Sida 1 av 1
Destination charger = Laddbox => högre laddkapacitet
Postat: 18 dec 2016 16:33
av peterlauri
Destination charger och laddbox ska ju vara samma som jag förstått det. Använder inte den laddaren i bilen? Den har väl inte inbyggd laddare? Eller har jag missuppfattat det?
Laddade på MoS för någon vecka sen, och då laddade den i mer än 11kw, så innebär det att laddboxarna har inbyggd laddare? När jag ställde in min laddbox så satte jag den på 16A bara för att jag trodde att den använde bilens laddare även den. Men jag kanske har missuppfattat detta?
Re: Destination charger = Laddbox => högre laddkapacitet
Postat: 18 dec 2016 16:54
av Gustafsson
Du kanske har 16kW laddaren i din bil ?
Re: Destination charger = Laddbox => högre laddkapacitet
Postat: 18 dec 2016 16:57
av peterlauri
Gustafsson skrev:Du kanske har 16kW laddaren i din bil ?
Jag beställde inte det, men kanske jag fick det ändå

Ska testa att skruva upp laddaren hemma och se vad som händer

Re: Destination charger = Laddbox => högre laddkapacitet
Postat: 18 dec 2016 17:04
av Teslaspolen
Nä, det ska vara exakt samma. Annars blir det mindre bra när en icke-Tesla kommer och ska Typ-2 ladda...
Re: Destination charger = Laddbox => högre laddkapacitet
Postat: 18 dec 2016 18:39
av bylund
Den använder bilens laddare, och har du säkringar som tål mer än 16 A hemma så kan du ju ställa upp laddaren hemma. Det är den svagaste länken i kedjan laddbox - kabel - bil som sätter takten. Kabeln klarar ju 32 A trefas, och laddboxen kan du ställa in vad den ska signalera att den klarar. Är det mer än vad bilen klarar så laddar du i bilens takt.
Re: Destination charger = Laddbox => högre laddkapacitet
Postat: 18 dec 2016 20:04
av Svenssons
Alla Model X kommer med samma laddare i bilen vilket är en 16,56 kW-laddare (24A trefas). En del bilar har dock denna mjukvarustrypt till 11kW.
Re: Destination charger = Laddbox => högre laddkapacitet
Postat: 18 dec 2016 21:36
av Monark1954
peterlauri skrev:Destination charger och laddbox ska ju vara samma som jag förstått det. Använder inte den laddaren i bilen? Den har väl inte inbyggd laddare? Eller har jag missuppfattat det?
Laddade på MoS för någon vecka sen, och då laddade den i mer än 11kw, så innebär det att laddboxarna har inbyggd laddare? När jag ställde in min laddbox så satte jag den på 16A bara för att jag trodde att den använde bilens laddare även den. Men jag kanske har missuppfattat detta?
Destination charger, laddbox, semisnabbladdare alla är att betrakta som säkra eluttag, i EU skall de har de ha ett typ 2 uttag eller sladd med typ 2 kontakt.
Som för ett eluttag är det bilens laddare som Bylund skriver som styr hastigheten på laddningen.
Som ett eluttag kan ha lägre säkring än vad bilen laddare som max behöver kan de flesta laddboxar ställas in för viss max effekt.
Laddboxen är smartare än eluttaget och talar om för bilens laddare att jag kan bara ge så här mycket, t.ex. 11 kW. Då får du inte mer även om bilen har 16,5 eller 22 kW laddare. Den som har en Leaf och koppla in sig till en laddbox får vanligtvis 3,7 kW även om leverantören påstår att man kopplar in sig till en semisnabbladdare.
Semisnabbladdare är falsk marknadsföring och ett ord som borde försvinna från elbilsordlistan.
Teslas Wallbox är ett exempel på ett säkert eluttag som kan prata med din bil och kopplas ihop med fler Tesla Wallbox som pratar ihop sig så de inte överbelastar den gemensamma säkringen.