Sida 1 av 1

Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 10:22
av Leo
Provkörde X90D häromdagen...hmm skulle inte gjort det. Nu har de ju börjat gnaga inombords att göra sig av med min kära P85 med AP, stor frunk och förmånsvärde på 5900kr/mån.

Min intryck av Model X:
Stooor! De Model S som stod bredvid så väldigt låga och smäckra ut.

Färg, hmm väldigt personligt men i så fall blir det titanium. Kändes i alla fall bäst när vi jämförde de olika Model S som fanns bredvid.

Bra känsla i inredningen. Sköna bekväma och mjuka stolar fram. Förarmiljön väldigt lika med några strålande undantag! DÖRRFACK! Yes!. Dekorlisterna fortsätter ju även ut på dörrarna och mittkonsoll.

Hyfsat lätt att komma in till 3:e raden MEN 7-sits går bort om du har långa ben. 6-sits känns ganska givet för oss som har två tonåringar. På mittplatsen i 2:a sätesraden slår man i takbalken. Dessutom kan man ju inte ha takbox så vill man tex ha skidor så är det nog bra att ha plats mellan sätena. Tar man 6/7 sits får ju även baksätena en egen klimatzon där man kan ställa avvikande temperatur.

Bagaget kändes mindre än i vår S med 3:e sätesraden fälld. Hög lasttröskel. Lastutrymmet under golvluckan klart djupare än på vår S men det finns inga"sidofack" som går ut i skärmarna och som trots allt sväljer ganska mycket.

Med 3:e raden uppfälld så blir det lite kvar. Men öppnar man lastgolvsöuckan så blir det ju djupt i alla fall. Lastluckan kan ju också läggas på två olika nivåer.

Insynsskydd? Såg inget och glömde fråga. Någon som vet?

Frunken. Tja han ville hävda att man rymmer betydligt mer än Model S tills jag försiktigt påpekade att i vår P85 är det stora Frunken. Efter lite jämförande så känns det snarare som att vår är likvärdig volymmässigt men med mer oregelbunden form. Men oavsett form ett extra värdefullt utrymme då bagagetutrymmet bak snabbt försvinner med uppfällda extrastolar.

Dörrar...coola och häftiga att se och använda. Ger den inbyggda ingenjören i mig lite gråa hår med tanke på komplexitet och begränsningar. Men väldigt snyggt inklädda och de funkade enkelt och smidigt då vi provade. Underlättar insteget bak? Javisst men det hänger mer på golvutrymmet för att tråckla sig in så finns flera 7-sitsiga bilar med enklare insteg.

Dragkroken: som alltså tillsammans med 6-sits är enda logiska skälet för oss att byta. Gammal hederlig avtagbar. Men ok, det ÄR en dragkrok. Dessutom med 20" hjul bra dragvikt. På tal om hjul. På 20" som satt på stack bakfälgarna utanför gummit men tack och lov inte fram. Lättskrapat... De ska undersöka om någon av gamla/nya 19" originalfälgarna passar från Model S

Att köra? Jämfört med vår P85 så känns den "tyngre". Över vägskarvar/gupp kändes det som mer "fladder" i hjulupphängningen om jag ska försöka beskriva känslan. Tillräcklig kraft men inte alls samma "klipp" när man trycker på. Kanske lite som andra beskrivit skillnaden mellan P85 och S85D. Samma acc/prestanda men med lite olika känsla. Men oavsett betydligt mer kraft än man någonsin använder vid vanlig körning. Lite "darr" från drivlinan när man tryckte på från låg hastighet. Ungefär som att hjulen sökte fäste. MEN det var inget hjulspinn så lite underlig känsla som jag inte upplever i min P85 ens vid fullgasacceleration från stillastående.

Detaljkvalitet. Helt ok i nivå med nyare S. De har nog börjat sortera bort de största/flesta barnsjukdomarna som handlar om ihopsättning och enklare konstruktionsförbättringar. Har läst att Model S var betydligt sämre så här tidigt så det bådar gott! Konstruktionsmässigt och oroduktionsmässigt så har man ju nu också en helt annan erfarenhet att utgå ifrån när nu Model S tillverkats i ca 4år. Jämför det då man 2012 bara hade Roadstern att utgå ifrån.

Slutsats? Visst en supercool bil. Hade Nya XC 90 på motorvägen som sökte upp oss för att titta och peka. Dragkrok och 6-sits =vill ha! Resten? Nöjd med vår P85. Den spec som blir aktuell i så fall blir en avskalad X90D av ekonomiska skäl. Titanium, svart tyg, matt obeche dekorlister då en blanksvart förvaringslåda mellan sätena antagligen snabbt blir repig för oss. 20", luft=std, dragkrok, ev vinterpaket för barnens skull men med tyg kanske det är onödigt? Värme i ratten har haft på andra men inte viktigt för mig. AP börjar utan så får vi se om det läggs till efteråt om jag saknar den för mycket. Tyvärr blir förmånsvärdet då 8750/mån jämfört med 5900 på vår P85. Hmm tål att funderas på. Står och väger då vi egentligen är supernöjda med vår P85.

Är någon intresserad av vår P85 hör av dig via PM så kan jag skicka bilder. Se mer info nedan.

P85 bakhjusdriven med stora frunken
AP aktiverad (letar du finns det knappt några byggda P85 med AP <100st)
1800 mil bara på långväg.
Luftfjädring
Panoramaglastak som krävs om du ska kunna ha takräcke.
Riktigt snygg Mörkblå metallick. Opticoat pro behandlad direkt och endast några få stenskott. Bilen stått i garage året om.
Beige läder med vanliga stolar
19" slipstream originalhjul från faceliften med sommardäck och gamla 19" original på dubbfria vinterdäcken. Ska ev behålla en omgång av fälgarna. Inga skrapade fälgar.
Teknikpaket med AP, elbaklucka osv. Dimljus, lysen i handtagen osv
Larmpaket.
P-version med röda bromsok, kolfiberspoiler, alcantarainlägg på instrumentbräda, aluminiumpedaler osv.

Prestanda? Tillräckligt, officiellt 4,4 sec till 100 men många har tydligen mätt ännu lägre...

Räckvidd? Officiellt 50,2 mil tror jag. Hade i alla fall 47 mil som bäst på senaste semestertrippen. Ligger på 218 i snitt sen den var ny, dvs 1800mil.

Byggd oktober 2014, uttagen mars 2015. Därav förmånsvärde 5900kr enligt korrekt beräkning.

Leasad genom DNB nu så ej momssmittad. Kan alltså leasas igen.

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 17:54
av Challe76a
Alltså ska man inte åka och provköra :D

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 20:57
av Leo
Skulle nog varna generellt redan för att besöka ett Teslaforum! För då kanske man får för sig att gå in till en Teslabutik... risken är ju att man sen då får för sig att boka en provkörning av det och så blir det en provkörning och så börjar tankarna och minräknaren snurra, sen är man fast i träsket och få fossilrehabiteringsbilar kan få bort elbilsgiftet...

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 21:24
av gellerstam
Leo skrev:
Skulle nog varna generellt redan för att besöka ett Teslaforum! För då kanske man får för sig att gå in till en Teslabutik... risken är ju att man sen då får för sig att boka en provkörning av det och så blir det en provkörning och så börjar tankarna och minräknaren snurra, sen är man fast i träsket och få fossilrehabiteringsbilar kan få bort elbilsgiftet...
Fosilrehabiteringsbilar = PHEV? ;-)

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 21:24
av bylund
Leo skrev:
ev vinterpaket för barnens skull men med tyg kanske det är onödigt? Värme i ratten har haft på andra men inte viktigt för mig
Fast tyg finns väl inte som alternativ? Den vita inredningen är väl ett konstmaterial?

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 21:37
av Svenssons
bylund skrev:
Leo skrev:
ev vinterpaket för barnens skull men med tyg kanske det är onödigt? Värme i ratten har haft på andra men inte viktigt för mig
Fast tyg finns väl inte som alternativ? Den vita inredningen är väl ett konstmaterial?
Tyg finns väl numera?
Tyg.png

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 21:47
av bylund
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Leo skrev:
ev vinterpaket för barnens skull men med tyg kanske det är onödigt? Värme i ratten har haft på andra men inte viktigt för mig
Fast tyg finns väl inte som alternativ? Den vita inredningen är väl ett konstmaterial?
Tyg finns väl numera?
Här är jag på semester och hänger inte med i svängarna...

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 22:09
av Svenssons
bylund skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Leo skrev:
ev vinterpaket för barnens skull men med tyg kanske det är onödigt? Värme i ratten har haft på andra men inte viktigt för mig
Fast tyg finns väl inte som alternativ? Den vita inredningen är väl ett konstmaterial?
Tyg finns väl numera?
Här är jag på semester och hänger inte med i svängarna...
Det kom som ett alternativ för några veckor sedan tror jag.

Re: Provkörde X, byta bort min P85?

Postat: 02 aug 2016 22:13
av Bjelke
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Leo skrev:
ev vinterpaket för barnens skull men med tyg kanske det är onödigt? Värme i ratten har haft på andra men inte viktigt för mig
Fast tyg finns väl inte som alternativ? Den vita inredningen är väl ett konstmaterial?
Tyg finns väl numera?
Här är jag på semester och hänger inte med i svängarna...
Det kom som ett alternativ för några veckor sedan tror jag.
Då får vi se om Leo kan tygla sig nu då :D