Sida 1 av 1

Okynneskörning 2.0

Postat: 20 okt 2016 22:19
av Oppfinnarn
Skellefteå1.jpg
När man ända skulle vara i hufvudstaden i helgen samt jobb där på måndagen, varför inte ta och och förlänga 2*60-mila trippen med en "liten" tur på 2*90 mil upp till ens "heimat" Luleå, nu när man kan göra den turen :) ? Det kostar ju lixom "inget" .... :mrgreen:

Sagt och gjort, började upp till brodern i Sundsvall Måndag kväll, som dagen till ära hade fixat ett trefasuttag i garaget för att fira min ankomst 8-) (hade förvarnat om min ankomst 3-4 dagar innan). Det kallar jag broderkärlek :D ! Sedan en tur upp till Luleå på Tisdagen och hälsa på gamla vänner. Man klarar Skellefteå-Luleå ToR (26 mil) men då det blev några provrundor fick jag ta två timmar 11 kW, type 2 i P-huset Karpen Luleå för att ha lite marginal) Trodde jag skulle vara ensam på SuC:s där i norr, men icke sa nicke. Hade sällskap av en blå "kompis" Umeå/Skellefteå som skulle vidare till Arvidsjaur (kanske någon här?). Onsdag, där jag bl.a kunde utnyttja laddtiden i Skellefteå för en videokonferens (#DigitalNomad) avslutades på Scandic hotell Väst Gävle (som har vanliga 10A vägguttag i carportarna som man kan utnyttja), och sedan tillbaka ner till de sydligaste delarna av landet på torsdagen.

Totalt 323 mil inklusive ett antal provturer :), 201 Wh/km.
Efter 4000 mil verkar jag ha 62.5 kWh batteri att använda, hur står det sig i förhållande till andra 70-modeller? (Tack Teslaclubkompis blincoln för din ruttplanerare, och tack för att du la till "batteridegradation" :) )

Vidare, autopiloten är ju helt fantastisk, körde nog 85-90% av tiden med det. Blir det mörkt och regn samt 2+1 väg så vinglar den lite ffa när man går från 2 till 1 fil, så då får man vara beredd ta över förarrollen.

Bifogar några bilder från de 3 nordligaste SuC:s, som "bevis". Bilen i Umeå är dock inte min, utan den som var på väg till A-jaur, men fin färg hade den också :-D.

Har insett ett stort problem att äga en Tesla...
Okynneskörningen kan bli ganska rejäl :D .

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 22 okt 2016 22:32
av blincoln
Det var ett grymt seriöst test av ruttplaneraren får jag säga! När du köper AP2.0 kan du ju jobba hela vägen också och inte bara i laddpauserna

Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 00:35
av Peter Holm
Oppfinnarn skrev:
Skellefteå1.jpg
När man ända skulle vara i hufvudstaden i helgen samt jobb där på måndagen, varför inte ta och och förlänga 2*60-mila trippen med en "liten" tur på 2*90 mil upp till ens "heimat" Luleå, nu när man kan göra den turen :) ? Det kostar ju lixom "inget" .... :mrgreen:

Sagt och gjort, började upp till brodern i Sundsvall Måndag kväll, som dagen till ära hade fixat ett trefasuttag i garaget för att fira min ankomst 8-) (hade förvarnat om min ankomst 3-4 dagar innan). Det kallar jag broderkärlek :D ! Sedan en tur upp till Luleå på Tisdagen och hälsa på gamla vänner. Man klarar Skellefteå-Luleå ToR (26 mil) men då det blev några provrundor fick jag ta två timmar 11 kW, type 2 i P-huset Karpen Luleå för att ha lite marginal) Trodde jag skulle vara ensam på SuC:s där i norr, men icke sa nicke. Hade sällskap av en blå "kompis" Umeå/Skellefteå som skulle vidare till Arvidsjaur (kanske någon här?). Onsdag, där jag bl.a kunde utnyttja laddtiden i Skellefteå för en videokonferens (#DigitalNomad) avslutades på Scandic hotell Väst Gävle (som har vanliga 10A vägguttag i carportarna som man kan utnyttja), och sedan tillbaka ner till de sydligaste delarna av landet på torsdagen.

Totalt 323 mil inklusive ett antal provturer :), 201 Wh/km.
Efter 4000 mil verkar jag ha 62.5 kWh batteri att använda, hur står det sig i förhållande till andra 70-modeller? (Tack Teslaclubkompis blincoln för din ruttplanerare, och tack för att du la till "batteridegradation" :) )

Vidare, autopiloten är ju helt fantastisk, körde nog 85-90% av tiden med det. Blir det mörkt och regn samt 2+1 väg så vinglar den lite ffa när man går från 2 till 1 fil, så då får man vara beredd ta över förarrollen.

Bifogar några bilder från de 3 nordligaste SuC:s, som "bevis". Bilen i Umeå är dock inte min, utan den som var på väg till A-jaur, men fin färg hade den också :-D.

Har insett ett stort problem att äga en Tesla...
Okynneskörningen kan bli ganska rejäl :D .
Jo då, det gick fint till Arvidsjaur och väl där bjöd jag på fyra provkörningar.
Måste säga att det var kul att få sällskap av en så fin och blå ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 09:00
av Peter Holm
Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 09:16
av Oppfinnarn
Peter Holm skrev:
Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut. Skulle gissa att norrlandskuststräckan Umeå-Luleå fått besök av fler Teslor sedan början av Oktober (och starten av SuCs) än som besökt städerna de första 9 månaderna i år :-).

Såg bara din plus en Tesla i Luleå, sträckan S-vall-Luleå-S-vall btw.

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 09:50
av LarsL
Oppfinnarn skrev:
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut.
Jo, men brytpunkten då det blir olönsamt med fossilbil måste ju vara väldigt nära? De behöver bara se bortom kapitalet och börja räkna mil eller månadskostnad.

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 10:00
av Peter Holm
Absolut pratade med en vars fru hade 9 mil enkel resa varje dag. Då går det relativt fort att räkna hem skulle jag tro.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 10:36
av Pontus
Tror ni att AP2 kommer lära sig av okynneskörningar, dvs kör en liten runda när det inte finns något i almanackan?

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 10:42
av strejf
Oppfinnarn skrev:
Peter Holm skrev:
Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut. Skulle gissa att norrlandskuststräckan Umeå-Luleå fått besök av fler Teslor sedan början av Oktober (och starten av SuCs) än som besökt städerna de första 9 månaderna i år :-).

Såg bara din plus en Tesla i Luleå, sträckan S-vall-Luleå-S-vall btw.
Det stämmer bra med mina observationer som Örnsköldsviks-bo. Tidigare har jag bara sett en Tesla i Övik någonsin (finn bara en enda ägare i Övik vad jag känner till). Sedan superchargers kom igång har jag sett tre stycken.

Re: Okynneskörning 2.0

Postat: 23 okt 2016 12:39
av Oppfinnarn
strejf skrev:
Oppfinnarn skrev:
Peter Holm skrev:
Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut. Skulle gissa att norrlandskuststräckan Umeå-Luleå fått besök av fler Teslor sedan början av Oktober (och starten av SuCs) än som besökt städerna de första 9 månaderna i år :-).

Såg bara din plus en Tesla i Luleå, sträckan S-vall-Luleå-S-vall btw.
Det stämmer bra med mina observationer som Örnsköldsviks-bo. Tidigare har jag bara sett en Tesla i Övik någonsin (finn bara en enda ägare i Övik vad jag känner till). Sedan superchargers kom igång har jag sett tre stycken.
SuCs är för Teslor som sötsaker är för getingar ... bygg en SuC och vips så kommer Teslor :mrgreen: