Sida 1 av 1

Vinterkörning

Postat: 03 jan 2017 20:05
av Agusten
Jag undrar om någon har erfarenhet av vinterkörning. Vi har planer på att ta Teslan till Österrike och om man förlorar mycke i räckvidd om man har takbox?
Med vänlig hälsning,
Anders

Re: Vinterkörning

Postat: 03 jan 2017 20:44
av Gastrogate
Har inte koll på det ännu, men inom kort blir det en resa till fjällen med takräcke, fjällpulka och längdskidor på taket.
55 mil där vi passerar Mora och laddar upp för både matpaus och vila.

Dock har dagens korta snökörning resulterat i en ganska osynlig bakdel på bilen.
Sjukt farligt när ljusen försvinner under snön.
IMG_3162.JPG
Annars är det väl som vanligt att parkeringssensorerna snöar igen och piper konstant eller sätter systemet ur drift.
IMG_3161.JPG

Re: Vinterkörning

Postat: 03 jan 2017 20:56
av Agusten
Du kanske kan återkomma efter din resa, vi åker inte förrän v.10

Vinterkörning

Postat: 03 jan 2017 21:05
av Cliff Barnes
Vi har kört Kungsbacka-Hemsedal med stor takbox. Känslan var att den drog ca 10% extra vid runt 100 km/h. I övrigt känns det som att vår 85D funkar väldigt bra i halt väglag. Har även kört en gång till Hemsedal och en gång till Trysil utan takbox

Re: Vinterkörning

Postat: 03 jan 2017 21:20
av stefan007
Cliff Barnes skrev:
Vi har kört Kungsbacka-Hemsedal med stor takbox. Känslan var att den drog ca 10% extra vid runt 100 km/h. I övrigt känns det som att vår 85D funkar väldigt bra i halt väglag. Har även kört en gång till Hemsedal och en gång till Trysil utan takbox
Klarar du Solli till Hemsedal eller fyller du lite i Gol också? Hur är det med laddning i Hemsedal? Ska finnas några Type-2 enligt dom själva.

Re: Vinterkörning

Postat: 03 jan 2017 21:28
av bylund
Gastrogate, om du får uppåt 600 Wh/km i förbrukning nu så ska det bli intressant att se vad det blir med takbox :shock:

Fast det kanske blir färre ludicrousstarter då ;)

Re: Vinterkörning

Postat: 03 jan 2017 22:57
av Gastrogate
bylund skrev:
Gastrogate, om du får uppåt 600 Wh/km i förbrukning nu så ska det bli intressant att se vad det blir med takbox :shock:

Fast det kanske blir färre ludicrousstarter då ;)
Hehe, jag tror takbox och allt som inledningsvis satt fast på taket är borta vid accelerationer, fast när man kör med takbox är det troligtvis snö ute och då blir det automatiskt utjämnat.

Bifogar en liten bild från dagens tur från jobbet till dagis för att hämta barnen.
IMG_3163.PNG

Re: Vinterkörning

Postat: 04 jan 2017 20:20
av Cliff Barnes
stefan007 skrev:
Cliff Barnes skrev:
Vi har kört Kungsbacka-Hemsedal med stor takbox. Känslan var att den drog ca 10% extra vid runt 100 km/h. I övrigt känns det som att vår 85D funkar väldigt bra i halt väglag. Har även kört en gång till Hemsedal och en gång till Trysil utan takbox
Klarar du Solli till Hemsedal eller fyller du lite i Gol också? Hur är det med laddning i Hemsedal? Ska finnas några Type-2 enligt dom själva.
Hade absolut kunnat klara Solli-Hemsedal, men jag har ändå stannat i Gol för att jag velat ha lite marginal för att kunna ta mig tillbaka till Gol ifall det inte skulle funka med laddning i Hemsedal.

Båda gångerna jag har varit där har jag laddat med 11 kw på gaveln av Alpin Lodge. Första gången funkade det utan att betala. Nu innan jul fick jag betala. Använde "Lade i Norge"-appen. Reggade ett kreditkort förra säsongen när jag använde den i Trysil

Re: Vinterkörning

Postat: 04 jan 2017 21:25
av stefan007
Tack! Då blir det som jag planerat. Det går ju ganska mycket uppåt sista biten.

Re: Vinterkörning

Postat: 04 jan 2017 23:09
av Teslanorr
Gastrogate, varifrån får du den bilden med förbrukningen etc?

Re: Vinterkörning

Postat: 04 jan 2017 23:30
av Gastrogate
Teslanorr skrev:
Gastrogate, varifrån får du den bilden med förbrukningen etc?
teslafi.com

Re: Vinterkörning

Postat: 04 jan 2017 23:34
av Teslanorr
Ok, är det säkert ge dom user o password? Kan man ändra password efter man fått "token"?

Re: Vinterkörning

Postat: 05 jan 2017 06:53
av Bjelke
Gastrogate skrev:
Har inte koll på det ännu, men inom kort blir det en resa till fjällen med takräcke, fjällpulka och längdskidor på taket.
55 mil där vi passerar Mora och laddar upp för både matpaus och vila.

Dock har dagens korta snökörning resulterat i en ganska osynlig bakdel på bilen.
Sjukt farligt när ljusen försvinner under snön.

Annars är det väl som vanligt att parkeringssensorerna snöar igen och piper konstant eller sätter systemet ur drift.
Skit oxo, skulle tagit kort på min bil igår kväll, den hade byggt ca 10cm baktill men man såg ff lyktorna ganska bra faktiskt, snön bygger ganska speciellt på dom här, mest som
en fet spoiler upptill på mitten samt längst ner, ser lite coolt ut tom :)
Ska se om det blir läge snart igen...
Men visst, inte speciellt trafiksäkert med täckta lyktor, jag brukar stanna och sopa av lite då och då...

Re: Vinterkörning

Postat: 05 jan 2017 06:56
av mati
Bjelke skrev:
Men visst, inte speciellt trafiksäkert med täckta lyktor, jag brukar stanna och sopa av lite då och då...
En av nackdelarna med moderna bilar som har LED. Gamla hederliga glödlampor smälter ju bort snön.

Re: Vinterkörning

Postat: 05 jan 2017 07:34
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Men visst, inte speciellt trafiksäkert med täckta lyktor, jag brukar stanna och sopa av lite då och då...
En av nackdelarna med moderna bilar som har LED. Gamla hederliga glödlampor smälter ju bort snön.
Japp så är det... Mer värmeslingor kopplad till bakrutevärmaren kanske? Fast bilen byggs ju i Californien så... :lol:

Re: Vinterkörning

Postat: 05 jan 2017 11:18
av Teslanorr
Gastrogate skrev:
Teslanorr skrev:
Gastrogate, varifrån får du den bilden med förbrukningen etc?
teslafi.com
Är det säkert att ge dom inloggning etc? Antar man kan testa och sen byta password sen?!

Re: Vinterkörning

Postat: 05 jan 2017 18:00
av bylund
Teslanorr skrev:
Gastrogate skrev:
Teslanorr skrev:
Gastrogate, varifrån får du den bilden med förbrukningen etc?
teslafi.com
Är det säkert att ge dom inloggning etc? Antar man kan testa och sen byta password sen?!
Att lämna ut lösenordet är alltid en risk, så man får ju bedöma vad risken mot nyttan är. Själv skulle jag inte ge ut lösenordet till en tjänst som sparar det hos sig själva, då, även om de själva har gott uppsåt, kan han gjort något misstag, och ett läckt användarnamn och lösenord räcker för att köra iväg med bilen.

Re: Vinterkörning

Postat: 05 jan 2017 19:39
av Tars
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Men visst, inte speciellt trafiksäkert med täckta lyktor, jag brukar stanna och sopa av lite då och då...
En av nackdelarna med moderna bilar som har LED. Gamla hederliga glödlampor smälter ju bort snön.
Japp så är det... Mer värmeslingor kopplad till bakrutevärmaren kanske? Fast bilen byggs ju i Californien så... :lol:
Eller byta ut alla lampor till glödlampor helt enkelt. Bild


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk