Ladda på färjan?
Postat: 22 jul 2016 15:08
Jag skall snart resa från Zürich till Göteborg. Vet nån om det finns möjlighet att ladda på färjan Kiel-Göteborg?
...eftersom en elbil som laddar är det enda brännbara föremålet på en bilfärja full med bensinbilar. Eller vänta nu, skulle elbilarna kanske tända eld på alla bensinbilar?Feddan skrev:Det har diskuterats tidigare och då var svaret nej. Anledningen var brandrisk.
Verkar inte vara ett etablerat bilmärke utan ett hemmabygge.bylund skrev:Problemet är att en bil ombyggd till eldrift började brinna på en färja 2010:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4189981
Sedan dess vågar många rederier inte låta elbilar ladda.
Fick ladda på färjan mellan Swinoujscie och Karlskrona förra året. De var supertrevliga och tillmötesgående - snackade med gubben som organiserade bilarna när vi körde på och han kontaktade lastchefen ombord som lotsade oss till lastbilsdäck där vi fick stå inpluggade. De hade dessvärre bara stora 32A trefasuttag och jag hade vid det tillfället ingen adapter för Teslans 16A->32A, så jag fick ladda med vanlig Schuko.HelectriC skrev:Har för mig Herr X fick ladda på färjan mellan Trelleborg-Rostock eller nåt sånt förra året?
En flaska, lite cigaretter eller några euro brukar även få "gamla trötta hamnarbetare" att med ens bli väldigt medgörliga.Herr X skrev:Fick ladda på färjan mellan Swinoujscie och Karlskrona förra året. De var supertrevliga och tillmötesgående - snackade med gubben som organiserade bilarna när vi körde på och han kontaktade lastchefen ombord som lotsade oss till lastbilsdäck där vi fick stå inpluggade. De hade dessvärre bara stora 32A trefasuttag och jag hade vid det tillfället ingen adapter för Teslans 16A->32A, så jag fick ladda med vanlig Schuko.HelectriC skrev:Har för mig Herr X fick ladda på färjan mellan Trelleborg-Rostock eller nåt sånt förra året?
Har efter det köpt en 32A->16A-adapter som alltid ligger i frunken.
Försökte ladda nu igen på färjan mellan Paldiski och Kapellskär, men då fick jag inte till det - de var inte särskilt tillmötesgående.
Dock fick jag inte avslag med hänvisning till brandrisk, utan de var gamla trötta hamnarbetare som inte hade lust att hjälpa mig eftersom jag inte bokat en lastbilsplats med ström. Det ingick väl inte i de arbetsuppgifter som de förhandlat fram via hamnarbetarfacket.
Testade när vi åkte Trelleborg-Sassnitz för ca 2 veckor sedan men fick nobben och lite trist när det fanns uttag på lastbilsdäck, så de ligger nog lågtHerr X skrev:Fick ladda på färjan mellan Swinoujscie och Karlskrona förra året. De var supertrevliga och tillmötesgående - snackade med gubben som organiserade bilarna när vi körde på och han kontaktade lastchefen ombord som lotsade oss till lastbilsdäck där vi fick stå inpluggade. De hade dessvärre bara stora 32A trefasuttag och jag hade vid det tillfället ingen adapter för Teslans 16A->32A, så jag fick ladda med vanlig Schuko.HelectriC skrev:Har för mig Herr X fick ladda på färjan mellan Trelleborg-Rostock eller nåt sånt förra året?
Har efter det köpt en 32A->16A-adapter som alltid ligger i frunken.
Försökte ladda nu igen på färjan mellan Paldiski och Kapellskär, men då fick jag inte till det - de var inte särskilt tillmötesgående.
Dock fick jag inte avslag med hänvisning till brandrisk, utan de var gamla trötta hamnarbetare som inte hade lust att hjälpa mig eftersom jag inte bokat en lastbilsplats med ström. Det ingick väl inte i de arbetsuppgifter som de förhandlat fram via hamnarbetarfacket.
Provade du att muta dem med 1000 Euro som kenhag föreslog ovan?leiflodde skrev:Testade när vi åkte Trelleborg-Sassnitz för ca 2 veckor sedan men fick nobben och lite trist när det fanns uttag på lastbilsdäck, så de ligger nog lågt
Har bara 5 mil dit så klarade mig ändåHerr X skrev:Provade du att muta dem med 1000 Euro som kenhag föreslog ovan?leiflodde skrev:Testade när vi åkte Trelleborg-Sassnitz för ca 2 veckor sedan men fick nobben och lite trist när det fanns uttag på lastbilsdäck, så de ligger nog lågt