Sida 1 av 2

Laddboxar

Postat: 28 dec 2016 23:02
av FredrikR
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?

Re: Laddboxar

Postat: 28 dec 2016 23:23
av Monark1954
FredrikR skrev:
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?
Tesla Wallbox och Nissan Leaf kan lösas.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410

Jag tror Tesla Wallbox dominerar marknaden för nyförsäljning till Teslaägare.

Generellt fel av leverantörer att kalla deras produkter laddare. Mitt långa förslag är "Säkert uttag av typ AC Mode 3 " Laddbox"/Wallbox. Även BMW använder ordet Wallbox. ;)
Dessa Wallbox levererar växelström till elbilens inbyggda laddare.
Vid val av Wallbox framtidsäkra att ni köper en trefas produkt som passar Tesla, vissa BMW med flera och att det går att koppla ihop flera Wallbox för att begränsa sammanlagd effektuttag. Många leverantörer frontar sina enfas Wallbox utan belastningsfördelning mellan flera.

Re: Laddboxar

Postat: 28 dec 2016 23:25
av HelectriC
FredrikR skrev:
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?
Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.

Re: Laddboxar

Postat: 28 dec 2016 23:27
av joel80
Jag skippade laddboxar hemma då jag tycker de flesta är för dyra. Köpte ett CEE-uttag för några hundringar och hade en elektriker som tog ca 2h på sig att installera jordfelsbrytare separat för det uttaget samt dra kabel.
Sen köpte jag en CEE-laddkabel från Evconnect som jag har där för jämnan så att jag så gott som har "fast kabel".

På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...

Re: Laddboxar

Postat: 28 dec 2016 23:30
av Monark1954
HelectriC skrev:
FredrikR skrev:
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?
Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.
Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 07:51
av FredrikR
Monark1954 skrev:
HelectriC skrev:
FredrikR skrev:
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?
Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.
Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.

Jo jag läste det där, men för mig utan någon som helst elektrisk kunskap låter det där klurigt. Men om man visar det där som ni skrivit för en elektriker så kanske det är självklart för denne? Misstänker att elektrikern inte lär vara det minsta bekant med Wallboxen.
Men vilken sladd använder ni från Leafen till boxen? Den som medföljer i en Leaf? Eller något som köps till?

I Garo boxen tex så tolkar jag det som att om man väljer utan sladd så går det att använda den man har i bilen och koppla in
Joel80 skrev:
På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
Habo? Felskrivning från Garo?

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 08:53
av SolnaGnagarn
Hej,
Har en Clever laddbox med fast typ 2 kabel på firman med 16amp säkring. Funkar denna till Tesla?

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 09:10
av Bjelke
SolnaGnagarn skrev:
Hej,
Har en Clever laddbox med fast typ 2 kabel på firman med 16amp säkring. Funkar denna till Tesla?
Ja det ska funka :)

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 09:40
av 12man
FredrikR skrev:
Joel80 skrev:
På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
Habo? Felskrivning från Garo?
den är knepig, finns både Garo och Halo laddboxar, Halo finns ännu bara som 1fas 16A , de har lovat kraftigare grejer länge nu, sen i våras typ, lite såså att en svensk laddbox bara är 1fas, när detta är landet med mest 3fas installationer hos konsument

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 09:54
av FredrikR
joel80 skrev:
Jag skippade laddboxar hemma då jag tycker de flesta är för dyra. Köpte ett CEE-uttag för några hundringar och hade en elektriker som tog ca 2h på sig att installera jordfelsbrytare separat för det uttaget samt dra kabel.
Sen köpte jag en CEE-laddkabel från Evconnect som jag har där för jämnan så att jag så gott som har "fast kabel".

På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
Har ett trefas CEE uttag i garaget. Men I så fall lär man köpa en kabel som i länken:
http://evconnect.se/collections/portabl ... 6-32a-230v

Och därefter när det blir en Tesla Model 3 eller annan bil med typ 2, får man köpa ytterligare en kabel? Vore ju smidigare med en box där man kan använda medföljande typ 1-typ 2 kabel eller typ2-typ2 kabel.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 10:08
av 12man
varför lägga pengar på en 1fas lösning när 3fas kostar marginellt mer. i en framtid kommer det att bli vanligare med rejäla elkraftsöverskott mitt i natten

fick ett utskick från nått av elbolagen att de ville använda min varmvattenberedare som dumpingsite, kommer ej ihåg vem det var, eon kanske..
snart lär elbolagen inse vilken resurs i detta avseende elbilarna är
en normal 200 liters vvberedare kan ta c:a 10kwh, en normal elbil om 2-3 år kanske 20-30kwh

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 10:26
av Anders77
Intressant tråd. Jag utökar den lite med en fråga.

Ni som kan, om man skall ha laddning för 2 bilar. 1 Tesla och en annan bil. Hur gör man det bäst? 2 Tesla boxar, någon annan leverantörs box som kan ta två kontakter direkt? Självklart skall det vara 3 fas.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 10:32
av 12man
kan inte, men tesla's box är svårslagen pris/designmässigt, sen är ju smaken som .....,vad några av de andra har, är ju uppkoppling resp diverse rfid och annat typ logglösningar, kanske de är lättare att anpassa de till scenariot i mitt förrra inlägg

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 11:04
av LarsL
Anders77 skrev:
Intressant tråd. Jag utökar den lite med en fråga.

Ni som kan, om man skall ha laddning för 2 bilar. 1 Tesla och en annan bil. Hur gör man det bäst? 2 Tesla boxar, någon annan leverantörs box som kan ta två kontakter direkt? Självklart skall det vara 3 fas.
Om bägge är 3-fas så är ju två Wallbox bäst eftersom de kan prata med varandra. Då jan du tex begränsa dem till 16A totalt och sedan delar boxarna det mellan bilarna.

Om en av dem är 1-fas tror jag inte lika mycket på den lösningen eftersom jag inte tror att Wallboxen kan hantera det riktigt. Den fina lösningen där är ju att du ger Teslan 2-faser och sedan 1-fas till no-name bilen, om du har totalt 16A 3-fas. Det är ju ganska lätt fixat som fast lösning men man hade ju önskat att Wallboxen hade fixat detta när man pluggar in bilarna, alltså ger Teslan 3-fas när den är själv.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 12:47
av AGCF
LarsL skrev:
Anders77 skrev:
Intressant tråd. Jag utökar den lite med en fråga.

Ni som kan, om man skall ha laddning för 2 bilar. 1 Tesla och en annan bil. Hur gör man det bäst? 2 Tesla boxar, någon annan leverantörs box som kan ta två kontakter direkt? Självklart skall det vara 3 fas.
Om bägge är 3-fas så är ju två Wallbox bäst eftersom de kan prata med varandra. Då jan du tex begränsa dem till 16A totalt och sedan delar boxarna det mellan bilarna.

Om en av dem är 1-fas tror jag inte lika mycket på den lösningen eftersom jag inte tror att Wallboxen kan hantera det riktigt. Den fina lösningen där är ju att du ger Teslan 2-faser och sedan 1-fas till no-name bilen, om du har totalt 16A 3-fas. Det är ju ganska lätt fixat som fast lösning men man hade ju önskat att Wallboxen hade fixat detta när man pluggar in bilarna, alltså ger Teslan 3-fas när den är själv.
Jag köpte precis två Tesla wall connector på inrådan av LarsL till mitt garage. Både billigast och de kan kommunicera. Då kan jag sätta båda bilarna på timer start kl 23 och de laddar samtidigt utan att säkringen går.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 15:24
av Monark1954
FredrikR skrev:
Monark1954 skrev:
HelectriC skrev:
FredrikR skrev:
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?
Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.
Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.

Jo jag läste det där, men för mig utan någon som helst elektrisk kunskap låter det där klurigt. Men om man visar det där som ni skrivit för en elektriker så kanske det är självklart för denne? Misstänker att elektrikern inte lär vara det minsta bekant med Wallboxen.
Men vilken sladd använder ni från Leafen till boxen? Den som medföljer i en Leaf? Eller något som köps till?
För att bygga en adapter mellan Teslas Wallbox sladd-kontakt typ 2 och Leaf Typ 1 intag så köpte jag en adapter från Evconnect.
http://evconnect.se/collections/tillbeh ... p-1-16-32a

Bara kontakterna användes, fick byta sladd till en trefas 2.5 mm2 kabel då en ledare saknades.
Har föreslagit Evconnect att leverera en sådan adapter vi byggt.
Helt rätt, en klurig elektriker är användbar med låg timpenning.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 15:30
av HelectriC
Monark1954 skrev:
HelectriC skrev:
FredrikR skrev:
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?
Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.
Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.
Ok, men jag menar alltså orginalgrejer som inte är tokhackade och ombyggda. Sånt vågar inte jag mig på, säger väl bara poof en dag så är väl hela byggnaden inkl bil uppbrända.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 19:36
av Grammi
Hej.
Medans man väntar på sin MX så måste man ju förbereda lite så.
Kan någon svara på vad det är för fördelar med en Tesla Wallbox vs en 3-fas 16A handske?
Bor i Villa och har 20A på inkommande ledning.
Har en 3-fas 16A i källaren men där kommer inte bilen in.
Så tanken är att "flytta" den till garaget :-)
Vad vinner jag på att ha en Tesla Wallbox i stället för en 3-fas handske?

Tack på förhand.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 19:45
av Bjelke
Grammi skrev:
Hej.
Medans man väntar på sin MX så måste man ju förbereda lite så.
Kan någon svara på vad det är för fördelar med en Tesla Wallbox vs en 3-fas 16A handske?
Bor i Villa och har 20A på inkommande ledning.
Har en 3-fas 16A i källaren men där kommer inte bilen in.
Så tanken är att "flytta" den till garaget :-)
Vad vinner jag på att ha en Tesla Wallbox i stället för en 3-fas handske?

Tack på förhand.
Ur laddsynpunkt inget alls eg, det blir samma som om du kör med UMC:n från 3-fas-uttaget,
däremot så är boxen tåligare och har en del funktioner som inte finns i en UMC som tex inställbar maxström (man behöver alltså inte ställa in det i bilen),
kan lastbalansera med andra boxar (om man utökar sas), fast inbyggd kabel (så kan original-UMC:n ligga kvar i bilen) samt möjligt att gå upp till 32A (isf 16 i UMC som är max).
Den säljs även till ett riktigt bra pris (tom billigare än en UMC) :)

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 20:25
av Grammi
Tack då har jag bättre koll.

Re: Laddboxar

Postat: 29 dec 2016 20:49
av Skr00ban
HelectriC skrev:
Monark1954 skrev:
HelectriC skrev:
FredrikR skrev:
Tror inte det finns någon tråd som tar upp generellt om laddboxar för hemmabruk.

Vilka har folk erfarenhet av? Vad kan rekommenderas?

http://eways.se/produkt/garo-laddbox-mode-3-typ-2/

Någon som har erfarenhet av Garos i länken ovan? Är ju dyrare än Teslas, men bör fungerar till alla bilar? Med Teslas är det problem att ladda tex Nissan Leaf? Eller har jag förstått det fel?

Vad har folk hemma?
Med en fast kabel på laddboxen kommer du aldrig att kunna ladda både Tesla och Leaf eftersom de har olika kontakt. Med Teslas Box kan du ladda alla bilar med mennekeskontakt tex eGolf, i3, ampera-e.
Jo det går ladda en Tesla och en Leaf från en Tesla Wallbox. Vi är två som gör det, se länken ovan.
Men det är efter stor insats av tid och intresse som en övergång från Typ 2 och Typ 1 kan byggas.
Ok, men jag menar alltså orginalgrejer som inte är tokhackade och ombyggda. Sånt vågar inte jag mig på, säger väl bara poof en dag så är väl hela byggnaden inkl bil uppbrända.
Jag avråder er alls ifrån att göra egna kablar och omvandlare! Visst, det kanske fungerar, men händer något så är ni rökta! Inga garantier gäller vid egengjorda kontakter/kablar. Jag tror inte heller att en certifierad elektriker skulle ta åt sig att göra denna "fullösning" Jag är elektriker, och jag skulle aldrig utföra en sådan installation åt någon annan.

Re: Laddboxar

Postat: 30 dec 2016 02:27
av joel80
12man skrev:
FredrikR skrev:
Joel80 skrev:
På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
Habo? Felskrivning från Garo?
den är knepig, finns både Garo och Halo laddboxar, Halo finns ännu bara som 1fas 16A , de har lovat kraftigare grejer länge nu, sen i våras typ, lite såså att en svensk laddbox bara är 1fas, när detta är landet med mest 3fas installationer hos konsument
Halo.. Jävla autoincorrect!
När vi köpte laddarna sa dom att dom kommer kunna uppgradera till 3fas framöver.. Byta nån liten grej i lådan samt tjockare kabel.. Får se hur det blir med det och om vi ska göra det.. Ingen av oss kan ladda trefas.. Jag har Volvon och kollegerna i3an.
Ingen av oss har i och för sig haft behov av snabbare laddning där heller..

Re: Laddboxar

Postat: 30 dec 2016 09:21
av Bjelke
joel80 skrev:
12man skrev:
FredrikR skrev:
Joel80 skrev:
På kontoret har vi dock köpt två Habo laddboxar. Gillar att man kan ha koll på lite statistik via en webportal man loggar in på där. Och dom ser helt okej ut också...
Habo? Felskrivning från Garo?
den är knepig, finns både Garo och Halo laddboxar, Halo finns ännu bara som 1fas 16A , de har lovat kraftigare grejer länge nu, sen i våras typ, lite såså att en svensk laddbox bara är 1fas, när detta är landet med mest 3fas installationer hos konsument
Halo.. Jävla autoincorrect!
När vi köpte laddarna sa dom att dom kommer kunna uppgradera till 3fas framöver.. Byta nån liten grej i lådan samt tjockare kabel.. Får se hur det blir med det och om vi ska göra det.. Ingen av oss kan ladda trefas.. Jag har Volvon och kollegerna i3an.
Ingen av oss har i och för sig haft behov av snabbare laddning där heller..
:lol: dom kanske byggs i Habo?...

Re: Laddboxar

Postat: 01 okt 2017 12:57
av danielalmestal
Hej.
Ny på forumet och funderar på installation av laddbox.
Har ett nytt hus och en elbil (bmw i3) i väntan på Model 3.
Ska nu bygga garage och installera laddbox.
Kommer ju i nuläget att använda 3x16 A maximalt för laddning (nedställd till 6 eller 9 A för vanlig laddning, kanske mer vid snabba behov).
Hur har ni installerat er box? Har ni dragit extra grova kablar för att framtidssäkra för att enkelt kunna koppla in 3x32 om man vill säkra upp huvudsäkring i framtiden? eller tror ni inte att det kommer att behövas om man har 2 elbilar eller 3 inom de närmaste 20 åren?
Eller ska man dra så att det klarar 3x16 och hellre dra nya kablar om man installerar ny box i framtiden?

Re: Laddboxar

Postat: 01 okt 2017 13:16
av Leo
Då går vi till pudelns kärna.

Hur mycket BEHÖVER du ladda dagligen? (Främst på natten). Med 16A 3-fas =11kW får du ut ca. 5-7mil/timme. Det ger 50-70mil/10 timmar. Sprid sen ut det på hur många bilar du vill. 32A ger ju då 100-140mils laddning per natt...

Sen att det finns fördelar med att kunna ladda jättesnabbt tex på eftermiddagen är ju en sak. I Formel 1 kan man tanka bilarna jättesnabbt och behöver det också! ;)