Sida 1 av 1

Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 19:37
av vigge50
Det har länge varit mycket diskussion om hur mycket energi som egentligen finns i Teslas batterier och hur mycket som finns tillgängligt. Nu har hackare Jason Hugles hittat informationen enligt bilarnas egna system och alltså inte enligt mätningar som kan variera.

Orginal 60, kapacitet: 61 kWh, användbara: 58,5 kWh
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh
90, kapacitet: 85,8 kWh, användbara: 81,8 kWh
Orginal 70, kapacitet: 71,2 användbara: 68,8 kWh
75, kapacitet: 75 kWh, användbara: 72,6 kWh
Mjukvarubegränsad 60: användbara: 62,4 kWh
Mjukvarubegränsad 70, användbara: 65,9 kWh

Några slutsater man kan dra:
Det är endast 10,2 kWh du låser upp med uppdateringen 60>75
Det var först vid 90 som vi kom upp i 85 kWh.
Skillnaden mellan en mjukvarubegränsad 70 och en mjukvarubegränsad 60 är patetisk.
Det tidiga 60 och 75 är de ända som stämmer bra överens.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 19:45
av Bjelke
Äntligen svar på dessa funderingar och dom vi haft uppmätta värden på verkar stämma skapligt oxo...
Risk för frustration :lol: jo har man en 85:a känns det ju lite som...

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 19:52
av vigge50
Bjelke skrev:
Äntligen svar på dessa funderingar och dom vi haft uppmätta värden på verkar stämma skapligt oxo...
Risk för frustration :lol: jo har man en 85:a känns det ju lite som...
Om du kollar på tabellen så borde du ha rätt till 90 kWh batteriet. Samtidigt är frågan, är det antal kWh eller räckvidden du betalat för?

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 19:54
av Bjelke
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Äntligen svar på dessa funderingar och dom vi haft uppmätta värden på verkar stämma skapligt oxo...
Risk för frustration :lol: jo har man en 85:a känns det ju lite som...
Om du kollar på tabellen så borde du ha rätt till 90 kWh batteriet. Samtidigt är frågan, är det antal kWh eller räckvidden du betalat för?
Ja egentligen borde man ju kräva det batteriet istället men helt klart var det räckvidden jag valde och den har stämt :)

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 19:58
av jos32
Lämnade in min s60 (75) på reperation och fick en 90D

Blev förvånad att räckvidden inte var längre..

Känns som Model s 60 (75) är en vinnare :D

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 19:59
av Bjelke
jos32 skrev:
Lämnade in min s60 (75) på reperation och fick en 90D

Blev förvånad att räckvidden inte var längre..

Känns som Model s 60 (75) är en vinnare :D
Ja verkligen :)

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 22:56
av e5m1r
Inte alls missnöjd med min 70 med 68,8 tillgängligt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 23:26
av Zoidberg
Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.

Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 23:43
av e5m1r
Zoidberg skrev:
Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.

Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Jag fick strax under 65 ur min i somras då regen inkluderat

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 14 dec 2016 23:44
av Zoidberg
e5m1r skrev:
Zoidberg skrev:
Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.

Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Jag fick strax under 65 ur min i somras då regen inkluderat
Du har en 75a va?

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 15 dec 2016 06:39
av e5m1r
Zoidberg skrev:
e5m1r skrev:
Zoidberg skrev:
Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.

Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Jag fick strax under 65 ur min i somras då regen inkluderat
Du har en 75a va?
Så vitt jag vet så är det en 70
Tillverkad oktober 2015

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 15 dec 2016 09:09
av apkungen
Inte jätte förvånande när man kollar på räckvidden
75 - 480km
60 - 400km

Om 75an har 72 tillgängligt får man alltså ut att 60an typ har 60,5 tillgängligt. Ungefär det som den nu mätts upp till. Tror inte att folk förväntar sig mer om de uppgraderar än att få just de där extra 80 nedc km och det kommer de ju få. Känns onödigt att äta teknikaliter.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 15 dec 2016 10:25
av Bjorn
85kWh är väl den som hittills har flest eller åtminstone mest nördiga ägare :)
Det finns ju en hel del tidigare info.

Artikel av Tibor här på TCS 140314.
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/

75,9 kWh tillgängligt.
81,1 inklusive reserv

Sondells blog, en källa att ösa ur för alla som vill lite djupare in i batteriet, och annat tekniskt om Tesla också. Mycket välgjorda och väldokumenterade tester.
http://tesla.sondell.biz/?p=2755
Summerar:
73.2 kWh enligt bilen 0-100%
77.1 kWh inklusive reserv under 0 km
81.1 kWh inklusive reserv och buffer

Och så denna tråd
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh

Någorlunda samstämmiga uppgifter tycker jag.
Det finns ju rätt många batteriversioner av 85. Kanske skiljer det nåt lite mellan dem. Laddhastigheten vet jag ökade i nån version, men det kanske mest var kylningen man gjorde om.

Helt klart är 60kWh mjukvarubegränsad en vinnare per krona, och den jag skulle valt idag.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 15 dec 2016 10:42
av chpaulin
Känns som man med en liten uppgradering kan kräma ur mer kraft ur 60:an (75) då det skall vara batteriet som begränsar. Får man då ut 72/75 på en 75:a och 77,5/81,5 på en 85:a borde man kunna få ut kräm till ett gäng extra hästkrafter kan man tycka.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 15 dec 2016 10:55
av MSO
Bjorn skrev:
85kWh är väl den som hittills har flest eller åtminstone mest nördiga ägare :)
Det finns ju en hel del tidigare info.

Artikel av Tibor här på TCS 140314.
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/

75,9 kWh tillgängligt.
81,1 inklusive reserv

Sondells blog, en källa att ösa ur för alla som vill lite djupare in i batteriet, och annat tekniskt om Tesla också. Mycket välgjorda och väldokumenterade tester.
http://tesla.sondell.biz/?p=2755
Summerar:
73.2 kWh enligt bilen 0-100%
77.1 kWh inklusive reserv under 0 km
81.1 kWh inklusive reserv och buffer

Och så denna tråd
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh

Någorlunda samstämmiga uppgifter tycker jag.
Det finns ju rätt många batteriversioner av 85. Kanske skiljer det nåt lite mellan dem. Laddhastigheten vet jag ökade i nån version, men det kanske mest var kylningen man gjorde om.

Helt klart är 60kWh mjukvarubegränsad en vinnare per krona, och den jag skulle valt idag.
Låter ju rätt troligt, för 60 (75) borde ju då hamna på 58-59kWh före reserv under 0 då.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 15 dec 2016 11:09
av Bjorn
MSO skrev:
Låter ju rätt troligt, för 60 (75) borde ju då hamna på 58-59kWh före reserv under 0 då.
Ja, troligen nåt sånt, eller så kan det kanske vara exakt 60,0 eftersom den är just mjukvarubegränsad.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 17 dec 2016 01:16
av Gustafsson
chpaulin skrev:
Känns som man med en liten uppgradering kan kräma ur mer kraft ur 60:an (75) då det skall vara batteriet som begränsar. Får man då ut 72/75 på en 75:a och 77,5/81,5 på en 85:a borde man kunna få ut kräm till ett gäng extra hästkrafter kan man tycka.
Antalet hästar i stallet bör vara starkt beroende av batterispänningen. Därmed har 85-90-100 en helt annan förutsättning för att ta ut hög effekt då spänningen är ungefär 50 V högre i dessa batteripack än i 60-70-75 varianterna.
Det är inte lagringskapaciteten i kWh som betyder något i det sammanhanget.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 17 dec 2016 19:48
av Niclas
Undrar hur mycket användbar kapacitet som finns i 100kwh-batteriet?
Verkar ha 25% längre räckvidd mot 85-batteriet. Så det borde då finnas typ 102 kwh ( om det finns 81,5 kwh i 85-batteriet)

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 17 dec 2016 20:23
av mati
Niclas skrev:
Undrar hur mycket användbar kapacitet som finns i 100kwh-batteriet?
Verkar ha 25% längre räckvidd mot 85-batteriet. Så det borde då finnas typ 102 kwh ( om det finns 81,5 kwh i 85-batteriet)
Fast 85kWh finns bara i pre-facelifade bilar, som hade något sämre räckvidd än facelifade bilar med samma batteristorlek.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 17 dec 2016 20:37
av Niclas
ok, jämför med 90-batteriet då . Det hade 85,8kwh i kapacitet. P90D hade 509 km i NEDC-räckvidd (facelift om jag inte missminner mig). P100D har 613km i NEDC, dvc 20,4 % mer.
85,8 x 1,204 = 103,3 kwh borde det då vara i 100-batteriet.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 17 dec 2016 20:39
av Niclas
Användbar kapacitet i 100-batteriet borde alltså vara 98,5 kWh. Låter ju bra!!

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 18 dec 2016 11:22
av chpaulin
När man ser listan blir man än mindre sugen att uppgradera sin 60 => 75, ~10kWh för 97k, nej tack. Om möjligheten skulle finnas att hyra dem för en mindre peng per resa skulle det dock vara intressant. En annan möjlighet är att det borde kunna agera "resevdunk" om man råkar få elektrontorsk: "du har slut på tillgänglig energi i batteriet. Vill du ha tillgång till 5kWh för $$$?"

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 18 dec 2016 11:27
av bylund
chpaulin skrev:
När man ser listan blir man än mindre sugen att uppgradera sin 60 => 75, ~10kWh för 97k, nej tack. Om möjligheten skulle finnas att hyra dem för en mindre peng per resa skulle det dock vara intressant. En annan möjlighet är att det borde kunna agera "resevdunk" om man råkar få elektrontorsk: "du har slut på tillgänglig energi i batteriet. Vill du ha tillgång till 5kWh för $$$?"
Mjukvaruspärren skulle behöva ligga i botten istället för i toppen i så fall, och man skulle då inte få fördelarna det innebär att inte ladda fullt, eller i alla fall mindre av dem.

Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)

Postat: 18 dec 2016 11:55
av chpaulin
bylund skrev:

Mjukvaruspärren skulle behöva ligga i botten istället för i toppen i så fall, och man skulle då inte få fördelarna det innebär att inte ladda fullt, eller i alla fall mindre av dem.
Det är sant, iaf i resevdunksfallet. Hyridén funkar fint som det är idag men man får tillgång till kapaciteten och man får ladda den själv.

Jag spekulerar hej vilt här men det känns som att Tesla kan ha planer för överkapaciteten då de rekommenderar alla att inte ladda fullt dagligen, även 60:orna. Om alla håller sig till detta kan Tesla med mjukvara labba med olika idéer.