P100D på väg
Postat: 09 sep 2016 10:31
Hej!
Nu är det dags att göra det första inlägget i detta forum.
Jag heter Elias och är 39 (snart 40). Väntar med spänning på leverans av min P100D!
Bor i Västerås med min fru och 2 barn.
Driver ett företag Gastrogate (https://gastrogate.com) sedan 17 år.
Cyklar en del mountainbike på fritiden, och tycker om både upplevelser och utmaningar.
Resan till beställningen har varit lång, faktiskt ända sedan 2011-2012.
Elbilar har alltid varit intressant och jag anmälde mig som intressent till Tesla men fick aldrig till någon provkörning av olika anledningar.
Har provkört ett par "rena elbilar" och några hybrider men tycker antingen att räckvidden är för kort (10-15 mil) för de rena elbilarna eller att hybriderna är konstiga där de går ganska fint på bara el under vissa förutsättningar (ej trampa gaspedalen i botten, ej köra mer än 2-3 mil på eldrift, och något mer som gjorde att dessa inte passade mig).
Har flera gånger ställt mig frågan varför det inte produceras en bil med 90/10 (eldriften står för 90% av resan och 10% är en backup och reserv med något fossilt bränsle)
Nåväl, under 2015 och början av 2016 provkörde jag Tesla. Vilken upplevelse! Nu visste jag vilken nästa bil jag skulle ha.
Många timmar användes sedan för att läsa på, försöka hitta vad förarna säger och skapa mig en egen bild om det verkligen är sant det som alla säger som äger en Tesla.
"Jag är otroligt nöjd med min Tesla" (sammanfattat).
Nåväl, jag gjorde min första beställning (jo det är sant, den första beställningen) den 30 juni på en Tesla Model S 90D (en röd 19" med allt utom uppgraderad laddare och bakåtvända stolar) eftersom den hade bäst räckvidd och var fantastiskt snabb!
Bekräftade ordern den 13 juli och fick VIN-nummer, gick till produktion den 21 juli, följde den via VIN-nummret att den var lastad på container den 3 augusti, beräknad leverans slutet av september/oktober.
Beställde takräcke (till MTB-cyklar och takbox), extramattor till bilen, laddsladdar, vinterdäck, och började mäta på garaget hemma om bilen kommer in och hur jag får ut 3-fas till garaget...
Plöjde forum, nyhetsytor och övrigt för nu började man längta efter bilen på riktigt!
Åkte på en liten semester till Öland, och så blev det den 23 augusti!
FAAAN! P100D!
Efter ett antal nätter med funderingar och samtal med Tesla så tog jag beslutet att den 31 augusti avbryta min order på 90D som numera var framme i Holland.
Gjorde en ny order samma dag på en röd P100D och bekräftade beställningen direkt, har fått VIN-nummer och väntar på att den ska gå in i produktion. Just nu står den i produktionskön...
Beräknad leverans slutet på november/december.
Ska bli fantastiskt att få köra en elbil på heltid!
Har ett antal uppgifter som pågår för tillfället.
1. Garage - byta garageportar (Hörmann + byggfrima) 8 veckors leverans för rullportar
2. Dra in 3-fas ca 40 meter till garaget (kolla skatteverket)
3. Köpa laddbox (kolla skatteverket)
4. Säkra upp från 20A -> 25A på huset
5. Gjuta om infartssteget till garaget eller lägga täckplåt
6. Få svar från skatteverket gällande nedsättning av förmånsvärdet för P100D som inte finns i deras listor
7. Lackskydda (opti-coat fast jag vill ju inte lämna ifrån mig bilen i 3 dagar när jag har fått den?!)
8. Längta till leverans
9. Läsa forum...
Sedan är det väl bara att förbereda sig på ett nytt sätt att resa.
Ja, det var en introduktion - vi ses både här och på vägarna!
/Elias
Nu är det dags att göra det första inlägget i detta forum.
Jag heter Elias och är 39 (snart 40). Väntar med spänning på leverans av min P100D!
Bor i Västerås med min fru och 2 barn.
Driver ett företag Gastrogate (https://gastrogate.com) sedan 17 år.
Cyklar en del mountainbike på fritiden, och tycker om både upplevelser och utmaningar.
Resan till beställningen har varit lång, faktiskt ända sedan 2011-2012.
Elbilar har alltid varit intressant och jag anmälde mig som intressent till Tesla men fick aldrig till någon provkörning av olika anledningar.
Har provkört ett par "rena elbilar" och några hybrider men tycker antingen att räckvidden är för kort (10-15 mil) för de rena elbilarna eller att hybriderna är konstiga där de går ganska fint på bara el under vissa förutsättningar (ej trampa gaspedalen i botten, ej köra mer än 2-3 mil på eldrift, och något mer som gjorde att dessa inte passade mig).
Har flera gånger ställt mig frågan varför det inte produceras en bil med 90/10 (eldriften står för 90% av resan och 10% är en backup och reserv med något fossilt bränsle)
Nåväl, under 2015 och början av 2016 provkörde jag Tesla. Vilken upplevelse! Nu visste jag vilken nästa bil jag skulle ha.
Många timmar användes sedan för att läsa på, försöka hitta vad förarna säger och skapa mig en egen bild om det verkligen är sant det som alla säger som äger en Tesla.
"Jag är otroligt nöjd med min Tesla" (sammanfattat).
Nåväl, jag gjorde min första beställning (jo det är sant, den första beställningen) den 30 juni på en Tesla Model S 90D (en röd 19" med allt utom uppgraderad laddare och bakåtvända stolar) eftersom den hade bäst räckvidd och var fantastiskt snabb!
Bekräftade ordern den 13 juli och fick VIN-nummer, gick till produktion den 21 juli, följde den via VIN-nummret att den var lastad på container den 3 augusti, beräknad leverans slutet av september/oktober.
Beställde takräcke (till MTB-cyklar och takbox), extramattor till bilen, laddsladdar, vinterdäck, och började mäta på garaget hemma om bilen kommer in och hur jag får ut 3-fas till garaget...
Plöjde forum, nyhetsytor och övrigt för nu började man längta efter bilen på riktigt!
Åkte på en liten semester till Öland, och så blev det den 23 augusti!
FAAAN! P100D!
Efter ett antal nätter med funderingar och samtal med Tesla så tog jag beslutet att den 31 augusti avbryta min order på 90D som numera var framme i Holland.
Gjorde en ny order samma dag på en röd P100D och bekräftade beställningen direkt, har fått VIN-nummer och väntar på att den ska gå in i produktion. Just nu står den i produktionskön...
Beräknad leverans slutet på november/december.
Ska bli fantastiskt att få köra en elbil på heltid!
Har ett antal uppgifter som pågår för tillfället.
1. Garage - byta garageportar (Hörmann + byggfrima) 8 veckors leverans för rullportar
2. Dra in 3-fas ca 40 meter till garaget (kolla skatteverket)
3. Köpa laddbox (kolla skatteverket)
4. Säkra upp från 20A -> 25A på huset
5. Gjuta om infartssteget till garaget eller lägga täckplåt
6. Få svar från skatteverket gällande nedsättning av förmånsvärdet för P100D som inte finns i deras listor
7. Lackskydda (opti-coat fast jag vill ju inte lämna ifrån mig bilen i 3 dagar när jag har fått den?!)
8. Längta till leverans
9. Läsa forum...

Sedan är det väl bara att förbereda sig på ett nytt sätt att resa.
Ja, det var en introduktion - vi ses både här och på vägarna!
/Elias