Jag såg den precis. Verkar hur najs som helst. 7,2kW är inte fyskam.
Frågan är bara när D-varianten kommer om den kommer tills slutet av året och när den i sådana fall kommer till Europa.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 10:34
av AGCF
"Same charging time as a 7.2kW Level 2 corded charger"
Betyder det att energiförlusten inte än större än i en kabel?
Men det avser 30A enfas som har större energiförlust än trefasladdning(?)
2 pole breaker... Är det för att fördubbla från 110V i USA? Jag är ingen elektriker
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 10:35
av Feddan
Hur mycket förlorar man jämfört med kabel?
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 10:48
av Stefan T
AGCF skrev:
"Same charging time as a 7.2kW Level 2 corded charger"
Betyder det att energiförlusten inte än större än i en kabel?
Men det avser 30A enfas som har större energiförlust än trefasladdning(?)
2 pole breaker... Är det för att fördubbla från 110V i USA? Jag är ingen elektriker
Det är L2 laddning i USA
120Vx2 I USA har man mitt som N (180grader fas förskjutning)
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 10:54
av Jocce
Frågorna som dyker upp för mig är:
[*]Hur mycket behöver man modda i bilen?
[*]Vad säger Teslas Garanti?
[*]Hur fungerar den med snö/is osv?
[*]Hur tålig är den under bilen (se ovanstående t.ex.)?
[*]Sekundärt: Vad kostar den och när kan jag få den?
/Jocce
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 10:59
av jonas
Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 11:03
av grenhall
jonas skrev:
Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Behöver man ladda med högre effekt så kan man ju alltid öppna laddluckan och stoppa in sladden istället.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 11:15
av gellerstam
Jocce skrev:
Frågorna som dyker upp för mig är:
[*]Hur mycket behöver man modda i bilen?
[*]Vad säger Teslas Garanti?
[*]Hur fungerar den med snö/is osv?
[*]Hur tålig är den under bilen (se ovanstående t.ex.)?
[*]Sekundärt: Vad kostar den och när kan jag få den?
/Jocce
Och hur förändras verkningsgraden med höjden på luftfjädringen?
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 12:41
av Niclas
Gillart!
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 14:08
av Pontus
jonas skrev:
Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Nu rundar du ju av åt fel håll 76,56% blir ju 77%.
Har varit i kontakt med dom tidigare och Europa verkar inte ligga speciellt högt på deras prioriteringslista så det kommer nog dröja innan vi får se dom här i Sverige.
Dessutom så var det en omöjlighet att gräva ner "sändaren" i backen så man kan skotta utan risk för att ha sönder den, dvs fungerar bara i snöfritt land eller inne i garage.
Hur reagerar Summon om man har den på laddning och vill ha ut bilen ur garaget, struntar bilen i all försök att använda Summon pga den laddar?
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 14:18
av jonas
Pontus skrev:
jonas skrev:
Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Nu rundar du ju av åt fel håll 76,56% blir ju 77%.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 14:40
av grenhall
Pontus skrev:
jonas skrev:
Man förlorar ca 12% enligt de själva mot vanlig kabelladdning. Kabelladdning har ca 87% verkningsgrad enligt källor på nätet.
Då är man nere på ca 76%.
Det är rätt stora förluster även med kabelladdning tycker jag, men bekvämt med induktion om man inte behöver ladda med högre effekt.
Nu rundar du ju av åt fel håll 76,56% blir ju 77%.
Har varit i kontakt med dom tidigare och Europa verkar inte ligga speciellt högt på deras prioriteringslista så det kommer nog dröja innan vi får se dom här i Sverige.
Dessutom så var det en omöjlighet att gräva ner "sändaren" i backen så man kan skotta utan risk för att ha sönder den, dvs fungerar bara i snöfritt land eller inne i garage.
Hur reagerar Summon om man har den på laddning och vill ha ut bilen ur garaget, struntar bilen i all försök att använda Summon pga den laddar?
Åh nej har de samma problem som Sveriges Järnvägar!? Hur ska man hantera den härade snön och löven som faller varje år!? Satan!!
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 19 aug 2016 15:10
av _TonyV
Plugless har diskuterats redan ett par ggr. Tex: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=plugless
Generellt så vart koncensus då: tumme ner.
Fast jag tror fortfarande på det för en massmarknad att få till laddning på tex gatan.
Enda parametern att lösa är avståndet mellan sändare / mottagare.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 09 dec 2016 18:49
av TeslaTissel
Hej hej alla. Lite smygare här men jag tycker ert forum blir allt bättre. Framförallt de senaste artiklarna, tex om provtestet på 23 timmar! Och artikeln om solceller.
Är medlem i en energiförening och vill följa upp den här tråden.
Jag har förstått att vissa kommuner i landet äntligen fått upp ”ögonbrynen”, det ryktas nämligen starkt om autonoma bilar. Framförallt eldrivna och vad jag förstått är
”Plugless” - Evtran Group redan inne på Kinesiska marknaden.
Undrar också om inte effektförlusten ändå är försumbar, för är bara stadsplanerarna med på ”gatan” så kan antalet laddställen att öka. Får man hoppas.
Efter ett antal år som elbilsägare tror jag tyvärr inte att det är frånvaron av bra teknik för trådlös laddning som är haken för utbyggnaden av laddinfrastruktur...
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 10 dec 2016 10:12
av Teslaspolen
Gammal tråd men...
Känns rätt meningslöst i "vanliga" fall. Men däremot bra mycket enklare för autonoma bilar än en laddorm. I alla fall i många fall.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 10 dec 2016 10:21
av LarsL
För autonoma bilar finns det en poäng eller två. Dels så är det svårt att plugga in en kabel när det inte finns någon förare, går att lösa med robotarmar eller något sånt med ganska komplicerat. Sen kan också en autonom bil ta sig tid att ställa sig exakt rätt på laddare något en mänsklig förare inte orkar med varje dag, gissar jag. För att sedan öka effekten ytterligare kan ytorna föras närmare varandra tex genom att sänka ner receivern emot laddaren också fördelaktigt vid autonomdrift.
Men en stor nackdel kvarstår snö och slask över laddare som ligger på marken. Funkar säkert bra om man bygger parkeringshus åt de autonoma bilarna.
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 10 dec 2016 15:54
av Bjelke
Håller med, kan funka under tak osv och gärna en utveckling som höjer verkningsgraden sas (tex att delarna kommer mycket närmare varandra mm),
men i övrigt känns det inte så aktuellt tycker jag, lrvigt enkelt att stoppa i kabeln när man kommer hem ju.
Kan även bli intressant på större företag och liknande oxo, där man värderar bekvämligheten och "renheten" (slippa kablar/stolpar osv), taxiköer och
liknande har vi ju även pratat om...
Miljöer där alla former av kontakter bör undvikas är ett annat område, tex sjukt fuktiga ställen eller saltvatten (kustnära blåsiga områden faktiskt)
där man vill få bort alla skarvar" sas, jämför med trådlöst i badrum osv...
Re: PluglessPower trådlös laddning
Postat: 13 dec 2016 17:28
av TeslaTissel
Då blev det lite klarare för mig.
För privatpersoner ointressant, snö ställer faktiskt till det.
Kan funka bäst för företag och autonoma fordon i P-hus.