Sida 1 av 2
Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 20:38
av Skr00ban
Hej!
Tesla var i Falun idag, å jag var naturligtvis där! Hade grabben med mig (5 år), och farsan som är lite av en elbilsskeptiker. Eftersom jag var nojig att missa tiden, så var jag där en timma före bokad tid. Å jag tackar min lyckliga stjärna att de som hade bokat tid klockan 16:00 inte kom. Då fick jag två tider att köra! En för S och en för x.
Man kände väldigt tydligt vilka skillnader och likheter som bilarna hade då jag körde de efter varann. Först måste jag säga vilken fantastisk bil S är. Det var en
P90D Att köra en bil utan explosionsmotor är verkligen en fröjd! Autopiloten var störtskön! Ludicrous var fantastiskt!!!
Tyckte faktiskt att Model x P90D kändes mindre gedigen. Det var något knackande ljud som uppkom vid kraftigt "potentiometerpådrag" (acceleration)
Kan det möjligtvis ha varit antispinn? Stolarna kändes ganska lika, väldigt sköna var de. Körde bara två mil, så vet ej hur de är vid långdistanskörning.
Tyckte inte motorn för flyttning av andra stolsraden lät så märkvärdigt mycket! Det var trångt i tredje raden, men annars fantastiskt utrymme i X!
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige? Jag hann inte fippla så mycket med skärmen utan fokuserade mest på att köra.
Grabben satt tyst i baksätet och bara log. Farsan skrattade och svor! Man kan säga att han blev konverterad! Nu ska han ha en modell 3 han också
Funderar själv på att lägga en reservation av 3, men vet ej om frun är " redo" än
Tack för ordet! Ha det gott!
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 20:52
av Vidio
Skr00ban skrev:Hej!
Tesla var i Falun idag, å jag var naturligtvis där! Hade grabben med mig (5 år), och farsan som är lite av en elbilsskeptiker. Eftersom jag var nojig att missa tiden, så var jag där en timma före bokad tid. Å jag tackar min lyckliga stjärna att de som hade bokat tid klockan 16:00 inte kom. Då fick jag två tider att köra! En för S och en för x.
Man kände väldigt tydligt vilka skillnader och likheter som bilarna hade då jag körde de efter varann. Först måste jag säga vilken fantastisk bil S är. Det var en
P90D Att köra en bil utan explosionsmotor är verkligen en fröjd! Autopiloten var störtskön! Ludicrous var fantastiskt!!!
Tyckte faktiskt att Model x P90D kändes mindre gedigen. Det var något knackande ljud som uppkom vid kraftigt "potentiometerpådrag" (acceleration)
Kan det möjligtvis ha varit antispinn? Stolarna kändes ganska lika, väldigt sköna var de. Körde bara två mil, så vet ej hur de är vid långdistanskörning.
Tyckte inte motorn för flyttning av andra stolsraden lät så märkvärdigt mycket! Det var trångt i tredje raden, men annars fantastiskt utrymme i X!
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige? Jag hann inte fippla så mycket med skärmen utan fokuserade mest på att köra.
Grabben satt tyst i baksätet och bara log. Farsan skrattade och svor! Man kan säga att han blev konverterad! Nu ska han ha en modell 3 han också
Funderar själv på att lägga en reservation av 3, men vet ej om frun är " redo" än
Tack för ordet! Ha det gott!
Grattis och välkommen till sekten! För nu är det kört. Har du väl provkört kommer tanken bara ligga där å gnaga tills beställningen är lagd.
Kul att höra om Model X som jag inte har kört ännu. Model S är mer min melodi.

Vad gäller autopiloten så tror jag den alltid varit så i Sverige vid filbyte.
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 20:52
av Strandnet
Skr00ban skrev:Hej!
Tesla var i Falun idag, å jag var naturligtvis där! Hade grabben med mig (5 år), och farsan som är lite av en elbilsskeptiker. Eftersom jag var nojig att missa tiden, så var jag där en timma före bokad tid. Å jag tackar min lyckliga stjärna att de som hade bokat tid klockan 16:00 inte kom. Då fick jag två tider att köra! En för S och en för x.
Man kände väldigt tydligt vilka skillnader och likheter som bilarna hade då jag körde de efter varann. Först måste jag säga vilken fantastisk bil S är. Det var en
P90D Att köra en bil utan explosionsmotor är verkligen en fröjd! Autopiloten var störtskön! Ludicrous var fantastiskt!!!
Tyckte faktiskt att Model x P90D kändes mindre gedigen. Det var något knackande ljud som uppkom vid kraftigt "potentiometerpådrag" (acceleration)
Kan det möjligtvis ha varit antispinn? Stolarna kändes ganska lika, väldigt sköna var de. Körde bara två mil, så vet ej hur de är vid långdistanskörning.
Tyckte inte motorn för flyttning av andra stolsraden lät så märkvärdigt mycket! Det var trångt i tredje raden, men annars fantastiskt utrymme i X!
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige? Jag hann inte fippla så mycket med skärmen utan fokuserade mest på att köra.
Grabben satt tyst i baksätet och bara log. Farsan skrattade och svor! Man kan säga att han blev konverterad! Nu ska han ha en modell 3 han också
Funderar själv på att lägga en reservation av 3, men vet ej om frun är " redo" än
Tack för ordet! Ha det gott!
Jag åkte dit med leende hela vägen dit i min Skoda Superb idag onsdag till Falun. Hade ett stort leende när jag fick tillfälle att sitta och köra båda bilarna, åkte därifrån med stort leende.
Helt fantastika bilar. när jag körde en P85+ 2013 i täby så tyckte jag den var fantastiska. Men Model S P90DL och X 90D var ännu mer fantastiska!!!
P90DL, 760 hk, 1200 Nm, 0-100 km/h på 3 sekunder.
Fattas bara 20% i handpenning
/Tesladrömmare
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 20:59
av AGCF
Ser nyckeln till model X ut som en model X?
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 21:12
av Beigler
Intressant att du tyckte S var mer gedigen. Jag hade precis motsatt uppfattning när jag provkörde båda modellerna direkt efter sig. Sedan kan det ju säkert skilja på vad vi fokuserade på. X jag körde var bara en 90D medan S var P90D, så jag jämförde inte så mycket mellan körningen och fokuserade nog mer på interiör mm.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 21:16
av Johnalm
AGCF skrev:Ser nyckeln till model X ut som en model X?
Ja
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 21:23
av gellerstam
Neeeeeeeej, hur kunde jag missa att Tesla var i stan idag?

Och med X dessutom....
" mummel och svordomar......."
Edit: ser att de är här tom den 10.
Men får boka i Tällberg i stället... bokar.....

Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 21:56
av Skr00ban
Beigler skrev:Intressant att du tyckte S var mer gedigen. Jag hade precis motsatt uppfattning när jag provkörde båda modellerna direkt efter sig. Sedan kan det ju säkert skilja på vad vi fokuserade på. X jag körde var bara en 90D medan S var P90D, så jag jämförde inte så mycket mellan körningen och fokuserade nog mer på interiör mm.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var missljudet som fick mig att känna så. Bilen var ny men hade ändå konstiga ljud för sig. Kollade inte så mycket på interiör. Det ångrar jag nu faktiskt. Men tiden var knapp. Så det var bara å köra. Min första körning i elbil....å vilken körning sedan.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 22:02
av Surfaren
Skr00ban skrev:
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige?
Så är det i hela Europa vad jag vet, och det har det varit sen autopiloten var bebis. Vi har pratat om det här på forumet, men med tanke på hur många inlägg vissa herrar trycker in dagligen så kan jag förstå att du missat det.

Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 22:31
av grenhall
Skr00ban skrev:
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige?
Man måste inte hålla i ratten men man måste göra ratten uppmärksam på att händerna är i närheten.

Brukar räcka att rycka lite eller trycka till på någon av tryckpunkterna i ratten.
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 22:44
av Segelflygaren
grenhall skrev:Skr00ban skrev:
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige?
Man måste inte hålla i ratten men man måste göra ratten uppmärksam på att händerna är i närheten.

Brukar räcka att rycka lite eller trycka till på någon av tryckpunkterna i ratten.
Tryckpunkter i ratten?
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 10 aug 2016 22:47
av grenhall
Segelflygaren skrev:grenhall skrev:Skr00ban skrev:
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige?
Man måste inte hålla i ratten men man måste göra ratten uppmärksam på att händerna är i närheten.

Brukar räcka att rycka lite eller trycka till på någon av tryckpunkterna i ratten.
Tryckpunkter i ratten?
Det är lite som akupunktur fast för ratten.
Skämt åsido det finns nog inga tryckpunkter i ratten även om det känns så. Den reagerar nog bara på små ryck, fasthållning.
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 00:49
av Strandnet
Det var en danskreggad vit Model X 90D och en vit Model S P90DL som de hade på visning i Falun iaf på onsdag eftermiddag kl16-18 sedan drog de upp till Tällberg. Model X90D var otroligt lättkörd trots sin storlek. Säterna var skönare än Model S. P90DL hade enligt säljaren 760 hk, 1200 Nm, 0-100 km/h på 3 sekunder. Familjebilen helt klart X, kul bil t.o.r. jobbet bör vara S
/Tesladrömmare
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 06:18
av Anders77
Johnalm skrev:AGCF skrev:Ser nyckeln till model X ut som en model X?
Ja
Fast lite större
Välkommen till sekten.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 09:20
av danni
Anders77 skrev:Johnalm skrev:AGCF skrev:Ser nyckeln till model X ut som en model X?
Ja
Fast lite större
Välkommen till sekten.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nyckeln till en Model X är såklart inte lite större än en Model X

Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 09:22
av grenhall
danni skrev:Anders77 skrev:Johnalm skrev:AGCF skrev:Ser nyckeln till model X ut som en model X?
Ja
Fast lite större
Välkommen till sekten.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nyckeln till en Model X är såklart inte lite större än en Model X

Hur vet du det? Du har väl ingen Model X? Har du varit på en mack och fått en "stöldskyddad" nyckel? Precis. Då så.
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 09:40
av Pontus
grenhall skrev:Segelflygaren skrev:grenhall skrev:Skr00ban skrev:
En sak som jag uppmärksammade var att man var tvungen att hålla i ratten vid filbyte med autopilot. Så är det inte i USA. Har inte hört att någon nämnt detta här på forumet. Är det något nytt för oss i Sverige?
Man måste inte hålla i ratten men man måste göra ratten uppmärksam på att händerna är i närheten.

Brukar räcka att rycka lite eller trycka till på någon av tryckpunkterna i ratten.
Tryckpunkter i ratten?
Det är lite som akupunktur fast för ratten.
Skämt åsido det finns nog inga tryckpunkter i ratten även om det känns så. Den reagerar nog bara på små ryck, fasthållning.
Var vi inte färdiga med den här diskussionen? Med resultatet att ratten reagerar utan några ryck eller liknande utan på vidröring?

Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 10:45
av Crappy
Vid min provkörning häromdagen förklarade de att det räcker inte att lägga händerna på ratten. Utan det måste vara ett litet motstånd så att bilen märker att du är där
Dvs när bilen/ratten rör sig håller man händerna på ratten och då blir det automatiskt ett litet motstånd, man behöver inte vrida på ratten.
Så ingen av er har fel

Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 10:48
av danni
Crappy skrev:Vid min provkörning häromdagen förklarade de att det räcker inte att lägga händerna på ratten. Utan det måste vara ett litet motstånd så att bilen märker att du är där
Dvs när bilen/ratten rör sig håller man händerna på ratten och då blir det automatiskt ett litet motstånd, man behöver inte vrida på ratten.
Så ingen av er har fel

Från vad Musk har sagt så ska den dock vara väldigt känslig - såpass känslig att det i praktiken räcker att lägga något finger lätt på ratten. Vilket stämmer rätt bra med mina erfarenheter.
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 10:50
av Pontus
Crappy skrev:Vid min provkörning häromdagen förklarade de att det räcker inte att lägga händerna på ratten. Utan det måste vara ett litet motstånd så att bilen märker att du är där
Dvs när bilen/ratten rör sig håller man händerna på ratten och då blir det automatiskt ett litet motstånd, man behöver inte vrida på ratten.
Så ingen av er har fel

Jo nu j#¤%klar, ops nu har jag för lite att göra innan lunch...

Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 11:12
av Surfaren
Pontus skrev:Var vi inte färdiga med den här diskussionen? Med resultatet att ratten reagerar utan några ryck eller liknande utan på vidröring?

Tydligen inte, då den inte reagerar på endast beröring utan på ett lätt motstånd. Jag trodde länge att det var beröring och blev irriterad då jag inte lyckades byta fil med AP, men när jag fick klart för mig att det är ett motstånd som gäller (vilket bekräftas av Teslas poster om senare tidens olyckor med AP) så har jag ibland till och med lagt ett lätt motstånd för att ge mig nya minuter innan bilen påminner mig om att hålla i ratten. (Ehrm... givetvis håller jag
alltid i ratten.

)
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 11 aug 2016 12:11
av Pontus
Surfaren skrev:Pontus skrev:Var vi inte färdiga med den här diskussionen? Med resultatet att ratten reagerar utan några ryck eller liknande utan på vidröring?

Tydligen inte, då den inte reagerar på endast beröring utan på ett lätt motstånd. Jag trodde länge att det var beröring och blev irriterad då jag inte lyckades byta fil med AP, men när jag fick klart för mig att det är ett motstånd som gäller (vilket bekräftas av Teslas poster om senare tidens olyckor med AP) så har jag ibland till och med lagt ett lätt motstånd för att ge mig nya minuter innan bilen påminner mig om att hålla i ratten. (Ehrm... givetvis håller jag
alltid i ratten.

)
Men Teslas personal har ju haft fel tidigare...

Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 12 aug 2016 00:40
av Crappy
Det borde vara skitenkelt att testa?
Sätt upp knät underifrån, lägg något på/i ratten osv.
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 12 aug 2016 06:14
av e5m1r
Crappy skrev:Det borde vara skitenkelt att testa?
Sätt upp knät underifrån, lägg något på/i ratten osv.
Det är motstånd den reagerar på den är dock känslig
Re: Provkörde både S och X idag!
Postat: 12 aug 2016 16:39
av mati
Skr00ban skrev:
Tack för ordet! Ha det gott!
Välkommen, båda du och din farsa
Du vet väl att du gjorde två misstag på en och samma dag? Du provkörde en Model S
och en Model X. Nu är det inte bara frågan
när du ska beställa en Tesla, utan även
vilken modell.
