Subjektivt. Modell X 90D vs modell S P90DL PRE-Facelift.
Postat: 12 feb 2017 21:01
Valet av modell X skedde efter 100% digital testkörning på nätet. Hade bara sett en modell S på avstånd.
Nu efter 180 mil i en modell S P85DL med Pre-Facelift kommer ett avgörande, valde vi rätt när vi valde en X 90D?
Jämförelsen är subjektiv, behöver inte tänka som en journalist men kanske jag ändå är mer neutral än vissa. Olika årsmodeller kan jag subjektivt blunda för.
Energiförbrukning:
S, 290 Wh/km i snitt på 180 mil. X, 310 Wh/km på 1.000 mil.
Umeå/Stockholm, + 10 km/h . S, 265 Wh/km. X 300 Wh/km. Vinnare, modell S. S:en har därmed längre räckvidd trots 85 mot 90 batteri.
Samma däck, Nokia dubbdäck. 19”, dock lägre profil på S:en. Kör man bara 5-10 mil blir inverkan av kallt batteri kraftig. Gissar likvärdigt mellan S och X.
Långfärd:
Sommarsemester med lite packning blir S en vinnare. För en familj som är fler än 4 blir ju valet annorlunda. Fjällsemester på vintern, modell X vinner om det finns laddningsmöjligheter. Men konsertljudet i X gör valet svårt.
Vindrutespolare:
Smutsen har runnit lägre ner på modell X. S är kass, smuts kvar i siktfältet. X, tappar rengöring längst ner på förarsidan på landsväg.
Stereo:
S, kassettradioljud. X, konsertlokal. (Vår X har Ultra vad det nu heter tillägg, oklart vad S:en hade). Solklar seger får vår X.
Radar för farthållning :
S, tog 100 mil innan jag med avfettning, skurborste, flytande isskrapa mm på radarn återfick farthållning.
X, har aldrig behövt fundera var radarn sitter. Antar att Facelift fronten har annan aerodynamik.
Bagage:
S, inte litet men på väg mot Stockholm ser vi flera S som packat baksätet ända upp till rutorna. Längdåkningsskidor fungerar bra, hann ej testa röjsåg men det bör gå. Barnsitsarna stjäl även utrymme.
X, 6 sitsvarianten. Behöver jag skriva, klart större även om stolarna i rad 2 inte går fälla. Klar X seger.
Inre komfort:
Seger till X. 5 passagerare åker limousin. Underbart stereoljud även i raden längst bak. 3 passagerare i S åker säkert bra men man har inte egen stol bak.
Lull lull:
Inte tusan stänger S dörren när man trampar på pedalen och inte behagar vår låne S öppna inbjudande när man kommer. Mekanisk laddlucka på S verkar stenålder. Falcon Wing dörrar, helt underbart när man lägger in saker i bakre raden.
S, får åla mej in och ur förarplatsen trots mina 174 cm. X, bara att sätta sig och gå ut. S, i jämförelse med X en liten sportbil. Åka X är som att sitta i första klass på flyget med extra utrymme åt alla håll. X med sitt panoramafönster mot att i S ha taket nära pannan.
X är vinnare.
Prestanda:
En löjligt snabb mot en snabb. Solklar seger till S med löjligt snabb tillägg. Jämfört med omvärden får även X godkänt.
Vinterbil:
Oavgjort, med beröm godkänt till bägge. Antar att X i Very High läge kan hantera djupare snö.
S, fick ett intryck att snö drevade fast mer på bakluckan så backvarnaren falskvarnade och kameran gav noll sikt. Händer med sällan på vår X.
Dragkrok.
Ja, klart X vinner. Skulle vilja veta mer hur man hänger en stadscykel på modell S. En racer är lätt att få på takräcke.
Snygg?:
S, är läcker. Sportbilsformer. X, med önskefärg är inte den så pjåkig hellre men nog vinner S.
Mittkonsol.
1-0 till modell X. Gud vad jag saknar ett fack där termosar, flaskor och saker ligger säkert eller dolt
Slutsats:
Vi vill även äga en S.
Tänk om begagnat priset sjunker lite mer nästa år när vi lämnar tillbaka vår Leaf.
X och S med sina räckvidder som elbilar och laddnätverk är helt givna vinnare 2017 även om det finns fossilbilar med högre komfort och kvalité.
Tesla vinner mitt hjärta genom val av asynkronmotor utan magneter som inte tär på sällsynta jordartsmetaller som används till de permanentmagnetmotorer som sitter i nästan alla andra fabrikat. Miljötänk i golvmaterial mm. och den höga krocksäkerheten talar för S och X.
Aluminiumkarosser för lång livslängd, modell 3 verkar ha mer stålplåt.
S kanske vinner i längden över andra alternativ som ”andrabil” till vår X.
Nu efter 180 mil i en modell S P85DL med Pre-Facelift kommer ett avgörande, valde vi rätt när vi valde en X 90D?
Jämförelsen är subjektiv, behöver inte tänka som en journalist men kanske jag ändå är mer neutral än vissa. Olika årsmodeller kan jag subjektivt blunda för.
Energiförbrukning:
S, 290 Wh/km i snitt på 180 mil. X, 310 Wh/km på 1.000 mil.
Umeå/Stockholm, + 10 km/h . S, 265 Wh/km. X 300 Wh/km. Vinnare, modell S. S:en har därmed längre räckvidd trots 85 mot 90 batteri.
Samma däck, Nokia dubbdäck. 19”, dock lägre profil på S:en. Kör man bara 5-10 mil blir inverkan av kallt batteri kraftig. Gissar likvärdigt mellan S och X.
Långfärd:
Sommarsemester med lite packning blir S en vinnare. För en familj som är fler än 4 blir ju valet annorlunda. Fjällsemester på vintern, modell X vinner om det finns laddningsmöjligheter. Men konsertljudet i X gör valet svårt.
Vindrutespolare:
Smutsen har runnit lägre ner på modell X. S är kass, smuts kvar i siktfältet. X, tappar rengöring längst ner på förarsidan på landsväg.
Stereo:
S, kassettradioljud. X, konsertlokal. (Vår X har Ultra vad det nu heter tillägg, oklart vad S:en hade). Solklar seger får vår X.
Radar för farthållning :
S, tog 100 mil innan jag med avfettning, skurborste, flytande isskrapa mm på radarn återfick farthållning.
X, har aldrig behövt fundera var radarn sitter. Antar att Facelift fronten har annan aerodynamik.
Bagage:
S, inte litet men på väg mot Stockholm ser vi flera S som packat baksätet ända upp till rutorna. Längdåkningsskidor fungerar bra, hann ej testa röjsåg men det bör gå. Barnsitsarna stjäl även utrymme.
X, 6 sitsvarianten. Behöver jag skriva, klart större även om stolarna i rad 2 inte går fälla. Klar X seger.
Inre komfort:
Seger till X. 5 passagerare åker limousin. Underbart stereoljud även i raden längst bak. 3 passagerare i S åker säkert bra men man har inte egen stol bak.
Lull lull:
Inte tusan stänger S dörren när man trampar på pedalen och inte behagar vår låne S öppna inbjudande när man kommer. Mekanisk laddlucka på S verkar stenålder. Falcon Wing dörrar, helt underbart när man lägger in saker i bakre raden.
S, får åla mej in och ur förarplatsen trots mina 174 cm. X, bara att sätta sig och gå ut. S, i jämförelse med X en liten sportbil. Åka X är som att sitta i första klass på flyget med extra utrymme åt alla håll. X med sitt panoramafönster mot att i S ha taket nära pannan.
X är vinnare.
Prestanda:
En löjligt snabb mot en snabb. Solklar seger till S med löjligt snabb tillägg. Jämfört med omvärden får även X godkänt.
Vinterbil:
Oavgjort, med beröm godkänt till bägge. Antar att X i Very High läge kan hantera djupare snö.
S, fick ett intryck att snö drevade fast mer på bakluckan så backvarnaren falskvarnade och kameran gav noll sikt. Händer med sällan på vår X.
Dragkrok.
Ja, klart X vinner. Skulle vilja veta mer hur man hänger en stadscykel på modell S. En racer är lätt att få på takräcke.
Snygg?:
S, är läcker. Sportbilsformer. X, med önskefärg är inte den så pjåkig hellre men nog vinner S.
Mittkonsol.
1-0 till modell X. Gud vad jag saknar ett fack där termosar, flaskor och saker ligger säkert eller dolt
Slutsats:
Vi vill även äga en S.
Tänk om begagnat priset sjunker lite mer nästa år när vi lämnar tillbaka vår Leaf.
X och S med sina räckvidder som elbilar och laddnätverk är helt givna vinnare 2017 även om det finns fossilbilar med högre komfort och kvalité.
Tesla vinner mitt hjärta genom val av asynkronmotor utan magneter som inte tär på sällsynta jordartsmetaller som används till de permanentmagnetmotorer som sitter i nästan alla andra fabrikat. Miljötänk i golvmaterial mm. och den höga krocksäkerheten talar för S och X.
Aluminiumkarosser för lång livslängd, modell 3 verkar ha mer stålplåt.
S kanske vinner i längden över andra alternativ som ”andrabil” till vår X.