Andra elbilar och deras räckvidd
Postat: 29 dec 2016 17:18
Jag har kört en hel del elbil nu och jag skrev ett inlägg i en annan tråd om den känsla jag har fått av räckvidden i de bilar jag har kört mest och de som är mest aktuella. Tänkte plocka ut lite siffror som kanske kan vara intressant för några andra här:
Leaf 30kWh (25 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 16 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 9 mil
Bmw i3 33 kWh (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 18 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 11 mil
Ioniq (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 20 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 16 mil
Här är en lite längre summering:
Jag har kört de allra flesta elbilarna som finns på marknaden och ioniq, bmw i3 33 kWh och leaf 30kWh är de som enligt mig är bäst just nu, i den ordningen också och det beror främst på räckvidden och pålitligheten i räckviddsuppskattningarna bilarna ger. (Det finns bilar jag inte kört så klart så som kia soul som ska va helt ok, även e golf ska va bra och kommer med längre räckvidd snart mfl)
Leaf 30kWh (25 tillgängligt) är en härlig bil. Gillar att sitta i den, man sitter rätt högt och har bra sikt, en bra rejäl citybil. Den visar typ alltid en räckvidd på 200km när man hoppar in i en fulladdad bil enligt mina erfarenheter och det skulle innebära att man måste köra med en energiförbrukning på 125Wh/km men inte ens när bilen var varm och jag körde jätteförsiktigt inne i stan kom jag lägre än 140Wh/km, dvs cirka 18 mil om man kör försiktigt och sällan över 80. Leafs hastighetsmätare visar också cirka 10 procent för mycket. Kör man i 125 går det egentligen i 112 typ. På motorväg i riktiga 120km/h drar bilen upp emot 270Wh/km ny när det är kallt och du kommer då dryga 9 mil.
Bmw i3 33kWh (27 tillgängligt typ) är pigg och tokig att köra men känns inte lika mycket som en rejäl bil som leaf. Den visade en räckvidd på 180km när jag hoppade in de två gånger jag testat den och det är klart möjligt att komma, så länge man kör i låga hastigheter, behöver inte ens köra så lugnt. Men så fort man kör i högre hastigheter tappar man räckvidd. En motorväg i 120 drar genast upp förbrukningen upp emot 250Wh/km nu när det är kallt och då kommer man knappt 11 mil.
Men ioniq (27 tillgängligt!!) Så visar den typ 200km när man hoppar in och det är fullt möjligt att komma så länge man kör lugnt, man kan åka relativt snabbt, upp emot 100km/h o ändå komma nästan 20 mil, ligger man bakom en långtradare så kommer man upp emot 23 mil utan problem, lite längre än så om man ligger nära och den kör långsamt. Acn drar mindre än en leaf, även leaf med värmepump, under 1kw oftast. Och drar man upp i 120 nu i kylan så drar den runt 170Wh/km och man kommer fortfarande nästan 16mil. Imponerande!
Zoen har jag aldrig riktigt gillat förutom att jag tycker att den är snyggast i gänget, utvändigt. Jag har dock bara kört en tidig Zoe 22kWh, med snabbladdning som ska gå lite extra kort sträcka. Den har varit så opålitlig för mig och då har jag ändå kört den en hel del. Men om inte snabbladdning är viktigt, vilket de tagit bort i de nya modellerna och ni mest kör i stan men ändå vill ha bra räckvidd så är säkert zoe 41kWh ett hett tips och den lär vara ute på vägarna nu i q1. Du kan nog räkna med 25 mil i räckvidd på den i låga farter tror jag menZoe drar typ som i3an runt 250wh/km i 120 så i de hastigheterna är det nog runt 15 mil som gäller.
Leaf 30kWh (25 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 16 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 9 mil
Bmw i3 33 kWh (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 18 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 11 mil
Ioniq (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 20 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 16 mil
Här är en lite längre summering:
Jag har kört de allra flesta elbilarna som finns på marknaden och ioniq, bmw i3 33 kWh och leaf 30kWh är de som enligt mig är bäst just nu, i den ordningen också och det beror främst på räckvidden och pålitligheten i räckviddsuppskattningarna bilarna ger. (Det finns bilar jag inte kört så klart så som kia soul som ska va helt ok, även e golf ska va bra och kommer med längre räckvidd snart mfl)
Leaf 30kWh (25 tillgängligt) är en härlig bil. Gillar att sitta i den, man sitter rätt högt och har bra sikt, en bra rejäl citybil. Den visar typ alltid en räckvidd på 200km när man hoppar in i en fulladdad bil enligt mina erfarenheter och det skulle innebära att man måste köra med en energiförbrukning på 125Wh/km men inte ens när bilen var varm och jag körde jätteförsiktigt inne i stan kom jag lägre än 140Wh/km, dvs cirka 18 mil om man kör försiktigt och sällan över 80. Leafs hastighetsmätare visar också cirka 10 procent för mycket. Kör man i 125 går det egentligen i 112 typ. På motorväg i riktiga 120km/h drar bilen upp emot 270Wh/km ny när det är kallt och du kommer då dryga 9 mil.
Bmw i3 33kWh (27 tillgängligt typ) är pigg och tokig att köra men känns inte lika mycket som en rejäl bil som leaf. Den visade en räckvidd på 180km när jag hoppade in de två gånger jag testat den och det är klart möjligt att komma, så länge man kör i låga hastigheter, behöver inte ens köra så lugnt. Men så fort man kör i högre hastigheter tappar man räckvidd. En motorväg i 120 drar genast upp förbrukningen upp emot 250Wh/km nu när det är kallt och då kommer man knappt 11 mil.
Men ioniq (27 tillgängligt!!) Så visar den typ 200km när man hoppar in och det är fullt möjligt att komma så länge man kör lugnt, man kan åka relativt snabbt, upp emot 100km/h o ändå komma nästan 20 mil, ligger man bakom en långtradare så kommer man upp emot 23 mil utan problem, lite längre än så om man ligger nära och den kör långsamt. Acn drar mindre än en leaf, även leaf med värmepump, under 1kw oftast. Och drar man upp i 120 nu i kylan så drar den runt 170Wh/km och man kommer fortfarande nästan 16mil. Imponerande!
Zoen har jag aldrig riktigt gillat förutom att jag tycker att den är snyggast i gänget, utvändigt. Jag har dock bara kört en tidig Zoe 22kWh, med snabbladdning som ska gå lite extra kort sträcka. Den har varit så opålitlig för mig och då har jag ändå kört den en hel del. Men om inte snabbladdning är viktigt, vilket de tagit bort i de nya modellerna och ni mest kör i stan men ändå vill ha bra räckvidd så är säkert zoe 41kWh ett hett tips och den lär vara ute på vägarna nu i q1. Du kan nog räkna med 25 mil i räckvidd på den i låga farter tror jag menZoe drar typ som i3an runt 250wh/km i 120 så i de hastigheterna är det nog runt 15 mil som gäller.