Sida 1 av 1
Dieselförbud i Oslo
Postat: 15 jan 2017 20:16
av Elbilisten
Oslo kommun förbjuder tillfälligt körning med dieselbilar. Det är dock en mängd undantag. Hur länge ska myndigheterna fortsätta med att lämna ut registreringsskyltar till nya fossilbilar? Hoppas detta får en och annan att tänka ett varv till innan de köper en ny dieselbil för bankens pengar. Det ska bli intressant att se om flera stora städer inför något liknande.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... selforbud/
http://www.luftkvalitet.info
Dieselförbud i Oslo
Postat: 15 jan 2017 20:47
av taliz
Det är intressant att många stora städer nu inte bara talar om förbud, utan faktiskt inför dem dessutom.
Men i Stockholm är bilen helig. Man kan sträcka sig till att förbjuda dubbdäck på hornsgatan(som ingen bryr sig om), men att göra något som faktiskt skulle tvinga folk att använda andra alternativ än fossilbilen, det går inte...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 15 jan 2017 21:11
av Bogge
Riktigt så heliga är väl inte bilen i STOCKHOLM
Man har ju infört högre parkeringsavgifter samt kortar ner tiderna för fri parkering på helg och kvällar. Boendeparkeringsvgiften är också höjd.
http://www.stockholm.se/parkeringsplanen
Sen har vi dyrare tullar in/ut och tullen på essinge-leden....
Dubbdäcks förbudet är även på Fleminggatan och Kungsgatan
taliz skrev:Det är intressant att många stora städer nu inte bara talar om förbud, utan faktiskt inför dem dessutom.
Men i Stockholm är bilen helig. Man kan sträcka sig till att förbjuda dubbdäck på hornsgatan(som ingen bryr sig om), men att göra något som faktiskt skulle tvinga folk att använda andra alternativ än fossilbilen, det går inte...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 15 jan 2017 22:06
av joel80
Aten, Paris, Madrid och Mexico City har ju alla beslutat om dieselförbud till 2025.. Jag tror vi får se fler som hänger på det redan i år. Skulle inte bli förvånad om Tyskland som redan har sina miljözoner utökar de så att det så gott som blir förbjudet med dieselbilar i storstäderna runt 2025.
Jag skulle nog inte rekommendera att man köper en ny dieselbil i dagsläget.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 15 jan 2017 22:33
av bylund
Bogge skrev:Riktigt så heliga är väl inte bilen i STOCKHOLM
Man har ju infört högre parkeringsavgifter samt kortar ner tiderna för fri parkering på helg och kvällar. Boendeparkeringsvgiften är också höjd.
http://www.stockholm.se/parkeringsplanen
Sen har vi dyrare tullar in/ut och tullen på essinge-leden....
Dubbdäcks förbudet är även på Fleminggatan och Kungsgatan
Fast precis alla de åtgärderna slår lika hårt mot dieslar som mot elbilar.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 15 jan 2017 23:34
av Teslaspolen
Känner ni av att bollen har börjat rulla lite på egen hand nu?
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 16 jan 2017 04:31
av Bogge
bylund skrev:
Fast precis alla de åtgärderna slår lika hårt mot dieslar som mot elbilar.
Ja absolut
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 16 jan 2017 06:46
av mati
joel80 skrev:Skulle inte bli förvånad om Tyskland som redan har sina miljözoner utökar de så att det så gott som blir förbjudet med dieselbilar i storstäderna runt 2025.
Jag
skulle bli förvånad om de gjorde det. Det kan naturligtvis ändras framöver, men i dagsläget finns inget som tyder på det. Miljözonerna i Tyskland är riktade mot riktigt gamla bilar och dieselbilar utan partikelfilter. Nyare bilar berörs i stort sett inte alls.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 17 jan 2017 21:59
av strejf
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 18 jan 2017 08:08
av strejf
Det finns mycket att läsa om i ämnet, det är tydligt. Jag börjar förstå varför Oslo gjort som de gjort.
Dieselbilar verkar släppa ut lika mycket som en 40 ton tung lastbil.
http://www.svd.se/dieselbilar-slapper-u ... -lastbilar
http://teknikensvarld.se/dieselbilar-du ... ar-384002/
De negativa hälsoeffekterna av partiklar och kvävedioxid värderas till uppemot 60 miljarder kronor årligen i Sverige. Lägg till de 20 miljarder Sverige skulle spara på att inte importera olja om alla bilar blev elbilar i Sverige imorgon.
3000 människor dör i förtid varje år i Sverige pga luftföroreningar. Mindre än 300 dör i bilolyckor.
Jag har också läst om "Great Smog of London"
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London
12000 människor dog och 200 000 människor skadades på fyra dagar i London 1952 pga samma väderfenomen som uppstod i Olso. Smogen lägger sig som ett lock över staden och förgiftar invånarna.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 18 jan 2017 09:16
av Bjelke
Här händer det grejer!

Finns det ngt sätt att kolla hur det går nu i Oslo? Vilken tidshorisont tänker dom sig på resultat av denna åtgärd osv? Skulle ju vara lite intr. att kunna följa på ngt bra sätt

Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 18 jan 2017 09:34
av vigge50
Enligt denna artikeln så skulle de stora antalet öppna brasor med vedeldning kunna vara en anledning till luftföroreningar vilket man inte kommer åt med elbilar och att de skulle förbjuda vedeldning i Oslo mitt i vintern känns osanolikt.
http://www.nyteknik.se/miljo/staden-med ... ft-6815586
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 18 jan 2017 10:05
av HelectriC
blev inget långvarigt förbud, bara några timmar under tisdagen. tydligen gick trafiken ner med 10-20%, inget fantastiskt resultat enligt mig.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... selforbud/
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 18 jan 2017 10:36
av Peter Holm
Teslaspolen skrev:Känner ni av att bollen har börjat rulla lite på egen hand nu?
Ja,
Transportstyrelen har ju skapat möjligheten till liknande lösningar i Sverige.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... -staderna/
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 19 jan 2017 09:42
av mati
vigge50 skrev:Enligt denna artikeln så skulle de stora antalet öppna brasor med vedeldning kunna vara en anledning till luftföroreningar vilket man inte kommer åt med elbilar och att de skulle förbjuda vedeldning i Oslo mitt i vintern känns osanolikt.
http://www.nyteknik.se/miljo/staden-med ... ft-6815586
Jag tycker det är konstigt. Jag säger inte att vedeldning inte förorenar luften, men man har eldat med ved sedan urminnes tider utan att skapa dödssmog i städerna. Och då är moderna vedpannor och braskaminer mycket bättre än vad de var förr i tiden.
Visserligen har städerna blivit större och människorna fler, men jag tycker att men letar efter syndabockar på fel ställe.
När jag växte upp i Tyskland på 70 och 80-talet var det mycket vanligt med smog på vinterhalvåret. Inte bara i städerna utan även i lite mer lantliga områden där jag bodde. Ibland fick vi ledigt från skolan eftersom det var för farligt att gå ut.
Boven var naturligtvis trafiken, bilarna hade inga katalysatorer och det släpptes ut hur mycket skit som helst. Fenomenet försvann i princip i och med införandet av katalysatorer. Men vi får komma ihåg att det var betydligt färre bilar på vägarna då, jämfört med idag. Och de flesta körde på bensin, inte diesel. Läget har förändrats. Nu är andelen dieselbilar jättehög, samtidigt som det finns allt fler bilar. Vad hjälper det med katalysatorer och avgasrening när det är tio gånger fler bilar på vägarna?
Nä, bort med alla ice-bilar säger jag. Då är problemet förhoppningsvis ur världen. Kineserna har förstått det. Bara en tidsfråga att även "vi" fattar.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 19 jan 2017 10:47
av LarsL
Ved och koks eldning har varit ett stort problem i städer tidigare. Om bilarna försvinner kommer åtminstone dålig eldning vara ett stort problem.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 19 jan 2017 11:47
av vigge50
mati skrev:vigge50 skrev:Enligt denna artikeln så skulle de stora antalet öppna brasor med vedeldning kunna vara en anledning till luftföroreningar vilket man inte kommer åt med elbilar och att de skulle förbjuda vedeldning i Oslo mitt i vintern känns osanolikt.
http://www.nyteknik.se/miljo/staden-med ... ft-6815586
Jag tycker det är konstigt. Jag säger inte att vedeldning inte förorenar luften, men man har eldat med ved sedan urminnes tider utan att skapa dödssmog i städerna. Och då är moderna vedpannor och braskaminer mycket bättre än vad de var förr i tiden.
Visserligen har städerna blivit större och människorna fler, men jag tycker att men letar efter syndabockar på fel ställe.
När jag växte upp i Tyskland på 70 och 80-talet var det mycket vanligt med smog på vinterhalvåret. Inte bara i städerna utan även i lite mer lantliga områden där jag bodde. Ibland fick vi ledigt från skolan eftersom det var för farligt att gå ut.
Boven var naturligtvis trafiken, bilarna hade inga katalysatorer och det släpptes ut hur mycket skit som helst. Fenomenet försvann i princip i och med införandet av katalysatorer. Men vi får komma ihåg att det var betydligt färre bilar på vägarna då, jämfört med idag. Och de flesta körde på bensin, inte diesel. Läget har förändrats. Nu är andelen dieselbilar jättehög, samtidigt som det finns allt fler bilar. Vad hjälper det med katalysatorer och avgasrening när det är tio gånger fler bilar på vägarna?
Nä, bort med alla ice-bilar säger jag. Då är problemet förhoppningsvis ur världen. Kineserna har förstått det. Bara en tidsfråga att även "vi" fattar.
Visst, jag förstår att i vanliga fall så skulle inte mycket vedeldning leda till så höga halter men de skulle inte dieselbilar heller göra i normala fall. I Oslo är däremot landskapet lite extremt som samlar upp allt när det inte blåser och då kanske mycket vedeldning även ha sin påverkan. Men visst, dieselbilar har säkert nog den stora boven. I Norge stod elbilar för omkring 30% av försäljningen förra året men är det någon som vet hur stor del av den totala flottan som är elbilar och plug-in hybrider?
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 19 jan 2017 14:13
av mati
vigge50 skrev:I Norge stod elbilar för omkring 30% av försäljningen förra året men är det någon som vet hur stor del av den totala flottan som är elbilar och plug-in hybrider?
Det hjälper ju inte, även med 30% elbilar så är det fortfarande 70% icke-elbilar som skiter ner. Och som du säger så är det ju nyförsäljningen som ligger på 30% och inte den totala flottan. Norge och i synnerhet Oslo är ett bra exempel på hur viktigt det är att
alla kör på el och inte bara några stycken.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 19 jan 2017 17:45
av HelectriC
mati skrev:vigge50 skrev:I Norge stod elbilar för omkring 30% av försäljningen förra året men är det någon som vet hur stor del av den totala flottan som är elbilar och plug-in hybrider?
Det hjälper ju inte, även med 30% elbilar så är det fortfarande 70% icke-elbilar som skiter ner. Och som du säger så är det ju nyförsäljningen som ligger på 30% och inte den totala flottan. Norge och i synnerhet Oslo är ett bra exempel på hur viktigt det är att
alla kör på el och inte bara några stycken.
2,6% av totala bilflottan är elektrisk i Norge.
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 19 jan 2017 20:15
av Mickep
London börjar få farliga nivåer också kanske något liknande på gång även där?
http://www.iflscience.com/environment/l ... pollution/
Re: Dieselförbud i Oslo
Postat: 20 jan 2017 10:52
av 12man