Sida 1 av 1
Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 19:18
av Beck
Tjena,
En kompis ær igång att køpa sig en lite billigare Nissan Leaf (svårøvertalad att køpa sig en Tesla, men men)
Men hur ær det med laddning till denna, jag var med på provkørning och diskussion med sæljaren om ladding och hær børjar det roliga.
Det går inte att ladda snabbare æn 16A enfas 230V utan att køpa en special laddbox, har Nissan ingen øvergång till 3-fas 16A eller enfas 32A? Helt mærkligt att man ska behøva køpa en box før næstan 15K??
/Beck
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 20:06
av vigge50
Tyvärr så stämmer nog detta, tror Tesla är de ända elbilarna som klarar av trefas, alla andra elbilar måste ha laddbox för att klara det. Eller Renault Zoe klarar kanske också det men nog ingen annan.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 20:08
av cnyb
Teslas box+adapter = fortfarande bara 1-fas på Leaf?
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 20:10
av TiborBlomhall
Värre än så: du kan inte ladda snabbare än 10A enfas 230 V utan att köpa special laddbox.
Medföljande laddkabel är strypt till 10A.
Med tredjeparts laddkabel kan man dra 16A enfas från vägguttag. Vanliga vägguttag kan öht inte ge mer än 16A (och bör egentligen inte ens belastas med över 13A längre tid). Har du 7,2 kW laddare i bilen kan du dra 32A enfas med special laddbox. Äldre Leafs med 3.6 kW laddare kan öht inte laddas snabbare än 16A enfas. Om du inte tar en CHAdeMO snabbladdare som kan kräma på i 50 kW DC, men sånt har man inte hemma.
De flesta andra elbilar än Tesla (och Renault Zoe) kan endast laddas med 16A enfas. Väldigt få har mer än så idag.
Å andra sidan behövs det inte heller mer. Även med 10A enfas laddar du Leafen full över en natt. Om du sover medan du laddar vad spelar det för roll om bilen är färdig på 5 timmar eller 10?
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 20:12
av TiborBlomhall
vigge50 skrev:Tyvärr så stämmer nog detta, tror Tesla är de ända elbilarna som klarar av trefas, alla andra elbilar måste ha laddbox för att klara det. Eller Renault Zoe klarar kanske också det men nog ingen annan.
Jag tror tom Zoe kräver laddbox för att ladda med trefas. Det medföljer ingen laddsladd med trefasuttag med bilen.
cnyb skrev:Teslas box+adapter = fortfarande bara 1-fas på Leaf?
Japp. Har bilen endast enfas laddare monterad inuti sig spelar det ingen roll vad du ansluter. Jag har trefas-adapter till min Leaf-laddsladd men den drar bara en av faserna.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 20:47
av LarsL
Trodde också att jag skulle behöva köpa en box eller extra sladd för att få 16A laddning. Men det visade sig att det går alldeles utmärkt att ladda med den medföljande kabeln som bara ger 10A. Har hittills alltid haft fullt i batteriet på morgonen. Man behöver betydligt mindre än man först tror.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 21:34
av grenhall
Leaf laddar typ fullt på 8h om man kör mkt. Stoppa i den i Schuckon och var glad.

Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 12 sep 2016 22:49
av Jerker
TiborBlomhall skrev:Jag tror tom Zoe kräver laddbox för att ladda med trefas. Det medföljer ingen laddsladd med trefasuttag med bilen.
Stämmer. Laddbox på väggen eller en portabel laddsladd med styrelektroniken inbyggd i. Jag har en sån (kostade c:a 5.500:- ) som klarar 1-fas eller 3-fas, 6-16 A. Mycket användbar!
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 14:25
av cnyb
Fick tips om denna nyss;
http://chago.com/ev-charging-stations/c ... ing-point/
Verkar ju smidigt
Pris okänt än så länge dock.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 14:33
av lator
Problemet är ju ändå huvudsäkringen hemma. Inte många som har mer än 25A.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 14:36
av HelectriC
enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 14:41
av bylund
HelectriC skrev:enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 14:47
av HelectriC
bylund skrev:HelectriC skrev:enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 15:53
av cnyb
Skulle nog lagt denna här istället;
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=5742 - kontexten i mitt huvud var laddning av en Leaf samtidigt som en Tesla

Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 16:22
av vigge50
HelectriC skrev:bylund skrev:HelectriC skrev:enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Vad jag vet så måste även nya BMW i3 ha Box för att ladda med trefas.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 16:43
av apkungen
Frågan är om man behöver snabbare än 2,3kW dvs 230V 10A. Med 2,3kW får man i 1,5mil/h. Över en natt är det fulladdat.
Jag tycker att det är bra att inte dra mer än 10A från en Schuko. Då kan man vara säker och behöver inte kolla kabelarea eller kvallitén på Shukon.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 18:07
av Mysman
Tesla behöver också wallbox eller UMC för att ladda AC. Ingen bil tar AC direkt i laddporten, det är otillåtet.
Det måste alltid finnas EVSE kommunikation som bryter strömmen om det händer något oväntat.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 21:58
av HelectriC
Mysman skrev:Tesla behöver också wallbox eller UMC för att ladda AC. Ingen bil tar AC direkt i laddporten, det är otillåtet.
Det måste alltid finnas EVSE kommunikation som bryter strömmen om det händer något oväntat.
Naturligtvis måste alla ha en UMC, annars funkar det ju inte. Men en laddbox betyder en fast installerad laddbox på väggen. Inget du tar med i bagaget.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 22:24
av bylund
HelectriC skrev:bylund skrev:HelectriC skrev:enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Denna verkar kunna mäta sig med en UMC i portabilitet.
http://evconnect.se/products/typ-2-kont ... -fas-400-v

Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 22:31
av Mysman
Ja och om man verkligen vill så kan den nog spikas upp upp väggen också...

Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 14 sep 2016 22:55
av Jerker
Oavsett hur man paketerar det så har alla varianter av AC-laddning en "box" nånstans i systemet. På Clever och dyl. så sitter det i laddstationen. På en laddbox som man skruvar upp hemma så är det på samma vis, styrelektroniken sitter i boxen. Med den kabel som var på bild här i tråden sitter det i det gröna handtaget (jag har själv en sån) och så finns det en typ som har en klump på sladden som gör samma jobb. Den jag har är mycket praktisk och flexibel. Med den kan jag koppla upp mig på en schuko (vanligt 1-fasuttag) eller på en 3-fashandske. Jag kan ställa laddströmmen på 6 - 8 - 10 - 13 eller 16 A. En "portabel laddbox" för alla situationer!
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 05 nov 2016 13:57
av cnyb
Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte
Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera.
Ett litet obs till de som ev också har en adapter är att kolla så kontakten på typ2 sidan är avkortad till ca 30mm - är den standard 45mm(som den var på min) så lär inte kontaktytan bli något vidare.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 05 nov 2016 19:08
av Tars
vigge50 skrev:HelectriC skrev:bylund skrev:HelectriC skrev:enda "lilla" elbil, som jag känner till som kan ladda 3-fas är den nyligen uppdaterade BMW i3
Renault Zoe kan nog räknas som liten också, med lite god vilja.
missade att den också klarar det. Lite haltande dock när man behöver en box för att få till det.
Vad jag vet så måste även nya BMW i3 ha Box för att ladda med trefas.
Funkar fint med den från evconnect.
3-fas och 16ah.
Även teslas laddbox funkar fint fint.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 06 nov 2016 08:37
av Monark1954
cnyb skrev:Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte
Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera.
Ett litet obs till de som ev också har en adapter är att kolla så kontakten på typ2 sidan är avkortad till ca 30mm - är den standard 45mm(som den var på min) så lär inte kontaktytan bli något vidare.
Provade EVconects adapter typ2>typ1 till vår Leaf med lyckat resultat.
Kraften kom från Wallby-e mode 3, 22 kW laddbox med en typ 2 kabel.
Det bör då vara Tesla Wallbox som inte känner av Leafen.
När jag får elektriker till våra Tesla Wallbox får vi se om det fungerar för oss eller om åtgärder behövs.
Re: Laddning Nissan Leaf
Postat: 25 dec 2016 19:45
av Monark1954
Monark1954 skrev:cnyb skrev:Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte
Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera.
Ett litet obs till de som ev också har en adapter är att kolla så kontakten på typ2 sidan är avkortad till ca 30mm - är den standard 45mm(som den var på min) så lär inte kontaktytan bli något vidare.
Provade EVconects adapter typ2>typ1 till vår Leaf med lyckat resultat.
Kraften kom från Wallby-e mode 3, 22 kW laddbox med en typ 2 kabel.
Det bör då vara Tesla Wallbox som inte känner av Leafen.
När jag får elektriker till våra Tesla Wallbox får vi se om det fungerar för oss eller om åtgärder behövs.
Det var inte fasfel, ombyggd adapter alla cnyb. Nu laddar vi Leaf med Tesla Wallbox.
Se.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410