Sida 1 av 2

Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 16:16
av Surfaren
Jag och sambon ska flytta till lägenhet och jag tittar efter vad jag har för alternativ för laddning. Stockholms stad har stolpar med 10A enfas som skulle kunna funka. Men hur blir det på vintern, om det är kallt? Vid vilken temperatur drar värmen till batteriet lika mycket som kommer in genom sladden?

Bonusfråga: Hur länge tar det att ladda 10% till 90% på en sån här stolpe i optimalt läge? (El är magi för mig, så jag har lite svårt att räkna ut detta själv.)

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 16:21
av e5m1r
Heheh typ 2 dagar 10-90
Inte riktigt men tar en bra stund
Att ladda när det är kallt är inga problem men att påbörja laddning på kall batteri kan ta en extra stund

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 16:40
av vigge50
Surfaren skrev:
Jag och sambon ska flytta till lägenhet och jag tittar efter vad jag har för alternativ för laddning. Stockholms stad har stolpar med 10A enfas som skulle kunna funka. Men hur blir det på vintern, om det är kallt? Vid vilken temperatur drar värmen till batteriet lika mycket som kommer in genom sladden?

Bonusfråga: Hur länge tar det att ladda 10% till 90% på en sån här stolpe i optimalt läge? (El är magi för mig, så jag har lite svårt att räkna ut detta själv.)
Om du har 85 kWh batteri, användbart är ungefär 75 kWh så blir laddning 10-90% ungefär 60 kWh. Med 230V 10 A så kommer det ta 26 timmar att ladda.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 16:57
av bullen
Jag har förut laddat vid 10A motorvärmare på jobbet. Har fått ca 30% på en atbetsdag. Skiljer inte så mycket en kall dag under själva laddningen. Däremot suger uppvärmningen av bilen lite precis innan jag åker.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 17:00
av bullen
Och om elen är svårt o räkna på. Tänk att du får i 75-80 liter i batteriet o 10A ger ca 2.5 liter i timmen.
O bilen drar ca 2 liter milen. Hua vilka hemska ICE bilder jag fick plötsligt.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 17:45
av Foluke
Surfaren skrev:
Jag och sambon ska flytta till lägenhet och jag tittar efter vad jag har för alternativ för laddning. Stockholms stad har stolpar med 10A enfas som skulle kunna funka. Men hur blir det på vintern, om det är kallt? Vid vilken temperatur drar värmen till batteriet lika mycket som kommer in genom sladden?

Bonusfråga: Hur länge tar det att ladda 10% till 90% på en sån här stolpe i optimalt läge? (El är magi för mig, så jag har lite svårt att räkna ut detta själv.)
Vänd lite på frågeställningen. Klarar jag mig med enfas 10A?
Du får ut ca 10km per timma. Hur mycket kör du i snitt per dygn. Om du kopplar laddningen 10 timmar per dygn kan du köra ca 10 mil per dygn utan att förlora något över dygnet. Kör du mindre kommer bilen sluta ladda när det är full. Kör du mer får du passera någon SuC någon gång eller komplettera externt. 10 mil om dagen blir 3650 mil på ett år. Det klarar man nog inte utan att passera en SuC då och då.
Slutsats: Du klarar dig nog fint med 10A enfas. (Jag tror det är många som har sina Teslor under dessa förutsättningar.)

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 18:10
av Mysman
Lite ytterligare fråga på temat (kanske).

Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?

Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 18:33
av LarsL
Mysman skrev:
Lite ytterligare fråga på temat (kanske).

Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?

Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Bilen behöver inte vara inkopplad, men den drar ungefär 1%/dag. Kolla Tesla Björns video

Ett enkelt sätt att räkna är 1km per Ampere och fas. Så 13A 1-fas ger 13km/timme. 10A 3-fas ger 30km/timme.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 18:37
av Gretsch
Hur mycket Teslan drar per dygn om den bara står är ca 1% kanske lite mer när det är riktigt kallt ute , jag vet inte.
Jag bor i lägenhet och laddar när jag behöver och ibland står Teslan i flera dygn utan att jag kör och jag har inte den inkopplad heller och vad jag kan se så har det inte påverkat batteriet.
Så man behöver inte alltid ha bilen inkopplad och även om du reser bort 14 dagar så klarar bilen det, se bara till att du har tillräckligt med % i batteriet när du lämnar den.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 18:40
av Bjelke
LarsL skrev:
Mysman skrev:
Lite ytterligare fråga på temat (kanske).

Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?

Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Bilen behöver inte vara inkopplad, men den drar ungefär 1%/dag. Kolla Tesla Björns video

Ett enkelt sätt att räkna är 1km per Ampere och fas. Så 13A 1-fas ger 13km/timme. 10A 3-fas ger 30km/timme.
Fast ändå lite intressant fråga faktiskt, hur mkt drar den även om den inte laddar?
Sedan måste man komma ihåg att laddningen faktiskt går igång om/när nivån i batteriet kommer under en viss nivå (som jag dock inte minns hur den ligger till)...

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 19:00
av Gustafsson
1% av 70 kWh = 700 Wh/24tim borde bli ca 30 W.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 19:02
av bylund
Jag tycker det verkar som att den slår igång när laddningen kommit tre procentenheter under den laddgräns man satt. Har man den tidsinställd så börjar den inte ladda direkt, utan när den är inställd på att ladda.

Ska man låta bilen stå kan man se till att energisparläget är på, men "always connected" ikryssat så att man lättare kommer åt bilen från appen.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 19:50
av Bjelke
bylund skrev:
Jag tycker det verkar som att den slår igång när laddningen kommit tre procentenheter under den laddgräns man satt. Har man den tidsinställd så börjar den inte ladda direkt, utan när den är inställd på att ladda.

Ska man låta bilen stå kan man se till att energisparläget är på, men "always connected" ikryssat så att man lättare kommer åt bilen från appen.
Ja nånstans i mitt bakhuvud tycker jag mig ha hört/läst 3%, känns rimligt oxo...

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 20:53
av apkungen
Har hört att det kan ta ett par timmar innan laddningen startar om man har kallt batteri. Först värms batteriet upp, sen tror jag att förlusterna från laddningen värmer tillräckligt när batteriet väl är varmt iaf ned till typ minus tio.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 05 nov 2016 22:29
av Surfaren
Många bra svar, tack för det.

Jag funderar på om jag skulle klara mig (helst under begränsad tid tills jag kan få egen laddplats) genom att åka iväg och lämna bilen där det finns stolpar, kanske över natten/dagen eller ett helt dygn. Jag skulle inte orka göra detta varje dag. Men jag kör inte så mycket dagligen heller.

1 km per ampere och fas var en bra och enkel minnesregel. Hoppas jag kan komma ihåg den.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 06 nov 2016 00:21
av joel80
Om du parkerar bilen vid 19 på kvällen och åker 7 på morgonen får du ändå i drygt 13mil. Det är väl ändå rätt få som kör mer per dag än så. Så länge du inte har två långresor två dagar efter varandra kommer du ju kunna klara av det också då du kan ligga och pendla mellan 50-80% laddning under dina normala dagar.
Tänk om man kunde få påfyllning av bensin/diesel för 13mils körning varje natt.. Inte faan skulle man behöva åka o tanka speciellt ofta då inte.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 06 nov 2016 16:01
av +46
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Mysman skrev:
Lite ytterligare fråga på temat (kanske).

Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?

Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Bilen behöver inte vara inkopplad, men den drar ungefär 1%/dag. Kolla Tesla Björns video

Ett enkelt sätt att räkna är 1km per Ampere och fas. Så 13A 1-fas ger 13km/timme. 10A 3-fas ger 30km/timme.
Fast ändå lite intressant fråga faktiskt, hur mkt drar den även om den inte laddar?
Sedan måste man komma ihåg att laddningen faktiskt går igång om/när nivån i batteriet kommer under en viss nivå (som jag dock inte minns hur den ligger till)...
En (1) procent låter lite. Laddade batteriet till 75 procent igår (motsvarade 314 km). Ett dygn senare (med utetemperatur runt 1-2 minusgrader) hade det minskat till 302 km.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 06 nov 2016 16:29
av mati
Samma här. Min har tappat nästan en mil på 12 timmar vid -2 grader. När jag förvärmnde bilen i förmiddags tappade den dessutom ytterligare 5km på en halvtimme, trots att den var inkopplad i laddboxen (10A trefas). Det var ett nytt fenomen som jag inte har observerat tidigare. Borde inte strömmen från laddaren räcka för uppvärmning?

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 06 nov 2016 21:56
av Lembritt
Min står på laddning ute med förlängningskabel. Ska bli intressant hur varmt batteriet är imorgon bitti då bilen inte kommer att hinna ladda klart. Ska åka kl 05:30. Tänker starta förvärmningen kl 05:00.

Noterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 06 nov 2016 22:01
av bylund
Lembritt skrev:
Min står på laddning ute med förlängningskabel. Ska bli intressant hur varmt batteriet är imorgon bitti då bilen inte kommer att hinna ladda klart. Ska åka kl 05:30. Tänker starta förvärmningen kl 05:00.

Noterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
Eller har du helt enkelt väldigt lång förlängningskabel som orsakar spänningsfall?

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 06 nov 2016 22:32
av Lembritt
bylund skrev:
Lembritt skrev:
Min står på laddning ute med förlängningskabel. Ska bli intressant hur varmt batteriet är imorgon bitti då bilen inte kommer att hinna ladda klart. Ska åka kl 05:30. Tänker starta förvärmningen kl 05:00.

Noterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
Eller har du helt enkelt väldigt lång förlängningskabel som orsakar spänningsfall?
Kabeln är nog max 10 meter.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 00:04
av MSO
Spänningsfallet ligger garanterat i kabeln.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 06:43
av Bjelke
Jag gissar oxo på kabeln (inkl själva kontakterna), 201V låter väldigt lågt...

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 06:45
av Bjelke
Om man har tid/lust/ork så kan man testa genom att sänka strömmen till det lägsta som går och kolla spänningen då, är den lika så var det inte kabeln som var orsaken osv...

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 07:57
av Swede1
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?