skrev:
Påminner lite om rökningen när man läser "dör en tidigare död". Rökare lever ju kortare liv får man höra pga alla gifter. Kan man inte räkna avgasen som "andrahandsgasning" (konvertering från andrahandsrökning) och därför förbjuda dom. Kan ju börja smått med storstäderna, sedan mindre städer och till sist får dom hålla sig ute på landsbygden hos en annan (fan, detta var ju inget bra förslag :shock: ).

Skämt åsido, var inte medveten om att det var så många som dog i förtid, eller pga avgaserna i lilla Sverige. Som ni säger, konstigt att det inte tas upp oftare i diskussionerna.
Det viktigaste för mig är trots allt att JAG LEVER SÅ GOTT MED MIN EL-BIL SÅ LÄNGE JAG LEVER! LIVSKVALITÉ!

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 08:24
av TiborBlomhall
mati skrev:
Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.
Jag tror du slog huvudet på spiken varför folk ser fram emot vätgasbilar. Då blir det ju bara en annan slang på bensinstationen.

Vi får hoppas att folk istället för dieseln skaffar en laddhybrid iaf. Det verkar bli nästa stora trend. Och laddhybrider är ju inkörsporten till tyngre missbruk så näst-nästa bilen kan då bli en elbil.

Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 08:36
av Tars
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.
Jag tror du slog huvudet på spiken varför folk ser fram emot vätgasbilar. Då blir det ju bara en annan slang på bensinstationen.

Vi får hoppas att folk istället för dieseln skaffar en laddhybrid iaf. Det verkar bli nästa stora trend. Och laddhybrider är ju inkörsporten till tyngre missbruk så näst-nästa bilen kan då bli en elbil.
Det man inte diskuterar att det finns miljödiesel på vissa orter, men tyvärr är produktionen så liten att det inte skulle kunna täcka behovet för alla dieselfordon. Men det kanske har diskuterats redan. En diesel som inte framställs av fossil finns redan, men är dyr att framställa.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... och-vatten

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 08:45
av Niklas Z
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 09:09
av LarsL
Niklas Z skrev:
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Precis och ju "bättre" dieselmotorn blir dessto mer NOX släpper den ut.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 09:24
av Tars
LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Precis och ju "bättre" dieselmotorn blir dessto mer NOX släpper den ut.
Aha, trist. Det visste jag inte. Men då är dieseln på riktigt död.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 09:25
av bylund
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 09:41
av LarsL
bylund skrev:
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 10:00
av bylund
LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Jo jag försökte vara rolig. Det var därför jag skrev fina mätvärden, inte låga faktiska utsläpp.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 10:40
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Jo jag försökte vara rolig. Det var därför jag skrev fina mätvärden, inte låga faktiska utsläpp.

Förstod det helt och hållet :D

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 18 feb 2017 17:49
av Bjelke
:lol:

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 13 mar 2017 11:21
av Verdi
strejf skrev:
Det är helt jäkla otroligt att tidningarna inte skriver om detta mer. 5500 människor dör alltså varje år. Helt otroligt, jag blir så arg.
Det är ju en sanning med modifikation. Det är ju inte så att 5500 fullt friska människor med 40+ år kvar att leva trillar av pinn pga dieselbilar. Någon kanske får cancer men det är nog inte så många.

Själva flyttade vi från Uppsalas smutsigaste gata och ut på landet. Luftkvaliteten var faktiskt en liten del av det beslutet. Just nu känns det dock mer än bra att slippa bo där vi bodde förut.

Man kan vända på det också. Är det så viktigt att bo i innerstaden att det är värt att riskera hälsan på sig själv och sina barn? Det är ju den verkliga anledningen till att det inte debatteras så ofta. Många resursstarka innerstadsbor vill helt enkelt inte höra talas om det här. Det är ju mycket enklare att själv flytta till frisk luft än att få ALLA andra att ändra sig och byta bil. Vilket ändå inte hjälper då det finns fjärrvärmeverk, lastbilar, partiklar i tunnelbanan (bromsdamm och annat) osv osv.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 13 mar 2017 11:40
av Svenssons
En bild till tråden...
Black Ring of Death.JPG
Inte främst dieselbilar som orsakat den svarta ringen, finns egentligen ingen väg här utanför, det är främst traktorlastare och PostNords lastbil en gång per dag.

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Postat: 13 mar 2017 19:52
av Nikke
Här skulle staten kunna hjälpa till med att skapa incitament eller helt enkelt bygga Tibor's "Svenskt Nationellt Snabbladdarnät". Det skulle minska den mentala spärren eller helt enkelt ta bort den. Några hundra miljoner kr är inte så mycket pengar när den dåliga luften kostar 40 miljarder om året.

Jag förstår att det inte är så enkelt, men visioner om att vi ska ha en fossil fri fordonsflotta är fint. Det krävs lite mer handling.