Sida 1 av 2

Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 12:20
av Hermes
I helgen körde jag från Stockholm till Göteborg, via Jönköping. Bilen är grym på vägen. Även i snöslasket. Var så bombsäker på att Göteborg hade superladdare så jag kollade inte ens. Misstag....Efter Jönköping anande jag viss oro då navigationen hade lite svårt att hitta en superladdare i Göteborg.

Tänkte att det inte kunde stämma och halvvägs dit kom ett meddelade på skärmen - att det nog var klokast att ta nästa avfart mot Jung i stället eftersom det annars skulle bli lite problematiskt i Göteborg. Många isiga småvägar och jag började fundera på hur klokt det var att ge sig den vägen. Lyckligtvis valde jag att lita på bilen...., och åkte till Jung. Anlände med 5 kilometers marginal... Vid det läget var min fru inte helt övertygad om att elbil är bra för nerverna.

Batteriet var rätt tomt så det tog lite extra tid att komma i gång med laddningen, men efter en dryg timme var det fullt igen, och strömmen räckte enkelt fram och tillbaka Jung-Göteborg-Jung. Inga problem.

Lärde mig fyra saker. Göteborg är efter.... :-) Jag måste inhandla både Typ 2 kabel samt en Chademo adapter..... Man kan lite på bilens navigationssystem och rekommendationer. Bra att kolla var laddstationerna finns - innan man åker.... :-)

Hur kan Göteborg inte ha superladdare?

ps. Någon som har kablar de vill sälja - skicka PM.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 12:27
av vigge50
Det är inte tänkt att det ska finnas SuperCharger i städerna utan de ska finnas mellan städerna vilket är anledningen till att det inte finns en i Göteborg. Numera finns flera CHadOMe i Göteborg men då krävs en adabter som sagt. Sen finns det många här som tycker att det borde finnas en SuperCharger i Borås just för de som kör Stockholm-Göteborg-Stockholm.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 12:37
av Gustafsson
Ödeshög ?

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 12:41
av Haglund
Jepp, du kom till det svarta hålet. Visst, du tar dig till Göteborg från Stockholm utan problem om du kör via Jönköping, men du kommer inte tillbaka utan att ladda på plats. Svart hål på superchargerkartan. Det behövs helt klart en supercharger i Boråsområdet för att serva R40/R27/R41/R42.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 12:43
av Hermes
Vigge 50,

det är svårt att se logiken i det. En stad kan väl också vara en punkt mellan två resmål... :-) Dessutom borde Sveriges näst största stad vara utrustad med ett enkelt sätt att ladda bilarna.

Gustafsson,

Ödeshög - ja - om du menar att vi stannade där så gjorde vi det lördag eftermiddag... :-)

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 12:44
av danni
Det är lite problematiskt. Jag tror, som redan påpekats, att Tesla egentligen inte vill ha snabbladdare i städer, utan hellre längs vägarna, för att hålla det främst till laddning på resor och inte lokal laddning av snåljåpar och taxibolag. Men i fallet med resan Stockholm-Göteborg och tillbaks har de ju inte ens det. Man tar sig inte från Ödeshög till Göteborg och tillbaks, så någon form av destinationsladdning ska till.

Att ta omvägen via Jung lät dock onödigt. Det finns numera mängder med (än så länge) gratis CHAdeMO-laddare här i stan och du hade nog sparat tid på att använda en sån istället. Plus ett gäng destinationsladdare.

Vad de borde göra, för hundratrettiosjuttonde gången, är att bygga en supercharger på riksväg 40 runt Borås.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 12:46
av vigge50
Hermes skrev:
Vigge 50,

det är svårt att se logiken i det. En stad kan väl också vara en punkt mellan två resmål... :-) Dessutom borde Sveriges näst största stad vara utrustad med ett enkelt sätt att ladda bilarna.

Gustafsson,

Ödeshög - ja - om du menar att vi stannade där så gjorde vi det lördag eftermiddag... :-)
Det finns gått om CHadeMo laddare som sagt men en SuperCharger i Göteborg skulle med stor sannolikhet fyllas av göteborgare som vardagsladdar istället för att ladda hemma av snålhet eller taxibolag som utnyttjar gratis laddning, se bara på Upplandsväsby och taxibolagen.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 13:42
av Hermes
Ok - ser problemet....

Bäst att skaffa en Chademo adapter....

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 19:26
av ivveh
chademo i gbg är ett måste, men något i boråstrakten vore najs då förbrukningen mellan göteborg-ödeshög är rätt enorm vintertid om man vill åka komfortabelt, iaf med en S 60.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 19:30
av e5m1r
Korsning 27/40 en SuC skulle ligga perfekt där

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 19:40
av LarsL
Lite intressant när icke nördar kommer ut och kör elbil :D

Låter bra att du köper Chademo-adapter och en typ 2 sladd (den borde vara standard).

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 20:12
av stefan007
Kanske kan bli både Gbg och Borås när SuC blir begränsad. Då funkar det att hoppa över laddare på E6 mellan Oslo och Malmö tex.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 21:36
av Hermes
LarsL,

både Chademo och Typ 2 kommer att vara standard i bilen från och med nu.... :-)

Chademo köper man hos Tesla men Typ 2 sladden - var köper man den?

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 21:41
av bylund
Också hos Tesla.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 07 nov 2016 22:16
av Hermes
Tack :-)

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 08 nov 2016 08:39
av Surfaren
bylund skrev:
Också hos Tesla.
Dom har dessutom ett bra pris på sladden. 7,5 meter, klarar 32A och kostar runt 2500.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 08:39
av WOMBAT73
Jag tycker inte att Gbg skall ha nå'n SuC.
Jag har föreslagit till Tesla att installera en SuC i Ulricehamn istället. Då är Gbg triangulerat(Uddevalla Norrut, Falkenberg Söderut & Ulricehamn Österut(& Hjörring i Danmark om man skall den vägen)
Sätter Tesla en i Gbg så kommer det att bli som InfraCity.
Taxi-Teslor högt och lågt.
Långfärdspendlare som jag straffas med att få vänta på lokala vardagsladdare och skiftbytande taxibolag.

Nä Ulricehamn SuC röstar jag för.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 10:40
av Svenssons
WOMBAT73 skrev:
Nä Ulricehamn SuC röstar jag för.
Jag skulle inte heller ha något emot Ulricehamn men tror att Borås skulle passa än bättre för öst-västliga transporter. Förslagsvis här:

https://www.google.se/maps/@57.7098668, ... !1e3?hl=en

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 10:53
av Foluke
Svenssons skrev:
WOMBAT73 skrev:
Nä Ulricehamn SuC röstar jag för.
Jag skulle inte heller ha något emot Ulricehamn men tror att Borås skulle passa än bättre för öst-västliga transporter. Förslagsvis här:

https://www.google.se/maps/@57.7098668, ... !1e3?hl=en
Ca 4 km västerut, vid nästa avfart, lär visst något restaurangföretag planera att bygga en vägkrog. Det skulle bli en bra placering av SuC.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 11:11
av Svenssons
Foluke skrev:
Svenssons skrev:
WOMBAT73 skrev:
Nä Ulricehamn SuC röstar jag för.
Jag skulle inte heller ha något emot Ulricehamn men tror att Borås skulle passa än bättre för öst-västliga transporter. Förslagsvis här:

https://www.google.se/maps/@57.7098668, ... !1e3?hl=en
Ca 4 km västerut, vid nästa avfart, lär visst något restaurangföretag planera att bygga en vägkrog. Det skulle bli en bra placering av SuC.
Hellre det än BK och 7-11 om den har bra öppetider.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 11:15
av lator
Korset 40/41 är väl optimalt.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 11:21
av Foluke
Svenssons skrev:
Foluke skrev:
Svenssons skrev:
WOMBAT73 skrev:
Nä Ulricehamn SuC röstar jag för.
Jag skulle inte heller ha något emot Ulricehamn men tror att Borås skulle passa än bättre för öst-västliga transporter. Förslagsvis här:

https://www.google.se/maps/@57.7098668, ... !1e3?hl=en
Ca 4 km västerut, vid nästa avfart, lär visst något restaurangföretag planera att bygga en vägkrog. Det skulle bli en bra placering av SuC.
Hellre det än BK och 7-11 om den har bra öppetider.
Jag läste en notis om eventuell etablering i området. Det var nog inget klart. En SuC på den platsen skulle lösa många problem för långväga Teslaägare på väg till eller från Borås med omnejd (Göteborg alltså). Egentligen lika väl placerad som den SuC i Kalmar är för resande till Borgholm med omnejd.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 12:08
av Bjelke
Vad som helst bara det inte blir som i Sthlm, men om dom nu ändrar från fri laddning till något annat så kanske det bättre, men jag röstar oxo på något utanför stora orter hädanefter...
Alternativt både och sas...

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 13:30
av WOMBAT73
lator skrev:
Korset 40/41 är väl optimalt.
Korset 40/41 är väl den sämsta om SuC skall ligga i Borås.

Varför vill man ha en SuC i en stad, liten som stor, överhuvudtaget?

Den vid Viaredsmotet hade ju varit bra om det nu prompt skall vara Borås.

Re: Göteborg? What the SUC....

Postat: 11 nov 2016 15:29
av Svenssons
WOMBAT73 skrev:
lator skrev:
Korset 40/41 är väl optimalt.
Korset 40/41 är väl den sämsta om SuC skall ligga i Borås.

Varför vill man ha en SuC i en stad, liten som stor, överhuvudtaget?

Den vid Viaredsmotet hade ju varit bra om det nu prompt skall vara Borås.
Håller med, de som kör norrut på 41:an bör inte behöva en SuC inne i Borås och dessutom lär det inte vara särskilt många som väljer den vägen. De har ju Falkenberg i söder och antingen Jung eller Ödeshög beroende på riktning med lämpligt avstånd till Falkenberg. Viared för att ansluta med väg 27 eller Ulricehamn för att komma lite längre från Götet/närmare östkusten är bättre alternativ.