Sida 1 av 1

Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 procent

Postat: 23 jul 2016 15:50
av peken
Intressant. Utvecklingen tror jag kommer gå snabbt de närmsta åren och räckviddsångest kommer vara ett minne blått.

http://www.va.se/nyheter/2016/07/22/cad ... umbatteri/

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 16:23
av Larofo
Hoppas verkligen att hon lyckas med sitt nya bolag men jag säger som Elon brukar göra.
"Send us a battery!"
"There is no other industry with higher bullshitfactor than the batteryindustry."
Om man har uppfunnit ett nytt batteri med betydligt högre kapacitet än dagens så borde det bästa man kan göra vara att kontakta Tesla, då visar det sig rätt snart om dom höga förhoppningar man har om sitt nya batterikoncept håller ute på fältet eller ska man kanske säga vägen i detta fall. :D

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 16:29
av Silversound
Det låter ju helt klart lite för bra för att vara sant, men alla framsteg i batteriutveckling är ju bra för världen. Sen är frågan hur snabbt man kan ladda hennes batterier och framförallt vad de kostar att tillverka.

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 16:36
av Mickep
Enligt hennes egen utsaga så är de mer effektiva och billigare. Det verkar vara en lösning med en annan konfiguration. Om det stämmer är väl bara att testa om 2 år. Om elon är intresserad återstår att se, annars står det henne fritt att licensiera till andra tillverkare.

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 17:18
av TiborBlomhall
Enligt beskrivningen är det inte så mycket batterierna i sig utan att kunna packa dem tätare utan att de brinner upp som hon har gjort.

Lite som Teslas idé fast de har vattenkylning av batterierna medan hennes verkar vara luftkylda (och därmed kan ej leverera lika hög ström utan att bli för varma).

I stort sett får hon in fler batterier för hon har plockat bort kylkanalerna. Ger längre räckvidd, men utan ludicrous acceleration eller 120 kW Supercharger laddning.

Hennes förra bolag Boston Power tillverkade förresten laptopbatterier som faktiskt hade rejält mer kapacitet än vanliga - men kortare livslängd.

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 19:41
av Jerka
Christina Lampe-Önnerud är the real deal. Har attraherat mycket riskkapital och Boston Power levererar ju riktiga batterier.

Jag har varit på föreläsning med henne. En sak jag minns är att hon avfärdade hybrider och tyckte man borde satsa direkt på rena elbilar. Detta var innan Tesla slog igenom så jag trodde inte på det just då, men idag är jag övertygad om att hon hade rätt.

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 19:55
av ovelundkvist
<ot>Är det inte lite roligt att Veckans affärer inte kan stava till sträcka? :D</ot>

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 20:42
av jonasl
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/11 ... ramid=2071 är henne några år gamla sommarprat, minns det som klart intressant.

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 23 jul 2016 20:46
av akeller
Rätt märkligt också att hon snackar om tesla i intervjun, men samarbetar med Fiat :D
Att nämna Tesla skapar lite mer hype kanske.

Re: Hennes batteri kan förlänga Teslas körstrecka med 70 pro

Postat: 24 jul 2016 17:14
av mati
TiborBlomhall skrev:
Enligt beskrivningen är det inte så mycket batterierna i sig utan att kunna packa dem tätare utan att de brinner upp som hon har gjort.

Lite som Teslas idé fast de har vattenkylning av batterierna medan hennes verkar vara luftkylda (och därmed kan ej leverera lika hög ström utan att bli för varma).

I stort sett får hon in fler batterier för hon har plockat bort kylkanalerna. Ger längre räckvidd, men utan ludicrous acceleration eller 120 kW Supercharger laddning...
Precis vad jag tänkte när jag läste artikeln. Tesla har väl börjat med luftkylda batterier när de började utveckla Roadstern. De märkte snabbt att det inte fungerade så bra.
Batterier är väl som nästan allt annat en kompromiss mellan olika saker. Kapacitet, hållbarhet, max effektuttag, snabbladdningsförmåga, säkerhet, möjlighet till effektiv masstillverkning osv.