Sida 1 av 1

Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 18:16
av Zalman3
Enligt Tesla Björn ska man tänka på 3 saker om man vill ha snabb laddning.

1. Dela inte stall med någon annan. Stall 2a kanske får 80% av strömmen och du på 2b får resten, 20%.
2. Ladda med varmt batteri. Kallt batteri kan inte ta emot höga strömmar, och tar onödigt lång tid att ladda. Ladda därför gärna direkt efter en körning då batteriet redan är varmt.
3. Ladda när det är ca 10% kvar i batteriet, då går det fort att ladda, för det tar VÄLDIGT lång tid att ladda över 80%.

Björn säger att man kan komma upp till en mil i minuten under optimala förhållanden, men hur lång tid tar det under mindre optimala förhållanden?

Ge några exempel på när du laddat, hur många % var det kvar i batteriet, till vilken nivå laddade du, vad var yttertemp mm

Om du startar med ett kallt batteri, hur långt måste du köra innan det är varmt?
Och hur länge har du då en effekt begränsning?

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 19:26
av Bjelke
Hur lång tid det tar innan batteriet blir varmt beror inte bara på hur kallt det är utan även hur hårt man kör, så allt mellan
några minuter till typ en halvtimme och kör man på range-mode så förlängs tiden ytterligare (har aldrig det på så har
dålig koll på hur mkt det påverkar).
Resten av frågorna varierar väldigt mycket men som bäst så får man ju typ 120kW och den effekten kör den på
en bra stund :)

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 19:37
av Zalman3
Kan jag i mobilen se temp både på batteri och i kupén?

Kan jag med mobilen styra så jag bara värmer batteriet?

Om jag ska på långresa, är det bättre att värma batteriet rejält varmt och åka 10 min till en SC och ladda fullt, än att försöka ladda fullt med 10A 230V?

För om det är -25 och jag värmer batteri 6kw och kupén 6kw, blir det svårt att då även få batteriet 100% fulladdat med bara 230V?

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 19:58
av 12man
batteritemp kan man inte ens se i bilen, mer än indirekt via att max regen är tillåtet

nej du kan inte styra vad som värms bara värma kupen, och indirekt batteriet

"...är det bättre.." tidsmässigt? för dig? för bilen? ekonomiskt?

ladda fullt hemifrån eller inte, beror mer på var du startar, och vart du ska

de ska va lätt och leva (med elbil) och det är det

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 20:00
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Kan jag i mobilen se temp både på batteri och i kupén?

Kan jag med mobilen styra så jag bara värmer batteriet?

Om jag ska på långresa, är det bättre att värma batteriet rejält varmt och åka 10 min till en SC och ladda fullt, än att försöka ladda fullt med 10A 230V?

För om det är -25 och jag värmer batteri 6kw och kupén 6kw, blir det svårt att då även få batteriet 100% fulladdat med bara 230V?
Går inte att se batteri-temp i appen. Och det verkar inte (i nuläget iaf) gå att slå på batterivärmaren "manuellt".
Japp kör man värmen för full i så låga temperaturer så räcker inte 230V utan den kommer att "stjäla" från batteriet.
Kan man ladda fullt hemma och dessutom har sladden i medans man kör igång värmen så tror jag man vinner bra mkt
mer än om man planerar för ett extra SuC-stopp sas, men det beror ju delvis på hur långt man behöver komma på
sin laddning hemma...

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 20:05
av mati
Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 20:09
av HelectriC
mati skrev:
Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
Schedulera laddning ja, den var ny :lol: schemalägga funkar ju också ;)

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 20:18
av Zalman3
mati skrev:
Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
Så om jag laddar 60kW med 90% verkningsgrad, då går 54kW till batteriet och 6kW till spillvärme.
Känns dock som att vid -25 kommer det att ta väldigt lång tid att ladda med 10A och 230V.

Om det är -25, är det då bättre med att börja värma kupen+batteri, innan man laddar batteriet?

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 20:28
av bylund
Zalman3 skrev:
Om det är -25, är det då bättre med att börja värma kupen+batteri, innan man laddar batteriet?
Nej. Om batteriet är fruset så värmer den, när du starta laddning, upp batteriet så mycket som behövs för att det ska kunna ta emot laddning innan den alls börjar ladda något.

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 20:29
av Bjelke
HelectriC skrev:
mati skrev:
Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
Schedulera laddning ja, den var ny :lol: schemalägga funkar ju också ;)
Det ordet gillar jag :)

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 20:31
av Bjelke
bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Om det är -25, är det då bättre med att börja värma kupen+batteri, innan man laddar batteriet?
Nej. Om batteriet är fruset så värmer den, när du starta laddning, upp batteriet så mycket som behövs för att det ska kunna ta emot laddning innan den alls börjar ladda något.
Hrm i just det specifika fallet blir det ju faktiskt (indirekt) möjligt att slå på batterivärmaren för sig :)

Re: Laddningstid

Postat: 20 dec 2016 23:30
av Gustafsson
Brukar också skedulera laduleringen :D

Re: Laddningstid

Postat: 21 dec 2016 05:52
av mati
HelectriC skrev:
mati skrev:
Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
Schedulera laddning ja, den var ny :lol: schemalägga funkar ju också ;)
Jaja, tankevurpa... :oops:

Re: Laddningstid

Postat: 21 dec 2016 06:52
av Bjelke
mati skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
Om jag ska åka långt och det är kallt så brukar jag schedulera laddningen så att den är klar precis innan jag ska åka iväg. Eller så laddar jag lite mindre än vad jag egentligen vill ha och sätter på laddningen igen en timme innan avfärd.
Hursomhelst så är batteriet varmt och gott (det smittar även av sig en del värme till kupén) när man ska åka och man slipper förvärma. Dessutom är förbrukningen lägre och man har full regen från första metern.
Schedulera laddning ja, den var ny :lol: schemalägga funkar ju också ;)
Jaja, tankevurpa... :oops:
Jag tänker då börja använda det ordet, gillar det skarpt, typiskt en sån där skön försvenskning som dyker upp lite då & då ju :)
(extra kul när det redan finns ett fungerande svenskt ord oxo, typ som när folk säger "adda" någon på Facebook)
Fast så älskar jag ju att leka med språket, för länge sedan var det tom en lärare som kallade mig för språkmissbrukare :lol:

Re: Laddningstid

Postat: 21 dec 2016 07:04
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Jaja, tankevurpa... :oops:
Jag tänker då börja använda det ordet, gillar det skarpt, typiskt en sån där skön försvenskning som dyker upp lite då & då ju :)
(extra kul när det redan finns ett fungerande svenskt ord oxo, typ som när folk säger "adda" någon på Facebook)
Fast så älskar jag ju att leka med språket, för länge sedan var det tom en lärare som kallade mig för språkmissbrukare :lol:
Jag kan ju alltid försöka försvara mig med lite dåliga ursäkten att svenska faktiskt inte är mitt modersmål. Det är alltså helt okej att hitta på nya ord ibland. :D