Design och dörrar kan vi lämna därhän och inse att det finns många uppfattningar om dem. Jag undrar mest över batteriuppdateringen som skall ge ca 20 mil enligt dem. De har batterialternativ på 60 Ah och ett 94 Ah. Det säger ju inte så mycket om man inte vet spänningen. Hur många kWh är det egentligen i batterierna?
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 11:04
av Peter Holm
Tack för snabba svar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 11:05
av Svenssons
grenhall skrev:
Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
Finner det inte troligt att de har spänning på 550 V och batteripack på 52 kWh. Räckviddsuppgifterna talar t.ex. emot detta. Skulle inte lita på dessa siffror utan på andra som t.ex. dessa:
Håller med om att Ah-måtten är onödigt krångliga. Det nya batteriet rymmer 33kWh men jag är osäker på hur mycket av det som är reserverat för att skydda batteriet. Den äldre som jag har är specad för 22 kWh varav 18,8 skall vara tillgängligt. När jag tittar i den dolda servicemenyn säger den dock att 19,5-19,6 kWh är tillgängligt, så många antar att BMW låst upp en större andel av batteriet i någon av mjukvaruuppgraderingarna.
Så batterierna är inte speciellt stora hur man än räknar. Men bilen i sig är relativt snål. Håller man sig till lägre hastigheter så här på sommaren brukar jag landa på 11-13 kWh/100km. I högre farter tar luftmotståndet över så då drar förbrukningen iväg såklart.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 11:21
av TiborBlomhall
Peter Holm skrev:
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Helt klart.
BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 12:16
av grenhall
Svenssons skrev:
grenhall skrev:
Enligt BMW blog så ligger batteriet på 60Ah på 33kWh. Så med den logiken skulle 94Ah ligga på 51,7kWh.
Finner det inte troligt att de har spänning på 550 V och batteripack på 52 kWh. Räckviddsuppgifterna talar t.ex. emot detta. Skulle inte lita på dessa siffror utan på andra som t.ex. dessa:
Det var inget definitivt jag skrev ju att med den logiken skulle batteriet ha 52kWh. Men 33kWh visade ju sig vara upptaget i Wikipedia-artikeln också. Så det stämmer säkert.
Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 12:29
av Peter Holm
grenhall skrev:
Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Håller med.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 20:20
av grenhall
Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Håller med.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Antagligen för att särskilja sig från konkurrenten Leaf med 30kWh batteri. Men det är ju alltid likadant. Hårklyverier när man inte har ngt vettigt att erbjuda.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 21:12
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:
Peter Holm skrev:
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Helt klart.
Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 22:38
av LarsL
HelectriC skrev:
TiborBlomhall skrev:
Peter Holm skrev:
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Helt klart.
Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.
Det är därför de har REX så att inte en massa i3or ska bli stående här och där.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 23 jul 2016 22:39
av HelectriC
LarsL skrev:
HelectriC skrev:
TiborBlomhall skrev:
Peter Holm skrev:
(För övrigt känns det som 60 och 94 är siffror som tagna för att förleda den icke invigde att tro att det är lika stora batterier som Tesla)
Helt klart.
Blir ju kul för den ägare som ska ut med sin nya i3 94 och tror att hen kommer t.ex. mellan Sthlm och Gbg utan större problem eller kanske ett laddstopp eftersom Teslan klarar det.
Det är därför de har REX så att inte en massa i3or ska bli stående Hä och där.
Ingen som köper REXen här, då måste man betala moms och avgifter och det gillar vi inte
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 02 aug 2016 22:09
av leiflodde
(rubriken) + på varför jag inte hört det förut då vi testade en inför senaste bilköpet... men tydligen har även i3 adaptiv farthållare och autostyrning som följer linjerna.
Men har varit ganska tyst om detta eller bara jag missat detta?
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 02 aug 2016 23:47
av grenhall
leiflodde skrev:
(rubriken) + på varför jag inte hört det förut då vi testade en inför senaste bilköpet... men tydligen har även i3 adaptiv farthållare och autostyrning som följer linjerna.
Men har varit ganska tyst om detta eller bara jag missat detta?
I köer. Heter Stop & Go. Men den styr inte vad jag vet.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 03 aug 2016 14:34
av icreate
Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 03 aug 2016 21:13
av danni
icreate skrev:
Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.
Den senaste faceliften av 1-serien i alla fall. Den gamla såg ut som en gris från Angry Birds:
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 03 aug 2016 21:33
av Johnny_B
danni skrev:
icreate skrev:
Jag tycker ändå att det konstigaste med BMW i3 är utseendet. Varför i hela friden bygger de en så ful bil? BMW 1-serien ser ju iaf ut som en BMW framifrån, men i3 ser ut som en japansk leksak.
Den senaste faceliften av 1-serien i alla fall. Den gamla såg ut som en gris från Angry Birds:
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 03 aug 2016 22:02
av 18650
Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Håller med.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 03 aug 2016 22:50
av danni
18650 skrev:
Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.
Det är väl inte alls nog så bra? 94 Ah säger ju i stort sett nada om man inte också vet batterispänningen. Det intressanta är ju hur mycket energi batteriet kan lagra, eftersom man vill veta hur långt man kan köra bilen på en laddning. Ah är inte ett mått på energi.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 03 aug 2016 23:06
av Wilson
18650 skrev:
Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Håller med.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.
Fast att ange Ah är ju bara halva sanningen. Det säger ju inget om hur mycket kräm batteriet rymmer om man inte vet spänningen, och då har man helt plötsligt ett till värde att behöva hålla koll på. Men visst, att ange kWh kan också vara lurigt iom att man inte har hela kapaciteten tillgänglig för att skydda batteriet. En del är ju låst för att skydda batteriet
Jag tror att vi med tiden kommer att prata om detta ungefär som vi idag jämför ICE-bilar. Alltså jämföra förbrukning och räckvidd. Idag tar diskussionen ibland en riktning där det verkar som att en elbil är mer användbar än en annan för att dess batteri är större. Någon blev t.ex. besviken över att Model 3 skulle få ett mindre batteri än Chevy Bolt. Vi skulle ju inte säga att en Merca är bättre än en Audi för att Mercatanken är större. Om vi inte tar hänsyn till förbrukningen är ju tank-/batterikapaciteten ganska irrelevant.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 03 aug 2016 23:08
av Wilson
danni skrev:
Det är väl inte alls nog så bra? 94 Ah säger ju i stort sett nada om man inte också vet batterispänningen. Det intressanta är ju hur mycket energi batteriet kan lagra, eftersom man vill veta hur långt man kan köra bilen på en laddning. Ah är inte ett mått på energi.
Du hann visst före...
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 04 aug 2016 09:31
av 18650
Wilson skrev:
18650 skrev:
Peter Holm skrev:
grenhall skrev:
Känns som att i3 fortfarande konkurrerar med Leaf och inte med något annat.
Håller med.
Blir även lite irriterad på att de uppger batteriet i Ah (som klassiska blyackar) och inte i kWh - det gör det svårt att själv skapa sig en uppfattning om verklig räckvidd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nämn en tillverkare som uppger kWh så man blir klok på det! 94Ah är väl nog så bra som 60, 85, 70, 90, 75, 60 eller så.
Fast att ange Ah är ju bara halva sanningen. Det säger ju inget om hur mycket kräm batteriet rymmer om man inte vet spänningen, och då har man helt plötsligt ett till värde att behöva hålla koll på. Men visst, att ange kWh kan också vara lurigt iom att man inte har hela kapaciteten tillgänglig för att skydda batteriet. En del är ju låst för att skydda batteriet
Jag tror att vi med tiden kommer att prata om detta ungefär som vi idag jämför ICE-bilar. Alltså jämföra förbrukning och räckvidd. Idag tar diskussionen ibland en riktning där det verkar som att en elbil är mer användbar än en annan för att dess batteri är större. Någon blev t.ex. besviken över att Model 3 skulle få ett mindre batteri än Chevy Bolt. Vi skulle ju inte säga att en Merca är bättre än en Audi för att Mercatanken är större. Om vi inte tar hänsyn till förbrukningen är ju tank-/batterikapaciteten ganska irrelevant.
Model 3 lär väl ha antingen 3Ah eller 3kWh då haha.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 04 aug 2016 09:38
av apkungen
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Re: BMW i3 - Jag blir inte klok
Postat: 04 aug 2016 10:08
av danni
18650 skrev:
Model 3 lär väl ha antingen 3Ah eller 3kWh då haha.
Ja, absolut. Det låter ju helt logiskt och konsekvent eftersom Model S har S kWh och Model X har X kWh. Verkligen.