Sida 1 av 1

Försäkringschock utv. skadefria år, körsträcka, ålder

Postat: 08 sep 2016 06:31
av lem
Försäkringsbolaget går back. Är det rimligt att nuvarande förenklade modell "ett pris för alla" behålles?

Jfr BMW mc märkesförsäkring med ålder och storstad/landsbygd. Spridning i modellens värde (gammal -13 snik vs ny extra allt värd tre ggr så mycket) gör tidigare modell omöjlig?

Vad tror Ni? Tiden med orimligt billig försäkring är över?

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 08 sep 2016 07:31
av mati
Jag tror inte heller att modellen "ett pris för alla" kommer att fungera framöver. Däremot så vet jag inte om jag kan hålla med om att försäkringen är billig. Det beror väl på vad man jämför med. För en som bor i en större stad är det säker så. Men för mig kostar Teslan mer än dubbelt så mycket som mina två bilar, som jag hade innan, kostade tillsammans. Jag får nog leta ganska länge om jag vill hitta en annan bil som är lika dyr i försäkring som Teslan.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 08 sep 2016 08:15
av bylund
Att den går upp lite är inte så konstigt kanske, men det är viktigt för många att veta att man inte får en helt galen premie för att våga slå till på bilen. Många som får ett något lägre bud av andra bolag kan tänkas ta märkesförsäkringen för att det känns tryggare med någon som är van att hantera Tesla, vilket gör kalkylen bättre för Protector, d v s de får inte bara högriskförsäkringstagarna som inte kan få någon annan försäkring.

Därför tror jag att det kommer fortsätta finnas märkesförsäkring ett tag till, med ett pris som de kan säga till vemsomhelst i butiken som frågar (om de nu hänger med på den senaste prislistan), fast när Model 3 kommer kan det nog bli en annan femma.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 10 sep 2016 07:06
av mati
bylund skrev:
Därför tror jag att det kommer fortsätta finnas märkesförsäkring ett tag till, med ett pris som de kan säga till vemsomhelst i butiken som frågar (om de nu hänger med på den senaste prislistan), fast när Model 3 kommer kan det nog bli en annan femma.
Model 3 kan inte få samma försäkringsupplägg som Model S och X har idag. Det fungerar inte för en bil som är tänkt för "folket". Man är ju van vid rabatter och bonussystem och dylikt, det blir svårt att förklara för gemene man att alla skadefria år och garageplats plötsligt inte längre ger en lägre försäkringspremie som det gjorde tidigare.
När jag köpte min Model S kollade jag inte så noga innan köpet vad försäkringen kommer att kosta. Ja, det var dumt, men jag var totalt övertygad om att det handlar om några hundralappar i månaden, precis som alla bilar och övriga fordon jag någonsin ägt. Det fanns inte i min värld att jag plötsligt skulle behöva hosta upp mer än det tredubbla för en sketen försäkring som dessutom har skyhöga självrisker. Okej, nu får jag leva med det, även om det suger, men faktum är att det gör Teslan rent ekonomiskt totalt ointressant som privatägd bil för mig och de flesta som bor utanför storstäderna.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 04:15
av lem
LF har försäkringsstopp. Jobbar Tesla för att få vettig märkesförsäkring i de etablerade bolagen? Bilarna riskerar att bli iskalla om nya ägarna får en kalldusch när försäkringen skall tecknas! Och förnyas.

Vem har bäst försäkring för mogen ungdom >50år, Sthlm (Täby)
- vagnskada + halv för S med "liten" motor
- -"- "stor"

Folksam - tecknar ej?
Moderna - tecknar ej?
Trygg - dyr men går att pressa?
Tesla entypsförs - prishöjd, ändring på gång?
IF - ?

Någon som har en sammanställning?
/Lars

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 06:47
av Challe76a
Det här blir spännande. Jag har min P85D hos LF, dom höjde till 6900:- men sen fick jag bonus på alla mina försäkringar + 1000:-. Idag hämtar jag en MS P90DL (Bmw byts in) och tänkte lägga den hos LF också. Ska bli kul att se om det går eller om dom nekar. 2 månader gratis först.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 07:51
av Jocke73
En del av problemet är bilarnas effekt. Min bil (Model S 70D 2015) är registrerad med 386kW eller 525hk. Dels har den inte den maxeffekten i praktiken, dels blir många försäkringsbolag helnojjiga av att se effektsiffror på 500+hk. Jag har initierat en diskussion med Transportstyrelsen om hur dessa värden tas fram och vad som regleras i EU-direktiven. En del äldre Teslor är registrerade med 60 - 80 kW. Det är effekten efter en timme. Mycket mer rättvisande siffra eftersom motorer och batterier faktiskt blir för varma under hög effektutveckling och därmed begränsas för att inte skadas.

Ett av problemen är att motorer levererar en effekt i bänk och under optimala förhållanden. Sedan paras de med ett batteri som inte levererar lika mycket effekt. Tänk om turbobilar blev registrerade med den maxeffekt en chiptrimmare kunde ta ut? Det skulle bli ett himla liv eftersom det finns så mycket fler sådana bilar och de körs av människor som inte har råd med tokdyra försäkringar!

Sedan påverkas ju premien av skadekostnader och statistik. Dock behöver statistiken ha mycket mätpunkter för att bli tillförlitlig. 1800 bilar i trafik är inte mycket till statistikunderlag.

/Jocke

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 08:21
av bylund
Fast det är förståeligt att försäkringsbolagen är mer intresserade av maxeffekt än effekt efter en timme. Intuitivt torde maxeffekten ha större påverkan på skadebenägenheten.

Fast då ska det ju åtminstone vara rätt maxeffekt.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 08:55
av Pro-Z
Jocke73 skrev:
En del av problemet är bilarnas effekt. Min bil (Model S 70D 2015) är registrerad med 386kW eller 525hk. Dels har den inte den maxeffekten i praktiken, dels blir många försäkringsbolag helnojjiga av att se effektsiffror på 500+hk. Jag har initierat en diskussion med Transportstyrelsen om hur dessa värden tas fram och vad som regleras i EU-direktiven. En del äldre Teslor är registrerade med 60 - 80 kW. Det är effekten efter en timme. Mycket mer rättvisande siffra eftersom motorer och batterier faktiskt blir för varma under hög effektutveckling och därmed begränsas för att inte skadas.

Ett av problemen är att motorer levererar en effekt i bänk och under optimala förhållanden. Sedan paras de med ett batteri som inte levererar lika mycket effekt. Tänk om turbobilar blev registrerade med den maxeffekt en chiptrimmare kunde ta ut? Det skulle bli ett himla liv eftersom det finns så mycket fler sådana bilar och de körs av människor som inte har råd med tokdyra försäkringar!

Sedan påverkas ju premien av skadekostnader och statistik. Dock behöver statistiken ha mycket mätpunkter för att bli tillförlitlig. 1800 bilar i trafik är inte mycket till statistikunderlag.

/Jocke
Är inte det lika för en ICE-bil. En ICE-bil med 525hk toppeffekt klarar nog inte det i en timme heller.
525 hk för en 70D kändes dock i överkant. Min S60 är typad med 285 kW/382 hk.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 09:00
av +46
Jag är övertygad om att Tesla jobbar på att kunna erbjuda en märkesförsäkring hos någon av de större etablerade försäkringsbolagen. Men då med gängse premiepåverkande försäkringsrisker (stad/landsbygd, villa, garage, ålder, körsträcka, självrisker, skadefria år, mm).
Jag har min S 85D försäkrad i Folksam och betalar 6 996:- (inklusive rabatter) för kommande år. Att jag valde Folksam var inte för att de var billigare än Protector utan för att de har en skaderegleringsorganisation som alltid har levererat över förväntan när jag har råkat ut för en skada. Det gäller alltifrån bemötande och enkelhet till reglering och ersättning.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 09:44
av Jocke73
bylund skrev:
Fast det är förståeligt att försäkringsbolagen är mer intresserade av maxeffekt än effekt efter en timme. Intuitivt torde maxeffekten ha större påverkan på skadebenägenheten.

Fast då ska det ju åtminstone vara rätt maxeffekt.
Precis, jag hittade lite inofficiella siffror på att S 70D kan leverera 245kW i maxeffekt. Då är det batteriet som begränsar, inte motorer. En liten nätt skillnad på 140kW eller 190hk! Sen finns det även en mätmetod som påvisar effekten efter 30 minuter. Den torde vara mer intressant att titta på tycker jag. Men, jag är ju partisk i frågan om man frågar försäkringsbolagen! 8-)

/Jocke

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 09:48
av danni
Pro-Z skrev:
Är inte det lika för en ICE-bil. En ICE-bil med 525hk toppeffekt klarar nog inte det i en timme heller.
525 hk för en 70D kändes dock i överkant. Min S60 är typad med 285 kW/382 hk.
Siffrorna som uppges numera är sammanlagd maxeffekt för alla motorer. För D-modellerna blir det alltså mer eftersom motorerna klarar ~262 hk styck även om batteriet inte gör det. 60D har samma rating. De bakhjulsdrivna har ju bara en motor och då anges maxeffekten för den motorn (som är samma för 60 och 75 såklart), även om den även i det fallet är högre än den faktiska maximala systemeffekten.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 09:53
av Pro-Z
Ah! Verkar som att det sannerligen har skett en tavla på D modellerna i alla fall!
Slår ca 40 hk fel på min. Dom borde gå på systemeffekten eller vad man ska kalla det.

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 28 sep 2016 11:23
av fakerlind
Jag skulle bli väldigt förvånad om inte Tesla kapitaliserar vidare på att de har en uppkopplad bil och tar fram ett UBI erbjudande. Dvs att du snarare betalar en premie baserad på hur, var och när du kör istället för att du är 47 år, bor i Sveg och har garage. Telia lanserar inom kort sin Telia Sense där de i samarbete med bl.a Folksam just erbjuder ett ekosystem där Folksam då har ett sådant erbjudande. Men då detta bygger på en OBD2 lösning så vet jag inte hur relevant det blir för oss "Teslistas" :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 29 sep 2016 09:38
av danni
fakerlind skrev:
Jag skulle bli väldigt förvånad om inte Tesla kapitaliserar vidare på att de har en uppkopplad bil och tar fram ett UBI erbjudande. Dvs att du snarare betalar en premie baserad på hur, var och när du kör istället för att du är 47 år, bor i Sveg och har garage. Telia lanserar inom kort sin Telia Sense där de i samarbete med bl.a Folksam just erbjuder ett ekosystem där Folksam då har ett sådant erbjudande. Men då detta bygger på en OBD2 lösning så vet jag inte hur relevant det blir för oss "Teslistas" :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns andra såna lösningar som bygger på en mobilapp. Som den här: https://www.modernaforsakringar.se/fors ... rna-smart/

CHOCK! Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålde

Postat: 30 sep 2016 08:04
av lem
Vem har bäst försäkring för mogen ungdom >50år, Sthlm (Täby)
- vagnskada + halv för S med "liten" motor
- -"- "stor"

Folksam - tecknar ej?
Moderna - tecknar ej vagnskada. 3900:- trafik enbart (för mig)
Trygg - dyr men går att pressa?
Tesla entypsförs Protector- prishöjd 13.000. Ändring på gång ytterligare??
Nytt pris 10335 halv och 22 737 hel!!!! (från Jennifer 2016-09-10 Protector)
IF - 19.000 (Villa, Täby, helkund, 2000 mil, 56 år, årgång -13, värde 550', liten motor)

Någon som har en sammanställning?
Hälsningar
Lars

Offertnummer:
OM164889-7260-01
Gäller för:
YAR157, TESLA 2014
Försäkringstagare:
Magnusson, Lars
Omfattning:
Helförsäkring
Självrisk trafik:
(ungdom 1 000 kr)
Självrisk vagn:
15 000 kr
Årlig körsträcka:
15001 - 20000 km
Tillägg:
Förar- och passagerarolycksfall
Prissänkande tillägg:
Har villaförsäkring hos If
Ingen under 25 år kommer att köra bilen
Pris/år:
19 876 kr
Förmånsrabatt avdragen med:
15%
Rabatt enligt avtal:
Sveriges Ingenjörer

Re: Försäkring utvecklas m skadefria år, körsträcka, ålder m

Postat: 30 sep 2016 10:58
av lem
Gisses! Kostnaden har skenat iväg för försäkring!
Detta har blivit betydligt tuffare än jag hade klart för mig!
/L