Sida 1 av 1

Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 28 nov 2016 19:46
av Elbilisten
http://www.mynewsdesk.com/se/transports ... na-1670350

Om det skulle skapas en miljözon klass 3 skulle det nog påverka andrahandsvärdet på fossilbilar. Även om en sådan zon kanske skulle omfatta bara någon promille av landets adresser får den åtminstone en viss symboleffekt. Jag misstänker att några stockholmare har valt bort dubbdäck just för att kunna köra överallt utan att riskera böter. Det kan bli samma effekt med en klass 3 zon. (Var nära att skriva Model 3 zon.) Det känns inte som att en ny fossilbil är en trygg investering inför framtiden. "Ja, men du kan ju köra den lagligt nästan överallt." Jag hoppas att bara pressmeddelandet i sig och den eventuella debatten kan få en och annan nybilsköpare att fundera en extra gång innan valet av drivmedel.

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 28 nov 2016 19:51
av Bjelke
Elbilisten skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/transports ... na-1670350

Om det skulle skapas en miljözon klass 3 skulle det nog påverka andrahandsvärdet på fossilbilar. Även om en sådan zon kanske skulle omfatta bara någon promille av landets adresser får den åtminstone en viss symboleffekt. Jag misstänker att några stockholmare har valt bort dubbdäck just för att kunna köra överallt utan att riskera böter. Det kan bli samma effekt med en klass 3 zon. (Var nära att skriva Model 3 zon.) Det känns inte som att en ny fossilbil är en trygg investering inför framtiden. "Ja, men du kan ju köra den lagligt nästan överallt." Jag hoppas att bara pressmeddelandet i sig och den eventuella debatten kan få en och annan nybilsköpare att fundera en extra gång innan valet av drivmedel.
Ja ytterligare ett tecken på en omställning i samhället, och som sagt ytterligare en sak som kan påverka fossilköpare...

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 28 nov 2016 21:23
av bylund
Det står inte in pressmeddelandet mer exakt, men det vore märkligt att tillåta fossilhybrider i miljözon klass 3 om man inte samtidigt förbjuder dem att starta förbränningsmotorn medan de är i zonen. Spelar ju ingen roll om den är en hybrid om den ändå går på diesel eller bensin där man menar att luften ska skyddas.

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 28 nov 2016 22:22
av Swede1
Elbilisten skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/transports ... na-1670350

Om det skulle skapas en miljözon klass 3 skulle det nog påverka andrahandsvärdet på fossilbilar. Även om en sådan zon kanske skulle omfatta bara någon promille av landets adresser får den åtminstone en viss symboleffekt. Jag misstänker att några stockholmare har valt bort dubbdäck just för att kunna köra överallt utan att riskera böter. Det kan bli samma effekt med en klass 3 zon. (Var nära att skriva Model 3 zon.) Det känns inte som att en ny fossilbil är en trygg investering inför framtiden. "Ja, men du kan ju köra den lagligt nästan överallt." Jag hoppas att bara pressmeddelandet i sig och den eventuella debatten kan få en och annan nybilsköpare att fundera en extra gång innan valet av drivmedel.

Förbud, skatter, piskor, usch.

Mer morötter istället, inför gratis parkering och laddning för elbilar som i Oslo. Öka elbils subventioner som i Norge. Sätt upp ladd stolpar där bara elbilar får parkera, så ska du se hur snabbt stockholmarna byter ut sina bilar...

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 01:08
av joel80
Tror också på morötter hellre än förbud.. Även om förbud i vissa fall också kan vara effektiva. Förbud får dock ofta folk irriterade..

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 05:00
av Swede1
Mer morötter och framförallt folk initiativ om folk är missnöjda med folkvaldas beslut. Dvs beslutande folkomröstningar som i Schweiz. Kom ihåg, jämför alltid med Schweiz!

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 05:33
av Laban
joel80 skrev:
Tror också på morötter hellre än förbud.. Även om förbud i vissa fall också kan vara effektiva. Förbud får dock ofta folk irriterade..
Morötter (subventioner) får väl också folk irriterade. Allt är knappast frid och fröjd i Norge när det gäller just detta.

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 08:43
av Elbilisten
Det är absolut trevligare med morötter än piskor. Ska båda användas bör bilindustrin få smaka på piskan och bilanvändarna på morötterna. Blir det så att inte alla bilar får köra överallt som det är nu med dubbdäcksförbud på vissa gator blir det bara krångel utan att det luften blir så mycket bättre. Jag har själv som stressad turist med dubbdäck och ena ögat på GPSen plötsligt upptäckt en skylt med dubbdäck förbjudet. Ehh, hur gör jag nu? Tvärnitar och svänger, kör en längre omväg och hoppas att GPSen inte leder till en annan skylt med dubbdäcksförbud. Då är det bättre att t ex ge rabatt på trängselskatt och infrastrukturavgifter. T ex 100 % rabatt tills bilparken består av 10 % elbilar, sen 90 % osv. Då blir det förutsägbart för alla.

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 09:04
av bjelkeman
- Vi ser att kostnaderna för enskilda och företag kan bli mycket stora, beroende på storleken på miljözonerna och i vilken takt bestämmelserna införs, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.
Det där vågar väl aldrig en politiker implementera. Verkar bli väldigt komplext att hålla reda på också. Ekonomiska incitament verkar funka bättre. Trängselskatten är i min åsikt så liten att man kan ignorera den i sammanhanget som enskild bilist. Men den hade stor påverkan i början (förmodligen tills folk kom på att det inte var så dyrt. Nu ökar trafiken igen.)

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 09:52
av jonasl
Bodde i Gamla Stan och körde bil i city under trängselskatteförsöken, helt ljuvligt. När de permanentats så försvann effekten snabbt, som sagt.

I sammanhanget äga bil är det för små pengar för att styra, det är ändå ingen som tar bilen om inte behovet finns.

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 10:13
av Swede1
Ni ser, alla har olika åsikter, hur ska vi lösa detta demokratiskt? Kan vi lära något från nån?

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 11:32
av Torkel
. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas
Coolt, blir det någon slags turbin då eller?

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 11:48
av Svenssons
Torkel skrev:
. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas
Coolt, blir det någon slags turbin då eller?
En sådan här borde det vara:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_ ... ne_vehicle

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 11:56
av Bjelke
Jag gillar oxo morot isf piska, så om jag kör på tänkt gata, när kommer cashen? 8-) :lol:

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 13:41
av Kalle
Swede1 skrev:
Mer morötter och framförallt folk initiativ om folk är missnöjda med folkvaldas beslut. Dvs beslutande folkomröstningar som i Schweiz. Kom ihåg, jämför alltid med Schweiz!
Hur var de nu, kvinor fick röstrett i komunal valen först 1992?
Eller som när de höll en nationell folkomröstning över om en moske fick bygglov eller ej. De flästa viste inte va de röstade om :)
Nja, Verkar inte va ett helt problemfritt system de där.

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 14:25
av Swede1
Kalle skrev:
Swede1 skrev:
Mer morötter och framförallt folk initiativ om folk är missnöjda med folkvaldas beslut. Dvs beslutande folkomröstningar som i Schweiz. Kom ihåg, jämför alltid med Schweiz!
Hur var de nu, kvinor fick röstrett i komunal valen först 1992?
Eller som när de höll en nationell folkomröstning över om en moske fick bygglov eller ej. De flästa viste inte va de röstade om :)
Nja, Verkar inte va ett helt problemfritt system de där.
Nä inte problem fritt, (visst gemene man vet så klart ingenting jämfört med våra allvetande folkvalda, tex Bah Kunke).

Titta på Schweiz historik sen 1970 och jämför med Sverige.... ( De rika o de fattiga)

Re: Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner

Postat: 29 nov 2016 17:31
av Kalle
Swede1 skrev:
Kalle skrev:
Swede1 skrev:
Mer morötter och framförallt folk initiativ om folk är missnöjda med folkvaldas beslut. Dvs beslutande folkomröstningar som i Schweiz. Kom ihåg, jämför alltid med Schweiz!
Hur var de nu, kvinor fick röstrett i komunal valen först 1992?
Eller som när de höll en nationell folkomröstning över om en moske fick bygglov eller ej. De flästa viste inte va de röstade om :)
Nja, Verkar inte va ett helt problemfritt system de där.
Nä inte problem fritt, (visst gemene man vet så klart ingenting jämfört med våra allvetande folkvalda, tex Bah Kunke).

Titta på Schweiz historik sen 1970 och jämför med Sverige.... ( De rika o de fattiga)
Jodå, jag har bott där i 10 år.