Sida 1 av 2

Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 09:57
av Delta1
Hej alla.

Kort fråga:

Är fyrhjulsdrift något som med säkerhet kommer att finnas till Model S under överskådligt framtid? Jag har läst på lite olika ställen att det (förmodligen?) kommer finnas som option under 2015. Är det rykten och/eller förhoppningar eller kommer den informationen från Tesla officiellt.

Model S är en fantastisk bil, men jag har kört med drivning på alla fyra under många år och hade väldigt gärna fortsatt med det även i en S.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 10:56
av EricH
Delta1 skrev:
Hej alla.

Kort fråga:

Är fyrhjulsdrift något som med säkerhet kommer att finnas till Model S under överskådligt framtid? Jag har läst på lite olika ställen att det (förmodligen?) kommer finnas som option under 2015. Är det rykten och/eller förhoppningar eller kommer den informationen från Tesla officiellt.

Model S är en fantastisk bil, men jag har kört med drivning på alla fyra under många år och hade väldigt gärna fortsatt med det även i en S.
Kort svar nej, det finns ingen officiell bekräftelse från TM. Elon har väl sagt att det finns potential för fyrhjulsdrift för Model S men i så fall inte förrän Model X är i produktion. Det uttalandet har tolkats som att 4WD kommer till Model S men det tror jag att man skall ta med en nypa salt. Om jag får spekulera så finns det i grund och botten ingen anledning för Tesla att börja erbjuda Model S med fyrhjulsdrift - bilen säljer redan nu mer än vad man kan producera, Model X kommer att finnas för de som verkligen måste ha 4WD och jag ser inte varför man inom den närmaste tiden skulle införa en ganska, antagligen, komplicerad fas i produktionen.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 11:36
av matbl
Delta1 skrev:
Hej alla.

Kort fråga:

Är fyrhjulsdrift något som med säkerhet kommer att finnas till Model S under överskådligt framtid? Jag har läst på lite olika ställen att det (förmodligen?) kommer finnas som option under 2015. Är det rykten och/eller förhoppningar eller kommer den informationen från Tesla officiellt.

Model S är en fantastisk bil, men jag har kört med drivning på alla fyra under många år och hade väldigt gärna fortsatt med det även i en S.
Släpp fyrhjulsdriften och kom med i matchen. Ser ingen poäng alls med det i moderna bilar... Om man inte ska racea på ett eller annat sätt förstås...

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 12:01
av TiborBlomhall
Tesla Model S och Model X bygger på samma bottenplatta. Model X kommer erbjudas med enbart fyrhjulsdrift, för att kunna komma upp i samma räckvidd som Model S. (Japp, fyrhjulsdrift sänker förbrukningen! Glöm allt du "vet" om bilar när det gäller elbilar.)

Elon Musk har hintat om fyrhjulsdriven Model S, men precis som EricH säger så finns det ingen officiell bekräftelse om det från Tesla Motors.

Så här är det: rent tekniskt kommer det att gå att fixa en fyrhjulsdriven Model S nästa år (iom att drivlinan är identisk mot Model X). Om de beslutar att släppa en fyrhjulsdriven Model S eller inte beror helt på marknadspolitik.

Två saker som dock talar för fyrhjulsdrivna Model S är att den kommer att ha något bättre accelerationssiffra och högre toppfart än dagens modell.

Min privata gissning är att vi kommer att få se en Model S P85+ 4WD nästa år, men ingen S85 4WD. Dvs att fyrhjulsdriften kommer endast i en topptoppmodell som då kan komma ner till eller tom strax under 4.0 s i 0-100 km/h, och över 250 km/h i toppfart. Båda dessa siffror önskas i kontinentala Europa.

S85 4WD kan vi möjligtvis hoppas på iom efterfrågan i stora marknaden i Norge, som vill ha bättre vinterköregenskaper.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 12:50
av hasse_h
Du som satt dig in det där Tibor: Skulle du säga att den främre motorn i Model X har högre eller lägre utväxling än motorn i Model S? Ska man utgå från att den bakre motorn är samma som i Model S?

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 13:25
av TiborBlomhall
Bakre motorn är samma som i Model S.
Den främre elmotorn kommer att bli hälften så stor som den bakre, och ha en lägre utväxling.
I låga farter och vid acceleration kommer den bakre motorn användas mest. I högre farter kommer den främre motorn att användas mest. Den främre motorn kommer att vara optimerad för motorvägsfarter. Därmed kommer Model X räckvidd bli den samme som Model S, trots högre vikt och luftmotstånd. Det är därför Tesla Motors beslutat att erbjuda Model X med enbart fyrhjulsdrift.

Läs mer:
http://teslaclubsweden.se/model-s-fyrhjulsdrift/
http://teslaclubsweden.se/tag/fyrhjulsdrift/

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 14:18
av mickeisol
Jag lyssnade flera gånger på QA mötet som musk hade i norge på vårvintern, han lovade inte direkt fyrhjulsdrift på model s.
Men han sade att eftersom den var byggd på samma bottenplatta så......
Om model X sade han att "eftersom den hade två motorer och ingen transmission emellan så drog inte fyrhjulsdriften i sig ingen mera energi än tvåhjulsdriften" och "drag coifficienten (vad heter det på svenska? luftmotstånd?)" var till och med lägre på model X, men pga större frontarea så drog den 10% mer energi än model S.
I samma andetag lovade han att model X ändå skulle ha lika lång räckvidd som model S.

Jag personligen har dragit mig en liten slutsats att så fort model x kommer så kan man beställa även model s med fyrhjulsdrift och även med större batteri.
Men det är mina egna vilda spekulationer (men det ska bli spännande att konfa min egen bil i början på nästa år).

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 14:30
av TiborBlomhall
Det där med större batteri har många spekulerat om för Model X.

Men jag tror det är mest det ingrodda tankesättet att "fyrhjulsdrift + större luftmotstånd = mindre räckvidd", så när Tesla Motors säger samma räckvidd utgår de ifrån att batteriet måste ökas.

Men Tesla Motors säger ju på sin hemsida att Model X ska ha 60 och 85 kWh batteri, precis som Model S.

De uppnår samma räckvidd som Model S just på grund av fyrhjulsdriften, att de kan optimera främre motorn för motorvägsfarter! Fyrhjulsdrivna Model X kommer ha lägre förbrukning än bakhjulsdrivna Model S, så den kommer klara samma räckvidd utan att behöva ha större batterier.

Jag tror mer på fyrhjulsdriven Model S (som de kan få "gratis" iom samma bottenplatta och drivlina) än större batterier (som kräver omdesign av både battericellerna, batteripacket, drivelektorniken och laddarna). Och vad ska man ha jättebatterier till nu när Superchargernätverket börjar bli utbyggt?

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 16:26
av matbl
TiborBlomhall skrev:
De uppnår samma räckvidd som Model S just på grund av fyrhjulsdriften, att de kan optimera främre motorn för motorvägsfarter! Fyrhjulsdrivna Model X kommer ha lägre förbrukning än bakhjulsdrivna Model S, så den kommer klara samma räckvidd utan att behöva ha större batterier.
Nu blev jag lite nyfiken. Hur tänker du här?
Om nu X drar 10% mer energi pga större frontarea så måste det kompenseras med besparing någonannastans. Var då?

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 16:49
av hasse_h
Motorerna arbetar väl optimalt i ett visst läge? Om du lägger lägre utväxling på den främre motorn så arbetar den ju optimalt vid en högre hastighet. Då kan datorn göra drivlinan mer effektiv genom att fördela effekten optimalt mellan de två, olikt utväxlade, motorerna.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 16:50
av mickeisol
Ja den som lever får se, det är ju det som är tjusningen.
Nu spekulerar jag ju ganska vilt, men om man ska tro herr musk om 10 procent större energi förbrukning totalt på model X så är det svårt att tro att det kan vara något annat än större batterier som kan vara på tapeten, det står ju runt internet att musk inte är nöjd med dagens räckvidd och att 500mile batteri om inte alltför distant future.
Jag tror att ifrån början så bestod batteripacken av närmare 8000st 2900mA 18650 batterier, och nu är det 7104st (tror jag) 3400mA batterier.
Jag har för mig att 4000mA batterier är på väg
(det har ju varit snack om att modelS har blivit lättare, kanske det är en del av anedningen)
Om det är på detta viset så skulle det redan kunna vara möjligt att ha 100kwh batteripack redan idag och 120kwh batteripack om en (not so distant future).
Men pga brist på batterier så tror jag att dom håller kvar vid 85kwh i det längsta för att ransonera och få ut så många bilar som möjligt.
Det är ju som bekant inte brist på beställningar, utan flaskhalsen är ju produktionen.

Det var ju sagt att model x skulle komma under 2013 (första budet), sen blev det framflyttat till 2014, och nu slutligen under 2015 (ja vi får se, men nu tror jag faktiskt på det).
Jag misstänker (lite konspiratoriskt, men ganska positivt) att pga model S väldiga försäljningssuccé så vill tesla suga på den karamellen så länge som möjligt och koncentrera sig på att leverera den produkt dom hade färdig i så stor volym som dom mäktar med, och det är smart för jag tror inte i sin vildaste fantasi att dom trodde det skulle gå så bra som det har gjort. (jo man kan ju skylla på upphängningen av dörrarna :) )
Därför tror jag att dom har byggt superchargers och ökat i en snabbare takt än nån kunde tro var möjligt.
Väldigt förståndigt tänkt tycker jag, om jag har misstänkt rätt.

Hursomhelst oavsett vad så är det en fantastisk resa att titta på (och så snart som möjligt vara med om och bidra till själv).

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 20:53
av Svenssons
.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 22:17
av hybris
Notera att AWD på model S bara är spekulationer. Finns inget bekräftat från tesla ännu... Och om det händer ligger det efter model X så det luktar 2016 om det ens händer...

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 22:19
av hybris
Samma med större batteri... Bara spekulationer... Skulle ta betydligt längre att ladda både hemma och vid superchargers = inte optimalt... Och dagens räckvidd liksom SC räcker för nästan alla behov...

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 22:24
av hybris
Sök på youtube efter nissan GTR och Model S... Tror du fortfarande att tesla inte går att köra under 4s??? Vet inte varför det jiddras om 4.2 eller 4.4. De har kört P85+ på 3.9s till 100 km/h... Behövs fasen inte mer acceleration... Droppa AWD på model S. Bygg en sjuk roadster istället!

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 09 sep 2014 23:05
av TiborBlomhall
0-100 på 4.4s är Tesla Motors officiella siffra.

Rätt sjukt egentligen att medan de flesta brukar ljuga om såna siffror så är Tesla Motors tvärtom försiktiga.

De gör samma sak med hästkrafterna: bilen har fler än de påstår. Även där brukar det annars överdrivas en hel del.

0-60 mph på 4.2s är inte riktigt samma sak som 0-100 km/h då 60 mph = 96 km/h.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 10 sep 2014 10:51
av mickeisol
hybris skrev:
Samma med större batteri... Bara spekulationer... Skulle ta betydligt längre att ladda både hemma och vid superchargers = inte optimalt... Och dagens räckvidd liksom SC räcker för nästan alla behov...
Fördelen med större batterier, i alla fall med dagens teknik är att man kan höja laddeffekten ytterligare, dom första batteripackarna klarade ju "bara" 90Kw i laddeffekt. det har ju glunkats om både 150kw och 170kw i framtiden.

Sen finns det ju en aspekt till, och det är att befintliga antal superchargers lär ju räcka längre ifall bilarna får längre och längre räckvidd så småningom. Dvs behöver stanna färre gånger vid superchargrarna.
Kul att spekulera och tänka att möjligheterna och framtiden är ljus för tesla.

Sen att vänta med att köpa en tesla tills det kommer mera finesser är ju som att vänta in en billigare eller bättre dator.
Eftersom det alltid kommer nåt nytt så kan man aldrig köpa nån.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 10 sep 2014 14:00
av JFAH
hybris skrev:
Samma med större batteri... Bara spekulationer... Skulle ta betydligt längre att ladda både hemma och vid superchargers = inte optimalt... Och dagens räckvidd liksom SC räcker för nästan alla behov...
PÅ samma sätt som en dator inte kan bli för snabb, ha för stor hårddisk eller ha för mycket minne kan en el-bil inte ha för stort batteri. :-) Såg gärna en 120kwh variant. Skulle göra att man kunde köra nonstop från hotell till hotell på långresa. Med familj brukar man ju inte göra mer än 40-50 mil per dag i vart fall :-).

Gör också att batteriet tar laddning bättre, och att det kan ligga i sweet spoten för att hålla länge och att man har större uti fall att reserver, hoppa över SU:s och kunna gå direkt till långtidsladdning vid ändpunkterna, något som ytterligare minskar påfrestningarna på batteriet (långsamladdning (och trefas räknas dit) är ju bättre än snabbladdning för batteriet. 120kw uteffekt på SU räcker ju ändå, man kommer ju til lnästa SU på 20-30 minuters laddning...

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 10 sep 2014 17:47
av hybris
Vet inte varför det pratas mph.. Jag pratar 0-100 km/h i en verklig acceleration i en P85+ med DSC OFF... 3.9s har den körts... Kan konstatera att det ligger nära detta även om jag inte klockat själv... Teslas officiella siffror är för höga som vi redan vet... En model S vinner inte mot BMW M5, Viper, Nya corvette och kör nästan jämnt med GTR med tider på 4.4s....

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 10 sep 2014 17:50
av hybris
Finns ingen anledning för Tesla att gå på större batterier i model S just nu... En mycket stor del av ägare kör aldrig mer än 30 mil 95% av tiden... Teoretiska diskussioner men inte värt kostnaden...

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 11 sep 2014 09:17
av JFAH
hybris skrev:
Finns ingen anledning för Tesla att gå på större batterier i model S just nu... En mycket stor del av ägare kör aldrig mer än 30 mil 95% av tiden... Teoretiska diskussioner men inte värt kostnaden...
Ett klassiskt argument, som är lika fel som det är rätt. Teslas batteri räcker, utan tvekan, och det räcker därför att det finns SU:s, men som sagt ett större batteri ger egentligen _enbart_ fördelar. Givetvis finns det en kostnadstradeoff, men om en 120kwh variant kan erbjudas till samma pris som dagens 85kwh variant skulle jag alldeles definitivt välja den varianten framför 4 hjulsdrift.Ännu hellre 120kwh och drag... Då kan jag åka på svensson semester med husvagn... :-)

EDIT: Vad jag avsåg ovan var alltså att 120 kwh modellen skulle bli nya highend medans 85kwh modellen blir instegsmodellen (i.e. som gamla 60kwh som i detta scenarion förmodligen skulle avvecklas).

MVH

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 11 sep 2014 22:50
av Svenssons
.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 12 sep 2014 08:15
av Wester
Svenssons skrev:
Högre effekt på batterierna innebär ökad vikt (vilket i sin tur innebär minskad räckvidd och ökat slitage på bilen) och större kostnad så det är inte enbart fördelar.
Det behöver det givetvis inte innebära. Högre energitäthet behöver absolut inte väga mera. Ett 3400 mAh batteri väger ju inte mera än ett 2200 mAh batteri.

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 12 sep 2014 08:29
av JFAH
Wester skrev:
Svenssons skrev:
Högre effekt på batterierna innebär ökad vikt (vilket i sin tur innebär minskad räckvidd och ökat slitage på bilen) och större kostnad så det är inte enbart fördelar.
Det behöver det givetvis inte innebära. Högre energitäthet behöver absolut inte väga mera. Ett 3400 mAh batteri väger ju inte mera än ett 2200 mAh batteri.
Det är närmast det jag asver. Energidensiteten måste öka oavsett. Detleder (i allmänhet) också till att priset per kwh minskar...

Re: Fyrhjulsdrift?

Postat: 12 sep 2014 09:45
av Svenssons
,