Sida 1 av 2
Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 16:58
av jtesla
Prisutdelningen verkar ta skruv...
Nyligen utsågs Norrköping till landets "värsta stad för elbilar", på grund av bristen på laddställen.
Nu installeras fyra nya stolpar och en Teslaladdare i parkeringshuset Lyckan
http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/n ... 82355.aspx
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 17:08
av Anders77
Där tog näringslivet pucken och gjorde det politikerna ville att de skulle göra

Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 17:53
av jtesla
På filmen ser man Tibor... Och så framgår det att Teslaladdaren ännu inte finns...
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 17:54
av Jerker
Sådärja! Det är så det ska se ut! Nu väntar vi bara på att Ankaret och Spiran också får laddstationer, samt att de stora köpcentrumen runt om stan går samma väg!
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 18:55
av lator
Lite frågande står jag här och undrar vad för slags Tesla-laddare som komma ska? Typ 2-sladdar passar ju utmärkt i en Tesla men här hägrar tydligen värre doningar...
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 19:07
av ovelundkvist
Nja, de menar nog Teslas destination charger inställd på att enbart ladda Tesla-bilar.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 19:57
av lator
Så är det nog, fast jag inte riktigt förstår anledningen till en dedikerad Tesla-sladd när det är det samma som de andra...

Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 20:00
av Leo
dedikerad =Tesla ger bort själva wallboxen till den näringsidkare (hotell, restaurang osv) som vill sätta upp en har jag för mig.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 06 sep 2016 20:21
av bylund
Det är ju en smart lösning. Skaffar man en destinationsladdare från Tesla kommer man upp på kartan i Teslan, så det borde ju en och annan se och kanske välja att åka förbi på genomresa. Sedan har man de övriga stolparna så att alla kan ladda.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 07 sep 2016 13:39
av AGCF
Testing. Men teslas destination charger fattas än.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 07 sep 2016 13:45
av Wahll
snyggt med lackade golvet, tydligt nog för en fossilbillist? fan vet...
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 07 sep 2016 13:52
av gellerstam
AGCF skrev:
Testing. Men teslas destination charger fattas än.
Snyggt men vad hände med skyltningen? Här finns förbättringspotential!
http://teslaclubsweden.se/problemet-med-skylten-del-2/
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 16:18
av Jerker
Är här nu och laddar. Den levererar 9,3 kW enligt min app. Fortfarande ingen Teslaladdare.

Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 18:55
av tobbeturbo
För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:02
av e5m1r
Ca 40km i timmen så 8-10 timmar fån 0-100% beroende på batt storlek
( så här kan du inte tänka för att du kommer inte börja på 0 och sällan laddar du till 100 )
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:04
av vigge50
tobbeturbo skrev:För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Om laddaren ger 9,3 kW i effekt så ger den 9,3 kWh/h vilket skulle betyda att det tar 9,7 timmar att fylla ett tomt 90 kWh batteri. En vanlig 400V trefas 16 A ger 11 kWh vilket kortar laddtiden till 8,2 timmar.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:23
av joel80
vigge50 skrev:tobbeturbo skrev:För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Om laddaren ger 9,3 kW i effekt så ger den 9,3 kWh/h vilket skulle betyda att det tar 9,7 timmar att fylla ett tomt 90 kWh batteri. En vanlig 400V trefas 16 A ger 11 kWh vilket kortar laddtiden till 8,2 timmar.
Fast så kan du inte heller tänka.. Du har ju inte 90kwh tillgängliga i en Tesla med 90kwh-batteri..
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:31
av tobbeturbo
Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:34
av Jerker
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:36
av tobbeturbo
Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:36
av vigge50
tobbeturbo skrev:Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:42
av Jerker
tobbeturbo skrev:Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:56
av tobbeturbo
Jerker skrev:tobbeturbo skrev:Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 19:57
av Jerker
tobbeturbo skrev:Jerker skrev:tobbeturbo skrev:Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...

Då är du i gott sällskap!
Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 11 sep 2016 20:01
av tobbeturbo
vigge50 skrev:tobbeturbo skrev:Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
En jäkel att vara pedagogisk! Tack som fan. Nu hajar (typ) även jag ju. Tack!