Sida 1 av 1

Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 20 jul 2016 14:34
av Andreasson
Vi är ju många på det här forumet som berömmer vår kära Tesla från alla synvinklar. Det är ju helt rätt för det ÄR ju en fantastisk bil! Helt klart! :) På många sätt flera år före sin tid.

Samtidigt har jag ju förstått att det tillkommer många nya följare här på forumet, som inte har blivit Teslaägare än, men som gärna skulle vilja bli. Jag har även förstått att det ofta kan vara en utmaning att både övertyga sig själv eller framför allt sin arbetsgivare om att en Tesla är ett bra val både för företaget och dig som förare. Jag pratar av egen erfarenhet, i och med att jag själv befann mig i en liknande situation för ett år sen.

Jag, som aldrig fattar snabba beslut, utan istället vill ha välgrundade argument och känna att jag är på rätt spår, ägnade under hösten mycket tid till att göra kalkyler både för mig själv som privatperson men även sett ur företagets vinkel. I och med att jag förstår att många här på forumet suktar och drömmer efter en härlig Tesla, vill jag gärna dela med mig av både mina erfarenheter av tillval och dylikt men inte minst mina kalkyler. Förhoppningsvis kan dessa hjälpa till att övertyga alla berörda på ett positivt sätt!

Jag kan i alla fall säga att min egna kalkyl där jag jämförde en BMW för 500´och en Tesla för 1,1, blev en förvånansvärt positiv läsning. Jag sparar ca 2.500kr/mån på att köra Tesla... :D 8-)

Är du intresserad av min kalkyl för att kunna putta in dina egna siffror, får du gärna PM´a mig med en lämplig e-postadress, så kan jag mejla den!

Vi får väl hjälpa varandra så mycket vi kan för att bättra på leveransstatistiken...! ;)

Hör av dig om du har frågor!

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 20 jul 2016 15:23
av Alfred
Du träffar mitt i prick. Har lurkat här en hel del och såg fram emot omfattande excelövningar för att rationalisera mitt (förmodligen redan emotionellt fattade) beslut under hösten/vintern när barnsjukdomarna är botade på X.

PM:ar min e-post, tack!

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 23 jul 2016 00:10
av Kazam
Gärna!

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 09:29
av Niklasthulin
Måste vara knäpp men hittar varken på hemsidan eller på Tapatalk var jag skickar PM! Detta lät väldigt intressant!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 09:37
av Nicke Nyfiken
Niklasthulin skrev:
Måste vara knäpp men hittar varken på hemsidan eller på Tapatalk var jag skickar PM! Detta lät väldigt intressant!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu när du postat ditt första inlägg så kan du även skicka PM.
Tryck på den lilla symbolen längst ner till höger under Andreassons namn så kommer det upp ett kuvert under hans namn.

Välkommen till forumet!

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 10:03
av kofoten
PM skickat!

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 10:16
av Niklasthulin
Nicke Nyfiken skrev:
Niklasthulin skrev:
Måste vara knäpp men hittar varken på hemsidan eller på Tapatalk var jag skickar PM! Detta lät väldigt intressant!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu när du postat ditt första inlägg så kan du även skicka PM.
Tryck på den lilla symbolen längst ner till höger under Andreassons namn så kommer det upp ett kuvert under hans namn.

Välkommen till forumet!
Tackar för info och välkomnandet! Löste sig nu

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 13:24
av chpaulin
Tack för uträkningarna PH :)

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 22:02
av Andreasson
chpaulin skrev:
Tack för uträkningarna PH :)
Varsågod! :)
Visst är det lite fascinerande att "bränsleersättningen" som man har rätt att få för tjänstemilen slår så bra som de gör i och med att vi med Tesla oftast laddar gratis på våra tjänsteresor (Tack alla SuperChargers!! :D ) !?! I mitt eget fall går jag med vinst varje månad! Jag "tjänar" ju ca 2700kr/mån jämfört med en BMW fossil för 500´.
Hoppas att ingen på finansdepartementet läser detta, för då ändras väl det på momangen... :shock:

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 22:12
av jtesla
Skatteverket är redan på den bollen... Se separat tråd på forumet.
"Fri laddning av Tesla är en beskattningsbar förmån"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=4890
och
http://www.tjanstebilsfakta.se/tag/tesla

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 25 jul 2016 22:22
av Andreasson
jtesla skrev:
Skatteverket är redan på den bollen... Se separat tråd på forumet.
"Fri laddning av Tesla är en beskattningsbar förmån"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=4890
och
http://www.tjanstebilsfakta.se/tag/tesla
Aj då!
Men å andra sidan betalar vi ju för det när bilen köps. Vi har ju ett högre förmånsvärde redan från början om man säger så. 20.000kr av bilens pris är ju avsatt för laddning.

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 26 jul 2016 23:34
av bylund
Andreasson skrev:
jtesla skrev:
Skatteverket är redan på den bollen... Se separat tråd på forumet.
"Fri laddning av Tesla är en beskattningsbar förmån"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=4890
och
http://www.tjanstebilsfakta.se/tag/tesla
Aj då!
Men å andra sidan betalar vi ju för det när bilen köps. Vi har ju ett högre förmånsvärde redan från början om man säger så. 20.000kr av bilens pris är ju avsatt för laddning.
Fast har ni verkligen ett högre förmånsvärde för det? Har du sett hur förmånsvärdet faktiskt räknas ut? Det verkar vara högst oklart annars vad som är medräknat i förmånsvärdet och inte, och hur nedsättningen går till. Jag försöker inte ifrågasätta, jag frågar för att jag är nyfiken.

Re: Argument för Tesla som företagsbil...

Postat: 27 jul 2016 01:07
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
Andreasson skrev:
jtesla skrev:
Skatteverket är redan på den bollen... Se separat tråd på forumet.
"Fri laddning av Tesla är en beskattningsbar förmån"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=4890
och
http://www.tjanstebilsfakta.se/tag/tesla
Aj då!
Men å andra sidan betalar vi ju för det när bilen köps. Vi har ju ett högre förmånsvärde redan från början om man säger så. 20.000kr av bilens pris är ju avsatt för laddning.
Fast har ni verkligen ett högre förmånsvärde för det? Har du sett hur förmånsvärdet faktiskt räknas ut? Det verkar vara högst oklart annars vad som är medräknat i förmånsvärdet och inte, och hur nedsättningen går till. Jag försöker inte ifrågasätta, jag frågar för att jag är nyfiken.
Det hade onekligen varit intressant att se hur/om förmånsvärdet ändrades på de "gamla" 60 om man valde till SuC.