Hallo, Stämmer in i kören - Bra podd och bra avsnitt.
Intressant att ni fick med Sunfleet (Peter Esse), även om det som han tydligt säger inte en officiellt ombud så spännande att höra hur dom tänker.
Misstänker att han smygtittar på den här tråden efter avsnittet (annars får du skicka vidare när ni ses Fabian).
Jag har kört Zip-car (statisk pool som sunfleet fast verkar inte vara ägt av något bilbolag) och CarToGo (dynamisk pool, ägt av daimler) i flera år i USA innan jag flyttade hem till sverige igen och nu har jag klarat mig i snart två år utan bil just på grund av att det finns bilpool att tillgå. Det finns ju fler än Sunfleet i Göteborg men det är dom som har bilar närmast mig, och även prismässigt ligger dom faktiskt bäst för mig som jag nyttjar bilarna.
Och jag tar bilen till jobbet 3-4 dagar i veckan och ibland blir det en tur på helgerna och lite innebandy och sånt på vardagarna så jag har stor-abonnemanget på sunfleet (1000 pix/ månaden + 10 kr milen + 15 kr timman) vilket då blir mellan 2,5-5kkr per månad. Men det är en fin känsla att lätt kunna hyra en bil om man tex flugit nånstans och veta att man kan ta det på precis samma konto som bilen hemma. Också mycket smidigt att någon byter däcken åt dig och fixar med service och allt sådant. Och jag skulle personligen aldrig få så bra parkeringsplatser nära mig med en egen bil, så Sunfleet vinner på många sätt även om kostnaden skulle vara den exakt samma som att äga en egen bil. Och jag har alltid fått bra och snabb service om bilen som jag skall hämta inte finns där, eller om nån ICEat platsen medans jag vart borta (det måste väl gå att ICEa en ICE också, eller hur?).
Så på det stora hela tummen upp för sunfleet.
Men - jag håller verkligen
inte med om att en statisk pool skulle vara bättre för användarna sätt än en dynamisk, och det är ju lite synd om Sunfleet själva tror det (som det lät på Peter att snacket var runt fikabordet). Det innebär en mycket större uppoffring av kommunen som måste tillhandahålla gatuparkeringar och jag ser andra logistiska problem, men som användare är det grymt smidigt. Och vill du vara säker på att få samma bil tillbaks så behåller du ju bara bokningen. För mig tex som kör 15 minuter, är på jobbet 9 timmar och sedan kör 15 minuter hem igen (och det finns kollektiv trafik i värsta fall som såklart är krånglig) skulle jag lätt hellre nyttjat en dynamisk pool. I Austin tyckte jag det fungerade förvånansvärt bra. Finns även andra fördelar för det är inte alltid man vill dras med bilen när man kommit fram dit man skall (om man skall ta några öl tex) och gärna tar en taxi tillbaks. Så det är lite synd om Sunfleet sitter och skrockar över att kunderna ändå inte skulle vilja ha dynamiska pooler, det tror jag är för att gemena man aldrig testat det. Och att det sket sig i Stockholm hade väl att göra med att Stockholms stad inte tillhandahöll p-platser (i värsta fall pga av lobbing, har ingen aning). Och det är ett problem som jag väl förstår, här argumenterar jag enbart från en användares synvinkel.
Om inte annat, börja med lite dynamik fram och tillbaks mellan centrum och tex flygplatser, det borde vara rätt enkelt. (Sunfleet finns på både Landveter och Arlanda, men det är ofta typiskt för när man inte vill dras med bilen sedan utan bara vill till hotellet eller hem utan att behöva köra tillbaks den).
C30:orna (el-volvosarna) tar jag så ofta jag kan, men det finns inga i närheten av mig så det blir mer om man har tid på helgen eller så. Dom kostar också 25 kr tim mot 15 för en V40 så man får vara lite aficionado för att välja elbilen. Fullt förståeligt att dom inte nyttjas så mycket.
Det är alltid dom billiga bilarna som tar slut fortast. Och jag förstår det, en V40 räcker i nästan alla fall gott och väl till det man skall göra. Jag upplever det som att mellan och dyr-bilarna mest går åt när det inte finns nån billig att tillgå. Vilket ju iofs har en poäng om man verkligen måste ha en bil och det är värt 5ggr kostnaden. Men utan att ha något rapport-underlag för det här så skulle jag säga att vi användare hellre skulle vilja ha många fler billiga bilar, gärna ännu billigare än V40 men Volvo har väl kanske inte någon billigare så det faller på ägarskapet där.
Nackdelarna som jag upplever med mitt nyttjande av bilpool om det är någon som är intresserad:
På helgerna kan det vara svårt att vara spontan (inga bilar lediga), och om det är nån ledig kostar dom 75kr tim för nån bamse-suv istället för 15 kr. Det kan ta udden av spontaniteten lite.
Det är riktigt jobbigt om man är nånstans och skall förlänga hyran för man vill stanna och så är det nån annan som bokat bilen precis efter. Det har hänt eller eller två gånger på ett par år.
Det borde finnas något incitament att checka in bilen tidigare. Som användare får man inget tillbaks om jag har hyran till säg kl 22, men jag checkar in den vid 20 och någon annan hyr den vid 21.
Zip-car hade som policy att aldrig lämna bilen mindre än kvartsfull (istället för Sunfleets halvfull). Jag gillade kvarts full bättre, blev färre tankningar och ingen skillnad att tanka 50 eller 30 liter (eller vad det nu blir).
Men på det stora hela (om det inte framgår) så är jag klart positiv till både Sunfleet och bilpooler över lag. (tills min model 3 kommer då vill säga

) Ledsen för sjukt lång text!