Sida 1 av 2
Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 17:44
av Kriper
Som rubriken lyder, vilka typer av kablage kan man behöva för att klara sig för färder i Sverige och i övriga Europa? Jag har bara det Tesla skickade med bilen, så vad mer kan jag behöva i sladdprylar?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 17:58
av ivveh
Själv har jag en chademo som jag tycker är riktigt najs. Plus en type2-type2 som klarar 22kw 3fas (jag har gamla dubbel intern).
De och UMC som man får med är ok. Tänk på att UMC inte är vattentät...
Något mer har jag aldrig behövt. Jag har typ sett en type1(?) nånstans men bara en gång.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 18:18
av leiflodde
Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 18:29
av HelectriC
ivveh skrev:Själv har jag en chademo som jag tycker är riktigt najs. Plus en type2-type2 som klarar 22kw 3fas (jag har gamla dubbel intern).
De och UMC som man får med är ok. Tänk på att UMC inte är vattentät...
Något mer har jag aldrig behövt. Jag har typ sett en type1(?) nånstans men bara en gång.
Vattentät och vattentät, min har hängt i spöregn i stort sett varje dag i två år och än har den inte lagt av, så ganska vattentät är den allt. Regnar typ hela tiden här, så jag kan nog påstå att klarar den vädret här så ska den klara det mesta.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 19:20
av Kriper
leiflodde skrev:Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Wow! Utförligt svar! Var köper jag alla förutom standardkabler och Teslas egna produkter? Är denna bra?
https://www.blocket.se/stockholm/Laddka ... ?ca=11&w=3
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 19:29
av Hammar
Kriper skrev:leiflodde skrev:Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Wow! Utförligt svar! Var köper jag alla förutom standardkabler och Teslas egna produkter? Är denna bra?
https://www.blocket.se/stockholm/Laddka ... ?ca=11&w=3
Köp Teslas egen Typ-2 kabel istället. Den är för 3-fas 32A. Det är många stolpar som ger 32A 1-fas, och Teslas kabel är bland de billigaste.
Den du hade i länken är bara på 20A
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 21:02
av Peter Holm
Vad du behöver beror på hur och var du kör. Jag har hittills klarat mig perfekt på Teslas Typ-2, UMC'n och 25 m 230V skarvkabel utöver SuC.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 21:11
av thomas76
Vart hittar jag Teslas egen Typ-2 kabel ? finns den online någonstans eller måste den köpas/beställas via SC ?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 21:23
av leiflodde
thomas76 skrev:Vart hittar jag Teslas egen Typ-2 kabel ? finns den online någonstans eller måste den köpas/beställas via SC ?
Jag köpte min i Holland Tillburg men bör väl finnas även här hemma?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 jan 2017 21:26
av leiflodde
Kriper skrev:leiflodde skrev:Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Wow! Utförligt svar! Var köper jag alla förutom standardkabler och Teslas egna produkter? Är denna bra?
https://www.blocket.se/stockholm/Laddka ... ?ca=11&w=3
Alla är standard kablar som jag köpt på Bauhaus, Biltema mm förutom 400 volt 16 till 32 Amp som jag fått tillverkad.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 05 jan 2017 06:00
av lem
Gjorde själv 63A->16A och 32A->16A för 400V. Kör du fulkoppling eller har Du lagt in säkringar internt?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 03 mar 2017 10:27
av Alfred
Jag funderar på den här för laddning vid fjällstuga och liknande.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000023206/
Är det ett bra köp eller räcker det med 1,5mm2 för vanlig långsamladdning?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 03 mar 2017 10:35
av TiborBlomhall
Nej 1.5 mm2 räcker INTE. Den kan du inte köra 13-16A genom.
Jag hade exakt den kabeln du länkade till ändå liggandes hemma så jag tog med den till semestern i somras (körde dock Leaf). Räddade dagen (natten) då jag kunde ladda bilen utanför från ett vägguttag i stugan, ut genom fönstret.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 03 mar 2017 10:52
av Alfred
TiborBlomhall skrev:Nej 1.5 mm2 räcker INTE. Den kan du inte köra 13-16A genom.
Jag hade exakt den kabeln du länkade till ändå liggandes hemma så jag tog med den till semestern i somras (körde dock Leaf). Räddade dagen (natten) då jag kunde ladda bilen utanför från ett vägguttag i stugan, ut genom fönstret.
Toppen, tack!

Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 03 mar 2017 11:36
av Top12
Alla sladdar och adaptrar är lite onödigt.
Har åkt året runt i några år nu nere i Europa och klarat mig fint på SC och den UMC som följer med bilen.
Har visserligen även en Chademo adapter, Type2 Menekes sladd, 32a-16a adapter, en blå camping och en en Italiensk variant med tre på rad adapter osv. som jag fixade för tre år sedan men nästan aldrig kommit till användning.
Detta för att man skall känna sig trygg inför alla situationer som kan uppkomma är väl bra men det enda som jag egentligen skulle vilja ha förutom de adaptrar som följer med UMC är en Type2 adapter som passar på UMC för då skulle jag kunna tömma bilen på resten.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 03 mar 2017 17:24
av mati
Jag köpte en lååång 2,5mm2 sladd efter att jag hade skaffat Teslan, man vet ju aldrig liksom. Hittills har den kommit till användning för en lödkolv mitt ute på en gårdsplan samt för julgransbelysningen hemma i trädgården. Extremt väl investerade pengar med andra ord.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 03 mar 2017 22:49
av Alfred
Jämfört med det mesta annat som har med Teslan att göra är ju priset rätt överkomligt i alla fall. Blir perfekt att låta bilen stå inkopplad vid stugan under skidveckan.
Hur lång är din sladd? En tillräckligt lång schuko kan man ju nästan räkna som motsvarighet till reservdunk.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 03 mar 2017 23:51
av Frodo
vissa föreslår skarvsladd 25 meter, men är det inte bättre med 2 st på 10 meter som man vid behov kan koppla ihop. Det måste vara extremt ovanligt att man behöver 25 meter och det bör vara enkllare och oftast räcka med tiometaren
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 mar 2017 06:06
av mati
Frodo skrev:vissa föreslår skarvsladd 25 meter, men är det inte bättre med 2 st på 10 meter som man vid behov kan koppla ihop. Det måste vara extremt ovanligt att man behöver 25 meter och det bör vara enkllare och oftast räcka med tiometaren
Varje skarv ger upphov till högre resistans. Man ska helst undvika att skarva ihop långa sladdar när man tänker ladda länge och med 13 A. Men naturligtvis är det bättre att använda en kortare sladd där det är möjligt.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 04 mar 2017 08:10
av Top12
Jag valde 25 meter 2,5 , skarvar är där problemen vanligtvis uppstår.
Det viktiga är att inte vinda eller bunta ihop sladden vid användning utan låta luften kyla den.
Ställ ner amp i bilen till 8a eller 9a så är du på den säkra sidan.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 06 mar 2017 15:49
av Frodo
Skarvsladd?
Vad för typ? Med röda kontakter?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 06 mar 2017 16:17
av mati
Frodo skrev:Skarvsladd?
Vad för typ? Med röda kontakter?
Det är vanlig schuko 230V som inte bör skarvas i onödan när man laddar. Trefaskabel med röda kontakter, dvs CEE 16A 5-pol. är nog mindre problematisk att skarva.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 06 mar 2017 20:55
av Mats
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 06 mar 2017 21:30
av Bjelke
Mats skrev:unnamed-9.jpg
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Meh det är ju en sån här ju

Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Postat: 06 mar 2017 22:03
av Mats