Sida 1 av 1

Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 12:00
av SolnaGnagarn
Nån som vet hur många mil man får per timme om man laddar på 230, 10amp?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 12:16
av Torkel
230V*10A = 2300W ( = 2,3 kW/h)

Model S drar 2375 W/mil enligt EPA.

2300/2375 = ca 1. Så något under en mil per timma. Stämmer det i verkligheten?

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 12:20
av danni
Ja, en mil i timmen stämmer ungefär. Kanske en liten aning mindre efter förluster.

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 12:32
av Bjelke
Och om det är riktigt kallt ute så blir det nästan ingen laddning alls (det går till batterivärmaren typ), värt att notera...
Speciellt om man påbörjar laddningen med kallt batteri.

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 13:52
av Anders-X
Jag fick 7 km/h vid 8A.

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 14:55
av Feddan
9-10 km per timme.

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 15:02
av LarsL
En bra tumregel är 1km per A och fas i timmen, alltså 10A 1-fas ger 10km på en timme.

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 16:25
av SolnaGnagarn
Tack för svar allihopa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 21:42
av e5m1r
Du kan räkna med 1km/tim per fas och A
Så 10A en fas ger ca 10kmh
16A trefas (max för umc) blir då 48kmh vilket inte stämmer då det är lite mer men enkelt att ca räkna

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 22:49
av apkungen
Trodde att EPA förbrukning räknade inklusive förluster?

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 05 jan 2017 23:04
av bylund
apkungen skrev:
Trodde att EPA förbrukning räknade inklusive förluster?
Rimligen, eftersom det är vad bilen förbrukar, alltså förbrukning från laddporten till däcken. För att bedöma bilens energieffektivitet är det ju intressant att veta hur mycket energi som matas in i systemet och hur långt man kommer på det.

När man väl kör är dock laddförlusterna inte lika intressanta, man vill veta hur långt man kommer på den energi som finns i batteriet.

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 06 jan 2017 01:18
av matsstholm
Åkte med vår Model S till fjällen dvs vinter och kallt runt -10. När vi kom fram hade vi enl bilen beräkningar och i verkligheten lite drygt 10% kvar. Hade ingen riktig aning om vad stugan vi hade för utag men det fanns som utlovat ett vanligt motorvärmarutag. Vi åkte till och från skidbacken varge dag ca 4 mil och snålade inte på att värma upp bilen innan vi skulle åka.
Jag blev överraskad hur bra det gick att få ihop laddning ändå med bara någon mil/h i laddkapacitet. Efter ett par dagar va det fulladdat.

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 06 jan 2017 08:03
av Tars
matsstholm skrev:
Åkte med vår Model S till fjällen dvs vinter och kallt runt -10. När vi kom fram hade vi enl bilen beräkningar och i verkligheten lite drygt 10% kvar. Hade ingen riktig aning om vad stugan vi hade för utag men det fanns som utlovat ett vanligt motorvärmarutag. Vi åkte till och från skidbacken varge dag ca 4 mil och snålade inte på att värma upp bilen innan vi skulle åka.
Jag blev överraskad hur bra det gick att få ihop laddning ändå med bara någon mil/h i laddkapacitet. Efter ett par dagar va det fulladdat.
Så låter en äkta elbilsägare!!! Bild


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk

Re: Ladda hemma på 10amp

Postat: 06 jan 2017 11:49
av Bjelke
Tars skrev:
matsstholm skrev:
Åkte med vår Model S till fjällen dvs vinter och kallt runt -10. När vi kom fram hade vi enl bilen beräkningar och i verkligheten lite drygt 10% kvar. Hade ingen riktig aning om vad stugan vi hade för utag men det fanns som utlovat ett vanligt motorvärmarutag. Vi åkte till och från skidbacken varge dag ca 4 mil och snålade inte på att värma upp bilen innan vi skulle åka.
Jag blev överraskad hur bra det gick att få ihop laddning ändå med bara någon mil/h i laddkapacitet. Efter ett par dagar va det fulladdat.
Så låter en äkta elbilsägare!!! Bild


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
+1 :)