Sida 1 av 1

Laddaren i bilen.

Postat: 02 aug 2016 18:50
av gellerstam
16vs63A
16vs63A
Det är när man har dessa valmöjligheter dom man önskar en snabbare ombordladdare.

Tänk vad snabbt jag laddat min Outlander !! :-) 10kwh ...

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 02 aug 2016 22:03
av Ampera
Bra att du laddade för du kunde. Nu är det bara att leta efter nästa uttag. Annars måste du tanka med fosil

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 02 aug 2016 22:12
av Herr X
gellerstam skrev:
image.jpeg
Det är när man har dessa valmöjligheter dom man önskar en snabbare ombordladdare.

Tänk vad snabbt jag laddat min Outlander !! :-) 10kwh ...
Är 63A-uttaget ännu större än 32A-uttaget? Jag har köpt en 32A->16A-adapter men nu när det visar sig att det finns 63A-uttag kanske jag måste köpa en 63A->32A-adapter? Puh.. det blir dyrt detta...

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 02 aug 2016 22:59
av gellerstam
Herr X skrev:
gellerstam skrev:
image.jpeg
Det är när man har dessa valmöjligheter dom man önskar en snabbare ombordladdare.

Tänk vad snabbt jag laddat min Outlander !! :-) 10kwh ...
Är 63A-uttaget ännu större än 32A-uttaget? Jag har köpt en 32A->16A-adapter men nu när det visar sig att det finns 63A-uttag kanske jag måste köpa en 63A->32A-adapter? Puh.. det blir dyrt detta...

Klart att den är större... Än din ..... ;-)


Sen finns det större än 63A också ....

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 02 aug 2016 23:18
av gellerstam
Ampera skrev:
Bra att du laddade för du kunde. Nu är det bara att leta efter nästa uttag. Annars måste du tanka med fosil

Är på "fjäll"semester och har åkt endel mellan stöten och Lindvallen. Åker uteslutande på el pga att jag kan/får ladda på de där stolparna som danskarna vill förbjuda min bil på...

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 06 aug 2016 18:25
av Ake Olson
Hej,

Jag åker i en Tesla Modell S.
Har kört 2 000 mil. Det är med stor glädje jag susar ut i min Tesla.
Nu till min fråga:
Jag laddar 3-fas 13 Amp hemma på nätterna. Men nu erbjuder ju Tesla ytterligare möjligheter att ladda genom diverse samarbetspartner under resor. Vad ska jag köpa till för utrustning som alltså ska ligga i bilen?
Jag vill ha hjälp med benämning etc så att jag köper in rätt grejer
Ska jag tex köpa ytterligare en kabel som ska var placerad i bilen?

Ser fram emot svar från rutinerade Teslaägare

Åke Olson
Örebro

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 06 aug 2016 18:35
av e5m1r
Du ska vid långresa ha med dig din UMC (laddkabel som följde med bilen)
Utöver det så kan du behöva type 2 kabel
Om du rör dig i särskillda områden kan även en CHAdeMO Adapter

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 06 aug 2016 18:40
av LarsL
Ake Olson skrev:
Hej,

Jag åker i en Tesla Modell S.
Har kört 2 000 mil. Det är med stor glädje jag susar ut i min Tesla.
Nu till min fråga:
Jag laddar 3-fas 13 Amp hemma på nätterna. Men nu erbjuder ju Tesla ytterligare möjligheter att ladda genom diverse samarbetspartner under resor. Vad ska jag köpa till för utrustning som alltså ska ligga i bilen?
Jag vill ha hjälp med benämning etc så att jag köper in rätt grejer
Ska jag tex köpa ytterligare en kabel som ska var placerad i bilen?

Ser fram emot svar från rutinerade Teslaägare

Åke Olson
Örebro
Du behöver inget extra om du ska ladda på Superchargers eller på destinationsladdarna från Tesla. På en destinationsladdare kan du med standard Model S få max 16A 3-fas och alltså 11kW. Det går att uppgradera bilen så att du kan få ut 16kW (22kW för gamla bilar), men den uppgraderingen är så pass dyr att jag inte skulle rekommendera den. På Supercharger pratar laddstationen direkt med batteriet så där kan du få betydligt mer jos, tror max är 135kW?

De två grejer jag skulle rekommendera att köpa är en typ2 kabel och eventuellt en Chademo adapter. Typ2 uttag är det som finns lite varstans och funkar ungefär som Teslas destinationsladdare men du måste ha egen sladd med dig. Chademo är som en Supercharger, fast inte lika super 40-50kW. Om du ska använda en Chademo laddare så måste du ha en adapter för att ansluta till bilen. Du får fundera på vart du ska för att avgöra om du behöver dem eller inte. Ibland täcker inte Tesla Supercharger alla områden.

I övrigt tror jag du kommer långt med den UMC som Tesla skickar med bilen.

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 06 aug 2016 20:12
av Ampera
Om du skaffar en 3fas 32->16a så kan du även nyttja dessa och ladda på. Kostar ca 300kr om du känner en elektriker som kan skruva ihop.det.

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 06 aug 2016 20:26
av bjelkeman
Ampera skrev:
Om du skaffar en 3fas 32->16a så kan du även nyttja dessa och ladda på. Kostar ca 300kr om du känner en elektriker som kan skruva ihop.det.
Två kontakter och kabel i mellan?

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 06 aug 2016 20:43
av bylund
bjelkeman skrev:
Ampera skrev:
Om du skaffar en 3fas 32->16a så kan du även nyttja dessa och ladda på. Kostar ca 300kr om du känner en elektriker som kan skruva ihop.det.
Två kontakter och kabel i mellan?
Och säkring om det är rätt gjort.

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 06 aug 2016 22:37
av Herr X
Ake Olson skrev:
Har kört 2 000 mil. Det är med stor glädje jag susar ut i min Tesla.
Nu till min fråga:
Jag laddar 3-fas 13 Amp hemma på nätterna. Men nu erbjuder ju Tesla ytterligare möjligheter att ladda genom diverse samarbetspartner under resor. Vad ska jag köpa till för utrustning som alltså ska ligga i bilen?
Jag vill ha hjälp med benämning etc så att jag köper in rätt grejer
Ska jag tex köpa ytterligare en kabel som ska var placerad i bilen?
Jag är lite osäker på vad du menar med "laddning via Teslas samarbetspartners"? Är det superladdarnätverket du tänker på? Eller Teslas destinationsladdare? Teslas egna laddare har kablar, så där behöver du inte tänka på någonting.

De svaren du har fått är i övrigt goda. Ha alltid med en Typ2-kabel i bilen, och jag skulle verkligen rekommendera att du också skaffar en CHADeMO-adapter. När du åker långt ska du också ha din UMC i bilen (alltså sladden/klumpen som följde med bilen).

Typ2-anslutningen är standard för laddstolpar som du hittar runt om i landet. De ger ofta ingen imponerande laddhastighet utan ersätter den röda trefaskontakten som du laddar från hemma idag. När du ska ladda vid butiker och på offentliga platser är det Typ2-sladden som gäller.
Om du ska färdas utanför Teslas snabbladdarnätverk så bör du ha en CHADeMO-adapter. Denna adapter låter dig snabbladda vid de likströmsladdare som kommuner, energibolag och andra skojare satt upp runt om i Europa.

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 07 aug 2016 18:47
av stefan007
Destinationsladdaren på Choice vid Friends Arena gav bara enfas. Funkar ju då man står över natten men lite förvånande ändå. Hade gärna fyllt upp och flyttat bilen för att ge plats åt någon annan.
Dock kom det en Audi R8 och lånade platsen bredvid för utcheckning. Helt ok förrutom att han körde på dubbfria vinterdäck mitt i sommaren! :shock: :shock:

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 01 okt 2016 16:18
av LarsL
Hur långt ner går det ställa laddaren? Default är ju 16A men det går ju ställa ner men hur långt? 6A har jag sett men är det lägsta nivån?

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 01 okt 2016 16:42
av Spexhult
LarsL skrev:
Hur långt ner går det ställa laddaren? Default är ju 16A men det går ju ställa ner men hur långt? 6A har jag sett men är det lägsta nivån?
Ja 6A är det lägsta du kan ställa i bilen. Iaf i min Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 01 okt 2016 18:19
av LarsL
Ok, så då kan en Tesla och en Leaf ligga på samma 16A säkring tillsammans, Leafen laddar med 10A på en fas. Men kommer nog ändå få säkra upp om resten av huset ska fungera också.

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 01 okt 2016 19:25
av bylund
5 A går min att ställa ned till, men de ansiktslyfta Model S och Model X har ju en ny laddare, så de kanske inte går att ställa ner till under 6 A.
5 A enfas laddar väldigt långsamt, några km/h bara.

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 01 okt 2016 20:04
av Spexhult
LarsL skrev:
Ok, så då kan en Tesla och en Leaf ligga på samma 16A säkring tillsammans, Leafen laddar med 10A på en fas. Men kommer nog ändå få säkra upp om resten av huset ska fungera också.
Japp - vi delar vår Tesla o Outlander på samma 16A utan problem. 6A ger runt en mil i timmen men räcker gott för normal dagskörning för mig. Har dock säkrat huset till 25A för resten av lasten :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 05 apr 2019 08:06
av Outlander
gellerstam skrev:
image.jpeg
Det är när man har dessa valmöjligheter dom man önskar en snabbare ombordladdare.

Tänk vad snabbt jag laddat min Outlander !! :-) 10kwh ...
Tjena!
Har köpt en outlander -19 nu.... funkar bra!
Tänkte fråga om någon kan hjälpa mig om vad jag behöver. Om jag vill ladda chadomo vilken kabel behöver jag köpa samt stannade jag vid en tesla station och finns det möjligen adaptrar
Till dom stationerna också till outlander?
Mvh Lars

Re: Laddaren i bilen.

Postat: 05 apr 2019 08:19
av gellerstam
Outlander skrev:
gellerstam skrev:
image.jpeg
Det är när man har dessa valmöjligheter dom man önskar en snabbare ombordladdare.

Tänk vad snabbt jag laddat min Outlander !! :-) 10kwh ...
Tjena!
Har köpt en outlander -19 nu.... funkar bra!
Tänkte fråga om någon kan hjälpa mig om vad jag behöver. Om jag vill ladda chadomo vilken kabel behöver jag köpa samt stannade jag vid en tesla station och finns det möjligen adaptrar
Till dom stationerna också till outlander?
Mvh Lars
Hej
Kul att du är nöjd med Outlandern. :)

För att ladda ChaDeMo behöver du ingen adapter. Kontakten i bilen finns bakom det stora locket till höger innanför laddluckan.

Att ladda på Teslas snabbladdare går inte! De har helt andra kontakter du hat Typ-1 och ChaDeMo 0ch Tesla har en special Typ-2 till Model S&X och CCS till Model 3.

Vissa av Teslas destinationsladdate kan du använda om du har en Typ-2 till Typ-1 adapter. Men den är "dyr" och kommer inte att betala sig. Bättre då att leta reda på ett vanligt vägguttag och använda medföljande sladd.