Sida 1 av 2
regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 13:44
av Lucas_h
Är regenerative braking på även fast batteriet är laddat till charge limit? Exempel: du laddar bilen till 80% och åker iväg:) vet att den inte är fungerar när batteriet är fullt eller det är väldlgt kallt. /Lucas :

Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 13:45
av bylund
Ja, jag har aldrig sett någon begränsning p g a att batteriet är laddat mer än till gränsen. Det har t ex hänt att jag laddat till 90 % och sedan ställt ner till 80 % innan jag kör iväg. Det begränsar inte bromsåtervinningen.
Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 13:53
av Svenssons
Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 14:33
av Zoidberg
Svenssons skrev:Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
Hmm, intressant.
Var har vi hallands brantaste backe?
Måste testas!
Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 14:38
av Nicke Nyfiken
Zoidberg skrev:Svenssons skrev:Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
Hmm, intressant.
Var har vi hallands brantaste backe?
Måste testas!
I Skåne!
Hallandsåsen.

Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 14:39
av Bjelke
Zoidberg skrev:Svenssons skrev:Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
Hmm, intressant.
Var har vi hallands brantaste backe?
Måste testas!
Jag gissar iaf på att dem kör regen som vanligt och alltså kommer upp över "100"%

Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 14:42
av Nicke Nyfiken
Zoidberg skrev:Svenssons skrev:Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
Hmm, intressant.
Var har vi hallands brantaste backe?
Måste testas!
En annan variant är att spänna fast bilen efter en Model X. Funkar i Norge.

Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 14:43
av vigge50
Nicke Nyfiken skrev:Zoidberg skrev:Svenssons skrev:Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
Hmm, intressant.
Var har vi hallands brantaste backe?
Måste testas!
I Skåne!
Hallandsåsen.

Finns det laddar längst upp? Annars så har man slösat mer energi på att köra upp. Det finns annars en SuperCharger längs upp på Brennerpasset

Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 17:35
av HelectriC
Om jag har satt laddlimit till 90% och sedan laddar fullt (dvs 90%) så vägrar bilen att regenerera.
Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 18:45
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:Om jag har satt laddlimit till 90% och sedan laddar fullt (dvs 90%) så vägrar bilen att regenerera.
Vaa???
Har du provat med varmt batteri?
Även om min bil är "överladdad" så ger den full regen. Om jag laddar till 90% och sedan innan start ställer ner laddlimit till 80% så regenererar den full ändå, ifall batteriet är tillräckligt varmt.
Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 19:02
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:HelectriC skrev:Om jag har satt laddlimit till 90% och sedan laddar fullt (dvs 90%) så vägrar bilen att regenerera.
Vaa???
Har du provat med varmt batteri?
Även om min bil är "överladdad" så ger den full regen. Om jag laddar till 90% och sedan innan start ställer ner laddlimit till 80% så regenererar den full ändå, ifall batteriet är tillräckligt varmt.
Hmm, kan ha nåt med batteritemp att göra, har nog inte helt tänkt på det.
Re: regenerative braking
Postat: 11 dec 2016 21:04
av danni
Jag laddar bilen till 80% eller 90% varje natt och har bilen i varmgarage. Jag har alltid full regen på morgonen. Det hade varit konstigt annars.
Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 04:00
av jonas
Regenerering verksr avta vid ca 15graders batteritemperatur oavsett laddnivå. Vid ca 97%-100% laddning är det också varierande begränsning oavsett batteritemperatur. Helt enkelt för att batteriet inte tar emot mer laddning.
Jag låter ladda min bil med tidsinställd laddning kl 1 på natten, då är den oftast nyladdadad och batteriet lite varmare så att den regenererar bättre. Förvärmningen av kupen vid kall väderlek värmer inte batteriet tillräckligt för att slippa begränsningar på regenererinten.
Även här måste jag påpeka att min andra elbil BMW i3 har löst detta mycket bättre. Vid schemalagd temperering värms både kupe och batteri upp till driftstemperatur så bilen är helt körklar utan begränsningar till utsatt tid på BMWi3.
Om man inte schemalägger temperering på i3an har även den begränsningar vid kall väderlek. Dvs om man bara trycker igång kupevärmen med appen som man gör på Teslan.
Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 15:01
av Jensa
Det är en sådan funktion man vill ha. Jag vill ställa tiden då den ska vara helt körklar, varm kupé och varmt batteri. När allt ska starta får bilen räkna ut själv utifrån temperatur.
Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 15:05
av jonas
Jensa skrev:Det är en sådan funktion man vill ha. Jag vill ställa tiden då den ska vara helt körklar, varm kupé och varmt batteri. När allt ska starta får bilen räkna ut själv utifrån temperatur.
Precis, hur svårt kan det vara ?
BMW kan ju! Och många fler mindre premiummärken.
Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 17:44
av provoman
Har aldrig sett en endaste km kommit in via regen under 4500 mils körning, har inte kört enbart uppför.
Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 18:20
av Nicke Nyfiken
Och med det vill du ha sagt att du tror att regen är en myt, eller?

Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 18:30
av e5m1r
provoman skrev:Har aldrig sett en endaste km kommit in via regen under 4500 mils körning, har inte kört enbart uppför.
Jag såg det tydligt när vi i sommras körde över ett berg
Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 18:41
av Lunna
jonas skrev:Jensa skrev:Det är en sådan funktion man vill ha. Jag vill ställa tiden då den ska vara helt körklar, varm kupé och varmt batteri. När allt ska starta får bilen räkna ut själv utifrån temperatur.
Precis, hur svårt kan det vara ?
BMW kan ju! Och många fler mindre premiummärken.
Ja verkligen. Min Volvo 940 hade det till och med, dock eftermonterad bensinvärmare men ändå, borde vara enkel matte.
Re: regenerative braking
Postat: 15 dec 2016 20:11
av Gustafsson
provoman skrev:Har aldrig sett en endaste km kommit in via regen under 4500 mils körning, har inte kört enbart uppför.
Jorå, man kan få tillbaka ganska många kilometer om man regenererar ner för ett fjäll. Min gamla prius plugin laddade faktiskt fullt, medan Teslan får lite mer att åka på bara.
Re: regenerative braking
Postat: 16 dec 2016 06:50
av Bjelke
Gustafsson skrev:provoman skrev:Har aldrig sett en endaste km kommit in via regen under 4500 mils körning, har inte kört enbart uppför.
Jorå, man kan få tillbaka ganska många kilometer om man regenererar ner för ett fjäll. Min gamla prius plugin laddade faktiskt fullt, medan Teslan får lite mer att åka på bara.
Konstigt att vi inte skapat en tråd om just det, rekordet i regen lixom

Hmmm Aurlandsvangen är ju min absoluta favvo-cykel-backe och där finns det en perfekt placerad SuC oxo
(ca 1400möh och konstant 8% lutning)
Re: regenerative braking
Postat: 16 dec 2016 10:05
av Zoidberg
Jag laddade till 100% här om dagen. Förvärmde bilen väl innan avfärd.
I första ronellen släppte jag på accelerations-pedalen och fick full re-gen! Ingen begränsning i återmarningen trotts 100% batteri.
Re: regenerative braking
Postat: 16 dec 2016 10:22
av jonas
Zoidberg skrev:Jag laddade till 100% här om dagen. Förvärmde bilen väl innan avfärd.
I första ronellen släppte jag på accelerations-pedalen och fick full re-gen! Ingen begränsning i återmarningen trotts 100% batteri.
Har du en strypt bil? Annars borde det inte gå att göra så. Är batteriet fullt så är det fullt.
Re: regenerative braking
Postat: 16 dec 2016 10:26
av danni
jonas skrev:Zoidberg skrev:Jag laddade till 100% här om dagen. Förvärmde bilen väl innan avfärd.
I första ronellen släppte jag på accelerations-pedalen och fick full re-gen! Ingen begränsning i återmarningen trotts 100% batteri.
Har du en strypt bil? Annars borde det inte gå att göra så. Är batteriet fullt så är det fullt.
Han har nya 60:n, dvs strypt 75:a. Det var ju en diskussion tidigare i tråden om huruvida den skulle tillåta laddning över bilens strypta 100% genom regen eller inte. Att det går rent tekniskt vet vi, men frågan är hur hårda Tesla var på att tillämpa begränsningen i mjukvaran. Det finns ingen större anledning att begränsa det, såklart. Men då vet alla med nya 60 att om de ska åka riktigt långt är det bara att lösa någon som bogserar bilen 100 varv runt kvarteret först för att ladda batteriet helt fullt

Re: regenerative braking
Postat: 16 dec 2016 10:42
av Bjelke
danni skrev:jonas skrev:Zoidberg skrev:Jag laddade till 100% här om dagen. Förvärmde bilen väl innan avfärd.
I första ronellen släppte jag på accelerations-pedalen och fick full re-gen! Ingen begränsning i återmarningen trotts 100% batteri.
Har du en strypt bil? Annars borde det inte gå att göra så. Är batteriet fullt så är det fullt.
Han har nya 60:n, dvs strypt 75:a. Det var ju en diskussion tidigare i tråden om huruvida den skulle tillåta laddning över bilens strypta 100% genom regen eller inte. Att det går rent tekniskt vet vi, men frågan är hur hårda Tesla var på att tillämpa begränsningen i mjukvaran. Det finns ingen större anledning att begränsa det, såklart. Men då vet alla med nya 60 att om de ska åka riktigt långt är det bara att lösa någon som bogserar bilen 100 varv runt kvarteret först för att ladda batteriet helt fullt


Ja det vore något det

Skönt att få det bekräftat angående regen på 60:an iaf
