Sida 1 av 2
Bra service
Postat: 06 jan 2017 15:56
av tbjorn81
Vill bara dela med mig av fin service från Teslagänget.
Lämnade bilen på en parkering vid Arlanda i tisdags morse. Pga tidsbrist och lite krångel vid en laddstation hade den 130km kvar vid parkering och jag i min naivitet trodde att det skulle räcka under veckan jag flög till varmare breddgrader.
Torsdag fm kollade jag appen och såg att det var 90km kvar vilket innebar att den är död sedan länge efter min veckas semester.
Mailade min ds och frågade om de kunde stänga av always on funktionen fjärr och om det skulle räcka. Blev uppringd av service som erbjöd sig åka till Arlanda, hämta bilen och parkera den på en laddplats på annan parkering. Inom nån timme hade de hämtat den, sopat av all snön, jag fick låsa upp och starta med fjärren och de körde iväg och laddade den på annan parkering. Jag fick betala drygt 500 som den nya parkeringen kostade men inget mer.
Kul att se att sånt ens är möjligt utan krångel, debitering, försäkringar och liknande. Tror inte Volvo, Mercedes, BMW eller nån annan gjort detta, iaf inte kostnadsfritt.
Det roliga i det hela var att de redan innan jag hörde av mig varit ute och gjort samma manöver med en annan model x på Arlanda samma dag
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 16:00
av Kriper
Mycket förtroendeingivande!
Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 16:01
av SR-71-BlackBird
Otroligt, helt j....a otroligt! Service på ny nivå!
Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 16:03
av Johnalm
Bra att känna till

Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 16:15
av Anders77
Så nästa gång man åker på semester så är det pass, pengar och Tesla numret som är viktiga att ha med sig alltså.

Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 16:15
av far1far2
Fantastiskt är väl great understatment! Otroligt ligger väl närmare!

Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 16:19
av danni
Oj, det här är ju verkligen above and beyond! Och nånstans tycker jag det svarar väl mot den ambitionsnivå som jag känner att Tesla har. De har alltid försökt ge mig suveränt bra service. Sen hör man ju en del skräckhistorier, och tyvärr tror jag problemet är att de inte alltid har resurserna att svara mot ambitionsnivån.
Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 17:53
av MangeT
Fantastiskt! Långt över vad man kan förvänta sig.
Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 17:55
av HelectriC
Högsta nivå, helt klart!
Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 18:02
av leiflodde
Håller med hög klass
Vid senaste servicen i Maj glömde de sätta i ett skydd i frunken och det ringde upp och vill komma hem till mig och sätta i det och dagen efter på lördagen stod Tesla personen på uppfarten är också helnöjd med denna insats

Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 18:19
av mahulkp
Grymt


Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 22:10
av otjernberg
Roligt att höra men förvånande stort tapp. Hade bilen en vecka på Arlanda över nyår och gick från 290 till 240 km typical range.
Re: Bra service
Postat: 06 jan 2017 22:28
av tbjorn81
Håller med. Hade räknat med att det skulle dra ur men inte så mycket... har en x60d och inser att det krävs lite mer planering med klent batteri men det ska ju inte dra ur snabbare än andra. Dock sa de på Tesla att det varit rätt kyligt i Sverige ett par dator vilket påverkar en del. Själv sitter jag i 30 gradig värme och sippar på en GT. Livet ä gött å servicen på Tesla awesome
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 10:34
av Schelin
Det är super bra service
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 11:07
av mjwahl
Nu förstår man varför åtgärderna på min Model X drar ut mer än 2,5 månader på SC.
Serviceteknikerna är ute och agerar butler till andra Teslaägare som inte ens har några fel på sina bilar!?
Laga det som är helt och strunta i det som är trasigt. Det är också logik för ett servicecenter. NOT!

Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 11:17
av LarsL
Jättebra att service MEN det får inte överutnyttjas för då funkar det inte längre! Då blir det som med SC och de måste börja ta betalt för att folk inte kan hantera det, lite som godisskålarna på mässor... hmm.
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 11:18
av bullen
mjwahl skrev:
Nu förstår man varför åtgärderna på min Model X drar ut mer än 2,5 månader på SC.
Serviceteknikerna är ute och agerar butler till andra Teslaägare som inte ens har några fel på sina bilar!?
Laga det som är helt och strunta i det som är trasigt. Det är också logik för ett servicecenter. NOT!

Tror inte personalen är flaskhalsen utan snarare serviceplatserna. Tror inte heller det är samma personer som hjälper till o hämta bilar o utför service.
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 11:33
av mjwahl
bullen skrev:mjwahl skrev:
Nu förstår man varför åtgärderna på min Model X drar ut mer än 2,5 månader på SC.
Serviceteknikerna är ute och agerar butler till andra Teslaägare som inte ens har några fel på sina bilar!?
Laga det som är helt och strunta i det som är trasigt. Det är också logik för ett servicecenter. NOT!

Tror inte personalen är flaskhalsen utan snarare serviceplatserna. Tror inte heller det är samma personer som hjälper till o hämta bilar o utför service.
Visst, jag menar inte bokstavligt. Efter två teslabilar går det upp för mig att servicecenter är mer just en serviceavdelning som ska hålla kunderna på bra humör, highfiva och få kunden känna att de är en del av något större. Det funkar jättebra tills din bil råkar ut för något större problem (i mitt fall fabrikationsfel) - då försvinner alla leenden och inga mer highfives. Det som återstår är pinsam tystnad från deras sida eftersom det inte har den blekaste aning hur de ska felsöka fel och brister på nya modeller. Det måste nämligen servicecentret lära sig själv enligt Teslas direktiv. Jag hade uppskattat fler ingenjörer med uppbackning från USA, en fungerande reservdelslogisitik utan väntetider på flera veckor på reservdelar och en normal kundrelation utan "silent treatment" i flera veckor i taget.
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 12:43
av LarsL
I och med att Tesla inte har årsmodeller utan rullande uppdateringar så blir reservdelar en total mardröm. Det är helt omöjligt att ha alla varianter hemma, så det blir automatiskt vänte tid på transport från USA och i bästa fall väntan på tillverkning. Det blir också svårt att felsöka eftersom "alla" bilar är unika och reagerar på sitt eget sätt, tex FVD sensorer och drivmotorer.
Fördelen med att göra så här är att utvecklingen går ruskigt fort jämfört med hos fossiltillverkarna. Tesla kanske kan köra 5-6 år modeller på ett år hos en fossil. Det gör att Tesla snart kan komma ikapp och förbi de gamla jättarna.
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 12:46
av bullen
Det där är inget nytt problrm med Tesla. Däremot större omfattning än förut. Finns många exempel där någon del ändras mitt i en årsmodell och chassinumret är enda chansen att få rätt grejer
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 12:57
av Crappy
Det där problemet med ändringar mitt i årsmodellerna finns till viss del även fossilvärldeni min glasmästarvärld
Numera får man gå på vin nr och på tillverkningsdatum, årmodell är "skit" Det är inte speciellt ovanligt att årsmodell -17 är tillverkad i sept-16 med de "gamla" delarna. Dessutom kan de ha fått för sig att ha olika dela i olika fabriker/länder.
Självklart vanligtvis små skitsaker som andra backspeglar/fästen/sensorer
Så för att ursäkta Tesla, de är inte ensamma med tokerierna
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 13:04
av mjwahl
LarsL skrev:I och med att Tesla inte har årsmodeller utan rullande uppdateringar så blir reservdelar en total mardröm. Det är helt omöjligt att ha alla varianter hemma, så det blir automatiskt vänte tid på transport från USA och i bästa fall väntan på tillverkning. Det blir också svårt att felsöka eftersom "alla" bilar är unika och reagerar på sitt eget sätt, tex FVD sensorer och drivmotorer.
Fördelen med att göra så här är att utvecklingen går ruskigt fort jämfört med hos fossiltillverkarna. Tesla kanske kan köra 5-6 år modeller på ett år hos en fossil. Det gör att Tesla snart kan komma ikapp och förbi de gamla jättarna.
För mig som ägare leder detta endast till problem. Jag köper en ny bil som blir stående mellan 2,5 till 3 månader på servicecentret bara för att produktutvecklingen inte gjordes ordentligt från början. Tesla säljer bilen och får in pengar när bilen fortfarande är påutvecklingsstadiet. Den sista utvecklingen får vi som försökskaninskunder vara en del av. Det är fan inte ok på en bil som kostar 1,7 miljoner kr.
Just nu är det snarare Tesla som riskerar att hamna bakom de stora jättarna. Vanliga biltillverkare ändrar också revisioner på reservdelar löpande och de får det att funka på servicesidan.
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 13:12
av Tars
mjwahl skrev:LarsL skrev:I och med att Tesla inte har årsmodeller utan rullande uppdateringar så blir reservdelar en total mardröm. Det är helt omöjligt att ha alla varianter hemma, så det blir automatiskt vänte tid på transport från USA och i bästa fall väntan på tillverkning. Det blir också svårt att felsöka eftersom "alla" bilar är unika och reagerar på sitt eget sätt, tex FVD sensorer och drivmotorer.
Fördelen med att göra så här är att utvecklingen går ruskigt fort jämfört med hos fossiltillverkarna. Tesla kanske kan köra 5-6 år modeller på ett år hos en fossil. Det gör att Tesla snart kan komma ikapp och förbi de gamla jättarna.
För mig som ägare leder detta endast till problem. Jag köper en ny bil som blir stående mellan 2,5 till 3 månader på servicecentret bara för att produktutvecklingen inte gjordes ordentligt från början. Tesla säljer bilen och får in pengar när bilen fortfarande är påutvecklingsstadiet. Den sista utvecklingen får vi som försökskaninskunder vara en del av. Det är fan inte ok på en bil som kostar 1,7 miljoner kr.
Just nu är det snarare Tesla som riskerar att hamna bakom de stora jättarna. Vanliga biltillverkare ändrar också revisioner på reservdelar löpande och de får det att funka på servicesidan.
Förstår din frustration.
Speciellt ovissheten om att man inte vet när bilen blir klar, eller om man får tillbaka en bil, och så är inte alla fel åtgärdade pga andra omständigheter som tex delar som inte finns i lager eller någon rutin som ej ännu finns för ett visst speciellt fel.
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 13:15
av Leo
Borde Windows/apple vänta med att släppa en version tills den är helt buggfri?
Nja de blir det nog liksom aldrig något.
Det går liksom inte att förutse allt som kan hända. Eller rättare sagt ska man "testa" allt tills det i princip är helt felfritt tar det sån tid och kostar såna pengar att det blir ohållbart.
Därmed inte sagt att Teslas version att låta kunderna stå för "sluttesterna" känns så lyckat i vissa fall.
Herr Musk är väl också känd som både otålig, tidsoptimist och teknikutvecklingoptimist vilket kanske gjort att man släpper ut produkterna snabbt.
Sen desto tidigare ut på marknaden, desto viktigare hur man kan/hanterar uppkomna problem.
Är lite som att bygga ett helt hus. Uppstår alltid saker som måste LPP =Löses På Plats!
Re: Bra service
Postat: 08 jan 2017 13:16
av jonasl
Jag är hyggligt orolig över hur det här kommer funka när 3 säljs i stor omfattning.
Risken för total härdsmälta överhängande.. och den kommer ju drabba S och X-ägare.