Sida 1 av 6
4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 03:33
av Andreas
Drygt 4 kr per mil kommer supercharing kosta.
https://www.tesla.com/blog/building-sup ... ork-future
Jag tolkar också att det gäller gamla bilar med nya ägare efter 1/15.
"If I don't use my 400 kWh of annual credits will they roll over to the next year?
Unused credits do not roll over to the next year. Credits are reset to 400 kWh each year, on the anniversary of the delivery date. If the car transfers ownership, credits are reset on the date of the transfer."
Nu känns drömmen att köpa en tesla väldigt avlägsen då det blir ännu svårare att få det gå ihop ekonomiskt.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:13
av 2xA
Ganska klart att den inte gäller för bilar beställda före 15/1
FAQ
I thought Supercharging was free. Why do I have to pay now?
If your Tesla was ordered by January 15, 2017, it comes with free Supercharger access for the life of the car. You will not pay for Supercharger use but idle fees may be assessed if your vehicle remains connected to a Supercharger after the charge session is complete.
Tesla Model S and Model X cars ordered after January 15, 2017 will receive 400 kWh (kilowatt-hour) of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) annually on the anniversary of their delivery. We carefully considered current Supercharger usage and found that 400 kWh covers the annual long-distance driving needs of the majority of our owners. As a result, most owners will continue to enjoy the benefits of Supercharging on road trips at no additional cost.
Men att "400 kWh covers the annual long-distance driving needs of the majority of our owners", nu är jag inte "owner" men är verkligen Tesla tänkt vara en stadsbil.

Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:39
av Remuz
1.90kr/kWh var ju verkligen inte speciellt dyrt.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:41
av Jerker
1:90/kWh
Är det inkl. moms?
Det är hur som helst minst lika billigt som Clever om man har deras abonnemang, eller c:a dubbelt så dyrt som att ladda hemma.
Jag tycker det är helt OK!
4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:47
av Surfaren
Jerker skrev:1:90/kWh
Är det inkl. moms?
Det är hur som helst minst lika billigt som Clever om man har deras abonnemang, eller c:a dubbelt så dyrt som att ladda hemma.
Jag tycker det är helt OK!
Teslas information säger så här:
Internationally, pricing is fixed within each country. All prices include taxes and fees.
Jag tycker också 1,90:- verkar vara ett bra avvägt pris. Inte så billigt så du vill skippa hemma-laddning, men inte så dyrt att man trillar av pinn heller.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:52
av mati
Jag tycker inte heller det är så farligt dyrt. Man får komma ihåg att detta gäller långresor. Hemmaladdning kostar ungefär 2kr/mil.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:54
av Johnalm
Jag hade faktiskt hoppats på mer, säg 4 kr/kWh, för att det skulle svida mer för taxibilar att slentrian-ladda
Jag tror 1,90 kr/kWh är för billigt för att skrämma bort dem från SuC.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:55
av Jerker
Surfaren skrev:Teslas information säger så här:
Internationally, pricing is fixed within each country. All prices include taxes and fees.
Ah! Lite för tidigt på morgonen för att orka läsa så noggrant!

Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 05:56
av Jerker
Johnalm skrev:Jag hade faktiskt hoppats på mer, säg 4 kr/kWh, för att det skulle svida mer för taxibilar att slentrian-ladda
Jag tror 1,90 kr/kWh är för billigt för att skrämma bort dem från SuC.
De skulle ju kunna ha den andra varianten med minutkostnad och olika tariffer under och över 60 kWh laddningsnivå på utvalda SuC som har problem med Taxi som blockerar laddarna.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 06:37
av LarsL
Jerker skrev:Johnalm skrev:Jag hade faktiskt hoppats på mer, säg 4 kr/kWh, för att det skulle svida mer för taxibilar att slentrian-ladda
Jag tror 1,90 kr/kWh är för billigt för att skrämma bort dem från SuC.
De skulle ju kunna ha den andra varianten med minutkostnad och olika tariffer under och över 60 kWh laddningsnivå på utvalda SuC som har problem med Taxi som blockerar laddarna.
Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
Däremot skulle de kunna begränsa så att man inte får ladda över 90%. Eller att du är tvungen att starta om. Eller att det kostar ideltime efter 90%. Eller att de gör om så att alla bilar har en buffert som 60kWh har.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 06:47
av Bjelke
Har för mig att jag gissade på typ 2kr och hoppades på att det skulle bli max så högt oxo, så det är väl ett ok pris iaf...
Jag tolkar texten som att inga bilar som byter ägare drabbas, men om dom går via Tesla så vetti fan hur det blir, hoppas dom inte rör dessa iaf.
4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:07
av Herr X
LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.
I Norge blir priset 1,40kr/kWh. Det är inte farligt!
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
When billing per minute, there are two tiers to account for changes in charging speeds, called “tier 1” and “tier 2”.
- Tier 1 applies while cars are charging at or below 60 kW and tier 2 applies while cars are charging above 60 kW. Tier 1 is half the cost of tier 2.
- Tier 1 also applies anytime your vehicle is sharing Supercharger power with another car.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:08
av Remuz
Herr X skrev:LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?

Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:10
av e5m1r
Remuz skrev:Herr X skrev:LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?

1mil är inte lika med lika många kw beroende på bil
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:12
av Remuz
e5m1r skrev:Remuz skrev:Herr X skrev:LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?

1mil är inte lika med lika många kw beroende på bil
Sant, men det kommer vara ganska lite varians gissar jag
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:17
av e5m1r
Herr X skrev:LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.
I Norge blir priset 1,40kr/kWh. Det är inte farligt!
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
When billing per minute, there are two tiers to account for changes in charging speeds, called “tier 1” and “tier 2”.
- Tier 1 applies while cars are charging at or below 60 kW and tier 2 applies while cars are charging above 60 kW. Tier 1 is half the cost of tier 2.
- Tier 1 also applies anytime your vehicle is sharing Supercharger power with another car.
Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:19
av Challe76a
Enligt den här artikeln
http://www.theverge.com/2017/1/12/14257 ... r-charging så finns det en idel fee också. Svårt att förstå vad dom menar men den som stannar längre än man behöver (min tolkning) debiteras per minut. Detta för att hindra sådana som blockerar.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:22
av Herr X
e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:27
av Herr X
Den är redan implementerad sedan förra uppdateringen. Om man är inkopplad på en superladdare utan att ladda kostar det 3,10kr/minut i Sverige.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:32
av Jerker
Herr X skrev:e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?
Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:34
av Zalman3
Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:35
av e5m1r
Herr X skrev:e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?
Jag postade bara länder där tesla aplicerar minuttaxa resten betalar per kWh också Sverige 1,90kr/kWh
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:37
av Zalman3
e5m1r skrev:Herr X skrev:e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?
Jag postade bara länder där tesla aplicerar minuttaxa resten betalar per kWh också Sverige 1,90kr/kWh
Tier 2 1,90kr/kWh
Tier 1 0,95kr/kWh?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:39
av Herr X
Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:40
av e5m1r
Zalman3 skrev:e5m1r skrev:Herr X skrev:e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?
Jag postade bara länder där tesla aplicerar minuttaxa resten betalar per kWh också Sverige 1,90kr/kWh
Tier 2 1,90kr/kWh
Tier 1 0,95kr/kWh?
Tier 1 och två apliceras enbart på minuttaxa Sverige betalar per kWh så Tiers gäller inte här