Fick en oroande tanke senast jag låg i 100 med Teslan. Vad sker om man får hjärnsläpp, förväxlar växelspaken för blinkljuset och drar den rakt från D till R? Går den i N då eller säger det pang?
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 14:16
av Bjelke
Det säger garanterat inte pang iaf
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 14:19
av Beigler
Testa, jag lovar dig att mjukvaran hanterar det. Eller...
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 14:21
av gellerstam
Hermes skrev:
Fick en oroande tanke senast jag låg i 100 med Teslan. Vad sker om man får hjärnsläpp, förväxlar växelspaken för blinkljuset och drar den rakt från D till R? Går den i N då eller säger det pang?
Inte mycket mekanik där. Det är ingen mekanisk backväxel
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 14:22
av Bjelke
Jo då den hanterar det men jag minns inte om det blir N-läge eller fortsatt D-läge..
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 14:38
av Simon
Den här videon ger några ledtrådar.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 14:52
av Kirre
Min hustru gjorde det härom veckan
Lite varningssignaler och pop-ups om att det kanske inte var den bästa manövern och sedan lägger den i N. Ingen större fara mao.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 15:31
av Hermes
ok - då är det ingen fara. Tack för svar.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 18:25
av jjmaskin
Bra att hon provade
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 18:40
av stefan007
Ha ha kunde inte låta bli på motorvägen hem. Den lade sig i N och AP stängde av. Gick fint att peta i D och köra vidare!
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 19:38
av Telsa
På tal om det (nästan) så tycker jag det är dålig användarvänlighet att ha parkeringsbroms samt vindrutetorkare på samma knapp (fast olika spakar). Varje gång jag vill trycka igång vindrutetorkaren så är jag livrädd för att trycka på P istället.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 19:47
av Kirre
Även ett (lätt) tryck på P-knappen är provat i motorvägsfart, och även det ledde endast till att friläget N aktiverades. Dock kanske man ska undvika att trycka länge på den annat än om man vill göra en handbroms-sväng
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 20:49
av mati
Tanken är ju spännande vad som skulle kunna hända. Jag menar, hur skulle bilen reagera om man bara kunde trycka in bakväxeln? Skulle hjulen faktiskt börja spinna åt fel håll? Man skulle ju naturligtvis omedelbart tappa kontrollen över bilen i så fall.
Eller skulle motorn kanske inte orka att få hjulen att spinna baklänges och vad händer då? Laddar man batteriet genom att gasa, omvänt regen alltså? Eller bränner man bara upp allting?
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 20:51
av HelectriC
Kirre skrev:
Även ett (lätt) tryck på P-knappen är provat i motorvägsfart, och även det ledde endast till att friläget N aktiverades. Dock kanske man ska undvika att trycka länge på den annat än om man vill göra en handbroms-sväng
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hmm, P-knappen ska ju funka som nån slags nödbroms och det har jag även testat. Rycker till ordentligt. Fast det kanske deaktiveras i högre fart?
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 20:53
av HelectriC
mati skrev:
Tanken är ju spännande vad som skulle kunna hända. Jag menar, hur skulle bilen reagera om man bara kunde trycka in bakväxeln? Skulle hjulen faktiskt börja spinna åt fel håll? Man skulle ju naturligtvis omedelbart tappa kontrollen över bilen i så fall.
Eller skulle motorn kanske inte orka att få hjulen att spinna baklänges och vad händer då? Laddar man batteriet genom att gasa, omvänt regen alltså? Eller bränner man bara upp allting?
Jag "råkade" lägga i backen på en automatväxlad dieselbil en gång och det hände inte så mycket. Bara ett ljud som lät som ett plastkugghjul som slirar. Men ingen mekanisk/drivlineinverkning.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 21:05
av Franz
Man är ju van vid en ganska kraftig regen när man släpper gasen det är därför ganska fascinerande när man lägger i neutral när man kör. Det märks att man optimerat väldigt mycket vad gäller luftmotstånd, rull motstånd etc för hastigheten sänks väldigt långsamt.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 21:08
av HelectriC
Franz skrev:
Man är ju van vid en ganska kraftig regen när man släpper gasen det är därför ganska fascinerande när man lägger i neutral när man kör. Det märks att man optimerat väldigt mycket vad gäller luftmotstånd, rull motstånd etc för hastigheten sänks väldigt långsamt.
Sjukt läskigt när man kör fossilbil som inte regenererar alls men är optimerad för att coasta så långt som möjligt.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 21:15
av gellerstam
Brukar stänga av på outlandern ibland.... Kul.
Allvarligt, även regen ger förluster. Så om man vet att man kommer fram är det då mer effektivt att slå av regen? Alltså vad ger mest förluster regen eller laddning via UMC/Typ2/SuC?
Förutsätter givetvis att du inte har en massa start och stopp på resan. (Bromsförluster) planerar körningen och coastar fram.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 21:21
av LarsL
Om du ska ner för en backe och sedan upp för en backe så ger det mindre förluster att förutsätta rulla. Fast det är ju sällan det funkar i praktiken och då blir regen ett smartare val trots att du förlorar energi både när du laddar batteriet och laddar ur det.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 21:24
av tehjimos
ett lätt tryck på P gör inget, jag har ibland kommit åt N men det gick fint att hoppa tillbaka i D igen.. om du försöker få i R om du rullar mer än 5km/h så skriker den till och stannar i D. Om du ska vända runt någonstans, o backar i 5km/h typ så kan du lägga i D medans du fortfarande är i rull o dra full gas... rätt kul på vintern.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 21:27
av Groda
Bmwn har ju slå på automatiska torkare på samma knapp, så jag har gjort fetbroms av misstag i hyfsat låg fart. Då funkade den som "nödbroms". Tveksamt användbart om jag ska vara ärlig. Om du ska bromsa snabbt så är det ju reptilhjärnan som gäller, och då är det foten som gäller.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 21:53
av sondell
Det är ju en snålkörningsteknik det att lägga i neutral och rulla istället för att använda regen. Så växelspaken har jag använt en hel del i högre farter. Har för mig det bara kommer ett litet varningsljud om man råkar komma helt ned till R.
Inget jag använder dagligen. Men kan vara kul att utmana sig själv i snålkörning ibland. Coasting (finns det ett svenskt ord?), dvs att hålla watt-pedalen på runt 0 bör ju ge samma effekt som att lägga i neutral.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 22:15
av joel80
Hm.. det där med att lägga i friläge är jag rätt säker på inte ger någon besparing vare sig på elbil eller på fossilbil.
På elbilen har du ju regen som du nog spar mer på att använda, och på en vanlig bil som inte är 10 år gammal fungerar det så att vid gasuppsläpp med växel i så drivs motorn av hjulen istället för av bränsle, vilket gör att man har nollförbrukning om man rullar med växel i. Slår du i friläge kommer det böja spruta in soppa i motorn igen för att hålla den igång.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 22:20
av danni
gellerstam skrev:
Brukar stänga av på outlandern ibland.... Kul.
Allvarligt, även regen ger förluster. Så om man vet att man kommer fram är det då mer effektivt att slå av regen? Alltså vad ger mest förluster regen eller laddning via UMC/Typ2/SuC?
Förutsätter givetvis att du inte har en massa start och stopp på resan. (Bromsförluster) planerar körningen och coastar fram.
Jag roade mig med att helt slå av regen på min Outlander ibland också. Det var helt fascinerande att inse hur långt man kan rulla på bara litegranna gas. Det gav upphov till en helt extrem form av ecodriving - att försiktig gasa upp precis lagom med fart för att coasta till nästa potentiella hinder. Sjukt störigt sätt att köra både för mig och medtrafikanter dock så det blev inte så ofta.
Re: Vad händer om man kommer åt växelspaken....
Postat: 26 aug 2016 22:58
av bylund
joel80 skrev:
Hm.. det där med att lägga i friläge är jag rätt säker på inte ger någon besparing vare sig på elbil eller på fossilbil.
På elbilen har du ju regen som du nog spar mer på att använda, och på en vanlig bil som inte är 10 år gammal fungerar det så att vid gasuppsläpp med växel i så drivs motorn av hjulen istället för av bränsle, vilket gör att man har nollförbrukning om man rullar med växel i. Slår du i friläge kommer det böja spruta in soppa i motorn igen för att hålla den igång.
På en elbil så är det bättre till en viss gräns att rulla fritt än att ladda batteriet. D v s när man kommer upp i en fart där det ökade rullmotståndet och luftmotståndet är större än laddförlusterna är det bättre att återvinna.
På en förbränningsmotorbil kan det också vara bättre att rulla fritt på tomgång om hjulen håller motorn på höga varv. Men det torde vara rätt ovanligt. Kanske om man ligger på Autobahn i 250 km/h och kopplar fritt och rullar istället för att motorbromsa. Men i det läget är nog inte bränsleförbrukning högsta prio i alla fall...