Sida 1 av 2
Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 14:55
av Novamonte
Jag har nu kört min Tesla i snart två år (i februari) och är på många sätt väldigt nöjd. Jag har inte haft anledning att besöka verkstaden (annat än för ettårsservice), byggkvaliteten är OK (som veteranbilsrenoverare är jag van att kolla karosskarvar), bra utrymmen, mer än hyggliga köregenskaper och annat smått och gott. Det är dock en del buggar som andra premiumtillverkare aldrig hade släppt eller åtminstone åtgärdat, och av olika foruminlägg framgår att de tycks drabba många andra, t ex att kartorna laddar ibland inte ner och att Spotify emellanåt slutar att fungera. Det som dock slår mig mest är att man släppt en Autopilot som emellanåt har rätt farliga hyss för sig. Så sent som idag blev bilen osäker på ett krön över en viadukt (på Götaleden i Gbg, i höjd med Jaegerdorffsplatsen för de som kör där). Det har hänt förr att den wobblar en del där, men idag gjorde den en rejäl vänstersväng på krönet och slängde sig över i vänsterfilen, som turligt nog var tom. Jag högg ratten innan bilen körde in i mitträcket. Det rör sig om ett beskedligt krön som man enkelt ser över när man är på väg upp. Liter senare, på E6 norrut, började bilen wobbla i filen och var obehagligt nära bilarna i intilliggande fil. Jag tycker det är rätt obehagligt att den kan hitta på såna hyss snabbt och utan förvarning. Jag är övertygad om att t ex MB, BMW, Audi eller Volvo hade släppt en bil med en så ofärdig körfältsassistent. Fler än jag som noterat detta?
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 15:45
av P_EL
Novamonte skrev: Så sent som idag blev bilen osäker på ett krön över en viadukt (på Götaleden i Gbg, i höjd med Jaegerdorffsplatsen för de som kör där). Det har hänt förr att den wobblar en del där, men idag gjorde den en rejäl vänstersväng på krönet och slängde sig över i vänsterfilen, som turligt nog var tom. Jag högg ratten innan bilen körde in i mitträcket. Det rör sig om ett beskedligt krön som man enkelt ser över när man är på väg upp. Fler än jag som noterat detta?
Råkat ut för samma sak på Lundbyleden i höjd med Backa3/Backaplan när man kommer från Tingstadstunneln på väg bort mot Lundbytunneln. Ett ordentligt krön med svag vänster direkt efter ballar det ur ordentligt - det hade varit totalkrasch de gånger jag kommer där om inte händerna var på ratten. För min del är APn ett verktyg för att köa (klockrent!) och köra motorväg (klockrent!). Leder i rusningstrafik runt Göteborg är mer att se som lite skön "vardagsedge" med APn. Dessutom finns det alldeles för många stressade oberäkneliga galningar runt en i rusningstrafiken som ingen intelligens i världen (varken mänsklig eller artificiell) kan förutspå...alltså händerna på ratten!
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 16:03
av Nyren
Jag tycker den lämnar lite för stort avstånd till framförvarande i bilköer. Det leder ibland till att andra bilar får för sig att trycka sig in framför. Jag hade hellre sett att den nöjde sig med 1,5-2 meter till framförvarande när man ändå står still istället för 5 meter.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 16:26
av Jocce
Nyren skrev:Jag tycker den lämnar lite för stort avstånd till framförvarande i bilköer. Det leder ibland till att andra bilar får för sig att trycka sig in framför. Jag hade hellre sett att den nöjde sig med 1,5-2 meter till framförvarande när man ändå står still istället för 5 meter.
Vad har du inställningen för avstånd ställd på?
I långsamtgående köer tycker jag bilen håller ett ganska "lagom" avstånd iallafall.
/Jocce
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 16:27
av Jocce
Novamonte skrev:Jag har nu kört min Tesla i snart två år (i februari) och är på många sätt väldigt nöjd. Jag har inte haft anledning att besöka verkstaden (annat än för ettårsservice), byggkvaliteten är OK (som veteranbilsrenoverare är jag van att kolla karosskarvar), bra utrymmen, mer än hyggliga köregenskaper och annat smått och gott. Det är dock en del buggar som andra premiumtillverkare aldrig hade släppt eller åtminstone åtgärdat, och av olika foruminlägg framgår att de tycks drabba många andra, t ex att kartorna laddar ibland inte ner och att Spotify emellanåt slutar att fungera. Det som dock slår mig mest är att man släppt en Autopilot som emellanåt har rätt farliga hyss för sig. Så sent som idag blev bilen osäker på ett krön över en viadukt (på Götaleden i Gbg, i höjd med Jaegerdorffsplatsen för de som kör där). Det har hänt förr att den wobblar en del där, men idag gjorde den en rejäl vänstersväng på krönet och slängde sig över i vänsterfilen, som turligt nog var tom. Jag högg ratten innan bilen körde in i mitträcket. Det rör sig om ett beskedligt krön som man enkelt ser över när man är på väg upp. Liter senare, på E6 norrut, började bilen wobbla i filen och var obehagligt nära bilarna i intilliggande fil. Jag tycker det är rätt obehagligt att den kan hitta på såna hyss snabbt och utan förvarning. Jag är övertygad om att t ex MB, BMW, Audi eller Volvo hade släppt en bil med en så ofärdig körfältsassistent. Fler än jag som noterat detta?
Generellt så är krön knepigt för den.
Jag har själv "tolkat" det som att den ser linjerna som "sneda", den får en perspektivsförändring (pga endast en kamera).
Men att den väljer att "kasta" sig ut är bara dumt, den borde snällt börja gå över åt det hållet.
Tycker dock den blivit lite lugnare/ bättre sedan V.8
/Jocce
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 16:33
av vigge50
Jag säger inte att Tesla har gjort rätt i att släppa det så tidigt men enligt en del tester så är det betydligt bättre än Mercedes system men Volvo kanske väntar till att deras system är riktigt bra.
https://electrek.co/2016/07/07/tesla-au ... -cadillac/
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 16:34
av Nyren
Jocce skrev:Nyren skrev:Jag tycker den lämnar lite för stort avstånd till framförvarande i bilköer. Det leder ibland till att andra bilar får för sig att trycka sig in framför. Jag hade hellre sett att den nöjde sig med 1,5-2 meter till framförvarande när man ändå står still istället för 5 meter.
Vad har du inställningen för avstånd ställd på?
I långsamtgående köer tycker jag bilen håller ett ganska "lagom" avstånd iallafall.
/Jocce
Jag har den på 1 - minsta man kan ha. Det kanske är den hetsiga Malmötrafiken som är problemet - finns många som kör som idioter här...

Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 17:22
av Gustafsson
Just autopilotens hanteringen av backkrön är under all kritik. Har dock inte upplevt lika våghalsiga plötsliga svängar efter v8, precis som nämnts ovan men den har ju inte funnits så länge heller. I.a.f. tidigare kunde den få för sig att köra ner i diket plötsligt. Kommer att prova några kända jobbiga passager snart så får jag se om den lärt sig nåt...
/70D
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 18:39
av Jwe
Instämmmer i att autopiloten inte är 100%.
Var imponerad i början, men eftersom tiden går förväntar man sig att det skall fungera bättre, eller åtminstone varna. Kan ju var svårt för ett datasystem som tror att det fungerar att varna för något som vi uppfattar som fel. Men ett ex när det borde kunna varna är när tom animeringen i panelen visar att bilen ofrivilligt korsar de blå linjerna.
Norrgående i Kållered vid IKEA har varit ett problem. Möjligen har det förbättrats via 8:an.
Däremot nya problem som inte är relaterade till dålig markering eller backkrön tycker jag har tillkommit.
Service center önskar uppgifter under vilka förhållanden detta sker, listan på parametrar är lång som en inköpslista till helgen. Tyvärr har man fullt upp att rädda bilen från hotande katastrof så att leverera alla dessa data kommer att bli svårt.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 19:38
av Toja
AP är inte 100%, men det hade jag inte väntat mig.
Men eftersom vi kör, så jobbar Tesla på förbättringar.
Jag har vant mig vad den inte klarar av, så man får vara på sin vakt vid dessa som krön, 2 filer som går ihop till en fil och tvärtom.
Men den funkar skitbra på motorvägar och i bilköer.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 20:17
av Bjelke
Är det bara jag som även märkt ett rejält knepigt fenomen till, och det är när ena linjen försvinner och bilen
Då tycker att det är en fenomenalt bra idé att svänga kraftigt MOT den sida som saknar linje?
Så om sidolinjen försvinner så svänger bilen mot diket...
Inte alltid men väldigt ofta.
Det logiska är ju att fortsätta hålla avståndet till den linje man ff ser lixom, vilket den gör ibland.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 20:27
av jpetters
Bjelke skrev:Är det bara jag som även märkt ett rejält knepigt fenomen till, och det är när ena linjen försvinner och bilen
Då tycker att det är en fenomenalt bra idé att svänga kraftigt MOT den sida som saknar linje?
Så om sidolinjen försvinner så svänger bilen mot diket...
Inte alltid men väldigt ofta.
Det logiska är ju att fortsätta hålla avståndet till den linje man ff ser lixom, vilket den gör ibland.
Nej, jag råkade ut för samma fenomen idag. Det verkar vara en "finess" i V8.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 20:52
av Andreas Muller
Toja skrev:AP är inte 100%, men det hade jag inte väntat mig.
Men eftersom vi kör, så jobbar Tesla på förbättringar.
Jag har vant mig vad den inte klarar av, så man får vara på sin vakt vid dessa som krön, 2 filer som går ihop till en fil och tvärtom.
Men den funkar skitbra på motorvägar och i bilköer.
Jo då! Man lär sig i vilka situationer AP hitta sina begränsningar. Såsom i regn, krön, långa lastbilar som täcker över vägmarkering, etc. Detta går ju att förutse, dock att den ibland dra sig farlig nära andra bilar utan för mig erkännbar logik tycker jag är skrämmande. Andra som känner att jag håller på att dra rakt in i deras bil tror jag upplever det lika så. Ingen bra reklam för AP. Kanske borde de effektivisera anti-collision varning lite.

Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 20:53
av lennart
Funkar bra för en Beta version tycker jag använder både runt stockholm och på långresor.
Dock lite trixit med hur hålla ratten för att slippa 2 varningar och 3dje = lika med avstängd autopilot.
Har någon bra tips hur hålla ratten för att slippa varningar och ha bekvämt?
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 21:03
av jpetters
Jag brukar hålla lätt i ratten "kl 5" med höger hand, kan. Med lite lagom motstånd ibland så varnar den mycket sällan och det är lätt att styra upp eventuella påhitt.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 25 okt 2016 22:40
av SR-71-BlackBird
Tog en liten tur på motorväg efter att jag installerat V8 nu ikväll, tycker att den känns stadigare, inte så nervös, det var dock en kort provtur.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 06:33
av Bjelke
jpetters skrev:Bjelke skrev:Är det bara jag som även märkt ett rejält knepigt fenomen till, och det är när ena linjen försvinner och bilen
Då tycker att det är en fenomenalt bra idé att svänga kraftigt MOT den sida som saknar linje?
Så om sidolinjen försvinner så svänger bilen mot diket...
Inte alltid men väldigt ofta.
Det logiska är ju att fortsätta hålla avståndet till den linje man ff ser lixom, vilket den gör ibland.
Nej, jag råkade ut för samma fenomen idag. Det verkar vara en "finess" i V8.
Jag har noterat detta fenomen ända sedan AP kom och har dessutom inte lagt in V8 än

Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 07:13
av Feddan
Värt att nämna: Autopiloten blir sämre i högre hastigheter. Håller man hastighetsbegränsningen så fungerar den mycket bättre än om man kör +10 km/h.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 08:26
av dstr
Feddan skrev:Värt att nämna: Autopiloten blir sämre i högre hastigheter. Håller man hastighetsbegränsningen så fungerar den mycket bättre än om man kör +10 km/h.
Njae, där håller jag inte med.
På motorväg så vinglar den fram mellan linjerna om man kör i 80km/h. Håller man 140km/h så blir det stadigare.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 09:24
av danni
Jag tycker den sköter sig fenomenalt för vad den är. Runtom stan så är den bäst i köer och liknande. Men på långresor sköter den sig fenomenalt. Men man måste vara medveten om begränsningarna. En sak jag märkte sist jag körde från Stockholm till Göteborg var att starkt motljus och lappad/lagad vägbana med olika färg på asfalten och mycket kontraster är en riktigt svår kombination för den, då far den härs och tvärs över vägen.
P_EL skrev:Novamonte skrev: Så sent som idag blev bilen osäker på ett krön över en viadukt (på Götaleden i Gbg, i höjd med Jaegerdorffsplatsen för de som kör där). Det har hänt förr att den wobblar en del där, men idag gjorde den en rejäl vänstersväng på krönet och slängde sig över i vänsterfilen, som turligt nog var tom. Jag högg ratten innan bilen körde in i mitträcket. Det rör sig om ett beskedligt krön som man enkelt ser över när man är på väg upp. Fler än jag som noterat detta?
Råkat ut för samma sak på Lundbyleden i höjd med Backa3/Backaplan när man kommer från Tingstadstunneln på väg bort mot Lundbytunneln. Ett ordentligt krön med svag vänster direkt efter ballar det ur ordentligt - det hade varit totalkrasch de gånger jag kommer där om inte händerna var på ratten. För min del är APn ett verktyg för att köa (klockrent!) och köra motorväg (klockrent!). Leder i rusningstrafik runt Göteborg är mer att se som lite skön "vardagsedge" med APn. Dessutom finns det alldeles för många stressade oberäkneliga galningar runt en i rusningstrafiken som ingen intelligens i världen (varken mänsklig eller artificiell) kan förutspå...alltså händerna på ratten!
Där vågar jag aldrig låta autopiloten styra. Det krönet är illa, och flera andra kurvor i området är ganska taskiga också, som precis när man kommer upp ur Tingstadtunneln. Plus att jag vill hålla ca 100 km/h där och det klarar inte autopiloten. Det finns ett par till ställen som jag vet att den har svårt med där jag ändå vill ha autopiloten på, som när man kör västerut på Västerleden precis före Frölunda Torg, vid det lilla krön som är precis vid trafikkontrollplatsen där. Där har den flippat totalt ett par gånger. Och vi ska inte ens börja tala om området vid foten av Älvsborgsbron på fastlandssidan...
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 09:36
av Bjelke
dstr skrev:Feddan skrev:Värt att nämna: Autopiloten blir sämre i högre hastigheter. Håller man hastighetsbegränsningen så fungerar den mycket bättre än om man kör +10 km/h.
Njae, där håller jag inte med.
På motorväg så vinglar den fram mellan linjerna om man kör i 80km/h. Håller man 140km/h så blir det stadigare.
Absolut samma här...
Och 10-20km/h över märker jag oftast ingen skillnad på dom flesta mindre vägarna här, men visst, om det är väldigt smalt och kurvigt (fotomodellsvägar) så kan man knappt hålla ens laglig hastighet...
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 19:23
av jos32
Kan säga att jag råkade ut för en intressant sak idag..
Låg bakom en bil med avstånd 4 på autopiloten.
Helt plötsligt så bromsar min bil, inte jättekraftigt men ganska så. Bilen framför fortsätter i samma hastighet så avståndet ökar.
Jag hann tänka vafan håller bilen på med nu..
Efter kanske 1-2 sekunder så tvärnitar bilen framför.
Då visade det sig att trafiken stod stilla framöver och föraren framför mig satt nog och halvsov..
Detta måste vara en autopilot 8.0 feature..
Kändes mycket bra..
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 19:33
av jonasl
Testat av Björn Nyland på Youtube, stämmer att det funkar så! Riktigt bra.
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 19:34
av fakerlind
Coolt!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Autopiloten - inte helt 100
Postat: 26 okt 2016 22:04
av matsm
jos32 Kul att höra att det fungerar i verkligheten!! Gött
