Sida 1 av 2

Andrahandsmarknaden för S

Postat: 12 dec 2016 21:36
av lem
Satt och skulle precis mata in 606kkr på KVD auktionen. Lilla dottern kallade mig blåst bimbo och snodde telefonen så jag hann inte ge något bud. D-a unge. Skall ner i källaren och håmta ett tält som hon får sova i utomhus!

Hur kommer S prisbild se ut i vår?
- nypriserna har ökat kopiöst pga kronans tapp
- mkt nytt med HUD o AP1 o 2
- svindyr försäkring nov men rimliga alt finns nu?
- m3 kommer snart....
- en -2013 är rätt gammal
- leaf 40kwh?

Vad tror Ni om läget i vår?

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 12 dec 2016 22:10
av Zoidberg
Allt beror lite på vad man själv tycker är viktigt.

En bil från 2013-2014 utan AP är en väldigt prisvärd bil, om man nu bara vill ha en användbar elbil. Fri SuC i hela europa!
(ska man bara arbetspendla så duger även en Leaf för halva model-S priset)

Personligen gillar jag Model S med AP1. Riktigt bekvämt och lyxigt att låta bilen köra dig till jobbet samt hålla platsen i rusnings-köer.
AP1-bilar är hyfsat prisvärda då dom byggdes när dollarn inte var så stark jämfört m kronan. Och dessutom gör AP1 större delen av jobbet redan idag som autonom funktion.

AP2-Teslor är relativt dyra. Dels pga dollarkurs och dels pga högre pris på AP2.
Det är ju först om 2-3 år när mjukvaran tillåter fullt autonom körning som AP2 verkligen blir intressant. Men det är långt till dess... Så mycket bättre än AP1 är den inte idag (här tycker nog många annorlunda)

Jag förstår ditt dilemma. Jag hade själv haft svårt att beställa en ny bil idag. Nu får man knappt en instegsbil utan något tillval alls, för samma pris som min hyfsat trevligt utrustade Model S kostade i somras.

Har man 600K så hade jag letat efter en begagnad S60 med AP1 eller S85 utan AP.
Därefter tagit en lååång bilsemester ner till medelhavet och möta våren och njuta av alla bilens fördelar! :D

Ps. Oavsett NÄR man köper en Model S så kommer snart någon ny revolutionerande pryl som sätter allt ur spel.
Fyrhjulsdrift, AP1, Facelift, självstängade laddlucka, större batteripack, AP2, HUD...? Allt på 3-4 år.
Hela tiden kommer nya åtråvärda prylar som gör det oerhört svårt att tajma en beställning. Andrahandsvärdet beror ju delvis på dessa nyckfulla uppdateringar som i sin tur triggar ha-begär hos befintliga ägare som då säljer tidigare modeller.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 12 dec 2016 22:27
av apkungen
Om nissan 40kWh skulle ha kommit tror jag redan den skulle ha kommit. Traditionella tillverkare släpper årsmodeller och -18 modellen tror jag blir en helt ny leaf 2. Det är bara vad jag tror förstås.

Om jag skulle köpt en Tesla idag hade jag nog köpt denna:
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E28GF155089

En ny bil med samma utrustning idag kostar 1.210.000kr, dvs 250k mer. Skillnaden är att bilen får ap1 o inte ap2.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 12 dec 2016 22:33
av Zoidberg
Jag tror Norge-marknaden kommer ta sig in i Sverige nästa år om priserna håller i sig.

Där finns gott om enstaka S85 för under 450.000 NOK
Det blir i runda slängor 600.000sek efter import.

Eller var det något konstigt med deras laddning som ställer till det?

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 12 dec 2016 22:55
av bylund
Zoidberg skrev:
Jag tror Norge-marknaden kommer ta sig in i Sverige nästa år om priserna håller i sig.

Där finns gott om enstaka S85 för under 450.000 NOK
Det blir i runda slängor 600.000sek efter import.

Eller var det något konstigt med deras laddning som ställer till det?
Laddaren i bilen är densamma, det är UMC:n som skiljer.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 12 dec 2016 23:16
av Plutric
Jag tror också att 2handsmarknaden är /kommer vara mer intressant ett tag. Jag har precis köpt min och under mitt sökandestid, val o kval så fanns det hela tiden ca 35-45st beg. på Blocket. Jag var inne i dagarna, nyfiken. ;) Mycket färre urval nu än för 2månader sedan. Kan var tillfälligt men också en orsak....

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 14 dec 2016 16:41
av Verdi
Går det verkligen att räkna hem en privatägd Tesla? Jag funderar på att leasa en på mitt företag och hela ekonomin i upplägget bygger på det nedsatta förmånsvärdet och till mindre del supermiljörabatten.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 14 dec 2016 16:50
av mati
Verdi skrev:
Går det verkligen att räkna hem en privatägd Tesla? Jag funderar på att leasa en på mitt företag och hela ekonomin i upplägget bygger på det nedsatta förmånsvärdet och till mindre del supermiljörabatten.
Nej, det är svårt, om man nu inte jämför med en bil i exakt samma prisklass. Men det är nog inte så många som gör det.
Jag äger min visserligen privat, men jag kan inte påstå att jag köpte den för att det var ekonomiskt intressant. Det är snarare ekonomiskt vansinne skulle jag vilja påstå. Sen gör det inget att bilen är billig i drift, vilket gör att det svider lite mindre i plånboken. Men att försöka räkna hem den fördelen kräver avancerad matematik och en kraftig portion självbedrägeri. ;)

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 14 dec 2016 17:57
av bylund
Att räkna hem en bil överhuvudtaget är tämligen svårt. Fast Teslan är värd pengarna om man har råd.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 14 dec 2016 20:20
av Jensa
Om man jämför den extra kostnaden mot en tråkig ICE, då är det man får i en Tesla verkligen värt pengarna!

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 14 dec 2016 20:47
av mati
bylund skrev:
Att räkna hem en bil överhuvudtaget är tämligen svårt. Fast Teslan är värd pengarna om man har råd.
Det står utom all tvivel. Har man råd, mer eller mindre, ska man köpa en Tesla om man är sugen. Men man ska inte börja försöka räkna hem den mot en vanlig svenssonbil. Det går inte när man köper den privat. Jag bytte till och med bort två bilar mot en begagnad Tesla, det gör kalkylen lite gynsammare. Men kostnadsmässigt förlorar nog Teslan i alla fall.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 14 dec 2016 21:23
av Schelin
Pengar ska rulla och bäst rullar de i en Tesla

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 14 dec 2016 22:00
av HelectriC
mati skrev:
bylund skrev:
Att räkna hem en bil överhuvudtaget är tämligen svårt. Fast Teslan är värd pengarna om man har råd.
Det står utom all tvivel. Har man råd, mer eller mindre, ska man köpa en Tesla om man är sugen. Men man ska inte börja försöka räkna hem den mot en vanlig svenssonbil. Det går inte när man köper den privat. Jag bytte till och med bort två bilar mot en begagnad Tesla, det gör kalkylen lite gynsammare. Men kostnadsmässigt förlorar nog Teslan i alla fall.

Om man inte bor i Norge, Teslan är billigare i inköp och drift än min förra Volvo kombi :lol:

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 09:26
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Går det verkligen att räkna hem en privatägd Tesla? Jag funderar på att leasa en på mitt företag och hela ekonomin i upplägget bygger på det nedsatta förmånsvärdet och till mindre del supermiljörabatten.
Nej, det är svårt, om man nu inte jämför med en bil i exakt samma prisklass. Men det är nog inte så många som gör det.
Jag äger min visserligen privat, men jag kan inte påstå att jag köpte den för att det var ekonomiskt intressant. Det är snarare ekonomiskt vansinne skulle jag vilja påstå. Sen gör det inget att bilen är billig i drift, vilket gör att det svider lite mindre i plånboken. Men att försöka räkna hem den fördelen kräver avancerad matematik och en kraftig portion självbedrägeri. ;)
Jag har ett kalkylark som tar hänsyn till både mitt företags och mina privata kostnader. Sen räknar jag med att varje oskattad krona i företaget till slut blir 60 öre skattat och klart på mitt privata bankkonto. Dvs jag tar företagets kostnader ggr 0,6 för att räkna ut påverkan på min privatekonomi. Detta gör att jag enkelt kan jämföra månadskostnader på leasingbilar och privatägda bilar. Har lagt in 2000 mil per år som schablon.

En basutrustad Model S 60 hamnar då runt 8 300:-/mån och en lite mer utrustad S 90D ligger på 11 600:-/mån.

Som jämförelse ligger kalkylen på vår leasade Volvo XC70 -16 på 7 700:-/mån och vår privatägda begagnade BMW M550d -13 ligger på 10 100/mån.

Detta är då med ALLA kostnader medräknade förutom oförutsedda fel.

Jag har även räknat på en BMW i3 och den kostar bara 4 600:-/mån och är faktiskt riktigt trevlig i stan och är tight och rolig att köra.

Jag är ingen elbilsentusiast men kommer antagligen skaffa en i3 istället för en av våra stora kombibilar eftersom det skulle vara så billigt och den fyller våra behov för en "andrabil" utan problem. Det är även möjligt att byta bort den andra "fossilbilen" (förstabilen) mot en Tesla utan att det blir särskilt mycket dyrare men att de tog bort restvärdesgarantin och fri laddning tog lite udden av lusten att skaffa Tesla.

Får se om jag hinner med att åka och provköra en Tesla. Det kanske får mig på andra tankar? För som jag räknat så skulle den ligga på ungefär samma kostnad som våra nuvarande bilar. En Tesla och en i3 skulle bli billigare än dagens uppsättning bilar.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 09:34
av Verdi
Jensa skrev:
Om man jämför den extra kostnaden mot en tråkig ICE, då är det man får i en Tesla verkligen värt pengarna!
Nu låter du som en sektmedlem. Kan vi vara lite neutrala? Det finns ett antal nackdelar med Tesla också.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 09:40
av lator
Verdi skrev:
Jensa skrev:
Om man jämför den extra kostnaden mot en tråkig ICE, då är det man får i en Tesla verkligen värt pengarna!
Nu låter du som en sektmedlem. Kan vi vara lite neutrala? Det finns ett antal nackdelar med Tesla också.
??????????????????????????????????????????????????????????????? :o :shock: :shock: :shock:

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 10:09
av matbl
Zoidberg skrev:
Jag tror Norge-marknaden kommer ta sig in i Sverige nästa år om priserna håller i sig.

Där finns gott om enstaka S85 för under 450.000 NOK
Det blir i runda slängor 600.000sek efter import.

Eller var det något konstigt med deras laddning som ställer till det?
Hur räknar du då? Jag får det till ca 668 ksek.
Växelkurs 8%, tull 10% och sen moms 25%. Att multiplicera med varandra så pris i norge * 1,485 ger pris i sverige.

Sen ska det bli intressant att se vad jag får för "min" S85 utan AP från 2014 när den ska säljas till sommaren.
Då blir det något annat än Tesla. Teslorna är för dåliga på allt utom eldrift och lastutrymmen.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 10:21
av Verdi
matbl skrev:
Zoidberg skrev:
Jag tror Norge-marknaden kommer ta sig in i Sverige nästa år om priserna håller i sig.

Där finns gott om enstaka S85 för under 450.000 NOK
Det blir i runda slängor 600.000sek efter import.

Eller var det något konstigt med deras laddning som ställer till det?
Hur räknar du då? Jag får det till ca 668 ksek.
Växelkurs 8%, tull 10% och sen moms 25%. Att multiplicera med varandra så pris i norge * 1,485 ger pris i sverige.

Sen ska det bli intressant att se vad jag får för "min" S85 utan AP från 2014 när den ska säljas till sommaren.
Då blir det något annat än Tesla. Teslorna är för dåliga på allt utom eldrift och lastutrymmen.
Intressant. Vad är det du inte tycker är tillräckligt bra? Och vad ska du välja istället?

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 10:23
av Verdi
lator skrev:
Verdi skrev:
Jensa skrev:
Om man jämför den extra kostnaden mot en tråkig ICE, då är det man får i en Tesla verkligen värt pengarna!
Nu låter du som en sektmedlem. Kan vi vara lite neutrala? Det finns ett antal nackdelar med Tesla också.
??????????????????????????????????????????????????????????????? :o :shock: :shock: :shock:
:twisted: :twisted: :twisted: :o :lol: :lol:

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 10:42
av matbl
Verdi skrev:
matbl skrev:
Zoidberg skrev:
Jag tror Norge-marknaden kommer ta sig in i Sverige nästa år om priserna håller i sig.

Där finns gott om enstaka S85 för under 450.000 NOK
Det blir i runda slängor 600.000sek efter import.

Eller var det något konstigt med deras laddning som ställer till det?
Hur räknar du då? Jag får det till ca 668 ksek.
Växelkurs 8%, tull 10% och sen moms 25%. Att multiplicera med varandra så pris i norge * 1,485 ger pris i sverige.

Sen ska det bli intressant att se vad jag får för "min" S85 utan AP från 2014 när den ska säljas till sommaren.
Då blir det något annat än Tesla. Teslorna är för dåliga på allt utom eldrift och lastutrymmen.
Intressant. Vad är det du inte tycker är tillräckligt bra? Och vad ska du välja istället?
Det mesta invändigt som gör bilen komfortabel för en barnfamilj på 4 där en vuxen sitter bak. Så jävla svårt kan det inte vara för Tesla att titta på en BMW/Merca/Audi/Volvo/vfsh och se hur de är invändigt. Det finns ju en anledning liksom.

Helst skulle jag vilja haft en vettig elbil från BMW. Type en eldriven 5-serie. Men det finns ju inte, så får väl nöja mig med en plugin hybrid. Då blir åtminstonde jobbpendlandet på el. V90 plugin eller bmw 5-serie plugin ligger väl bäst till.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 10:43
av mati
Verdi skrev:
En basutrustad Model S 60 hamnar då runt 8 300:-/mån och en lite mer utrustad S 90D ligger på 11 600:-/mån.
Menar du som privatägd bil? Hur räknar du då? Jag har använt mig av http://bilkalkyl.be/ och jag kommer fram till att min två år gamla P85 kostar mig drygt 12 000 i månaden om man räknar med ett restvärde runt 450tkr efter 4 år, dvs när bilen är 6 år gammal, och 2000 mil/år. Jag utgår ifrån att det ändå är en glädjekalkyl jag har gjort. Det är klart att restvärdet påverkar månadskostnaden jättemycket, eftersom det är i stort sett bara värdeminskningen som kostar pengar.
Men en ny 90D kan omöjligt vara billigare än vad jag tror min bil kostar, den är ju 50% dyrare i nypris numera.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 10:53
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
En basutrustad Model S 60 hamnar då runt 8 300:-/mån och en lite mer utrustad S 90D ligger på 11 600:-/mån.
Menar du som privatägd bil? Hur räknar du då? Jag har använt mig av http://bilkalkyl.be/ och jag kommer fram till att min två år gamla P85 kostar mig drygt 12 000 i månaden om man räknar med ett restvärde runt 450tkr efter 4 år, dvs när bilen är 6 år gammal, och 2000 mil/år. Jag utgår ifrån att det ändå är en glädjekalkyl jag har gjort. Det är klart att restvärdet påverkar månadskostnaden jättemycket, eftersom det är i stort sett bara värdeminskningen som kostar pengar.
Men en ny 90D kan omöjligt vara billigare än vad jag tror min bil kostar, den är ju 50% dyrare i nypris numera.
Nej, leasad på mitt eget AB. Omräknat till privata pengar för jämförelse. Att det blir så mycket billigare beror ju på att jag kan utnyttja det låga förmånsvärdet och att min firma får ta värdeminskningen med oskattade pengar och kan dra halva momsen. Det blir stor skillnad mot en privatägd.

Förmånsvärdesreglerna är ju från början framtagna för att det ska bli lika dyrt, ungefär, att köpa privat som att leasa en vanlig bil. Så utan förmånsnedsättning så hade det blivit ungefär lika dyrt som att ha den privat.

ps. Vill inte vara taskig men 450 tusen för en 6 år gammal bil låter väldigt dyrt. Det är ju vad en "miljonbil" kostar efter 3-4 år i vanliga fall. Möjligt att det kommer vara ett större sug efter begagnade Teslor dock. Det får vi se...

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 11:06
av mati
Verdi skrev:
Nej, leasad på mitt eget AB. Omräknat till privata pengar för jämförelse. Att det blir så mycket billigare beror ju på att jag kan utnyttja det låga förmånsvärdet och att min firma får ta värdeminskningen med oskattade pengar och kan dra halva momsen. Det blir stor skillnad mot en privatägd.

Förmånsvärdesreglerna är framtagna för att det ska bli lika dyrt, ungefär, att köpa privat som att leasa.

ps. Vill inte vara taskig men 450 tusen för en 6 år gammal bil låter väldigt dyrt. Det är ju vad en "miljonbil" kostar efter 3-4 år i vanliga fall. Möjligt att det kommer vara ett större sug efter begagnade Teslor dock. Det får vi se...
Ja, okej. Då förstår jag hur du har räknat. Det är rimligt att månadskostnaden för en förmånsbil hamnar där ungefär. Jag driver eget AB numera också, men det gjorde jag tyvärr inte när jag skaffade Teslan. Det är därför jag äger den privat, men nu är det för sent att ändra på det, så att säga.
Angående restvärdet skrev jag ju att det är en glädjekalkyl för min del. Lite självbedrägeri måste man använda sig av, annars går det inte att motivera ett sådant köp. För att vara ärlig så tror jag att restvärdet är lika med noll när bilen är 6 år gammal. Men den smällen får jag ta då.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 11:20
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Angående restvärdet skrev jag ju att det är en glädjekalkyl för min del. Lite självbedrägeri måste man använda sig av, annars går det inte att motivera ett sådant köp. För att vara ärlig så tror jag att restvärdet är lika med noll när bilen är 6 år gammal. Men den smällen får jag ta då.
Nä, värdelös blir den knappast. Den kommer ju vara hyfsat åtråvärd om det inte händer något revolutionerande under tiden. Eller att det kommer fram att batterierna är värdelösa efter garantin gått ut. Tror många kan räkna hem en privatägd Tesla för 400 tkr så länge räntorna är låga.

Självbedrägeriet är ju basen på vilken hela bilbranchen vilar. :) Samtidigt ska man ju göra nåt för pengarna också.

Re: Andrahandsmarknaden för S

Postat: 15 dec 2016 11:28
av mati
Verdi skrev:
Självbedrägeriet är ju basen på vilken hela bilbranchen vilar. :) Samtidigt ska man ju göra nåt för pengarna också.
Så är det. Man lever bara en gång, och man lever idag och kanske inte imorgon. Det var ungefär så jag resonerade när jag köpte Teslan.