Sida 1 av 1

provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 20:56
av Oktavos
Har varit i Malmö och provat S och X modellerna och kan därför säga något litet angående båda bilarna.
När det gäller körningen så kan jag bara säga några få saker om X:en.
Först ut var S:en och den är ju som många säger, enastående snygg, tyst och fantastiskt lättkörd,
att man blir beroende är bara förnamnet.
X:en då, ja eftersom jag såg X:en och S:en intill varandra så tycker man ju att X:en är en klump
om man jämför med S:en, en djäkla skillnad de kan jag säga.
Jag tycker att X:en är snygg framifrån och snett bakifrån, resten får jag vänja mig med.

Att bilen är en showstopper är det ingen tvekan om, när bakdörrarna fälls upp så är det
skithäftigt, inget tal om de.
Platsen inuti är mer än tillräcklig, stor plats för ben och höjden är bra vad det gäller fram och mellansätena,
längst bak vet jag inte.
Min fru bekräftade dock att hon satt bra där bak och hon är ca 170 någonting.
Bilen var en 6 sätes version, sitter man längst bak kan man sticka fram benen mellan sätena framför och må bra.
Inredningen är mycket trevlig, lite åt spaceship hållet och det är trevligt.

Den stora framrutan tar en med en storm, vilken utsikt, och bländad av solen blir man inte, men det påminner
inte så lite om en turistbuss, mycket på grund av att man ser ingen huv där framme.
Körningen var intressant kort som den var, men de som jag märkte var, att det var inte det där flytet eller nästan seglandet
fram på vägen som i S:en, men det är inte heller samma typ av bil.
När man körde så var vägljudet betydligt högre där framme än på S:en, för mig en märkbar skillnad.
Skillnaden i ljud märktes kanske mycket därför jag i princip gick från S:en till X:en nästan direkt.

I det stora hela, en underbar familjebil med coola features som kan imponera på de mest svårflörtade.
Härliga säte med generösa justeringsmöjligheter, ljus o fin inne tack vare mycket glas.
Bilen lämnar ingen oberörd, bilen retar och den förnöjer folk, den andas FRAMTID som är här och NU.
Den skrämmer skiten av andra biltillverkare som tycker att den framtiden skulle vara tidigast om 5 år, om de ens.

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 21:00
av gellerstam
Bra skrivet. Tack för din jämförelse. :-)

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 21:00
av danni
Det som slog mig med X:en var just alla detaljer som gör den unik. Falkvingedörrarna, uppenbarligen, men även de motoriserade framdörrarna, rutan. Model S är en bil som ingen annan, men X tar det till nästa nivå helt och hållet. Jag trivs jättebra med en S - jag tycker precis som du att den är bra mycket snyggare, den är grym att köra, och den passar mig och min familjesituation utmärkt. Ändå hade det inte gjort det minsta ont att byta till en X, inte alls.

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 21:04
av e5m1r
danni skrev:
Det som slog mig med X:en var just alla detaljer som gör den unik. Falkvingedörrarna, uppenbarligen, men även de motoriserade framdörrarna, rutan. Model S är en bil som ingen annan, men X tar det till nästa nivå helt och hållet. Jag trivs jättebra med en S - jag tycker precis som du att den är bra mycket snyggare, den är grym att köra, och den passar mig och min familjesituation utmärkt. Ändå hade det inte gjort det minsta ont att byta till en X, inte alls.
Soccer Mom
(Nån måste upprätthålla ordning när Hybris är på "semester")

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 21:17
av Oktavos
En annan detalj som jag också minns, var underredena, väldigt snygg design och också väldigt space.
Design handlar ju den här bilen mycket om.

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 21:22
av Johnalm
danni skrev:
Det som slog mig med X:en var just alla detaljer som gör den unik. Falkvingedörrarna, uppenbarligen, men även de motoriserade framdörrarna, rutan. Model S är en bil som ingen annan, men X tar det till nästa nivå helt och hållet. Jag trivs jättebra med en S - jag tycker precis som du att den är bra mycket snyggare, den är grym att köra, och den passar mig och min familjesituation utmärkt. Ändå hade det inte gjort det minsta ont att byta till en X, inte alls.
Jag stod länge i valet och kvalet mellan en ny Model S eller X, valet föll till slut på X pga utrymme (lastutrymme och antal bekvämt sittande personer i bilen). Med en 6-sitsig bil får jag det bästa av två världar.

Upplevde X som snudd på ljudlös, provade en 90D i Täby för ett par veckor sedan. Min Model S är förvisso tyst men även med 19" hör jag en del ljud vid sämre väglag. Tror det till största del beror på höjd byggkvalitet från år 2014...

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 21:29
av +46
Jag tänker också provköra en Model X. Om prislappen är försvarbar (inbyte S85D, uttagen Juni 2015, 2200 mil) så slår jag till direkt på en Model X. Märker att jag är helt beroende av en bil med dragkrok. Trodde i min enfald att jag skulle klara mig bra utan men jäklar vad jag saknar släpkärran mellan hem och lantställe ett par ggr om veckan.

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 21:31
av Johnalm
+46 skrev:
Jag tänker också provköra en Model X. Om prislappen är försvarbar (inbyte S85D, uttagen Juni 2015, 2200 mil) så slår jag till direkt på en Model X. Märker att jag är helt beroende av en bil med dragkrok. Trodde i min enfald att jag skulle klara mig bra utan men jäklar vad jag saknar släpkärran mellan hem och lantställe ett par ggr om veckan.
Provkör inte om du inte redan har bestämt dig... :D

Re: provat X:en en liten runda

Postat: 25 jul 2016 22:02
av +46
Johnalm skrev:
+46 skrev:
Jag tänker också provköra en Model X. Om prislappen är försvarbar (inbyte S85D, uttagen Juni 2015, 2200 mil) så slår jag till direkt på en Model X. Märker att jag är helt beroende av en bil med dragkrok. Trodde i min enfald att jag skulle klara mig bra utan men jäklar vad jag saknar släpkärran mellan hem och lantställe ett par ggr om veckan.
Provkör inte om du inte redan har bestämt dig... :D
Jag har inget behov av extra räckvidd så det är helt ok med en X60D förutsatt att det inte kostar skjortan att byta från en S85D till en X60D (cirka 1 miljon minus ?)
Plan B är att skippa en av två reserverade Model 3.