OBS! Performancemodellerna - risk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Gastrogate »

Hej!

Tänk på att om ni har en bil med "Aktiv luftfjädring" och ska göra accelerationer (insane, ludicrous eller ludicrous+) tänk på detta:
Ställ in fjädringen i läget: LOW

Om man inte gör det så blir vinkeln mellan motorn och hjulen för hög och det blir för högt slitage på drivaxeln som gör att den kan skadas.
Fick reda på detta av SC i Stockholm.

Jag ska tipsa Tesla att de måste begränsa effekten om man har bilen i very high, high, standard.

Jag har själv haft min bil i standard för det mesta.
Vid fullt batteri, med ludicrous+ och max battery så blir det ganska hårt slitage på delarna.

/Elias
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av mikl »

Hej,
Har fått samma uppmaning av Tesla för min MX90D, tydligen ett känt problem som de söker lösning för
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Gastrogate »

Det verkar också som att Tesla centralt håller på att ta fram en annan drivaxel för just performancemodellerna.
Tror det är bra om de gör detta, men parallellt med detta bör en begränsning läggas in, så att man minimerar riskerna att någon gör en acceleration av misstag i "fel läge".
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Johnalm »

Undrar om de byter ut dagens komponenter i samband med framtida service?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Gastrogate »

Johnalm skrev:
Undrar om de byter ut dagens komponenter i samband med framtida service?
Första förutsättningen är att de verkligen utvecklar nya saker :)
Men annars så byts de nog endast ut om det uppstår problem med aktuell bil på service.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av janni »

Ändrade min så den alltid var på Low, tycker att möjligheten att den automatiskt ska sänka vid 80km/h är för hög, vill ju normalt ha den så låg som möjligt och höja där det behövs.
Dock är väl det ett mindre problem på X:en som allt bra markfrigång även vid Low och Very Low, skulle vilja ha GPS minnet även på Standard då allt över det har jag hittills inte haft användning för.

Om det är ett problem bör de ju lägga in i mjukvaran att den automatiskt sänker bilen när det krävs eller spärrar effekten.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Niclas »

Hmmm
Undrar vem som vågar köpa en beg P100D/P90DL när garantierna gått ut. Kan bli dyrt om drivaxlarna går av.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Bjelke »

Tror det kan komma en update ganska snart för att spärra effekten i förhållande till fjädringen tills dom (ev) löst
problemet... Känns som att det här kan bli en dyr historia för Tesla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av LarsL »

Min fars bil fick nya drivknutar efter bara ett par månader. Så detverkar vara ett problem på P90L åtminstone.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Niclas »

Ja även om man kör i low så är inte belastningen noll direkt på drivaxlarna...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av lator »

Jag har väldigt svårt att tro på att den lilla vinkeländringen mellan low och standard skulle påverka slitaget på knutarna i någon större omfattning. Drivaxlarna är ovanligt långa och knutarnas konstruktion medför vinkeländringar utan större effektförluster och därmed slitage. Det är nästan motsatsen, om lagringarna ligger helt stilla så pressas fettet bort från anliggningsytan och skärningsrisken ökar.

Om knutarna inte håller så är nog det för att de inte klarar effekten som ska överföras, oavsett vinkeln.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av helix »

Tack för info!

Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av LarsL »

helix skrev:
Tack för info!

Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå :lol:
Min far sa till Tesla att den lät som en SAAB v4... tjoff, tjoff, tjoff typ.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Svenssons »

helix skrev:
Tack för info!

Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå :lol:
Jag ska byta drivaxlarna på min Model X P90D. På den märks det genom vibrationer vid rätt kraftig acceleration från ca 40 km/h. Vet inte om det har med detta att göra dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Segelflygaren »

Vår tidigare S P85DL sänkte Tesla för att få bort vibrationerna vid acceleration.
Har nu en X P100D som vibrerar vid hård acceleration om man inte ställer in low.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av helix »

LarsL skrev:
helix skrev:
Tack för info!

Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå :lol:
Min far sa till Tesla att den lät som en SAAB v4... tjoff, tjoff, tjoff typ.
Aha, spännande. Går drivaxlarna drar den alltså igång den dolda fossilspisen. Känns som det är svårt att missa :D
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Gastrogate »

Det krävs nog ett par gånger innan den tar slut helt.
För mig så var det helt tyst när bilen var ny.
Märkte sedan vid en acceleration att det blev ett tydligt missljud när jag körde 0-30.
Nästan som om den kuggade över. Accelerationen var dock lika vansinnig som tidigare.

Händelsen framkom lättare när bilen var kall och inte hade rullat så länge.
Krävdes alltid att batteriet var typ 85-100% laddat för att få fram ljudet.

Efter ytterligare någon vecka så blev ljudet mer och mer tydligt och nu var det ända upp till 80 km/h som det knakade.
Bytte sedan vänster drivaxel då de inte tyckte att den var värst.

Nu hoppas jag att de löser problemet och jag hoppas de lägger in en spärr så att man inte av misstag efter ett fartgupp med gps-styrt super-high-läge råkar gasa på lite.
Behöver ju inte vara från 0 utan som jag förstår det så är kraften i ludicrous och frammotorn tuff för materialet.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av SolnaGnagarn »

Svenssons skrev:
helix skrev:
Tack för info!

Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå :lol:
Jag ska byta drivaxlarna på min Model X P90D. På den märks det genom vibrationer vid rätt kraftig acceleration från ca 40 km/h. Vet inte om det har med detta att göra dock.
Hmm, kände lite vibrationer här om dan. Berätta mer, hur kändes det? Har du kört hårt med din bil? Jag har då verkligen inte gjort det.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Java »

Druvknutarna är väl standard Rzepa knutar som alla andra tillverkare använder sig av?
Vridmomentstarka framhjulsdrivna bilar brukar ju klara vinklarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Svenssons »

SolnaGnagarn skrev:
Svenssons skrev:
helix skrev:
Tack för info!

Hur märker man på bilen om drivaxlarna kärvar och är påväg att gå sönder eller är helt utslitna? Kanske är en dum fråga och ter sig väldigt uppenbart i bilen när problemet uppstår, men jag frågar ändå :lol:
Jag ska byta drivaxlarna på min Model X P90D. På den märks det genom vibrationer vid rätt kraftig acceleration från ca 40 km/h. Vet inte om det har med detta att göra dock.
Hmm, kände lite vibrationer här om dan. Berätta mer, hur kändes det? Har du kört hårt med din bil? Jag har då verkligen inte gjort det.
Kör i 40 km/h och tryck sedan ner högerfoten ganska kraftigt men ändå inte till 100% och så snabbt som det går. Framvagnen känns då som om den är på en tvättbräda. Konstigt nog blir det inte samma sak från stillastående eller när jag gasar när bilen kör snabbare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kontakten2

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av kontakten2 »

Kan även vara motorfästena som ger sig och ställer sig snett varpå vibrationer uppstår. Fick det åtgärdat på min. Fram då.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av Svenssons »

kontakten2 skrev:
Kan även vara motorfästena som ger sig och ställer sig snett varpå vibrationer uppstår. Fick det åtgärdat på min. Fram då.
Enligt Tesla är det "front half shaft right and left side" som behöver bytas ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av LeffeP »

Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av lator »

Nu måste ni ju komma ihåg att ni faktiskt har köpt en Amerikansk bil! :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: OBS! Performancemodellerna - risk

Inlägg av LeffeP »

LeffeP skrev:
Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Skriv svar