Sida 1 av 1

Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 11 nov 2016 17:17
av TeslaFool
Hallå igen, är nu o byter tilll vinterdäck äntligen. Killarna här menar att det sparar pengar och tid att ha en upppsättning fälg extra. Kostar ca 3000kr/år för arbete+ombalansering om man ska kränga av däcken från fälgarna varje säsong. Kan förstå att det sparar pengar men undrar det är mer förmånligt då jag leasar bilen. Har förstått det som att jag behöver betala högre förmånsvärde om jag köper ett det med exrafälgar. Frågan är hur mkt förmånsvärdet går upp och om det i slutändan blir billigare att kränga av och på. Vad tror ni? Någon som kört på ena eller andra lösningen?

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 11 nov 2016 19:24
av Bjelke
Ganska många som kör på "den andra lösningen" iaf dvs med två uppsättningar hjul :D jag tex...
Fast jag överlåter räknandet till ngn annan när jag sitter på paddan å skriver :D

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 11 nov 2016 20:04
av dstr
Lågprofildäck mår inte bra av att krängas av och på.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 11 nov 2016 20:27
av Jensa
Förmånsvärdet ökar med ca 20 % på priset för fälgar/däck. Jag hittade ett par begagnade och köpte dem privat, slipper ökat förmånsvärde men kunde ju heller inte dra moms eller låta bolaget betala.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 11 nov 2016 20:31
av far1far2
Kränger av och på. Kostar 350:- här i Ronneby! :D Keep smajling.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 00:10
av Gustafsson
TeslaFool skrev:
Hallå igen, är nu o byter tilll vinterdäck äntligen. Killarna här menar att det sparar pengar och tid att ha en upppsättning fälg extra. Kostar ca 3000kr/år för arbete+ombalansering om man ska kränga av däcken från fälgarna varje säsong. Kan förstå att det sparar pengar men undrar det är mer förmånligt då jag leasar bilen. Har förstått det som att jag behöver betala högre förmånsvärde om jag köper ett det med exrafälgar. Frågan är hur mkt förmånsvärdet går upp och om det i slutändan blir billigare att kränga av och på. Vad tror ni? Någon som kört på ena eller andra lösningen?
Jag kränger på och av. Dels för förmånsvärdet, dels för att man får däcken balanserade 2 ggr /år. Totalkostnaden privat för mig blir lägre och det är ju inte jag som gör jobbet...Nu var sommardäcken redan slut där bak efter drygt 2000 mil (på sommardäcken) så jag hade fått byta dem i alla fall, vilket gör skillnaden ännu lite större.
/70D

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 09:42
av Niklas Z
Helt klart en fördel att få hjulen balanserade två gånger per år. Jag har vinterdäck på separata fälgar, men både dessa och sommardäcken behöver balanseras mellan tillfällena då däcken byts på grund av att de är utslitna.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 09:51
av Stefan T
Jag har däcks maskiner men har ändå extra fälgar till roadstern som inte körs jätte mycket på vintern

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 11:59
av bylund
Varför är det en fördel att få däcken ombalanserade? Om vikterna sitter kvar, så borde de väl inte tappa balansen sålänge som slitaget är någorlunda jämnt?

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 12:15
av TeslaFool
Ok, det var billigt, 350kr? De hade ingen lift för teslan så de var tvungna att lyfta med domkraft, ett däck i taget...tog typ 1h. Kostade mig 1400kr...någon som känner till en firma som har lift och gör ett bra jobb för en anständig peng? I Gbg trakten? Verkar luta mot att fortsätta kränga av/på.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 12:55
av Niklas Z
bylund, jag gör det för att få bort småvibrationer. Om det beror på ojämnt slitage, tappade vikter eller något annat vet jag inte, men ombalansering har hjälpt. Det har nog varit så på i princip varje uppsättning däck jag haft.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 12:57
av Gustafsson
bylund skrev:
Varför är det en fördel att få däcken ombalanserade? Om vikterna sitter kvar, så borde de väl inte tappa balansen sålänge som slitaget är någorlunda jämnt?
Håller med om att man inte behöver balansera så ofta som 1g/år ( per däcktyp), men många bilar jag haft har ändå uppvisat lite irriterande obalans innan det är dags att byta. Dock förbrukar ju Teslan gärna lite mer däck än min gamla Prius, men jag har ändå tänkt att det är av godo att få det gjort årligen. När det också är billigare än alternativet så blev det avgörande för mig.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 12 nov 2016 21:12
av danni
TeslaFool skrev:
Ok, det var billigt, 350kr? De hade ingen lift för teslan så de var tvungna att lyfta med domkraft, ett däck i taget...tog typ 1h. Kostade mig 1400kr...någon som känner till en firma som har lift och gör ett bra jobb för en anständig peng? I Gbg trakten? Verkar luta mot att fortsätta kränga av/på.
Jag brukar rekommendera Autopoolen i Sisjön. Mycket bra service och pålitliga. Sen vet jag inte om de är så värst billiga, har inte jämfört med så mycket. Men de har lift som klarar Tesla och de har flera kunder (mig inkluderad) med Teslor.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 13 nov 2016 10:50
av mati
Jag betalade en tusenlapp för däckkränkandet. Det blir alltså 2000 per år, men det går att hitta billigare alternativ. Det blir ganska många hjulbyten innan det skulle löna sig med en extra uppsättning fälgar för 20k.
Jag räknar med att däcken håller ungefär två säsonger, säg tre. Jag byter alltså däck vartannat eller vart tredje år. Om jag ens behåller bilen så länge vill säga. Med andra ord så kränger man av och på däcken en eller två gånger oftare än om man har en extra uppsättning fälgar. Det är enkelt att se att det är billigare att kränga av och på. Nackdelen är att man inte kan göra det själv och att det är mer tidskrävande.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 13 nov 2016 11:42
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
Jag betalade en tusenlapp för däckkränkandet. Det blir alltså 2000 per år, men det går att hitta billigare alternativ. Det blir ganska många hjulbyten innan det skulle löna sig med en extra uppsättning fälgar för 20k.
Det varierar lite med vilken situation man är i. Och 20000kr för en uppsättning fälgar behöver man inte betala. Tror inte ens Tesla tar så mycket betalt för nya fälgar.

Jag som köpt bilen privat behöver inte tänka på förmånsvärde och andra administrativa effekter.
Jag köpte en uppsättning helt nya däck och originalfälgar på annons för 18000kr. Och kollar man på däckonline så kostar däcken 3221kr st. Och ska man räkna med 1000kr för monteringen så slutar det med att jag betalat 4100kr för en uppsättning helt nya 19" Tesla originalfälgar. Det motsvarar två års däckkrängande. Men sedan finns det kvar ett värde i fälgarna också. Jag är helt övertygad att jag kan få tillbaka pengarna för fälgarna efter två år även om däcken är helt slut.

Också har jag möjligheten att rulla ut hjulen från förrådet och montera dem precis när jag vill. Jag behöver inte planera och vänta på en bokad tid på däckverkstaden.

Men hade jag haft allt på ett företag hade jag nog också krängt däck två gånger om året.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 13 nov 2016 14:47
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Jag betalade en tusenlapp för däckkränkandet. Det blir alltså 2000 per år, men det går att hitta billigare alternativ. Det blir ganska många hjulbyten innan det skulle löna sig med en extra uppsättning fälgar för 20k.
Det varierar lite med vilken situation man är i. Och 20000kr för en uppsättning fälgar behöver man inte betala. Tror inte ens Tesla tar så mycket betalt för nya fälgar.

Jag som köpt bilen privat behöver inte tänka på förmånsvärde och andra administrativa effekter.
Jag köpte en uppsättning helt nya däck och originalfälgar på annons för 18000kr. Och kollar man på däckonline så kostar däcken 3221kr st. Och ska man räkna med 1000kr för monteringen så slutar det med att jag betalat 4100kr för en uppsättning helt nya 19" Tesla originalfälgar. Det motsvarar två års däckkrängande. Men sedan finns det kvar ett värde i fälgarna också. Jag är helt övertygad att jag kan få tillbaka pengarna för fälgarna efter två år även om däcken är helt slut.

Också har jag möjligheten att rulla ut hjulen från förrådet och montera dem precis när jag vill. Jag behöver inte planera och vänta på en bokad tid på däckverkstaden.

Men hade jag haft allt på ett företag hade jag nog också krängt däck två gånger om året.
Jag har bilen på firman och dubbla uppsättningar just för att det blir så där lämpligt som du säger, byter själv när jag vill och utan att vara beroende av en verkstad och ibland lämnar jag in dom för balansering iaf vilket är döenkelt och billigt och najs om dom skulle vara lite i obalans :)

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 13 nov 2016 20:59
av pegs
Kränger.
Även om det kostar 2000 kr per år så kostar ett par 19" extrafälgar iallafall 20k och mer än så ifall det är original. (Eller är jag helt ute och cycklar?)
Att ha dubbla känns som slöseri, en uppsättning kommer alltid ligga och samla damm.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 13 nov 2016 22:06
av bylund
pegs skrev:
Kränger.
Även om det kostar 2000 kr per år så kostar ett par 19" extrafälgar iallafall 20k och mer än så ifall det är original. (Eller är jag helt ute och cycklar?)
Att ha dubbla känns som slöseri, en uppsättning kommer alltid ligga och samla damm.
För ett år sedan kostade två par 19"-fälgar (utan däck) från Tesla c:a 11 000 kr. De lär ha gått upp sedan dess, men inte så att det kostar uppemot fyra gånger så mycket (fast du kanske menar fyra med "ett par"?)

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 13 nov 2016 22:39
av Nicke Nyfiken
pegs skrev:
Kränger.
Även om det kostar 2000 kr per år så kostar ett par 19" extrafälgar iallafall 20k och mer än så ifall det är original. (Eller är jag helt ute och cycklar?)
Varifrån kommer uppgifterna att en uppsättning Teslafälgar kostar över 20000kr? Flera här verkar tro att det är så.

Som jag skrev tidigare betalade jag 4100kr för en uppsättning helt nya Tesla originalfälgar, när man räknat bort däck och montering. Och då låg det samtidigt ute ytterligare helt nya uppsättningar med originalhjul på blocket som var billigare, fast i andra delar av landet.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 14 nov 2016 06:13
av Bjelke
Glömde att skriva att det kan vara lite najs att få några andra fälgar ibland oxo, alltså att byta utseende ibland helt enkelt :)
Jag 19" på både sommar och vinter, men annars är det ju även ganska vanligt att man vill ha mindre fälgar vintertid...

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 14 nov 2016 06:54
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Som jag skrev tidigare betalade jag 4100kr för en uppsättning helt nya Tesla originalfälgar, när man räknat bort däck och montering. Och då låg det samtidigt ute ytterligare helt nya uppsättningar med originalhjul på blocket som var billigare, fast i andra delar av landet.
Men då var de begagnade eller? När jag frågade på SC i somras vad en uppsättning 19"-fälgar kostar så låg de runt 4500 kr styck tror jag. Exakt pris kommer jag inte ihåg, men däromkring. Jag räknade iaf med 30tkr för rubbet, med däck och montering. Jag tyckte det var onödigt dyrt.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 14 nov 2016 10:50
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Som jag skrev tidigare betalade jag 4100kr för en uppsättning helt nya Tesla originalfälgar, när man räknat bort däck och montering. Och då låg det samtidigt ute ytterligare helt nya uppsättningar med originalhjul på blocket som var billigare, fast i andra delar av landet.
Men då var de begagnade eller?
De hade suttit monterade på en bil när den lämnade fabriken, men de var avtagna på SC i Mölndal innan bilen levererades till den lyckliga ägaren. Så om de var begagnade eller nya är lite av en definitionsfråga. Men jag köpte alltså inte från Tesla, utan ifrån bilägaren som ångrat sitt köp av den extra hjuluppsättningen eftersom han bestämt sig för att kliva upp i fälgstorlek. Och det var samma sak med de andra som låg ute på blocket samtidigt som jag köpte.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 14 nov 2016 17:25
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Som jag skrev tidigare betalade jag 4100kr för en uppsättning helt nya Tesla originalfälgar, när man räknat bort däck och montering. Och då låg det samtidigt ute ytterligare helt nya uppsättningar med originalhjul på blocket som var billigare, fast i andra delar av landet.
Men då var de begagnade eller?
De hade suttit monterade på en bil när den lämnade fabriken, men de var avtagna på SC i Mölndal innan bilen levererades till den lyckliga ägaren. Så om de var begagnade eller nya är lite av en definitionsfråga. Men jag köpte alltså inte från Tesla, utan ifrån bilägaren som ångrat sitt köp av den extra hjuluppsättningen eftersom han bestämt sig för att kliva upp i fälgstorlek. Och det var samma sak med de andra som låg ute på blocket samtidigt som jag köpte.
Ett däck är begagnat när det yttersta skyddsskiktet är bortkört. När däcket produceras så läggs ytterst nåt slags lager av nån olja eller nåt. Detta lager gör att däcket i stort sett inte åldras förrän det rullat några kilometer. Har däcket knappt rullat, så
är det att anses som nytt.

Re: Extra uppsättning fälg vs kränga av och på?

Postat: 14 nov 2016 17:51
av Bjelke
HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Som jag skrev tidigare betalade jag 4100kr för en uppsättning helt nya Tesla originalfälgar, när man räknat bort däck och montering. Och då låg det samtidigt ute ytterligare helt nya uppsättningar med originalhjul på blocket som var billigare, fast i andra delar av landet.
Men då var de begagnade eller?
De hade suttit monterade på en bil när den lämnade fabriken, men de var avtagna på SC i Mölndal innan bilen levererades till den lyckliga ägaren. Så om de var begagnade eller nya är lite av en definitionsfråga. Men jag köpte alltså inte från Tesla, utan ifrån bilägaren som ångrat sitt köp av den extra hjuluppsättningen eftersom han bestämt sig för att kliva upp i fälgstorlek. Och det var samma sak med de andra som låg ute på blocket samtidigt som jag köpte.
Ett däck är begagnat när det yttersta skyddsskiktet är bortkört. När däcket produceras så läggs ytterst nåt slags lager av nån olja eller nåt. Detta lager gör att däcket i stort sett inte åldras förrän det rullat några kilometer. Har däcket knappt rullat, så
är det att anses som nytt.
Det var som... Tänk att man får lära sig ngt varje dag här :)