Sida 1 av 1

Slitage på SuC laddkontakterna

Postat: 30 okt 2016 11:47
av Off Grid Byggaren
Kollade noga på alla laddkontakterna på SuC-laddarna i Sillekrog häromdagen.

Syns att det blir ett visst slitage på kontaktstiften av att överföra så stora effekter, förmodar att det blir en del underhåll framöver. Hur funkar det i Infra City där det är så intensiv laddning?

Håller CCS kontakten bättre med sina kraftigare DC-stift?
Sillekrog_Tesla_SuC.jpg

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Postat: 30 okt 2016 13:35
av Nicke Nyfiken
Sladdarna och kontakterna är utbytta på SuCen i Falkenberg. Nu är det nya fina modellen med "dold" lucköppningsknapp.

Ett visst underhåll och utbyte av komponenter har säkert Tesla räknat med på sina SuC.

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Postat: 30 okt 2016 13:55
av Franz
Off Grid Byggaren skrev:
Kollade noga på alla laddkontakterna på SuC-laddarna i Sillekrog häromdagen.

Syns att det blir ett visst slitage på kontaktstiften av att överföra så stora effekter, förmodar att det blir en del underhåll framöver. Hur funkar det i Infra City där det är så intensiv laddning?

Håller CCS kontakten bättre med sina kraftigare DC-stift?
Det ser väl mer ut som att slitaget uppstått när folk anslutit laddkontakten?

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Postat: 30 okt 2016 14:27
av Off Grid Byggaren
Plasten som är trasig är nog mekaniskt slitage, om kontakten inte sätts i riktigt rakt kan jag tänka mig.

Men på denna förstoring syns de fjädrande kontaktblecken inuti laddkontakten. De ska ju nypa tag runt stiften i bilens intag, och här bör det vara den höga effekten som sliter på dessa.

Förmodligen funkar denna rätt bra fortfarande, men blir fler bleck skadade så blir det nog problem.
Hylsa.JPG

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Postat: 30 okt 2016 14:44
av Bjelke
Ser onekligen inte bra ut...

Re: Slitage på SuC laddkontakterna

Postat: 31 okt 2016 16:16
av Java
Off Grid Byggaren skrev:
Plasten som är trasig är nog mekaniskt slitage, om kontakten inte sätts i riktigt rakt kan jag tänka mig.

Men på denna förstoring syns de fjädrande kontaktblecken inuti laddkontakten. De ska ju nypa tag runt stiften i bilens intag, och här bör det vara den höga effekten som sliter på dessa.

Förmodligen funkar denna rätt bra fortfarande, men blir fler bleck skadade så blir det nog problem.
Hylsa.JPG
Ser inte bra ut det där. Isoleringen har åldrats och brännts av värmeutvecklingen pga förhöjd resistans i kontakterna.
För varje litet bleck som försvinner så ökar värmeutvecklingen, jag kom att tänka på den Norska Teslan som brann upp vid laddning.