Sida 1 av 1

Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 14:51
av Jocce
Kanske en dum fråga (och för lat för att gå ut och rota i bilen...)

Men en Typ2 kabel, ser den likadan ut i änden man stoppar in i bilen som Typ2 uttaget?

(Dvs om det sitter en fast Typ2 kabel, kan man då koppla in sin egen kabel PÅ den kabeln som förlängning?


/Jocce

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 15:01
av Zoidberg
Nej tyvärr.

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 15:09
av mati
Zoidberg skrev:
Nej tyvärr.
Varför inte det? Kontakterna passar väl i varandra?

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 15:51
av Teslaspolen
mati skrev:
Zoidberg skrev:
Nej tyvärr.
Varför inte det? Kontakterna passar väl i varandra?
Verkar ha fått allt om hålfoten. Inget att se här! Move along!

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:01
av mati
???? Min typ2- laddkabel ser ut såhär. Hona-hane. Pratar vi om olika saker nu?
Bild

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:04
av Jocce
mati skrev:
???? Min typ2- laddkabel ser ut såhär. Hona-hane. Pratar vi om olika saker nu?
Bild

Ja, så där ser min också ut.

Dom där två kontakterna går väl att sätta i varandra, eller?
Och då teoretiskt förlänga med flera kablar?


/Jocce

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:10
av Zoidberg
Hmmm. Måste testa.

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:18
av mati
Jocce skrev:
Ja, så där ser min också ut.

Dom där två kontakterna går väl att sätta i varandra, eller?
Och då teoretiskt förlänga med flera kablar?
Ja, mekaniskt går de i varandra, det har jag gjort många gånger. Pin-anslutningarna är också samma. Ledarna är alltså inte korsade eller så. I princip ska det alltså vara möjligt att använda sladden som förlängning. Frågan är om det är så bra rent elektriskt. Längre sladd med skarv emellan innebär ju högre motstånd osv.
Bild

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:22
av Jocce
Tack för en massa svar :)

En vidarefråga - Finns det då någon som helst fördel (förutom kostnaden för den som investerar i Laddstolpen) att ha ett Typ2 uttag istället för en Fast kabel?


/Jocce

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:28
av Tenk
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:28
av Nicke Nyfiken
Jocce skrev:
Tack för en massa svar :)

En vidarefråga - Finns det då någon som helst fördel (förutom kostnaden för den som investerar i Laddstolpen) att ha ett Typ2 uttag istället för en Fast kabel?


/Jocce
Underhållet och slitaget borde vara lägre på uttaget än en sladd som ständigt misshandlas, släpas på marken och ett anslutningshandtag som tappas i marken. (Man ser ju hur misshandlade SuC-sladdarna blir trotts dess minimala längd.

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:30
av mati
En del laddstolpar har effekt upp till 43kW på Typ2. Det klarar inte en lös kabel (och inte Teslan heller för den delen).

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:48
av Bjelke
Nu kanske jag minns helt fel men sitter det ingenting i kabeln som säger till stolpen/bilen vilken ampere-
styrka den är gjord för? Dvs typ ett litet motstånd ngn-stans och som då kanske indikerar fel om man skarvar kablar...

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:53
av bullen
Jag fick svaret av någon av våra Roadster ägare att det går att skarva kablarna som du beskriver om man sågar av 16 mm från honan om jag minns rätt.

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 16:55
av bullen

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 23 jan 2017 17:27
av Monark1954
Hej
Signalfunktionerna mellan elbil och eluttag som med mode 3 styrning funkterar inte om man skarvar en kabel.

Mellan vissa ledare finns det motstånd som talar för både bil och eluttag vilken ström som kabeln klarar.
Seriekopplar man en sådan sladd så blir det fel information till laddare och bil.

Beskrivet här, se rubriken "signaling"
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Jag och någon till har hårda vägen upptäckt detta då vi försökt få ett adapter mellan typ 2 fast sladd och en typ 1 kontakt i bilen att fungera med en Tesla Wallbox.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 24 jan 2017 08:10
av Jocce
Tenk skrev:
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
Då är kontakten inte likadan, eller?


/Jocce

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 24 jan 2017 08:24
av Tenk
Jocce skrev:
Tenk skrev:
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
Då är kontakten inte likadan, eller?


/Jocce
Ja, typ 1 uttaget på Leafen är mindre än typ 2.

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Postat: 24 jan 2017 08:25
av bylund
Jocce skrev:
Tenk skrev:
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
Då är kontakten inte likadan, eller?


/Jocce
Ledtråden där är typ 1.
Typ 1 - mest japanska bilar
Typ 2 - mest europeiska bilar eller bilar för europeiska marknaden
Typ 3 - mest i Frankrike
Typ 4 - Chademo